Nástroje podpory rozvoje území Strategické řízení a jeho využití v rozvojových procesech v ČR.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Advertisements

Rozvojové programy pro VVŠ 8. února Rozvojové programy VVŠ Rozvojové programy 2012 Požadavky vysokých škol v centralizovaných projektech → finanční.
1. setkání Řídícího výboru MAP rozvoje vzdělávání území SO ORP Nýřany Nýřany
Strukturální fondy na MŠMT Setkání českých technologických platforem
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Projekt: Místní akční plán rozvoje vzdělávání na území ORP Bystřice pod Hostýnem Informace o projektu.. Projekt „Místní akční plán rozvoje vzdělávání na.
Mgr. Jiří Šimon Odbor práva veřejných zakázek a koncesí Praha, Nová směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek v kontextu společensky odpovědného.
Program rozvoje Ústeckého kraje Obsah prezentace Představení PRÚK účel zpracování struktura PRÚK struktura priorit a opatření indikátory.
Srpen 2013 Společné setkání Komunitní plánování v Děčíně Projekt „Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v Děčíně, CZ.1.04/3.1.03/ Listopad.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb na kraje Konference Financování sociálních služeb pro města a obce.
Kulatý stůl II. Nový Šaldorf-Sedlešovice MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů.
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
2. setkání pracovních skupin „Sociální věci a zdravotnictví“
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Zvyšování kompetencí vedoucích pracovníků Liberec 20. srpna 2012 Hodnocení.
Regionální management II prof. Ing. Magdalena Hrabánková, CSc., prof. h. c.
Strategické dokumenty, řízení, plánování a směřování Jihočeského kraje Ing. Luboš Průcha vedoucí oddělení regionálního rozvoje KÚ JčK.
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Porovnání obsahu a zaměření OP RLZ a JPD Cíl 3 * Městská knihovna, Praha.
INTERREG V-A AT-CZ Listopad 2015 Informace pro Pracovní skupinu/regionální kolegium pro cestovní ruch při RSK JMK.
Výzkum efektivnosti fungování veřejné správy Interní grant VŠP Jihlava Měrtlová - Nečadová - Kovář.
Příprava programového období EU 2014 – 2020 Olomouc, 25. června 2014.
Městský úřad Šumperk Implementace modelu CAF
Regionální politika EU v období Mgr. Oldřich Hájek.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
KRAJSKÝ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ PLZEŇSKÉHO KRAJE Aktuální informace.
Příprava Jihomoravského kraje na programové období 2014–2020 Brno,
Příprava Libereckého kraje na období Odbor regionálního rozvoje a evropských projektů KÚ LK
AKTUÁLNÍ VÝZVY OPERAČNÍHO PROGRAMU ZAMĚSTNANOST
SROVNÁNÍ PROGRAMOVÝCH OBDOBÍ A
Inovace jako nedílná součást programů financovaných z ESIF
Dokument KAP MSK - obsah
model fungování a praxe
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Národní program podpory cestovního ruchu
Mgr. Jiří Starý Odbor strategického rozvoje
Program meziregionální spolupráce INTERREG EUROPE
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství
Postup aktualizace Regionálního akčního plánu Zlínského kraje Ing
Dosavadní přínosy Kohezní politiky pro ČR
SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ V KONTEXTU OP VVV
Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR
Regionální politika Mgr. Oldřich Hájek.
Globální grant Operační program Rozvoj lidských zdrojů
Zkušenosti s implementací vybraných požadavků ISO 9001:2015
Absorpční kapacita Jihomoravského kraje
Integrace cizinců v Brně
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Hlavní město praha a integrace cizinců
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE MĚSTA ČESKÁ LÍPA
Společenská odpovědnost ve školství
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Koordinační výbory Národního strategického referenčního rámce
Náměty pro činnost Národního fóra
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Olomouckém kraji pro roky
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol na období Petr.
Aktualizace strategické vize Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Brno, 5. prosince 2011.
Management Přednáška 7, 8: Plánování.
© 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu
Nařízení Evropského parlamentu a Rady
ČINNOST UNO OK V OBDOBÍ 2014+
Pozemkové úpravy.
Základní informace o programu
METODICKÁ PODPORA ŘÍZENÍ KVALITY V ÚZEMNÍCH SAMOSPRÁVNÝCH CELCÍCH
Centralizované rozvojové projekty 2017
Projekt „Plánování sociálních služeb v Plzeňském kraji“
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
Seminář pro žadatele pro výzvu 082
Transkript prezentace:

Nástroje podpory rozvoje území Strategické řízení a jeho využití v rozvojových procesech v ČR

Prostředky, nástroje podpory rozvoje území  Zákony, legislativa, právní prostředí  Hospodářská politika, politika daní a poplatků, finanční autonomie územních samospráv  Další veřejné politiky: sociální, vzdělávací, dopravní, kulturní….  Administrativní pomoc státu (EU) území  … a další  Prostorové plánování:  Územní plánování  Strategické řízení (plánování) 2

Úvod: základní kontext strategického řízení (SŘ) 3  Nové přístupy a metody k podpoře rozvoje území, NPM, smart administrationPROČ?  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby, kultura…) – složitý proces, přechod od vrchnostenského pojetí VS ke konceptu „vládnutí“  Delokalizace průmyslu a služeb, migrace – růst konkurence mezi regiony  Nutnost hledání inovací, posílení atraktivity území  Orientace do budoucnosti, adaptace na nové socio- ekonomické potřeby  Hledání nových rozvojových možností obcí, regionů, států – využívání nové metodiky, jednou z nich je i SŘ

Strategické řízení - definice 1. proces stanovení cílů, kterých chci dosáhnout, 2. návrh jednotlivých postupných kroků/aktivit, prostřednictvím kterých bude možné těchto cílů dosáhnout, 3. a realizace těchto aktivit  zpracování strategického plánu je pouze začátek dlouhodobého procesu, který vyžaduje systematické řízení – změna pohledu na roli VS v rozvoji území a změnu na pohledu na to, jak k území přistupovat 4

Strategie jako termín 5  dlouhodobý záměr činnosti k dosažení určitého cíle  soubor aktivit zaměřených na formulaci směrů dalšího rozvoje území  Smysl: Nastavení rozvojových priorit obce – regionu - státu  Orientace na dlouhodobé cíle  Proces zaměřený na dlouhodobý výhled  Význam zdrojů: dlouhodobost stanovení cílů a priorit rozvoje obce/města/kraje při využití vlastních zdrojů  Nástroje: Dlouhodobost nastavení nástrojů podpory rozvoje území  Metodika: Využití komplexních metod hodnocení území

Strategický plán města, kraje, státu  Proč si obce/města/kraje pořizují strategický plán?  způsob, jak aktivně ovlivňovat svojí budoucnost  ad hoc učiněná rozhodnutí jsou chybná častěji než rozhodnutí zdůvodněná a promyšlená  sladění představ rozhodujících aktérů o cílech a způsobech rozvoje území  zlepšení konkurenční pozice území  snadnější získávání vnějších zdrojů (zejména EU) 6

3 základní otázky strategie  KDE JSME ( současný systém řízení a rozhodování v obci ve vazbě na strategický plán; identifikace personálních zdrojů; dostupnost finančních zdrojů; identifikace partnerů a zainteresovaných osob; zmapování současného stavu území; vývoj trendů v čase; legislativní požadavky)  KAM CHCEME JÍT ( návrh postupových kroků, harmonogram;  rozdělení úkolů; nastavení systému řízení; identifikace finančních zdrojů; definica vize, priorit, cílů)  JAK SE TAM DOSTANEME ( organizace, vyhledávání finančních zdrojů) 7

STRATEGIE: proces zpracování 8  zhodnocení sociálních a ekonomických silných a slabých stránek obce/regionu  hodnocení demografického a sociálního vývoje v území a jakým způsobem tento vývoj zasáhne rozvojové možnosti obce  sdílená vize – tj. integrace pohledů a priorit všech sociálních a ekonomických aktérů na budoucí podobu území  strategický plán, který zohlední jednotlivé kroky a opatření, které vedou k plánované vizi  definici jednotlivých projektů a opatření k dosažení plánovaného rozvoje  Nastavení finančních zdrojů  kritéria a indikátory hodnocení úspěšnosti dosažení společných cílů  evaluace

Hodnocení potenciálu rozvoje území 9  SWOT analýza  Význam a využití  výsledky

Časté chyby strategického řízení  přílišný důraz na dokonalou a detailní analýzu a naopak formální přístup ke stanovení cílů a priorit  snaha „řešit vše“ (proti principu koncentrace)  příliš ambiciózní vs. málo ambiciózní cíle  nevhodná volba metod / nevhodná realizace metod (chyby při průzkumech, SWOT, příliš málo/moc jednání pracovních skupin…)  formální důvody zpracování (např. pouze z důvodu „mít strategický plán“ nebo získat peníze z dotací)  podcenění následné fáze strategického plánování, tj. způsobu realizace strategického plánu  nedostatečně či nevhodně nastavený způsob procesního a projektového řízení

Metoda zpracování strategie  expertní metoda:externí subjekt se smluvně zavazuje k vypracování strategického plánu pro dané území  komunitní metoda:opakované diskuse s místními aktéry  Role veřejného mínění!  V praxi: kombinace metod 11

Zapojení veřejnosti  veřejnost se nemá cítit opomíjena, má „morální právo“ se ke strategickému plánu vyjádřit  zapojení veřejnosti dává SP vyšší legitimitu  hrozba „ohnutí“ strategického plánu směrem, který požaduje hlasitá menšina  přílišné zapojení veřejnosti může mít za následek zbrzdění a rozmělnění procesu přípravy SP či „únavu publika“ PŘIMĚŘENOST PARTICIPACE VEŘEJNOSTI PŘIMĚŘENOST PARTICIPACE VEŘEJNOSTI  Komunikace obousměrná (interaktivní) vs.  Jednosměrná (informace na webu, vývěskách, místním periodiku, veřejné prezentace, průzkum, workshopy …) 12

Význam strategií 13  Podpora transparentnosti a otevřenosti rozhodování  Orientace jednotlivých subjektů  Stanovení jasných pravidel – řešení problému ekonomického a politického času  Zapojení místních aktérů a jejich priorit a potřeb do rozhodování (PPP, NS, OS)  Posílení místní komunity, zodpovědnost, vztah k území  Představuje jasné cíle a směry budoucí činnosti  Koordinace projektů a alokace zdrojů  Pochopení budoucích problémů a příležitostí  Zvyšování kvality řízení v území

Vnitřní a vnější kontext implementace SŘ 14

Úrovně strategického řízení  Evropa 2020  Aplikace na národní úrovni  ministerstva, resorty  Strategie regionálního rozvoje ČR ,OP  Regiony soudržnosti  Úroveň krajů  Obce, Města, statutární města  DSO, MAS  Euroregiony, OP přeshraniční spolupráce  MA 21 (NSZM)  SMO  A další 15

PROCES ZAVÁDĚNÍ STRATEGICKÉHO ŘÍZENÍ V ČR 1. Období Období po vstupu do EU 3. Období

PROCES ZAVÁDĚNÍ STRATEGICKÉHO ŘÍZENÍ V ČR  Období  Bottom up proces: vybrané obce, města, DSO, role starostů a zastupitelů, diskuse o smyslu SP  Strategie rozvoje obcí, měst a DSO komplexní x dílčí  MA 21  Program obnovy venkova a další dotační tituly  Euroregiony (OP přeshraniční spolupráce)  Kraje – příprava prvních strategických materiálů , Programy rozvoje krajů, příprava dokumentů s ohledem na očekávané dotace ze SF 17

Legislativní rámec strategického řízení  Zákon o obcích č. 128/2000 Sb. v § 84 odst. 2 písmeno a): Program rozvoje obce  Vynutitelnost strategického plánování ?  Zákon č. 248/2000 Sb., Zákon o podpoře regionálního rozvoje ve znění pozd. novel:  § 13 Kraj ve své samostatné působnosti analyzuje a hodnotí úroveň rozvoje svého územního obvodu a jeho částí, b) schvaluje program rozvoje územního obvodu kraje….  střednědobý dokument 3-7 let programu regionálního rozvoje  Ústřední správní orgány (MMR): …vypracovává ve spolupráci s dotčenými ústředními správními úřady a kraji návrh strategie regionálního rozvoje a návrhy státních programů regionálního rozvoje a předkládá je vládě ke schválení, 18

PROCES ZAVÁDĚNÍ STRATEGICKÉHO ŘÍZENÍ V ČR  Období po vstupu do EU  Zvyšování počtu strategických dokumentů obcí a měst, fakultativní využití pro evropské dotace - výhoda  Kraje – povinný nástroj, PRK  Ústřední úroveň  IPRM  koordinační rámec navazující na celkovou vizi a strategii rozvoje města za účelem identifikace a řešení problémů rozvojových oblastí města: témata  koordinace odvětvových a územních politik ve městech  Cílem je zajistit synergický efekt jednotlivých intervencí podporujících určená města jako póly rozvoje regionu prostřednictvím koncentrace alokace finančních prostředků do geograficky vymezené zóny města nebo v rámci řešení klíčového tématu rozvoje města 19

Strategie jako součást Ex ante kondicionality (SF)  Použitelnou předběžnou podmínkou“ se rozumí předem přesně vymezený podstatný faktor - nezbytný předpoklad pro účinné a efektivní splnění cílů investičních priorit a cílů EU (Evropa 2020)  Posílený proces strategického programování: soulad mezi nástroji a dopady Kohezní politiky EU s prosazením obecných rozvojových priorit EU  Podstata: vytvoření a přijetí Společného strategického rámce, Smluv o strategickém partnerství mezi Evropskou komisí a členskými státy a sadu tematických cílů v souladu se Strategií Evropa 2020 a jejími cíli  Posílení důrazu na výkonnost politik!

Návrh a cíle EK  Přizpůsobení se prioritám Evropy 2020, Fondy SSR – cíle Evropa 2020  Veřejné investice v jedn. zemích – podpora konkurenceschopnosti a sbližování  Důraz na priority a dopady projektů!  Výzkum a inovace, podpora MPS, kvalitní vzdělávání a příprava, trh práce, LZ, sociální soudržnost, ŽP – principy UR  integrovaný přístup: aktivování součinnosti a dosahování optimálního účinku jak uvnitř jednotlivých zemí, tak napříč hranicemi: napříč všemi fondy HSS 21

Cíle strategie Evropa 2020  Inteligentní hospodářský růst (efektivnější investování do vzdělávání, výzkumu a inovací)  Udržitelný růst (konkurenceschopný průmysl, nízkouhlíková ekonomika)  Inkluzivní (pracovní trh, chudoba)  systém správy ekonomických záležitostí: koordinace politiky na vnitrostátní i celoevropské úrovnisprávy ekonomických záležitostí 22

23

Tematické podporované oblasti 24

Dopady do rozvoje území Povinné soustředění investic do oblastí Výzkum, vývoj a inovace (TC 1) Podpora malých a středních podniků (TC 3) Nízkouhlíková ekonomika (TC 4) V případě „měkkých“ prostředků koncentrace na 4 priority z 18 Posílení silnějších jednotek v území: Regionální ekonomická a spádová centra (ITI), kraje x města Omezených zdroje a užší zaměření = věcná koncentrace, nutnost vyšší efektivity Využívání synergických efektů na základě šířeji koncipovaných strategií Zvýšení role měst – prioritou jejich udržitelný rozvoj Podpora místně založenému rozvoji – respektování územní dimenze kohezní politiky a podpora místního potenciálu 25

Ex ante kondicionality: strategické úkoly na ústřední úrovni  Vnitrostátní nebo regionální výzkumné a inovační strategické politiky pro inteligentní specializaci…  Existence víceletého plánu pro sestavování rozpočtu a stanovování pořadí důležitosti investic  strategický rámec politiky pro digitální růst ….  Existence komplexního plánu či komplexních plánů nebo rámce či rámců pro investice do dopravy (včetně veřejné dopravy na regionální a místní úrovni)  existence vnitrostátního nebo regionálního strategického rámce politiky zaměřené na zvyšování úrovně dosaženého terciárního vzdělání, kvality a účinnosti  Vnitrostátní strategický rámec politiky začleňování Romů  vypracování plánů pro nakládání s odpady v souladu se směrnicí 2008/98/ES o odpadech a s hierarchií způsob nakládání s odpady (OBCE) 26

Ex ante kondicionality: strategické úkoly na ústřední úrovni  Posílení role krajů i měst  Partnerství a strategické plánování  ITI, IPRU, CLLD – integrované přístupy  Strategie jako povinnost! 27

Podpora synergických efektů v území  Kombinace investic v území  IPRM  ITI: Integrované projekty v území, integrované územní investice, 5% prostředků určených z ERDF, kombinace investic z různých programů, podpora udržitelného rozvoje měst, vazba město – zázemí  Integrovaná strategie území: propojit více záměrů a cílů najednou  Integrovaná strategie rozvoje metropolitní oblasti – klíčové investice dle potřeb rozvoje území, průnik více cílů strategie, průnik více OP  Společné prosazování zájmů  Doprava, trh práce, sociální služby, vzdělávání, propojení výzkumných aktivit, inovace, podnikání, ŽP  ČR ERDF 21,5 mld. Eur-560 mld. Kč/ITI 28 mdl. Kč 28

Metropolitní oblasti  Pražská- středočeská (podepsané memorandum, doprava, ŽP, regionální školství)  Brněnská  Ostravská  Plzeňská  Hradecko-pardubická  Ústecko chomutovská aglomerace  Olomoucká (středomoravská) a. 29

Problémy strategického řízení 30  Nepochopení smyslu – módní záležitost  Změna myšlení, kreativita, inovativnost – pohled do budoucna!!!  Propojenost s územním plánováním (koordinace odborů úřadu)  Profesionalita řízení  Časté změny v preferencích měst, krajů  Nestabilita finančního rámce a vnějšího prostředí  Časová a finanční náročnost strategie  Zájem občanů  Hodnocení – aplikace neekonomických ukazatelů  POLITICKÁ PODPORA, Nutnost širokého politického konsensu!  Nedocenění významu