Nástroje podpory rozvoje území Strategické řízení a jeho využití v rozvojových procesech v ČR
Prostředky, nástroje podpory rozvoje území Zákony, legislativa, právní prostředí Hospodářská politika, politika daní a poplatků, finanční autonomie územních samospráv Další veřejné politiky: sociální, vzdělávací, dopravní, kulturní…. Administrativní pomoc státu (EU) území … a další Prostorové plánování: Územní plánování Strategické řízení (plánování) 2
Úvod: základní kontext strategického řízení (SŘ) 3 Nové přístupy a metody k podpoře rozvoje území, NPM, smart administrationPROČ? Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby, kultura…) – složitý proces, přechod od vrchnostenského pojetí VS ke konceptu „vládnutí“ Delokalizace průmyslu a služeb, migrace – růst konkurence mezi regiony Nutnost hledání inovací, posílení atraktivity území Orientace do budoucnosti, adaptace na nové socio- ekonomické potřeby Hledání nových rozvojových možností obcí, regionů, států – využívání nové metodiky, jednou z nich je i SŘ
Strategické řízení - definice 1. proces stanovení cílů, kterých chci dosáhnout, 2. návrh jednotlivých postupných kroků/aktivit, prostřednictvím kterých bude možné těchto cílů dosáhnout, 3. a realizace těchto aktivit zpracování strategického plánu je pouze začátek dlouhodobého procesu, který vyžaduje systematické řízení – změna pohledu na roli VS v rozvoji území a změnu na pohledu na to, jak k území přistupovat 4
Strategie jako termín 5 dlouhodobý záměr činnosti k dosažení určitého cíle soubor aktivit zaměřených na formulaci směrů dalšího rozvoje území Smysl: Nastavení rozvojových priorit obce – regionu - státu Orientace na dlouhodobé cíle Proces zaměřený na dlouhodobý výhled Význam zdrojů: dlouhodobost stanovení cílů a priorit rozvoje obce/města/kraje při využití vlastních zdrojů Nástroje: Dlouhodobost nastavení nástrojů podpory rozvoje území Metodika: Využití komplexních metod hodnocení území
Strategický plán města, kraje, státu Proč si obce/města/kraje pořizují strategický plán? způsob, jak aktivně ovlivňovat svojí budoucnost ad hoc učiněná rozhodnutí jsou chybná častěji než rozhodnutí zdůvodněná a promyšlená sladění představ rozhodujících aktérů o cílech a způsobech rozvoje území zlepšení konkurenční pozice území snadnější získávání vnějších zdrojů (zejména EU) 6
3 základní otázky strategie KDE JSME ( současný systém řízení a rozhodování v obci ve vazbě na strategický plán; identifikace personálních zdrojů; dostupnost finančních zdrojů; identifikace partnerů a zainteresovaných osob; zmapování současného stavu území; vývoj trendů v čase; legislativní požadavky) KAM CHCEME JÍT ( návrh postupových kroků, harmonogram; rozdělení úkolů; nastavení systému řízení; identifikace finančních zdrojů; definica vize, priorit, cílů) JAK SE TAM DOSTANEME ( organizace, vyhledávání finančních zdrojů) 7
STRATEGIE: proces zpracování 8 zhodnocení sociálních a ekonomických silných a slabých stránek obce/regionu hodnocení demografického a sociálního vývoje v území a jakým způsobem tento vývoj zasáhne rozvojové možnosti obce sdílená vize – tj. integrace pohledů a priorit všech sociálních a ekonomických aktérů na budoucí podobu území strategický plán, který zohlední jednotlivé kroky a opatření, které vedou k plánované vizi definici jednotlivých projektů a opatření k dosažení plánovaného rozvoje Nastavení finančních zdrojů kritéria a indikátory hodnocení úspěšnosti dosažení společných cílů evaluace
Hodnocení potenciálu rozvoje území 9 SWOT analýza Význam a využití výsledky
Časté chyby strategického řízení přílišný důraz na dokonalou a detailní analýzu a naopak formální přístup ke stanovení cílů a priorit snaha „řešit vše“ (proti principu koncentrace) příliš ambiciózní vs. málo ambiciózní cíle nevhodná volba metod / nevhodná realizace metod (chyby při průzkumech, SWOT, příliš málo/moc jednání pracovních skupin…) formální důvody zpracování (např. pouze z důvodu „mít strategický plán“ nebo získat peníze z dotací) podcenění následné fáze strategického plánování, tj. způsobu realizace strategického plánu nedostatečně či nevhodně nastavený způsob procesního a projektového řízení
Metoda zpracování strategie expertní metoda:externí subjekt se smluvně zavazuje k vypracování strategického plánu pro dané území komunitní metoda:opakované diskuse s místními aktéry Role veřejného mínění! V praxi: kombinace metod 11
Zapojení veřejnosti veřejnost se nemá cítit opomíjena, má „morální právo“ se ke strategickému plánu vyjádřit zapojení veřejnosti dává SP vyšší legitimitu hrozba „ohnutí“ strategického plánu směrem, který požaduje hlasitá menšina přílišné zapojení veřejnosti může mít za následek zbrzdění a rozmělnění procesu přípravy SP či „únavu publika“ PŘIMĚŘENOST PARTICIPACE VEŘEJNOSTI PŘIMĚŘENOST PARTICIPACE VEŘEJNOSTI Komunikace obousměrná (interaktivní) vs. Jednosměrná (informace na webu, vývěskách, místním periodiku, veřejné prezentace, průzkum, workshopy …) 12
Význam strategií 13 Podpora transparentnosti a otevřenosti rozhodování Orientace jednotlivých subjektů Stanovení jasných pravidel – řešení problému ekonomického a politického času Zapojení místních aktérů a jejich priorit a potřeb do rozhodování (PPP, NS, OS) Posílení místní komunity, zodpovědnost, vztah k území Představuje jasné cíle a směry budoucí činnosti Koordinace projektů a alokace zdrojů Pochopení budoucích problémů a příležitostí Zvyšování kvality řízení v území
Vnitřní a vnější kontext implementace SŘ 14
Úrovně strategického řízení Evropa 2020 Aplikace na národní úrovni ministerstva, resorty Strategie regionálního rozvoje ČR ,OP Regiony soudržnosti Úroveň krajů Obce, Města, statutární města DSO, MAS Euroregiony, OP přeshraniční spolupráce MA 21 (NSZM) SMO A další 15
PROCES ZAVÁDĚNÍ STRATEGICKÉHO ŘÍZENÍ V ČR 1. Období Období po vstupu do EU 3. Období
PROCES ZAVÁDĚNÍ STRATEGICKÉHO ŘÍZENÍ V ČR Období Bottom up proces: vybrané obce, města, DSO, role starostů a zastupitelů, diskuse o smyslu SP Strategie rozvoje obcí, měst a DSO komplexní x dílčí MA 21 Program obnovy venkova a další dotační tituly Euroregiony (OP přeshraniční spolupráce) Kraje – příprava prvních strategických materiálů , Programy rozvoje krajů, příprava dokumentů s ohledem na očekávané dotace ze SF 17
Legislativní rámec strategického řízení Zákon o obcích č. 128/2000 Sb. v § 84 odst. 2 písmeno a): Program rozvoje obce Vynutitelnost strategického plánování ? Zákon č. 248/2000 Sb., Zákon o podpoře regionálního rozvoje ve znění pozd. novel: § 13 Kraj ve své samostatné působnosti analyzuje a hodnotí úroveň rozvoje svého územního obvodu a jeho částí, b) schvaluje program rozvoje územního obvodu kraje…. střednědobý dokument 3-7 let programu regionálního rozvoje Ústřední správní orgány (MMR): …vypracovává ve spolupráci s dotčenými ústředními správními úřady a kraji návrh strategie regionálního rozvoje a návrhy státních programů regionálního rozvoje a předkládá je vládě ke schválení, 18
PROCES ZAVÁDĚNÍ STRATEGICKÉHO ŘÍZENÍ V ČR Období po vstupu do EU Zvyšování počtu strategických dokumentů obcí a měst, fakultativní využití pro evropské dotace - výhoda Kraje – povinný nástroj, PRK Ústřední úroveň IPRM koordinační rámec navazující na celkovou vizi a strategii rozvoje města za účelem identifikace a řešení problémů rozvojových oblastí města: témata koordinace odvětvových a územních politik ve městech Cílem je zajistit synergický efekt jednotlivých intervencí podporujících určená města jako póly rozvoje regionu prostřednictvím koncentrace alokace finančních prostředků do geograficky vymezené zóny města nebo v rámci řešení klíčového tématu rozvoje města 19
Strategie jako součást Ex ante kondicionality (SF) Použitelnou předběžnou podmínkou“ se rozumí předem přesně vymezený podstatný faktor - nezbytný předpoklad pro účinné a efektivní splnění cílů investičních priorit a cílů EU (Evropa 2020) Posílený proces strategického programování: soulad mezi nástroji a dopady Kohezní politiky EU s prosazením obecných rozvojových priorit EU Podstata: vytvoření a přijetí Společného strategického rámce, Smluv o strategickém partnerství mezi Evropskou komisí a členskými státy a sadu tematických cílů v souladu se Strategií Evropa 2020 a jejími cíli Posílení důrazu na výkonnost politik!
Návrh a cíle EK Přizpůsobení se prioritám Evropy 2020, Fondy SSR – cíle Evropa 2020 Veřejné investice v jedn. zemích – podpora konkurenceschopnosti a sbližování Důraz na priority a dopady projektů! Výzkum a inovace, podpora MPS, kvalitní vzdělávání a příprava, trh práce, LZ, sociální soudržnost, ŽP – principy UR integrovaný přístup: aktivování součinnosti a dosahování optimálního účinku jak uvnitř jednotlivých zemí, tak napříč hranicemi: napříč všemi fondy HSS 21
Cíle strategie Evropa 2020 Inteligentní hospodářský růst (efektivnější investování do vzdělávání, výzkumu a inovací) Udržitelný růst (konkurenceschopný průmysl, nízkouhlíková ekonomika) Inkluzivní (pracovní trh, chudoba) systém správy ekonomických záležitostí: koordinace politiky na vnitrostátní i celoevropské úrovnisprávy ekonomických záležitostí 22
23
Tematické podporované oblasti 24
Dopady do rozvoje území Povinné soustředění investic do oblastí Výzkum, vývoj a inovace (TC 1) Podpora malých a středních podniků (TC 3) Nízkouhlíková ekonomika (TC 4) V případě „měkkých“ prostředků koncentrace na 4 priority z 18 Posílení silnějších jednotek v území: Regionální ekonomická a spádová centra (ITI), kraje x města Omezených zdroje a užší zaměření = věcná koncentrace, nutnost vyšší efektivity Využívání synergických efektů na základě šířeji koncipovaných strategií Zvýšení role měst – prioritou jejich udržitelný rozvoj Podpora místně založenému rozvoji – respektování územní dimenze kohezní politiky a podpora místního potenciálu 25
Ex ante kondicionality: strategické úkoly na ústřední úrovni Vnitrostátní nebo regionální výzkumné a inovační strategické politiky pro inteligentní specializaci… Existence víceletého plánu pro sestavování rozpočtu a stanovování pořadí důležitosti investic strategický rámec politiky pro digitální růst …. Existence komplexního plánu či komplexních plánů nebo rámce či rámců pro investice do dopravy (včetně veřejné dopravy na regionální a místní úrovni) existence vnitrostátního nebo regionálního strategického rámce politiky zaměřené na zvyšování úrovně dosaženého terciárního vzdělání, kvality a účinnosti Vnitrostátní strategický rámec politiky začleňování Romů vypracování plánů pro nakládání s odpady v souladu se směrnicí 2008/98/ES o odpadech a s hierarchií způsob nakládání s odpady (OBCE) 26
Ex ante kondicionality: strategické úkoly na ústřední úrovni Posílení role krajů i měst Partnerství a strategické plánování ITI, IPRU, CLLD – integrované přístupy Strategie jako povinnost! 27
Podpora synergických efektů v území Kombinace investic v území IPRM ITI: Integrované projekty v území, integrované územní investice, 5% prostředků určených z ERDF, kombinace investic z různých programů, podpora udržitelného rozvoje měst, vazba město – zázemí Integrovaná strategie území: propojit více záměrů a cílů najednou Integrovaná strategie rozvoje metropolitní oblasti – klíčové investice dle potřeb rozvoje území, průnik více cílů strategie, průnik více OP Společné prosazování zájmů Doprava, trh práce, sociální služby, vzdělávání, propojení výzkumných aktivit, inovace, podnikání, ŽP ČR ERDF 21,5 mld. Eur-560 mld. Kč/ITI 28 mdl. Kč 28
Metropolitní oblasti Pražská- středočeská (podepsané memorandum, doprava, ŽP, regionální školství) Brněnská Ostravská Plzeňská Hradecko-pardubická Ústecko chomutovská aglomerace Olomoucká (středomoravská) a. 29
Problémy strategického řízení 30 Nepochopení smyslu – módní záležitost Změna myšlení, kreativita, inovativnost – pohled do budoucna!!! Propojenost s územním plánováním (koordinace odborů úřadu) Profesionalita řízení Časté změny v preferencích měst, krajů Nestabilita finančního rámce a vnějšího prostředí Časová a finanční náročnost strategie Zájem občanů Hodnocení – aplikace neekonomických ukazatelů POLITICKÁ PODPORA, Nutnost širokého politického konsensu! Nedocenění významu