Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiálu: Planetky a trpasličí planety Číslo materiálu:VY_32_INOVACE_12_12 Autor:Jindřich Bielčik Datum vytvoření: Vyučovací předmět:Fyzika Ročník:9. Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Astronomie Téma: Sluneční soustava Druh učebního materiálu:Prezentace Potřebný čas pro výuku DUM:10 min. prezentace Anotace / Metodický list:Prezentace má sloužit jako digitální pomůcka k výuce o planetkách a trpasličích planetách.
Jde většinou o kamenné objekty velikosti od několika desítek metrů do tisíce kilometrů. Řada z nich má nepravidelný,,,bramborovitý“ tvar. Obíhají kolem Slunce nebo jiné hvězdy (zatím žádná nebyla objevena, tak se jejich výskyt mimo sluneční soustavu zatím pouze předpokládá) po e li ptické dráze. Většina planetek ve sluneční soustavě se nachází v tzv. hlavním pásu mezi Marsem a Jupiterem, ale byly nalezeny i za dráhou Neptunu.
Pravděpodobně nejznámější trpasličí planeta Pluto patřila až do roku 2006 mezi planety. Trpasličí planetky musí splnit následující kritéria: - obíhá okolo Slunce má dostatečnou hmotnost, aby její gravitace překonala vnitřní síly a dosáhla hydrostatické rovnováhy (přibližně kulatý tvar) během svého vývoje nepročistila své okolí, aby se stala v dané zóně dominantní není satelitem Až na třetí bod, jde o definici planety.
Zatím známe pět trpasličích planet: Ceres, Pluto, Makemake, Eris a Haumea. Dnes je známo přes planetek a některé mohou dokonce ohrozit Zemi.
Zdroje: 9/9a/Galileo_Gaspra_Mosaic.jpg