Strategické plánování v podmínkách Zlínského kraje Milan Filip Vladimíra Vondráčková odbor strategického rozvoje kraje Kroměříž, 13. září 2012.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Advertisements

Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Rozvojový program obce Tisá Úvodní prezentace zpracovatele pro veřejnost
Krajská samospráva Libor Lukáš statutární náměstek hejtmana Zlínského kraje Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně Fakulta managementu a ekonomiky Zlín 7. 4.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Program rozvoje Ústeckého kraje Obsah prezentace Představení PRÚK účel zpracování struktura PRÚK struktura priorit a opatření indikátory.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb na kraje Konference Financování sociálních služeb pro města a obce.
Kulatý stůl II. Nový Šaldorf-Sedlešovice MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů.
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Zvyšování kompetencí vedoucích pracovníků Liberec 20. srpna 2012 Hodnocení.
NSK A SEKTOROVÉ DOHODY JAKO NÁSTROJE PRO PROVÁZÁNÍ POTŘEB ZAMĚSTNAVATELŮ A VZDĚLAVATELŮ Ilona Šimarová, Svaz průmyslu.
Strategické dokumenty, řízení, plánování a směřování Jihočeského kraje Ing. Luboš Průcha vedoucí oddělení regionálního rozvoje KÚ JčK.
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
 2006  Ministerstvo průmyslu a obchodu Příprava aplikace zákona č. 179/2006 sb. o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání do působnosti Ministerstva.
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Porovnání obsahu a zaměření OP RLZ a JPD Cíl 3 * Městská knihovna, Praha.
INTERREG V-A AT-CZ Listopad 2015 Informace pro Pracovní skupinu/regionální kolegium pro cestovní ruch při RSK JMK.
SCLLD LAG Podralsko Zpracování SCLLD bylo podpořeno z Operačního programu Technická pomoc Registrační číslo projektu: CZ.1.08/3.2.00/ Strategie.
Strategická východiska rozvoje dopravních sítí Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek - státní tajemník Ministerstvo dopravy ČR.
Regionální politika EU v období Mgr. Oldřich Hájek.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Projekt Spolupráce Zlínska a Stredného Ponitria Přeshraniční spolupráce Otrokovice
Příprava Libereckého kraje na období Odbor regionálního rozvoje a evropských projektů KÚ LK
ZÁKLADNÍ HLEDISKA A CÍLE PŘI ZPRACOVÁNÍ NÁVRHU STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
AKTUÁLNÍ VÝZVY OPERAČNÍHO PROGRAMU ZAMĚSTNANOST
MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů
Závěrečný účet kapitoly 335 Ministerstvo zdravotnictví ČR za rok 2016
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Mgr. Jiří Starý Odbor strategického rozvoje
Ing. Kateřina Lichtenberková
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
Postup aktualizace Regionálního akčního plánu Zlínského kraje Ing
Seminář Evaluace poskytovatelů „Zajištění vybraných služeb sociální prevence na území Jihomoravského kraje“ Tato konference je financována z.
Jednání pracovních skupin k tvorbě Ročního akčního plánu (RAP)
Úřad práce České republiky
„Váš kraj, Váš rozpočet“
Regionální politika Mgr. Oldřich Hájek.
Členská schůze MAS Nepomuk,
Procesní management v oddělení logistiky
Státní organizace.
Aktuální informace o KAP a MAP
Ekonomika Finanční řízení neziskových organizací 3.
Analýza kvality života aneb proč, jak a pro koho …
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Olomouckém kraji pro roky 2018 – Mgr. Hana Bodnarová.
Hlavní město praha a integrace cizinců
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE MĚSTA ČESKÁ LÍPA
Podpora krajského akčního plánování
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Téma 11: Finanční plánování
Náměty pro činnost Národního fóra
Další perspektiva prohloubení česko-polské přeshraniční spolupráce z pohledu regionů Výroční konference v rámci Operačního programu přeshraniční spolupráce.
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání
Podpora rozvoje dopravy s využitím ROP Střední Morava
Vedoucí odboru strategického rozvoje města Vsetín
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Olomouckém kraji pro roky
hejtman Pardubického kraje
Regionální politika a regionální rozvoj
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
OŠMS, Krajský úřad Kraje Vysočina
Aktualizace strategické vize Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Brno, 5. prosince 2011.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
AKTUALIZACE REGIONÁLNÍ INOVAČNÍ STRATEGIE ZLÍNSKÉHO KRAJE
Pozemkové úpravy.
Koncepce rozvoje cyklistické dopravy v Olomouckém kraji
METODICKÁ PODPORA ŘÍZENÍ KVALITY V ÚZEMNÍCH SAMOSPRÁVNÝCH CELCÍCH
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
Sebehodnocení školy z pohledu zřizovatele (obce)
Základní Listina Projekt: „Aktualizace procesu komunitního plánování sociálních služeb v ORP Šternberk“, reg. číslo CZ /0.0/0.0/16_063/
Financování dopravní infrastruktury v letech 2018 – 2021
IPs APIV_B Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
„Postup města Chrudim k udržitelnému rozvoji pomocí MA 21“
Transkript prezentace:

Strategické plánování v podmínkách Zlínského kraje Milan Filip Vladimíra Vondráčková odbor strategického rozvoje kraje Kroměříž, 13. září 2012

2 OBSAH 1.Kraj = hráč ovlivňující socioekonomické prostředí 2.Rozvojové koncepce Zlínského kraje 3.Závěr

3 1. KRAJ = hráč ovlivňující socioekonomické prostředí ROLE A KOMPETENCE KRAJŮ kraj má schopnost významně ovlivnit rozvoj „mikroprostoru“ svého území tato schopnost se historicky vyvíjí a kraje postupně získávají od svého vzniku v roce 2000 stále více kompetencí (např. převod nemocnic do majetku krajů) důležitými a provázanými aspekty rozvoje jsou VLIV – FINANCE – MOC: VLIV = možnost přímo či nepřímo ovlivnit realizaci aktivit zajišťujících všestranný rozvoj svého území a naplnění potřeb svých občanů FINANCE = vychází z rozpočtu kraje, sestaveným v souladu se zákonem č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů a se zákonem č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní MOC = schopnost rozhodnout (samospráva) či ovlivnit rozhodnutí (jiných orgánů) související s rozvojem daného kraje

4 1. KRAJ = hráč ovlivňující socioekonomické prostředí ROZSAH KOMPETENCÍ ZLÍNSKÉHO KRAJE Zlínský kraj je významným zaměstnavatelem (cca 470 vlastních zaměstnanců + celkově 16 tisíc zaměstnanců ve více než 170 organizacích zřizovaných Zlínským krajem) Zlínský kraj ovlivňuje v rámci samosprávy i přenesené státní správy fungování a rozvoj celé řady oblastí, zejména: školství (střední školy, ZUŠ, speciální ZŠ) zdravotnictví (nemocnice, záchranná služba) sociální služby (zařízení sociální péče) doprava (silnice II. a III. tříd, dopravní obslužnost) krizové řízení (hasičský záchranný sbor, varovací systémy) kultura (knihovny, muzea, galerie) cestovní ruch (podpora a propagace) podpora podnikání a inovací podpora neziskového sektoru ochrana životního prostředí územní plánování atd.

5 1. KRAJ = hráč ovlivňující socioekonomické prostředí FINANČNÍ ASPEKTY ROZVOJE KRAJE příjmy rozpočtu kraje určuje stát, jsou tvořeny zejména dotacemi státního rozpočtu a daňovými příjmy kraje nemají možnost ovlivnit výši příjmů pro rozvojové aktivity – limit pro řešení všech rozvojových potřeb, nutnost stanovení priorit příjmy Zlínského kraje ve výši cca 8,3 mld. Kč v roce 2012 jsou strukturovány následovně:

1. KRAJ = hráč ovlivňující socioekonomické prostředí 6

7 2. ROZVOJOVÉ KONCEPCE ZLÍNSKÉHO KRAJE strategii rozvoje Zlínského kraje v jednotlivých oblastech krajské působnosti stanovují koncepční dokumenty Zlínského kraje prostřednictvím koncepčních dokumentů Zlínský kraj definuje hlavní směry rozvoje v jednotlivých tematických oblastech ve střednědobém až dlouhodobém horizontu účelem koncepčních dokumentů je určit klíčové problémy a nedostatky, a stanovit záměry a opatření, které mají měřitelným způsobem přispět ke změně a zlepšení současného stavu

8 2. ROZVOJOVÉ KONCEPCE ZLÍNSKÉHO KRAJE DŮLEŽITÉ ASPEKTY STRATEGICKÉHO PLÁNOVÁNÍ ZLÍNSKÉHO KRAJE je sledována vize definovaná ve Strategii rozvoje Zlínského kraje 2020 „Zlínský kraj – region s moderní prosperující ekonomikou s rostoucí životní úrovní, a vysokou zaměstnaností, atraktivní pro obyvatele, investory i návštěvníky“ snaha přiblížit se 100 % úrovně EU-27 v ukazateli HDP na obyvatele (v roce 2010 byl kraj na hodnotě 66,8 % úrovně EU-27) PLATFORMA PARTNERSTVÍ – dosahování názorového konsenzu s dalšími důležitými hráči ovlivňujícími rozvoj Zlínského kraje (podnikatelské subjekty a jejich sdružení, akademický sektor – UTB, neziskové organizace, další subjekty veřejného sektoru, sousední krajské samosprávy atd.) PLATFORMA NEPŘÍMÉHO VLIVU – snaha ovlivnit záležitosti, které nejsou v přímé kompetenci Zlínského kraje, ale mají výrazný dopad na rozvoj kraje (např. stavba dálnic a rychlostních komunikací)

9 2. ROZVOJOVÉ KONCEPCE ZLÍNSKÉHO KRAJE ZÁKLADNÍ STRATEGICKÉ ROZVOJOVÉ DOKUMENTY všechny kraje je zpracovávají na základě zákona č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje v případě Zlínského kraje se jedná o dlouhodobou STRATEGII ROZVOJE ZLÍNSKÉHO KRAJE do roku 2020 a střednědobé PROGRAMY ROZVOJE ÚZEMNÍHO OBVODU ZLÍNSKÉHO KRAJE SEKTOROVÉ KONCEPCE rozpracovávají podrobně rozvojové potřeby definované v základních strategických rozvojových dokumentech na úrovni jednotlivých sektorů (zdravotnictví, školství atd.) stanovují prioritní cíle a úkoly, které kraj řeší ve stanoveném období určují roli důležitých hráčů v území, kteří kromě Zlínského kraje napomáhají rozvoji dané oblasti pro realizaci těchto koncepcí Zlínský kraj zřizuje organizace, které dokážou efektivně ovlivnit rozvoj dané oblasti (např. doprava, inovace, podpora podnikání, energetika,…)

10 HIERARCHICKÁ NÁVAZNOST KONCEPČNÍCH DOKUMENTŮ Strategie rozvoje Zlínského kraje PRÚOZK 2010 – 2012 PRÚOZK 2013 – 2016 PRÚOZK 2017 – 2020 roční Plány rozvoje: roční Plány rozvoje: roční Plány rozvoje: Sektorové rozvojové koncepce

11 Základní strategické rozvojové dokumenty ZK –zpracovávány na základě zákona č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje –STRATEGIE ROZVOJE ZLÍNSKÉHO KRAJE (schválena Zastupitelstvem Zlínského kraje v prosinci 2009) –PROGRAM ROZVOJE ÚZEMNÍHO OBVODU ZLÍNSKÉHO KRAJE (schválen Zastupitelstvem Zlínského kraje v prosinci 2010) –PROGRAM ROZVOJE ÚZEMNÍHO OBVODU ZLÍNSKÉHO KRAJE (odsouhlasen Zastupitelstvem Zlínského kraje – nyní bude probíhat proces SEA a následně bude schválen v orgánech kraje (cca 1. pololetí 2013)) ROZDĚLENÍ KONCEPČNÍCH DOKUMENTŮ ZK

12 Sektorové rozvojové koncepce –tyto koncepční dokumenty dále upřesňují a rozvádějí základní strategické rozvojové dokumenty ZK –věnují se jednotlivým tematickým oblastem (např. podpora podnikání a inovací, cestovní ruch, sociální oblast, zdravotnictví, školství...) ROZDĚLENÍ KONCEPČNÍCH DOKUMENTŮ ZK

13 Sektorové rozvojové koncepce Rok 2012 Analýza a návrh priorit rozvoje dopravní infrastruktury Východní Moravy Koncepce kvality a transformace sociálních služeb zřizovaných ZK v období 2012 – 2020 Aktualizace Regionální inovační strategie Zlínského kraje Rok 2013 Koncepce podpory technických oborů ve Zlínském kraji Aktualizace Strategie rozvoje Zlínského kraje Akční plán rozvoje sociálních služeb ve Zlínském kraji pro rok 2014 ROZDĚLENÍ KONCEPČNÍCH DOKUMENTŮ ZK

14 Ostatní koncepční dokumenty zpracovávané ZK Řeší problematiku vybraného území či vybraného sektoru: -Strategie revitalizace dostihového areálu ve Slušovicích -Strategie rozvoje Památníku protifašistického odboje na Ploštině -Strategie rozvoje cestovního ruchu území Bílých Karpat - Kopanic ROZDĚLENÍ KONCEPČNÍCH DOKUMENTŮ ZK

15 Ostatní koncepční dokumenty zpracovávané ZK Struktura řízení 1)Ustanovení řídícího výboru či pracovní skupiny -Zástupci zájmového území -Zástupci ZK -Zástupce zpracovatele 2) Pravidelné schůzky ke zpracovaným částem strategie ROZDĚLENÍ KONCEPČNÍCH DOKUMENTŮ ZK

16 SRZK A PRÚOZK SRZK představuje rámcový strategický rozvojový dokument, jež bude v horizontu svého naplňování dále zpřesňován doprovodnými dokumenty pracujícími s větší úrovní detailu a sledujícími kratší časový horizont (tj. Program rozvoje území ZK , PRÚOZK , PRÚOZK , roční Plány rozvoje) existence navazujících koncepčních dokumentů je zaměřena především na: –konkretizaci cílů a úkolů SRZK na čtyřleté (ve formě PRÚOZK) a roční bázi (ve formě Plánů rozvoje) –bližší stanovení finančního rámce jednotlivých cílů a úkolů –stanovení institucionální a osobní zodpovědnosti za naplňování cílů, úkolů a navržených opatření

17 SRZK , PRÚOZK PILÍŘE SRZK Konkurenceschopná ekonomika 2. Úspěšná společnost 3. Efektivní infrastruktura a rozvoj venkova 4. Atraktivní region PRÚOZK Konkurenceschopná ekonomika 2. Úspěšná společnost 3. Efektivní infrastruktura a rozvoj venkova 4. Atraktivní region Strategie rozvoje Zlínského kraje (SRZK ) byla schválena Zastupitelstvem ZK dne Program rozvoje územního obvodu Zlínského kraje (PRÚOZK 2010_2012) byl schválen Zastupitelstvem dne Čtyři hlavní pilíře PRÚOZK jsou stejné jako u SRZK

18 SRZK A PRÚOZK Struktura priorit SRZK -4 pilíře -16 cílů -63 úkolů -162 opatření Struktura priorit PRÚOZK -4 pilíře -17 cílů (nový cíl zaměřený na rozvoj efektivní veřejné správy) -39 úkolů -100 opatření

19 SRZK 2009 – 2020 – organizační schéma zpracování Koordinační výbor Pracovní skupiny Garant (člen RZK odpovědný za strategický rozvoj) Realizační tým (odbor strategického rozvoje kraje) Zpracovatel Konkurenceschopná ekonomika Úspěšná společnost Efektivní infrastruktura a rozvoj venkova Atraktivní region

20 IMPLEMENTACE KONCEPČNÍCH DOKUMENTŮ proces implementace se řídí při svém naplňování principy: –otevřenosti – bude obsahovat platformu permanentní diskuse umožňující jednotlivým zainteresovaným subjektům sdělit jejich názor ke klíčovým bodům obsahu strategických dokumentů v průběhu celého procesu jeho implementace –zpětné vazby – pomocí navrženého systému monitoringu bude možné velmi pružně vyhodnotit naplňování cílů a úkolů strategických dokumentů –publicity – zajišťuje, aby se strategické dokumenty staly vlastní většině zájmových skupin a obyvatel regionu, kteří budou průběžně a pravidelně informováni o vývoji ekonomických, sociálních a environmentálních charakteristik ZK i míře plnění cílů a úkolů těchto dokumentů

21 PODPORA ZK: V ROCE 2006 – PODPORA MAS – LIDSKÉ ZDROJE + STRATEGIE V ROCE 2006 – PODPORA MAS – LIDSKÉ ZDROJE + STRATEGIE (15 MAS z toho 12 uspělo v PRV ) 2009 – 2012 – KONCEPCE S PRŮMĚTEM DO ÚZEMÍ - PLOŠTINA, SLUŠOVICE, BÍLÉ KARPATY 2009 – 2012 – KONCEPCE S PRŮMĚTEM DO ÚZEMÍ - PLOŠTINA, SLUŠOVICE, BÍLÉ KARPATY (specifická problémová území) 2007 – 2013 – ZK KORODINATOR 3xIPRÚ ( Luhačovicko, Horní Vsacko a Rožnovsko)

22 Milan Filip Vladimíra Vondráčková odbor strategického rozvoje kraje Krajský úřad Zlínského kraje DĚKUJI VÁM ZA POZORNOST!