Realizace inspekcí poskytování sociálních služeb na území Jihomoravského kraje Krajský úřad Jihomoravského kraje 2010.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Uzavírání veřejnoprávních smluv
Advertisements

Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb.,. Vznik zákona •Na tento zákon jsme všichni čekali víc jak 10 let •Přináší veliké změny do sociální práce.
Užívání staveb Dokončenou stavbu, popřípadě část stavby schopnou samostatného užívání, pokud vyžadovala stavební povolení nebo ohlášení a stavební úpravy.
FRVŠ 1400/2010/F1/a Zkušebnictví a řízení jakosti staveb Proces 8 Užívání stavby.
Novela ZÁKONA č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů PhDr.
Dokumentace k zajištění BOZP
Nástroje územního plánování
MONITOROVACÍ ZPRÁVA Tyto globální granty jsou spolufinancovány ESF a státním rozpočtem ČR.
Příloha č. 6: Údaje o podporovaných sociálních službách v Plzeňském kraji.
Systém kontrol realizovaných u příjemců Ing. Lukáš Brabenec 25. září 2013.
Inspekce kvality sociálních služeb
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
Struktura personální směrnice
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
ZVLÁŠTNÍ PRAVOMOCI STAVEBNÍHO ÚŘADU
Registrace poskytovatelů sociálních služeb Odbor sociální péče a zdravotnictví MHMP.
Právo na informace Tereza Danielisová,
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
Systém kontrolní činnosti SEI
Systém kontrolní činnosti SEI
Uzavírání veřejnoprávních smluv (zákon č. 500/2004 Sb., správní řád)
1 PORADA ŘEDITELŮ DĚTSKÝCH DOMOVŮ ZŘIZOVANÝCH MORAVSKOSLEZSKÝM KRAJEM A CÍRKEVNÍMI SUBJEKTY ODDĚLENÍ SPRÁVY ŠKOL 4. června 2009.
Poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Krajský úřad Zlínského kraje Odbor právní a Krajský živnostenský.
Správa místních poplatků
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Dokumentace k zajištění BOZP
JUDr. Jaroslav Stránský, Ph.D.
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“. Proces definice SKSS Fáze – 2002 – hledání nastavení sociálních služeb v postkomunistickém období,
STAVEBNÍ ZÁKON Účinnost k Předpisy Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění zákona č. 68/2007.
1 Postup při provádění inspekce v místě poskytování sociálních služeb Odbor sociální péče a zdravotnictví Magistrát hlavního města Prahy.
1 Centralizovaný rozvojový program 2017 a Institucionální program Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 529/5, Praha.
Seminář pro poskytovatele sociálních služeb Plnění registračních podmínek Novelizace zákona o sociálních službách č. 108/2006 Sb. (zákon 206/2009 Sb. ze.
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
Změny v průběhu kontrol (kontrolní řád) kpt. Mgr. Blanka Kliková Oddělení stavební prevence, kontrolních činností a ZPP HZS Karlovarského kraje kpt. Mgr.
ZÁKON O POMOCI V HMOTNÉ NOUZI A KOMPETENCE STAVEBNÍCH ÚŘADŮ JUDr. Eva Kuzmová.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Kamerové systémy metodika Plzeňský kraj 7. března 2013 ÚOOÚ.
Problematika Úřadu práce v kontextu poskytovatelů sociálních služeb 18. února 2014 Mgr. Jana Marie Landová.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
Realizace inspekcí poskytování sociálních služeb na území Jihomoravského kraje Krajský úřad Jihomoravského kraje 2009.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Síť sociálních služeb Ústeckého kraje Setkání s poskytovateli sociálních služeb v Ústeckém kraji.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Veřejné zakázky.
Správní řízení ve věci oprávnění k poskytování zdravotních služeb
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ PRO ŠKOLNÍ ROK 2017/2018
Kvalita v sociálních službách jako proces
Síť sociálních služeb Ústeckého kraje
Právní okénko Porada s řediteli škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Doksy 21. – 22. září 2017.
Krajský úřad Ústeckého kraje 9. února 2009
Interní předpisy hotelu
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Inspekční a prosazovací přístup
ZVLÁŠTNÍ PRAVOMOCI STAVEBNÍHO ÚŘADU
Tel , Problematika zaměstnávání zahraničních pracovníků z pohledu inspektorátu práce Mgr. Dagmar Lahresová.
Druhy a způsoby kontroly v hotelu
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
Užívání staveb Dokončenou stavbu, popřípadě část stavby schopnou samostatného užívání, pokud vyžadovala stavební povolení nebo ohlášení a stavební úpravy.
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Porada s pracovníky školství obcí s rozšířenou působností
Problematické aspekty patient summary optikou právníka
PODPORA SOCIÁLNĚ-PRÁVNÍ OCHRANY DĚTÍ NA KRAJSKÉM ÚŘADĚ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE II Metodické setkání na téma „Standardy kvality sociálně-právní ochrany na.
Kontrola činnosti oprávněných osob v praxi
Finanční kontrola v příspěvkových organizacích kraje
Vrchní vodoprávní dozor rok 2016
Novinky v předškolním vzdělávání
Zapisovatelé do informačního systému evidence obyvatel
Odbor sociálních věcí KUPK leden 2019
Úvodní konference k projektu „Vybrané služby sociální prevence na území Jihomoravského kraje“ Tato konference je financována z Evropského.
Transkript prezentace:

Realizace inspekcí poskytování sociálních služeb na území Jihomoravského kraje Krajský úřad Jihomoravského kraje 2010

TÉMATA Právní předpisy pro provádění inspekcí sociálních služeb a jejich novelizace Význam inspekcí poskytování sociálních služeb Personální obsazení inspekčního týmu Organizace inspekcí v Jihomoravském kraji Postup při provádění inspekce v místě poskytování SS Inspekční zpráva Následný postup po skončení inspekce v místě poskytování SS

TÉMATA Dosavadní zkušenosti s realizací inspekční činnosti na území JMK Nejčastější závady zjištěné při inspekci poskytování sociálních služeb Restrikce - informace Prostor pro dotazy

Právní předpisy pro provádění inspekcí sociálních služeb Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů – část čtvrtá Vyhláška MPSV č. 505/2006 Sb., kterou se provádí některá ustanovení zákona o sociálních službách Zákon č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, ve znění pozdějších předpisů

Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách a jeho novelizace k Část IV. Inspekce poskytování sociálních služeb Inspekce se provádí u poskytovatelů SS, kterým bylo vydáno rozhodnutí o registraci Krajským úřadem JmK.

Část IV. Inspekce poskytování sociálních služeb Předmět inspekce u poskytovatelů sociálních služeb a) plnění povinností poskytovatelů sociálních služeb stanovených v § 88 a § 89 b) kvalita poskytovaných sociálních služeb (hodnoceno pomocí standardů kvality)

Část IV. Inspekce poskytování sociálních služeb Inspekci provádí inspekční tým, který tvoří nejméně 3 členové, Alespoň 1 člen inspekčního týmu musí být zaměstnancem kraje

Část IV. Inspekce poskytování sociálních služeb Poskytovatel SS je povinen umožnit členům inspekčního týmu dotazovat se osob, kterým poskytuje SS, na záležitosti související s poskytováním SS, které jsou předmětem inspekce. Podmínkou přitom je, že osoba byla členem insp.týmu za účasti poskytovatele SS poučena o možnosti odmítnout rozhovor a dala k rozhovoru souhlas. Tento souhlas se zaznamenává do záznamu o rozhovoru, který vyhotovuje člen inspekčního týmu (§ 98 odst. 7).

Část IV. Inspekce poskytování sociálních služeb Krajský úřad je oprávněn ukládat poskytovateli SS opatření k odstranění nedostatků zjištěných při inspekci. Poskytovatel SS je povinen splnit uložená opatření ve lhůtě stanovené krajským úřadem a podat písemnou zprávu o jejich plnění. Po podání písemné zprávy o přijatých opatřeních a jejich plnění lze provést následnou inspekci.

ČÁST V. Mlčenlivost Povinnost zaměstnanců obcí, krajů, státu a zaměstnanců poskytovatelů SS zachovávat mlčenlivost o údajích týkajících se osob, kterým jsou poskytovány SS nebo příspěvek, a to i po skončení prac. vztahu (§ 100 odst. 1).

Význam inspekcí poskytování sociálních služeb Zvyšování kvality SS pomocí standardů kvality SS Standardy – pomůcka pro poskytovatele, kteří chtějí poskytovat kvalitní službu Ochrana práv uživatelů SS Standardy zaručují nejen práva uživatelů SS, ale také těch, kteří SS poskytují.

TYPY INSPEKCÍ Inspekce typu A - u všech registrovaných SS - metoda losování na následující pololetí - plnění povinností poskytovatelů SS stanovených v § 88 a § 89 - ověření kvality SS podle Standardů kvality

TYPY INSPEKCÍ Inspekce typu B – „následná“ inspekce - kontrola nápravných opatření přijatých na základě zjištěných nedostatků při inspekci typu A Inspekce typu C - na základě podnětu či stížnosti - neohlášená Kontrola plnění registračních podmínek – prováděna zvlášť (dříve zahrnuta do inspekce typu A)

ORGANIZACE INSPEKCÍ V JIHOMORAVSKÉM KRAJI Pololetní plán kontrolní činnosti Kr. úřadu JMK zveřejněn v červenci na adrese: Pololetní plán inspekcí – zveřejněn na stránkách OSV

POSTUP PŘI PROVÁDĚNÍ INSPEKCE V MÍSTĚ POSKYTOVÁNÍ SOCIÁLNÍ SLUŽBY Oznámení o provedení inspekce –s dostatečným časovým předstihem –prostřednictvím datové schránky/ fyzicky – poštou –konkrétní sociální služba, termín, kontakty na vedoucího inspekčního týmu, složení inspekčního týmu

POSTUP PŘI PROVÁDĚNÍ INSPEKCE V MÍSTĚ POSKYTOVÁNÍ SOCIÁLNÍ SLUŽBY Výzva k zaslání dokumentů, jejichž kontrola je součástí inspekce (Soupis podkladů) Zajištění technického zázemí ( samostatná místnost, elektrické zásuvky, příp. prodlužovací kabely, apod.) Orientační časový harmonogram inspekce v místě –zaslán předem, možnost následné úpravy na základě skutečného průběhu inspekce. Inspekce se provádí vždy v místě poskytování SS

POSTUP PŘI PROVÁDĚNÍ INSPEKCE V MÍSTĚ POSKYTOVÁNÍ SOCIÁLNÍ SLUŽBY Pověření k provedení inspekce - zasláno předem - podepsáno ředitelem Krajského úřadu - jmenný seznam členů inspekčního týmu - označení konkrétní služby, kde bude inspekce provedena

POSTUP PŘI PROVÁDĚNÍ INSPEKCE V MÍSTĚ POSKYTOVÁNÍ SOCIÁLNÍ SLUŽBY Personální zajištění při inspekci ze strany poskytovatele ►Statutární zástupce/osoba oprávněná jednat za statutárního zástupce - písemné pověření od stat. zástupce, pokud se inspekce osobně neúčastní - odpovědnost za předání materiálů potřebných pro inspekci, o které požádá kontrolní orgán

POSTUP PŘI PROVÁDĚNÍ INSPEKCE V MÍSTĚ POSKYTOVÁNÍ SOCIÁLNÍ SLUŽBY Personální zajištění při inspekci ze strany poskytovatele ►Statutární zástupce/osoba oprávněná jednat za statutárního zástupce - přítomnost je nezbytná při zahájení inspekce, při seznámení a předání inspekční zprávy. Pověření!!! ► Vedoucí sociální služby/Kontaktní pracovník - zkušený pracovník, který zná způsob poskytování SS, uživatele a pracovníky - koordinuje průběh inspekce v místě poskytování SS

POSTUP PŘI PROVÁDĚNÍ INSPEKCE V MÍSTĚ POSKYTOVÁNÍ SOCIÁLNÍ SLUŽBY Personální zajištění při inspekci ze strany poskytovatele ► Vedoucí pracovních týmů a pracovníci v přímé péči/referující pracovníci - poskytování informací o plánování a realizaci SS - případné zapojení do rozhovoru s respondentem – pokud inspektor zjistí, že se s respondentem nedokáže dorozumět

1. DEN INSPEKCE - průběh Úvodní setkání inspekčního týmu s vedoucími pracovníky - odsouhlasení / úprava časového harmonogramu - výběr respondentů pro provedení rozhovorů se členy inspekčního týmu + souhlas respondentů s rozhovorem - vyplnění Smluvního a právního postavení respondenta

1. DEN INSPEKCE - průběh Prohlídka zařízení Rozhovory inspekčního týmu s vedoucími pracovníky zařízení ke sledovaným oblastem kvality poskytované služby a ověřování důkazů jejich plnění Studium osobní dokumentace respondentů Rozhovory s vylosovanými respondenty a referujícími pracovníky Psaní záznamů, porada inspekčního týmu

2. DEN INSPEKCE - průběh Rozhovory inspekčního týmu s vedoucími pracovníky zařízení ke sledovaným oblastem kvality poskytované služby a ověřování důkazů jejich plnění Studium předložené dokumentace Rozhovory inspekčního týmu s pracovníky zařízení ke sledovaným oblastem kvality poskytované služby Zpracování zjištění do inspekční zprávy

3. DEN INSPEKCE - průběh Kompletace inspekční zprávy Seznámení kontrolované osoby s inspekční zprávou Předání inspekční zprávy kontrolované osobě Ukončení inspekce v místě

NÁSLEDNÝ POSTUP PO UKONČENÍ INSPEKCE V MÍSTĚ Řízení o námitkách - lhůta podání - musí být písemné a zdůvodněné - jedná se o námitky proti zjištěním obsaženým v inspekční zprávě ( neřeší problematiku zákona!!!) Oznámení o ukončení inspekce SS - písemné Zahájení správního řízení - porušení povinností poskytovatele

DOSAVADNÍ ZKUŠENOSTI S REALIZACÍ INSPEKČNÍ ČINNOSTI NA ÚZEMÍ JMK Počet realizovaných inspekcí Krajského úřadu JMK (od roku 2007) Počet služeb, které naplnily všechny požadavky dle zákona - 20

NEJČASTĚJŠÍ ZÁVADY ZJIŠTĚNÉ PŘI INSPEKCI POSKYTOVÁNÍ SOCIÁL. SLUŽEB Standard č. 1 - Cíle a způsoby poskytování SS Standard č. 2 – Ochrana práv osob Standard č. 4 - Smlouva o poskytování SS Standard č. 5 – Individuální plánování průběhu sociální služby Standard č. 15 – Zvyšování kvality sociální služby

DĚKUJEME ZA POZORNOST! Prezentaci zpracovaly: Mgr. Michaela Kameníková ( Tel , Mgr. Bc. Vladimíra Pavlíková ( Tel , Mgr. Bc. Irena Kusáková ( Tel ,

Opatření omezující pohyb osob Legislativa: Zákon 108/2006 Sb. o sociálních službách § 89 odst1)...“nelze používat opatření omezující pohyb osob“...“ s výjimkou případů přímého ohrožení zdraví a života osoby nebo zdraví a života jiných fyzických osob...“...“ a to za dále stanovených podmínek a po dobu nezbytně nutnou...“

Opatření omezující pohyb odst2) „Opatření lze použít pouze tehdy, pokud byla neúspěšně použita jiná opatření pro zabránění takového jednání osoby, které ohrožuje její zdraví nebo život nebo zdraví a život jiných osob“ odst3) „Poskytovatel je povinen použít vždy nejmírnější formu opatření

Opatření omezující pohyb osob odst4) „Poskytovatel je povinen předcházet situacím, ve kterých je nezbytné použít opatření omezující pohyb osob.“ odst5) „Poskytovatel je povinen o použití opatření informovat zákonného zástupce osoby, které jsou poskytovány sociální služby...“

Opatření omezující pohyb osob odst6) „Poskytovatel je povinen vést evidenci případů použití opatření omezující pohyb a umožnit nahlížení členům inspekčního týmu při provádění inspekce poskytování sociálních služeb...“ Odst7) je povinen písemně sdělit registrujícímu orgánu ve lhůtě do 15 dnů po skončení kalendářního pololetí počet osob, u kterých byla tato opatření použita a četnost jejich použití podle druhů těchto opatření.“(viz tabulka)

Opatření omezující pohyb osob Pro splnění této povinnosti slouží níže uvedená tabulka, kterou zasílejte na OSV KrÚ JMK, oddělení sociálních služeb, Mgr. Aleně Švecové na adresu Lhůta vykazování použití restriktivních opatřeních je do 15 dnů po skončení kalendářního pololetí, tj. do 15.ledna a do 15.července v kalendářním roce.

Opatření omezující pohyb osob N á zev poskytovatele: N á zev zař í zen í (+ druh poskytovan é služby): Adresa zař í zen í : Zodpovědn á osoba (jm é no + pracovn í zařazen í ): Druh restriktivn í ho opatřen í : Četnost použit í restriktivn í ho opatřen í : Počet osob, u nichž byla tato opatřen í použita: fyzick á opatřen í mechanick á opatřen í m í stnost zř í zen á k bezpečn é mu pobytu chemick á opatřen í

Opatření omezující pohyb osob Opatření omezující pohyb osob (příklady) Fyzická (úchopy, držení rukama) – nejsou zneužitelné k prevenci ani k trestu, ani k úlevě v práci personálu, ale musí být profesionální a šetrné. Mechanická - zejména kurty, řemeny, svěrací kazajky, klecová lůžka, izolační místnosti, zamčené dveře a všechny další mechanické zábrany volného pohybu člověka. Chemická - např. neuroleptika, hypnotika (pouze za indikace lékaře)