Číslo přílohy VY_ 32_INOVACE_11_PODMĚT NĚKOLIKANÁSOBNÝ Škola, autor: ZŠ a MŠ s polským jazykem vyuč. Bukovec, Mgr. Aniela Jochymková Předmět: Český jazyk Třída: 5. ročník Šablona projektu: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Datum zařazení do výuky a zapsání do třídní knihy Jazyk: Čeština Název a anotace: Materiál je určen k procvičování podmětu několikanásobného Druh učebního materiálu: DUM – Prezentace Power Point Očekávaný výstup Podmět a přísudek Využité materiály: Obrázky byly použité z klipartu. Text: HOŠNOVÁ, Eva, et al. Český jazyk 4. Praha : SPN, s., POLNICKÁ, Marie. Shoda přísudku s podmětem. Brno : Nová škola Brno, s.
PODMĚT NĚKOLIKANÁSOBNÝ Několikanásobný podmět je vyjádřen několika výrazy. Jednotlivé členy takového podmětu oddělujeme čárkami nebo spojujeme spojkami. Alena, Jitka, Šárka a Věrka šly odpoledne do kina.
1.) úkol: Najdi několikanásobné podměty a podtrhni je. Žirafy, zebry a sloni prchali před lovci. Žáci, žákyně a učitelé jeli na výlet. Voda, oheň a vítr se spikli proti člověku. Stromy i tráva se ohýbaly ve větru. Už odkvetly růže i astry. Výkladní skříně a obchody byly osvětleny. Učitel rozdal sešity, knihy a papíry.
2.) úkol: Změň text tak, aby byl podmět tvořen několikanásobným větným členem. Po vyučování jezdily děti na kole. Rodiče odešli do práce. Ve vodě plavaly ryby. Na záhonku vyrostla zelenina. Po rozlehlých pláních se proháněla zvířata.
3.) úkol: Doplň chybějící písmena. Vyhledej podmět a přísudek. Ve větv_ch l_p_ si prozpěvoval_ kos_, špačc_ a s_kory. Jaro je krásné ročn_ obdob_. Babička nas_pala slepic_m obil_. Moji spolužác_ a spolužačk_ psal_ domác_ úkoly. Maminka koup_la v obchodě chleba, rohl_ky a mléko. Bříz_ i topol_ se ohýbal_ až k zemi.