Srážkové vody a zákon o vodovodech a kanalizacích Ing. Vladimír Chaloupka zástupce ředitele odboru vodovodů a kanalizací a vedoucí oddělení metodického.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rejstřík škol a školských zařízení Seminář pro ředitele škol zřizovaných LK.
Advertisements

Informace stavebníkům před provedením kanalizačních přípojek Obec Luběnice Jaroslav Matiáš starosta obce.
Voda jak ji neznáme Povolení k nakládání s vodami k Ing. Jana Zmeškalová.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 11 Porada Ministerstva vnitra se zástupci krajských úřadů, Kanceláře veřejného ochránce práv, Svazu.
1 Umísťování symbolů a jiných uvítacích zařízení územní samosprávy při pozemních komunikacích Porada Ministerstva vnitra Praha.
Spolupráce OSPOD se školami a školskými zařízeními TENTO PROJEKT JE FINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU PROSTŘEDNICTVÍM OPERAČNÍHO PROGRAMU LIDSKÉ.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Programové období 2014 – 2020 a proces SEA Mgr. Zuzana Plešková Ministerstvo životního prostředí 14. února 2014.
Integrovaná prevence v resortu MZe. IPPC – integrovaná prevence a omezování znečištění  IPPC = integrovaná povolení (IP) a integrovaný registr znečištění.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Ing. Evžen Zavadil Nařízení vlády č. 57/2016 Sb. Novotného lávka, 22. červen 2016.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Návrh věcného záměru zákona o stavebních úřadech - co by bylo, kdyby… Ing. Jiří Štochel, VITA software s.r.o. 1.
Ing. Ladislav Sýs vedoucí oddělení správy povodí Ministerstvo zemědělství w w w. v o d a. g o v. c z w w w. w a t e r. g o v. c z w w w. v o d a. g o v.
Studie možného VD Hanušovice Generel LAPV Strana 2 Proč byl Generel LAPV pořízen: za posledních 50 let se postupně zvyšuje průměrná roční.
Sázkové hry dnes a zítra Mgr. Jan Řehola ředitel odboru Státní dozor nad sázkovými hrami a loteriemi
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
1 Právní stav územního plánu po vydání změny Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Porada s ÚÚP,
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
Projekt Spolupráce Zlínska a Stredného Ponitria Přeshraniční spolupráce Otrokovice
Rozhodčí řízení Přednáška 5-6 VŠFS Rozhodčí soudy /RS/ stálé rozhodčí instituce -rozhodčí soudy (RS) Zřízeny podle právních předpisů státu, kde.
Novela školského zákona v návaznosti na předškolní vzdělávání a školní stravování Bc. Eva Martinková, odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu Krajský.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
II. TÉMA Platné právní předpisy na ochranu dřevin rostoucích mimo les a povolování kácení (metodiky, ČSN, dohody)
VY_62_INOVACE_ , daň z nemovitých věcí - pozemků
Brno, Příslušnost vodoprávních úřadů
Osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy a osvědčení dopravce
Zpráva o uplatňování ÚP
Stavební uzávěra základní informace
Střední vzdělávání Maturitní zkoušky Změny právních předpisů
Novela zákona ZPF č. 41/2015 Sb. – účinnost od 1. dubna 2015
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Ing. Sylvie kršková, Státní zemědělská a potravinářská inspekce
Zákon o lesích (lesní zákon) č. 289/1995 Sb.
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Porada OÚPSŘ KrÚ JMK s vedoucími ÚÚP Územně analytické podklady ÚAP kraje s využitím ÚAP obcí ÚAP a změny v právních předpisech Ing. arch. Jana.
Roční seminář pro vodoprávní úřady
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Zpráva o uplatňování územního plánu
Pozemkové úpravy.
Zákon o vodovodech a kanalizacích č. 274/2001 Sb
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Zákon č. 183/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů
Paragrafované znění I 8. listopadu 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
STAVEBNÍ ZÁKON.
Přijímací řízení na střední školy 2016/2017
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2018/19
PROVOZ A EKONOMIKA VODOVODŮ A KANALIZACÍ
Zákon o vodovodech a kanalizacích a jeho prováděcí vyhláška
Zvládání sucha a stavu nedostatku vody
Územní plán Liberec.
Zapisovatelé do informačního systému evidence obyvatel
Velkokapacitní skleníky
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Legislativní otázky (část 1)
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2018
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Základní práva a povinnosti vlastníků a provozovatelů VaK
Kapitola 3 Hospodaření organizací
Informace stavebníkům před proJEKTOVÁNÍM kanalizačních přípojek
Územní plán s prvky regulačního plánu
Sociální a dostupné byty
Vypouštění odpadních vod z průmyslu odbor ochrany vod (MŽP)
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Programové prohlášení Vlády ČR Urychlit a zjednodušit přípravu realizace staveb
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Transkript prezentace:

Srážkové vody a zákon o vodovodech a kanalizacích Ing. Vladimír Chaloupka zástupce ředitele odboru vodovodů a kanalizací a vedoucí oddělení metodického řízení provozu tel.:

Obsah Vymezení pojmů Srážkové vody a zákon o vodovodech a kanalizacích Srážkové vody a připravovaná novela vyhlášky č. 428/2001 Sb., kterou se provádí zákon o vodovodech a kanalizacích Závěr

Vymezení pojmů Obecně-Srážkové vody jako běžně užívaný i technický termín, nedefinuje přímo žádný právní předpis. Obecně lze konstatovat, že se jedná o vodu v různém skupenství pokud je ve vznosu a nedotýká se tedy žádným kouskem svého momentálního objemu zemského povrchu ani staveb na něm umístěných. Právně nezávazná norma ČSN EN 1085 (750160) – Čištění odpadních vod uvádí, že „srážkové vody“ jsou vody z atmosférických srážek, které dosud neobsahují látky z povrchu. Zákon č. 254/2001 Sb. o vodách - uvádí v § 2 odst. 1 vymezení povrchových vod takto: „Povrchovými vodami jsou vody přirozeně se vyskytující na zemském povrchu; tento charakter neztrácejí, protékají-li přechodně zakrytými úseky, přirozenými dutinami pod zemským povrchem nebo v nadzemních vedeních. Důsledek - Srážková voda po dopadu na zemský povrch nebo stavby na něm umístněné se stává vodou povrchovou a pokud dále zasákne pod zemský povrch stane se vodou podzemní. Zákon č. 254/2001 Sb. o vodách - uvádí v § 2 odst. 1 vymezení povrchových vod takto: „Povrchovými vodami jsou vody přirozeně se vyskytující na zemském povrchu; tento charakter neztrácejí, protékají-li přechodně zakrytými úseky, přirozenými dutinami pod zemským povrchem nebo v nadzemních vedeních. Důsledek - Srážková voda po dopadu na zemský povrch nebo stavby na něm umístněné se stává vodou povrchovou a pokud dále zasákne pod zemský povrch stane se vodou podzemní.

Vzhledem k nutnosti jednodušeji vymezit povrchové vody vzniklé ze srážek v urbanizovaném území, uvedl zákon č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích v § 1 odst. 3 text: „kanalizace sloužící k odvádění povrchových vod vzniklých odtokem srážkových vod (dále jen „srážková voda“)“. Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu v § 103 odst. 1 písm. b) používá termín „dešťové vody“. Z kontextu je zřejmé, že byly myšleny srážkové vody a vzhledem k tomu, že se jedná o jejich odvádění tak jistě o vody povrchové vzniklé ze srážkových vod. Nařízení vlády č. 61/2003 Sb., o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění povrchových vod a odpadních vod, náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod povrchových a kanalizací a o citlivých oblastech v § 2 písm. b) používá termín „dešťovými vodami“ přičemž z kontextu je opět zřejmé, že se jedná o povrchové vody vzniklé z vod srážkových. Rád bych upozornil, že právě toto nařízení vlády definuje, že městskými odpadními vodami jsou odpadní vody vypouštěné z domácností nebo služeb, vznikající převážně jako produkt lidského metabolismu a činností v domácnostech (splašky), popřípadě jejich směs s průmyslovými odpadními vodami nebo s dešťovými vodami.

Doporučujeme tedy používat pro potřeby vyjádření „srážkových vod“ termín „povrchové vody vzniklé z vod srážkových“ (dále jen „srážkové vody“) nebo „srážkové vody podle § 1 odst. 3 zákona č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích“.

Srážkové vody a zákon o vodovodech a kanalizacích   Zákon č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích v § 1 odst. 3 sděluje, že se uvedený zákon nevztahuje na vodovody a kanalizace, u nichž je průměrná denní produkce menší než 10 m 3, nebo je-li počet fyzických osob trvale využívajících vodovod nebo kanalizaci menší než 50, a vodovody sloužící k trvalému rozvodu jiné než pitné vody a na oddílné kanalizace sloužící k odvádění povrchových vod vzniklých odtokem srážkových vod (dále jen „voda srážková“). V celém uvedeném zákoně, ale i v našem textu tedy budeme používat legislativní zkratku „srážkové vody“.

Ustanovení § 1 odst. 3 tedy vyjímá odvádění srážkových vod oddílnou kanalizací z pravomoci zákona o vodovodech a kanalizacích. V případech, kdy je oddílná kanalizace odvádějící srážkové vody opatřena technickými prvky, jejichž cílem je odsadit splachované znečištění z úvodu deště nebo v případech nutné akumulace a tím i odsazení z kapacitních důvodů kanalizačního potrubí, je možné, aby vodoprávní úřad využil ustanovení § 1 odst. 4 zákona o vodovodech a kanalizacích a prohlásil takovou kanalizaci za kanalizaci pro veřejnou potřebu. Je to dáno potřebou odborných zásahů vodohospodáře s ekologickým cílem, tedy z důvodu ochrany životního prostředí.

 Zákon o vodovodech a kanalizacích definuje v § 2 odst. 2 jednotnou a oddílnou kanalizaci a v odst. 7 téhož § je definována i vnitřní kanalizace vždy ve vztahu ke srážkovým vodám.  Další zmínku o srážkových vodách obsahuje zákon o vodovodech a kanalizacích v § 19 odst. 6, který uvádí: Není-li množství srážkových vod odváděných do jednotné kanalizace přímo přípojkou nebo přes uliční vpust měřeno, vypočte se toto množství způsobem, který stanoví prováděcí právní předpis. Výpočet množství srážkových vod odváděných do jednotné kanalizace musí být uveden ve smlouvě o odvádění odpadních vod.  V odstavci 10 je pak uvedeno zmocnění ke stanovení způsobu výpočtu množství srážkových vod odváděných do jednotné kanalizace, není-li měření zavedeno, prováděcím předpisem.

 Vyhláška č. 428/2001 Sb., kterou se provádí zákon o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu ve znění pozdějších předpisů v § 31 této uvádí: Množství srážkových vod odváděných do kanalizace bez měření se vypočte podle vzorce uvedeného v příloze č. 16 na základě dlouhodobého úhrnu srážek v oblasti, ze které jsou srážkové vody odváděny do kanalizace, zjištěného u příslušné regionální pobočky Českého hydrometeorologického ústavu a podle druhu a velikosti ploch nemovitostí a příslušných odtokových součinitelů uvedených v příloze č. 16. Postup při výpočtu je maximálně zjednodušen. Vypočtené množství je mírně vyšší než skutečnost. Důvodem mimo jednoduchosti je i snaha přimět subjekty vypouštějící srážkové vody do kanalizace k vyšší snaze srážkové vody vsakovat, omezit nepropustné povrchy apod.

 Výkladová komise k zákonu č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů uvádí : Při likvidaci srážkových vod ze střech a zpevněných ploch jednotlivých rodinných domků v jednoduchých zařízeních sloužících k ochraně těchto pozemků a staveb proti škodlivým účinkům povrchových vod se jedná o obecné nakládání s povrchovými vodami podle ustanovení § 6 odst. 1 zákona o vodách. K takovému nakládání není třeba povolení vodoprávního úřadu.  V odůvodnění uvedeného výkladu se uvádí že srážkové vody ze střech a povrchu zpevněných ploch u individuálních rodinných domů jsou povrchovými vodami podle ustanovení § 2 odst. 1 zákona o vodách. V pochybnostech o tom, zda se v konkrétním případě jedná nebo nejedná o povrchové vody, rozhoduje podle ustanovení § 3 odst. 3 zákona o vodách příslušný vodoprávní úřad. Podle ustanovení § 55 odst. 2 zákona o vodách se za vodní díla nepovažují jednoduchá zařízení mimo koryta vodních toků k ochraně jednotlivých pozemků nebo staveb proti škodlivým účinkům povrchových vod. Výklad uvádí poznámku, že výklad platí v případě, pokud takto likvidované srážkové vody nejsou odpadními vodami.

 Posledními ustanoveními zákona o vodovodech a kanalizacích, která se týkají srážkových vod jsou ustanovení odstavců 2, 3 a 6 v § 20. V § 8 odst. 14 zákona o vodovodech a kanalizacích je vymezeno právo na úplatu za odvádění odpadních vod (dále jen „stočné“), pokud ze smlouvy uzavřené mezi vlastníkem kanalizace a jejím provozovatelem nevyplývá, že stočné se platí provozovateli kanalizace. V § 20 odst. 1 je uvedeno, že stočné má jednosložkovou nebo dvousložkovou formu.  Ustanovení v odst. 2 a 3 pak uvádí, že jednosložková forma je součinem ceny podle cenových předpisů a množství vypouštěných odpadních a srážkových vod. Za odvádění srážkových vod jednotnou kanalizací je tedy možné požadovat úplatu.  V § 20 odst. 6 je však uvedeno: Povinnost platit za odvádění srážkových vod do kanalizace pro veřejnou potřebu se nevztahuje na plochy dálnic, silnic, místních komunikací a účelových komunikací veřejně přístupných, plochy drah celostátních a regionálních včetně pevných zařízení potřebných pro přímé zajištění bezpečnosti a plynulosti drážní dopravy, zoologické zahrady a plochy nemovitostí určených k trvalému bydlení a na domácnosti.

 Vzhledem k upřednostnění zasakování před odváděním srážkových vod kanalizací do vodního toku navrhovalo ministerstvo zemědělství zrušení výjimek ze zpoplatnění. Ministerstvo dopravy spolu se Svazem měst a obcí zásadně nesouhlasí neboť rozhodující platby připadají na Ministerstvo dopravy a města a obce. V případě ministerstva dopravy by se jednalo asi o 1,5-2 miliardy a u měst a obcí 2-3 miliardy. O tuto částku by se snížily úhrady obyvatelstva. Vzhledem k tomu, že vydání ministerstva dopravy je položkou státního rozpočtu není ani ministerstvo financí nakloněno rušení výjimek ze zpoplatnění. Podrobnosti k výjimkám úplat za odvádění srážkových vod nesouvisí přímo s tématem konference, proto pouze upozorním na výklad č. 27 k zákonu o vodovodech a kanalizacích zveřejněný na internetových stránkách ministerstva zemědělství

Srážkové vody a připravovaná novela vyhlášky č. 428/2001 Sb., kterou se provádí zákon o vodovodech a kanalizacích Dne 30. srpna 2006 byl rozeslán do meziresortního připomínkového řízení návrh vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 428/2001 Sb., kterou se provádí zákon o vodovodech a kanalizacích. Návrh novely vyhlášky se dotýká srážkových vod v bodě 21, kterým se v § 19, který je věnován požadavkům na projektovou dokumentaci, výstavbu a provoz stokové sítě doplňují odstavce 10 a 11. Odstavec 10 zní: „V případě, že se na jednotnou kanalizaci nebo na oddílnou kanalizaci k odvádění srážkových vod napojuje nová část kanalizace odvádějící srážkové vody z nové zástavby na zastavitelných plochách, provede se v projektové dokumentaci nový výpočet, ověřující schopnost kanalizace odvést zvýšené množství těchto vod. Tento výpočet je podkladem pro vlastníka kanalizace, popřípadě provozovatele, pokud je k tomu vlastníkem zmocněn, k umožnění nebo odmítnutí uvedeného napojení.“

Závěr V momentě kdy se srážková voda dotkne povrchu, stává se vodou povrchovou. Pokud se změní její jakost znečištěním z povrchu stává se podle výkladu k zákonu o vodách vodou odpadní. Srážková voda po dopadu na povrch mění jakost pokud se jedná o urbanizovaný celek zpravidla v úvodu deště. V průběhu deště se jakost stabilizuje na hodnotách stejných jako má srážková voda před dopadem. V území neurbanizovaných má povrchová voda vzniklá ze srážkových vod jakost odpovídající možnostem znečištění daných povrchem místa dopadu. Je-li tím povrchem zemědělsky obdělávaná půda může se trvání znečištění blížit době trvání deště. Při takovém znečištění se jedná, ve vazbě na předchozí, o odpadní vodu, které lze říkat přírodní odpadní voda.

Právní předpisy se dosud nezabývají touto problematikou a tedy ani nemohou přesně specifikovat požadavky na jakost takových vod. Z uvedeného vyplývá, že je velmi obtížné vymezit bez vyhodnocení místa dopadu a případných rozborů vody jakost povrchové vody vzniklé z vod srážkových. Povinnost omezit možnosti znečištění srážkových vod po dopadu na povrch a snížit takové znečištění, pokud k němu došlo a to bez ohledu na to, zda se jedná o urbanizovaný celek (intravilán) nebo území mimo urbanizaci (extravilán), je věcí každodenního jednání jednotlivců i celé společnosti bez ohledu na absenci právního ošetření.

Děkuji za pozornost Ing. Vladimír Chaloupka Ing. Vladimír Chaloupka