Základy marketingu Podniková ekonomika. 29.9.2016Podniková ekonomika Co je marketing? Marketing je… „…manažerská funkce zodpovědná za identifikaci, předvídání.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy marketingu Podniková ekonomika Marketing je… „…manažerská funkce zodpovědná za identifikaci, předvídání a uspokojování požadavků zákazníka.
Advertisements

Základy marketingu Podniková ekonomika
Marketing obchodu. Obsah 1. Specifika ceny v obchodní firmě 2. Metody tvorby ceny 3. Rozhodování o ceně, cenová strategie 4. Další možnosti práce s cenou.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Založení firmy postup. Postup založení firmy 1) Výběr oboru podnikání a vymezení předmětu živnosti 2) Volba právní formy podnikání 3) Určení názvu a umístění.
Marketing. nástroje marketingu mix 5P product – produkt product – produkt price – cena (prodej) price – cena (prodej) place – distribuce (pozice) place.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
FINANČNÍ GRAMOTNOST CENA. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
PRŮZKUM TRHU základy. 1. Odběratelé (zákazníci) Dotazníky nejdůkladnější způsob zjišťování potřeb, názorů a zvyklostí zákazníků.
Využití informačních technologií při řízení obchodního řetězce Interspar © Ing. Jan Weiser.
Lidská společnost digitálního věku
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
Úvod do předmětu Marketing. Osnova výkladu 1.Definice marketingu 2.Základní pojmy 3.Marketingový mix 4.Vývojové etapy marketingu 5.Shrnutí 6.Otázky a.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Ing. Lenka Bombera Piskačová. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_11_INOVACE_MAR35 Název školy.
PSYCHOLOGIE PRODEJE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Reklama a reklamní.
Ing. Veronika Dostálková MBA TRŽNÍ MECHANISMUS Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
Akvizice Získání nového výrobku koupí patentu nebo celé firmy Analýza ABC Rozděluje výrobky do tří skupin, podle toho jak se podílejí na obratu firmy.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
ARTS MARKETING Marketing umění a kulturního dědictví Ing. Radka Johnová, Ph.D.
[Název výrobku] Marketingový plán [Jméno]. Přehled trhu Minulost, současnost a budoucnost trhu –Uveďte přehled změn podílu na trhu, vedoucích pozic, aktérů,
Marketing obchodní firmy. Obsah 1. Volba lokality 2. Volba vhodných forem prodeje 3. Analýza chování zákazníka ve vztahu k prodejně.
Vítejte na Základech marketingu Vítejte na Základech marketingu.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Analýza marketingového mixu vybrané banky Autor bakalářské práce:
2 Marketingové koncepce
Obchod, trh Základy hospodaření.
Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb
Distribuce.
TNH 2 – 1. seminář Finanční trh a peníze
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Zavádění nového produktu na trh
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE DIPLOMOVÁ PRÁCE
Marketing v NO Vymezení pojmu marketing Nejčastější definice
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Řízení vztahů se zákazníky ve vybraném podnikatelském subjektu v oblasti.
Analýza trhu biopotravin
Situační analýzy prostředí – v konečném sestavení SWOT
Základní formy prodeje
Mezinárodní hotelnictví
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Vítejte na Marketingu.
Makroekonomie E 7 - otázky.
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
RISKUJ Marketingový mix. RISKUJ Marketingový mix.
2. P marketingového mixu Cena. 2. P marketingového mixu Cena.
MSŘ = marketingový systém řízení
Propagace.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Marketingová komunikace ve vybrané společnosti
Digitální učební materiál
Vliv reklamy na společnost
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Finanční trh a peníze TNH 2 (S-5)
MARKETING V CESTOVNÍM RUCHU
Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ
Marketing a management 2. ročník
-v tržním hospodářství zaujímá klíčovou pozici
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Zákony trhu. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Transkript prezentace:

Základy marketingu Podniková ekonomika

Podniková ekonomika Co je marketing? Marketing je… „…manažerská funkce zodpovědná za identifikaci, předvídání a uspokojování požadavků zákazníka tak, aby společnost dosáhla zisku. „ (Wilson, Gilligan, Pearson, 1992) „…sociální proces, při kterém jednotlivci a skupiny získávají to, co si přejí a co potřebují, prostřednictvím tvorby, nabídky a směny hodnotných produktů a služeb s ostatními.“(Kotler, 2001) „…proces plánování a implementace koncepcí, cen, propagace a distribuce idejí, zboží a služeb pro vytváření směn, které uspokojují cíle jednotlivců a organizací.“ (Americká marketingová asociace)

Podniková ekonomika Co je marketing? Marketing je práce s trhem. Cílem marketingu je: rozpoznat rozdíly v potřebách zákazníků → rozdělit trh na jednotlivé segmenty → vytvořit pro každý segment nabídku výrobků(služeb) → zajistit, aby sestavená nabídka byla zákazníkovi dostupná jak fyzicky, tak cenově a aby byl o její existenci informován. „Náš marketing je tak dokonalý, že kdybychom krabice se softwarem prodávali prázdné, zákazníci by je i nadále kupovali.“ (Microsoft)

Podniková ekonomika Struktura marketingového řízení Situační analýza Cíl a strategie Marketingový mix Kontrola

Management I 1.Situační analýza 1.VNITŘNÍ ANALÝZA – zaměřena na procesy, které může organizace aktivně ovlivnit. např. analýza prodeje, počtu smluv, nabídek a poptávek, míra úspěšnosti ve výběrovém řízení a důvody neúspěšnosti, výše dosahované marže, image společnosti atd. 2.VNĚJŠÍ ANALÝZA  Analýza trhu 1.Identifikace cílových trhů 2.Segmentace trhu  Měření trhu – např. velikost trhu, potenciál trhu, prognóza trhu, velikost prodeje.  Analýza zákazníka – kvantitativní a kvalitativní aspekty nákupu  Analýza konkurence => SWOT analýza

Management I Marketingové strategie (programy) 3 základní výkonové cíle:  Velikost tržního podílu  Velikost prodeje  Výše zisku Strategie:  ÚTOČNÉ – zvyšování tržního podílu, zvyšování prodeje a potenciálních zisků (expanze)  OBRANNÉ – pro nasycené trhy a trhy nacházející se ve fázi poklesu (stabilita či útlum)  DIFERENCIACE PRODUKTU  MINIMALIZACE NÁKLADŮ Realizace marketingových strategií – MARKETINGOVÝ MIX

Management I Marketingové strategie (programy) MARKETINGOVÝ MIX - 4P  PRODUCT  PRICE  PLACE  PROMOTION

Podniková ekonomika Marketingový mix PRODUKT Produkt  cokoliv, co může být nabízeno na trhu k uspokojení potřeb nebo přání.  představuje konkrétní nabídku organizace na trhu. Produkt je symbiózou:  Funkčnosti  Účinnosti  Designu (FED)

Podniková ekonomika Marketingový mix PRODUKT ŽIVOTNÍ CYKLUS PRODUKTU Zavádění – pomalý růst prodeje, vysoké náklady, není dosahováno zisku Růst – přijetí produktu na trhu a rychlý růst zisku Zralost – pokles tempa růstu prodeje. Zisk je stabilní nebo klesá v důsledku vzrůstající konkurence. Pokles – významný pokles prodeje, zisk začíná mizet.

Podniková ekonomika Marketingový mix PRODUKT Výrobkový mix – (sortiment výrobků) - soubor všech produktů a položek, které konkrétní prodejce nabízí k prodeji svým zákazníkům. Např.  výrobkový mix Kodak - dvě výrobkové řady – informační produkty a zobrazovací produkty. V rámci výrobkových programů je řešeno následující:  Jak často a kolik produktů zavádět na trh?  Lze odlišit výrobek prostřednictvím netradičního obalu?  Které dodatečné služby by mohly přispět k získání konkurenční výhody? atd.

Podniková ekonomika Marketingový mix CENA Cena - částka, kterou musejí zákazníci za produkt zaplatit. Cenu produkce stanovujeme dle analýzy nákladů, cen a nabídek konkurence a zákaznického zájmu.  Cenovým dnem jsou náklady na produkt.  Ceny konkurence a ceny substitutů jsou orientačním bodem,  Cenovým stropem je zákaznické zhodnocení. Cenové programy zodpovídají následující otázky:  Jakou cenu stanovit pro produkty nebo služby, které vstupují na trh poprvé?  Je vhodné usilovat o stejnou cenu jakou má konkurence?  U kterých produktů je výhodné snížit cenu (marži), abychom podpořili jejich prodej na úkor jiných produktů?  Který výrobek použít jako cenový tahák?

Podniková ekonomika Marketingový mix MÍSTO (distribuce) Mezi výrobcem a konečným spotřebitelem – zprostředkovatelé (maloobchod, velkoobchod, obchodní zástupci) Proč jsou výrobci ochotni delegovat část prodejní činnosti na zprostředkovatele?  „Zprostředkovatelé zajišťují hladký chod zboží, tato procedura je nezbytná k překlenutí rozporu mezi potřebami zákazníka a nabídkou výrobce – tento rozpor vzniká v důsledku toho, že výrobce vyrábí zpravidla úzký sortiment zboží ve velkém množství, zatímco spotřebitel potřebuje široký sortiment zboží v malém množství.“ Stern a El-Ansary Distribuční programy řeší následující:  Je vhodnější distribuovat výrobky přímo nebo nepřímo?  Které typy maloobchodních prodejen vybírat z hlediska ekonomického a které z hlediska image?  Jakým způsobem bude řešena logistika dodávky výrobků a poskytování služeb?

Podniková ekonomika Marketingový mix MÍSTO (distribuce) Úrovně marketingových cest Délka marketingové cesty je dána počtem zprostředkovatelských úrovní.  Marketingová síť nulové úrovně (přímá distribuční cesta) Výrobce – spotřebitel  Jednoúrovňová marketingová síť: Výrobce – zprostředkovatel - konečný spotřebitel  Víceúrovňová marketingová cesta: Výrobce – více zprostředkovatelů - konečný spotřebitel

Podniková ekonomika SPOTŘEBITEL VÝROBCE Maloobchod SPOTŘEBITEL VÝROBCE Maloobchod SPOTŘEBITEL Velkoobchod VÝROBCE Velkoobchod Maloobchod Zprostředkovatel Ú roveň 0 Ú roveň 1 Ú roveň 2 Ú roveň 3

Podniková ekonomika Marketingový mix MÍSTO (distribuce) Zprostředkovatelé:  MALOOBCHOD – všechny aktivity, které jsou spojeny s prodejem zboží nebo služeb konečným spotřebitelům, pro neobchodní použití.  VELKOOBCHOD – zahrnuje všechny činnosti týkající se prodeje zboží a služeb subjektům, které je nakupují za účelem dalšího prodeje.

Podniková ekonomika Marketingový mix PROPAGACE Podpůrné aktivity, propagace, poskytnutí informací o produktu, firmě a ovlivnění spotřebitelského chování. Patří sem: reklama, podpora prodeje, PR atd. Zaměřují se na následující otázky:  Co je cílem komunikace a co chce výrobce zákazníkovi sdělit?  Které komunikační nástroje jsou zákazníky nejvíce vyhledávány a které je tedy vhodné využít?  Jaký bude rozpočet na komunikaci? ...

Podniková ekonomika Marketingový mix PROPAGACE REKLAMA jakákoliv placená forma neosobní prezentace a propagace myšlenek, zboží nebo služeb konkrétním investorem. K reklamě se váže 5 hlavních rozhodnutí, které jsou známy jako 5 M: 1.Mission (poslání) Reklama může být informativní, přesvědčovací nebo připomínací. 2.Money (peníze) 3.Message( sdělení) 4.Media 5.Measurement (měřítko) „Polovina výdajů na reklamu jsou vyhozené peníze. Jen nikdy nevíme, která je to polovina.“

Podniková ekonomika

Podniková ekonomika

Podniková ekonomika

Podniková ekonomika MARKETINGOVÝ MIX PRODUKTCENAPROPAGACEMÍSTO Jakost Design Vlastnosti Značka Balení Velikost Služby Záruky... Ceník Slevy Srážky Doba splatnosti Platební podmínky... Podpora prodeje Reklama Prodejní síly Public Relations Přímý marketing... Distribuční cesty Pokrytí trhu Zásoby Doprava...

Podniková ekonomika Literatura  KOTLER, Philip. Marketing management. Praha : Grada Publishing, s. ISBN  KOZEL, Roman. Moderní marketingový výzkum. Praha : Grada Publishing, s. ISBN X.

Úkoly na seminář ( ) 1. Jaké komunikační programy (promotion) využívá FSS MU (případně jiná fakulta MU)? 2. Podpora prodeje a její formy. 3. Co je to PR (Public Relations)? Jaké mohou být činnosti a úkoly PR? Podniková ekonomika