Mgr. Robert Vindiš Chorvatsko CzechTrade Záhřeb
2 2 kancelář v Záhřebu otevřena jako jedna z prvních kanceláří již v roce 1999 již od začátku zájem o tyto OBORY: stavebnictví zemědělství strojírenství technologie doprava energetika průmysl cestovního ruchu a další zkušenosti českých firem ze vstupu do EU
3 Služby CzechTrade - nejčastěji poptávané ověření zájmu o výrobek a službu vyhledání obchodních kontaktů organizace jednání a asistence při jednání průzkumy trhu pomoc při vyhledání chorvatského partnera pomoc při budování zastoupení v Chorvatsku konkrétní typ služby vyplyne z komunikace s klientem – individuální přístup 3
4 Vstup na chorvatský trh dlouhodobý – v ideálním případě 2 roky, častěji 3-4 roky; trpělivost před vstupem na trh – vstoupím sám nebo za pomoci chorvatského partnera? pokud firma nespolupracuje s někým z teritoria, vyplatí se jednat s chorv.partnerem nejednat za zády svého chorv.partnera s druhým potenciálním partnerem chorvatský trh je malý trh; navíc, informace se šíří i do dalších balkánských zemí načasování marketingových aktivit vstupní náklady: ČAS, FINANCE, LIDSKÉ ZDROJE 4
5 Vstup na chorvatský trh osobní jednání: velký význam; písemnou komunikaci lze využít jen při prvních představovacích jednání nutná účast na akcích z oboru působení, na veletrzích „být vidět“ bariéry vstupu na trh – plněním kapitol před vstupem do EU postupně odpadají i zde se objevují problémy jako: korupce, netransparentnost veřejných zakázek ve výběrových řízeních preference místních firem oproti zahraničním (chorvatský partner) špatná platební morálka – dobré smlouvy, právník 5
6 Vstup na chorvatský trh ČESKÉ VÝROBKY mají šanci uspět mají dobrou pověst jsou znakem dobrého poměru kvality a ceny povědomí o nich je nutné zvýšit budou bojovat se zavedenými „značkami“ německých, italských a jiných firem důraz na kvalitu a tradici vytrvat MEZI CHORVATY: pozitivně vnímána zvyšující se životní úroveň českých turistů jezdících každoročně na dovolenou dlouhotrvající dobré vztahy mezi Chorvaty a Čechy jazyková blízkost – odpadají bariéry 6
7 Jednání v Chorvatsku uvědomit si region, ve kterém se jednání koná severní část a vnitrozemí – Rijeka, Karlovac, Záhřeb, Koprivnica blíží se středoevropské mentalitě, ekonomicky silnější firmy přímořská oblast – jižanská mentalita, na všechno spousta času východní část – blíží se mentalitě východního Balkánu reklamní materiály v chorvatském jazyce rozhodně jsou plusem překlad materiálů do chorvatštiny – osvědčení překladatelé přítomnost překladatele na jednání získáte čas 7
8 Jednání v Chorvatsku po oficiální schůzce většinou následuje pozvání na neformální oběd nebo večeři neodmítá se vyčleňte si dostatek času na služební cestu vhodná společenská témata gastronomie, víno, enologie – Chorvaté jsou na svou gastronomii hrdí moře a dovolená; krásy Chorvatska sport – fotbal, házená, basketbal, aktuální akce chorvatský partner nevynechá ani témata ze soukromé oblasti: rodina, zájmy téma války není tabu, ale je to otázka velmi citlivá a složitá 8
9 Účast na veletrzích Veletržní místa: Záhřeb Split Bjelovar – zemědělství, zemědělská technika Rijeka, Osijek – menší akce, ne na úrovni mezinárodního veletrhu Vaše účast na veletrzích, které se týkají Vašeho oboru, je velmi vhodná – v JV Evropě má přednost osobní komunikace setkání odborníků, obchodní jednání specifikum: délka 6 dnů (pouze Bjelovar 3 dny) návštěvnost je značná, ale je rozložena do 6-i dnů – nelze předvídat den se silnou návštěvností první den veletrhu: oficiální otevření, proslovy, ceremoniál; odborníci z oboru přítomni jsou, ale nemají čas 9
10 Veletrhy a výstavy Záhřeb - Split - Rijeka - Bjelovar - Chorvatský vyhledávač Hrvatska narodna banka (Chorvatská národní banka) Hrvatska gospodarska komora (Chorvatská hospodářská komora) 10
Děkuji Vám za pozornost. CzechTrade Dittrichova 21, Praha 2 Zelená linka pro export: Robert Vindiš