Číslo přílohy: VY_ 32_INOVACE_14 _ŘEČ PŘÍMÁ A NEPŘÍMÁ Škola, autor: ZŠ a MŠ s polským jazykem vyuč. Bukovec, Mgr. Aniela Jochymková Předmět: Český jazyk Třída: 5. ročník Šablona projektu: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Datum zařazení do výuky a zapsání do třídní knihy Jazyk: Čeština Název a anotace: Materiál je určen k procvičování přímé a nepřímé řeči Druh učebního materiálu: DUM – Prezentace Power Point Očekávaný výstup Přímá a nepřímá řeč Využité materiály: Obrázky a z ek_a_Vochomurka-n.gif., STYBLÍK, Vlastimil, et al. Cvičení z pravopisu pro malé školáky. Praha : SPN, s. HOŠNOVÁ, Eva, et al. Český jazyk 5. Praha : SPN, s.
Přímá řeč uvádí doslova, co řekl mluvčí. Je na začátku a na konci ohraničena uvozovkami. Věta uvozovací vyjadřuje, kdo řeč pronesl. Přímou řeč můžeme převádět do řeči nepřímé. Nepřímá řeč podává zprávu o tom, co někdo řekl.
Jednou byl Vochomůrka tak zamyšlený, že pořád chodil dokolečka po světnici. Prosím tě, nač pořád myslíš? povídá Křemílek. Vochomůrka se zastavil a řekl Já pořád musím myslet na houpačku. Došli si pro prkýnko a pro kus provazu a udělali z toho houpačku. Já se budu houpat první, protože jsem těžší řekl Vochomůrka. Aby se to vyzkoušelo. Vylezl si na houpačku, nejdřív se houpal maličko a pak víc. Teď zase já povídá Křemílek. Kdepak křikl Vochomůrka teď ti teprve něco ukážu. (Podle V. Čtvrtka)
Dědeček poprosil: „ Jano, zajdeš mi do obchodu pro chleba?“ Kamarádka se mě zeptala: „Půjdeš po obědě na hřiště?“ Pavel mi nabídl: „Půjč si moje brusle.“ Paní učitelka se zeptala: „Máte děti domácí úkol?“ Policista nám přikázal: „Stůjte! Na semaforu svítí červené světlo!“