URČENÍ ROVNICE LINEÁRNÍ FUNKCE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_02_B_9_Určení rovnice lineární.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SOUSTAVY ROVNIC Metoda sčítací VY_42_INOVACE_26_01.
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Rovnice a nerovnice Soustavy rovnic VY_32_INOVACE_RONE_04.
NEPŘÍMÁ ÚMĚRNOST MATEMATIKA 7. ROČNÍK ZŠ výklad Základní škola Ostrava – Hrabová Paskovská 46 Software: Microsoft Office PowerPoint 2003.
ROZKLAD MNOHOČLENU UŽITÍM VZORCŮ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_01_C_19_Rozklad mnohočlenu.
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Sčítání a odčítání mnohočlenů Základní škola a Mateřská škola Knínice u Boskovic, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ číslo DUMu:
Název projektu: Digitalizace výuky oboru Kosmetické služby
Lichoběžník VY_42_INOVACE_25_02.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Obecná rovnice přímky - procvičování
GRAFICKÉ ŘEŠENÍ SOUSTAVY ROVNIC
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
Písemné sčítání a odčítání do milionu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Měření objemu pevného tělesa
AUTOR: Martina Dostálová
Lineární funkce - příklady
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
VY_42_INOVACE_68_Závěrečné opakování – soustava rovnic
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
GONIOMETRICKÁ FUNKCE SINUS
Grafické řešení lineárních rovnic
Násobení mnohočlenů Základní škola a Mateřská škola
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Měření objemu kapalin Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Lineární rovnice řešené pomocí algebraických vzorců pro druhou mocninu
PODOBNOST TROJÚHELNÍKŮ
Teplota a měření Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Elektronická učebnice - II
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Matematika Parametrické vyjádření přímky
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Matematika Směrnicový tvar přímky
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Soustavy dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Písemné dělení jednociferným dělitelem
Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých Metoda sčítací
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová
MATEMATIKA Aritmetická posloupnost Příklady 2.
MATEMATIKA Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých.
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Parametrické vyjádření roviny
FUNKCE – vlastnosti Co znamená rostoucí funkce?
Parametrická rovnice přímky
LINEÁRNÍ FUNKCE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
MATEMATIKA Logaritmické rovnice.
Lineární rovnice Opakování na písemnou práci
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
4.8 Nerovnice s abs. hodnotami – Metoda nulových bodů
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Pro žáky naší školy více – Na míru píšeme učebnice VY_32_INOVACE_VJ29 Excel – funkce Počet období.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Pro žáky naší školy více – Na míru píšeme učebnice VY_32_INOVACE_VJ26 Excel – funkce Současná hodnota.
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
FYZIKÁLNÍ VELIČINY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Výuka matematiky v 21. století na středních školách technického směru
Jednotky hmotnosti Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
AUTOR: Martina Dostálová
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Lineární funkce a její vlastnosti
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová
PRAVOÚHLÁ SOUSTAVA SOUŘADNIC
MATEMATIKA Kvadratická funkce Příklady.
Transkript prezentace:

URČENÍ ROVNICE LINEÁRNÍ FUNKCE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_02_B_9_Určení rovnice lineární funkce Téma: Matematika 9. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/

AutorMgr. Hana Kuříková Vytvořeno dne Odpilotováno dne ve třídě9.A 9.B Vzdělávací oblastMatematika a její aplikace Vzdělávací oborMatematika Tematický okruhMatematika 9. ročník TémaUrčení rovnice lineární funkce Klíčová slovaSouřadnice, průsečík

URČENÍ ROVNICE LINEÁRNÍ FUNKCE

Urči průsečík grafu lineární funkce y=2x+4 s osou x Kde protíná osu y ?[0,4] Jak určíme průsečík s osou x? Výpočtem: průsečík leží na ose x platí [ x,0] y=0:y=2x+4 0=2x+4 x=-2 Průsečík s osou x je [-2,0]

Graficky: Sestrojíme funkci y=2x+4, x є R Z grafu určíme průsečík s osou x x 0 y Průsečík s osou x [ -2, 0 ]

Jak zjistím zda bod leží na grafu? Zjisti zda bod A[2,-14], B[-2,4] leží na grafu lineární funkce y=-5x-4 Body leží na grafu – dosadíme za x a y do rovnice y=ax+b A[2,-14]: x=2, y=-14 B[-2,4] : x=-2, y=4 -14= =-5.(-2)-4 -14=-10-44= =-144=6 bod A leží na grafubod B neleží na grafu

Napiš rovnici lineární funkce zobrazené grafem 0 0

Postup: 1.Určíme průsečíky s osami x a y 2.Souřadnice průsečíků dosadíme do rovnice lineární funkce y=ax+b 3.Dostaneme dvě rovnice 4.Vypočítáme z rovnic koeficienty a, b 5.Zapíšeme rovnici lineární funkce Řešení: 1.Z grafu určíme: průsečík s osou x A [0,3] průsečík s osou y B [-1,0] 2. Rovnice lineární funkce y=ax+b Dosadíme body do rovnice a vypočítáme koeficienty A: 3=a.0+b b=3 B: 0=a.(-1)+b 0=a.(-1)+3 a=3 Lineární funkcey=3x+3

Urči rovnici lineární funkce, která prochází body A[1,1],B[2,3] Dosadíme souřadnice bodů A,B do lineární rovnice y=ax+b za x,y A: 1=a.1+b B: 3=a.2+b Dostaneme soustavu dvou rovnic – řešíme dosazovací metodou a+b=1b=1-a 2a+b= a+(1-a)=3 2a-a=3-1 a=2vypočítáme b: b=1-a b=1-2=-1 b=-1 vypočítané hodnoty a,b dosadíme do rovnice lineární funkce y=ax+b y=2x-1 Rovnice lineární funkce, jejíž graf prochází body A[1,1],B[2,3] y=2x-1

Příklady na procvičení 1.Sestroj graf funkce y=-0,5x+4 a urči průsečíky s osami x a y. Tabulka: Graf: Průsečíky:

2. Urči rovnici lineární funkce, která prochází body A[1,1],B[-2,-8]

Řešení 1. y=-0,5x+4 průsečíky A[8,0],B[0,4] 2.-8= -2a+b 1 = a+b a=3, b=-2………….lineární rovnice y=3x-2 x02-2 y435

Anotace: V této prezentaci se žáci naučí hledat průsečíky s osami pravoúhlé soustavy a učí se určovat rovnici lineární funkce. Průsečíky hledají graficky i početně. Na konkrétním příkladě je vysvětlen postup. Rovnici lineární funkce určují nejdříve z grafu a pak pomocí dvou bodů, které leží na grafu. Zopakují si řešení soustavy rovnic. V závěru prezentace řeší dva příklady společně. Jeden žák řeší na interaktivní tabuli zadané úlohy. Použité zdroje: Karel Kindl: Matematika- Přehled učiva základní školy, vydání 3., Praha 1980, Státní pedagogické nakladatelství, počet stran 408,SPN /3, Odvárko Oldřich- Kadleček Jiří: Matematika pro 9. ročník ZŠ 2.díl, 1.vydání 2000, Prometheus, počet stran 91, ISBN