Odposlechy a záznamy telekomunikačního provozu, sledování osob a věcí v roce 2007 Ivan Langer ministr vnitra.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nový zákon o nemocenském pojištění. Vývoj průměrného procenta pracovní neschopnosti.
Advertisements

PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Vztah předpisů na ochranu osobních údajů a předpisů k právu na informace Odborný seminář STMOÚ 23. – 25. říjen 2011 Špindlerův mlýn.
Právo na informace Zák. č. 106/1999 Sb.,o svobodném přístupu k informacím.
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE AUTOR: MGR. JANA ZELINKOVÁ NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_01_VEŘEJNÝ.
BEZPEČNOSTNÍ TECHNOLOGIE I Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Vzdělávání pro bezpečnostní systém státu (reg. č.: CZ.1.01/2.2.00/ )
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
ZAPOJENÍ SPOLEČENSTEV DO TVORBY NOREM VÝTAHOVÝ PRŮMYSL ČR.
BEZPEČNOST JEŘÁBOVÉ DOPRAVY Při konstrukci a provozu jeřábů musí být přísně dbáno na zásady bezpečnosti, aby nebyl ohrožen život a zdraví osob a zabránilo.
Zpřístupňování a zveřejňování osobních údajů ze zasedání orgánů obce a orgánů kraje Igor Němec Předseda Úřad pro ochranu osobních údajů.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
Kontinuita akreditačního procesu: přechod od stávajícího k novému systému JIŘÍ SMRČKA TAJEMNÍK AKREDITAČNÍ KOMISE.
Novelizace předpisu D7/2 k organizování výlukových činností k Lenka Komínová GŘ SŽDC Odbor plánování a koordinace výluk Setkání s dopravci,
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Prodej sexuálních služeb na ulici v interakci s prací policie a strážníků PhDr. Jiří Frýbert.
Odbor dozoru a kontroly veřejné správy Hodnotící zpráva k výsledkům kontrol ÚSC (2010 – 2011) Ing. Marie Kostruhová.
Seminář na MZ Bezpečnost zdravotních služeb - současná priorita MZ MUDr. Markéta Hellerová Ministerstvo zdravotnictví.
Komise pro podmíněné propuštění (KPP) Společný projekt PMS CR, VS ČR a Českého helsinského výboru.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_05.
Plánovací část projektu Cíl projektu - vychází z řešení z prognostické části, - odpovídá na otázku, čeho má být dosaženo? - představuje slovní popis účelu.
Spolupráce Policie ČR s Orgánem sociálně právní ochrany dítěte při řešení problematiky domácího násilí Krajské ředitelství Policie ČR Jihomoravského.
Zákon č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, a datové schránky Brno KrÚ JMK.
Principy Základních registrů Ing. Ondřej Felix, CSc.
ASEBS, 4. sem..  Široké chápání profesní sebeobrany a jejího projektování  Samostatná práce  Schopnost integrovat znalosti  Pochopení problému v širších.
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
Činnost služby dopravní policie v roce 2011 v dohledu nad silničním provozem plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha 12. ledna 2012.
Nebezpečné pronásledování - je strach z pachatele měřítkem nebezpečnosti stalkingu? Jak zlepšit pomoc obětem stalkingu?
Vnější služba – výsledky v oblasti trestního řízení
„Činnost krajských koordinátorů pro menšiny a krajských manažerů prevence v Kraji Vysočina“ Mgr. Lumír Bartů.
Stávající systém kontroly při těžbě dřeva
Pojem přeměna obchodní společnosti
Úřad práce České republiky
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
POLICIE ČESKÉ REPUBLIKY
eRecept – komunikace se základními registry
Mobilní bezpečná platforma Policie ČR CZ / /17
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia
Zrušení a zánik obchodní společnosti
Workshop projektu systémová podpora sociální práce v obcích na téma:
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
RIZIKO.
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
Obecné výklady o důkazech
GDPR aneb to chceme.
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
NV č. 201/2010 Sb. ze dne 31. května 2010  o způsobu evidence úrazů, hlášení a zasílání záznamu o úrazu ve znění NV č. 170/2014 Sb. ze dne 6. srpna 2014.
Legislativní změny na úseku EO, OP, CD (k datu )
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
RIZIKO.
Problematika uzavírání smluv mezi pojišťovnami a zdravotnickými zařízeními PharmDr. Ivana Cimalová, MBA ředitelka zdravotnického odboru ZPMV ČR Čestlice,
Statistika kriminality za rok 2017 Plzeň – město
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Aktuálně o stavu příprav na účinnost GDPR
Zapisovatelé do informačního systému evidence obyvatel
Agenda služebního poměru předmětem přezkumu ve správním soudnictví
Systém soudnictví Právní ochrana.
Hodnotící zpráva k výsledkům kontrol výkonu přenesené a samostatné působnosti svěřené orgánům obcí, krajů a hlavního města Prahy za léta 2014–2016.
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Seminář AMG, Písek 2018 GDPR.
Konkrétní návrh ochránce práv dítěte
Průběh trestního řízení část první – Přípravné řízení trestní
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Územní plán s prvky regulačního plánu
Pěstounská péče na přechodnou dobu (PPPD)
Mobilní bezpečná platforma Policie ČR CZ / /17
Transkript prezentace:

Odposlechy a záznamy telekomunikačního provozu, sledování osob a věcí v roce 2007 Ivan Langer ministr vnitra

Počet odposlechů v letech 1999 – 2004 enormní nárůst odposlechů odposlouchávání nevinných osob včetně dětí úniky informací ze spisů zlehčování problematiky, neřešení problémů vzrůstající zájem médií i veřejnosti o tuto problematiku

Rok 2006 – 1. komplexní analýza přelomový rok –poprvé skutečný zájem zabývat se problematikou odposlechů a sledování systematicky historicky první komplexní analýza –poprvé zpracovány a zveřejněny nejen statistické údaje, ale popsána i právní úprava, ochrana a bezpečnost získaných informací, kontrolní mechanismy vznik pracovní skupiny pro vytvoření metodiky, řešení problémů v oblasti ochrany údajů a kontrolních mechanismů

2007 – nová éra profesionálních analýz analýza odposlechů a sledování dle nové metodiky –podrobnější a přesnější statistiky –objektivnější metody určení efektivity úkonů –podrobný popis opatření ke zlepšení ochrany informací nově zahrnuty i údaje za IMV mimořádně rovněž popsání situace v oblasti odposlechů a sledování u dalších policejních orgánů a státního zastupitelství –celní správa, BIS, ÚZSI, Vojenská policie, Vězeňská služba

Vývoj počtu odposlechů

Počet klientů operátorů vs. počet odposlechů

Počty odposlouchávaných linek a osob

Odposlechy dle druhů kriminality

Sledování osob a věcí

Sledování dle druhu kriminality

Efektivita odposlechů dle využití informací v tr. řízení

Efektivita sledování dle využití informací v tr. řízení

Efektivita úkonů dle způsobu vyřízení spisů

Ochrana a bezpečnost informací organizačně technická opatření –zvýšení individuální odpovědnosti za jakoukoli manipulaci se záznamy (mj. elektronizace záznamů, přístup pouze přes individuální hardwarové klíče, zálohování na nepřepisovatelná CD s identifikačními prvky) vyšší důraz na vymáhání individuální odpovědnosti legislativní opatření –úprava vnitřních předpisů pro spisovou a archivní službu –nakládání s osobními údaji, vnitřní kontrola –novela trestního řádu zpřísňuje podmínky pro povolování odposlechu institut následného informování a možné ochrany proti neoprávněnému odposlechu zkrácena doba odposlechu

Kontrolní mechanismy Vnitřní –legislativní - jednoznačné interní předpisy a striktní kontrola jejich dodržování –organizační – důsledná kontrola nadřízených; zvláštní kontrolní orgány zejména v oblasti ochrany osobních údajů –technické – technická opatření k zabránění zneužití odposlechů a k individualizaci odpovědnosti za provinění Vnější –justiční orgány (st. zastupitelství, soudy), Stálá komise Poslanecké sněmovny pro kontrolu použití operativní techniky Policie ČR, Úřad pro ochranu osobních údajů I přesto, že policie má nejpodrobnější a nejpřísnější pravidla, nejvíce pracuje na technickém zabezpečení ochrany, stále zde bohužel existuje riziko zneužití a úniků informací, neboť v rámci trestního řízení mají k těmto údajům přístup i další orgány činné v trestním řízení a především účastníci řízení (obviněný, poškozený), jejich zástupci a zmocněnci.

Shrnutí výrazný pokles počtu odposlechů – o 28% (z 7672 v roce 2006 na 5491 v roce 2007), v porovnání s rokem 2004 je to pokles celých 43%; počet sledování poklesl ve srovnání s rokem 2006 o 11% odposlechy byly nasazeny pouze u 2,4% spisů z těch, kde je bylo možno ze zákona použít a u 0,5% všech trestních spisů z celkového počtu odposlechů bylo 49,1% na organizované skupiny; 3,2% se souhlasem osoby; 1,7% mezinárodní právní pomoc a pátrání dle útvarů pak nejvíce odposlechů vykázalo ÚOOZ, následují Správy Jihomoravského kraje, hl. m. Prahy a NPC z pohledu trestné činnosti pak byly odposlechy nejčastěji nasazovány na trestné činy spojené s toxikománií, násilnou trestnou činnost, trestnou činnost proti veřejnému zájmu a závažnější formy krádeží včetně vloupání

Shrnutí naprostá většina úkonů (cca 80%) vykazuje z hlediska využití informací pro další trestní řízení přímý či nepřímý podíl pro trestní řízení (příp. jejich souběh), v 10% případech byly úkony neefektivní (informace nevyužity trestním řízení) a v dalších cca 10% případech neaktivní či vůbec nerealizované 36% trestních spisů s použitím odposlechů či sledování skončilo návrhem na podání obžaloby, 47% bylo rozhodnuto způsobem, který ještě může vést (a zpravidla vede) k efektivnímu vyřízení,18% spisů bylo ukončeno způsobem, který lze považovat za neefektivní Policie ČR není jediným policejním orgánem, který v rámci trestního řízení nasazuje odposlechy –IMV v roce 2007 celkem 143 odposlechů, celní orgány 1809 odposlechů, Vojenská policie 5 –Vězeňská služba, BIS ani ÚZSI v rámci trestního řízení v roce 2007 žádný odposlech (např. BIS či Vězeňská služba tak mohou ale činit i dle jiných předpisů)

Závěr Analýza definovány 4 základní roviny, v nichž musí dojít ke změnám – psychologická, profesní, organizačně technická a legislativní Analýza potřebné změny nastartovány –rovina psychologická – zakotven princip každoročních analýz, vypracovány nový systém a metodika sběru dat jednotliví policisté vědí, že jejich práce je sledována a kontrolována –profesní – vyšší důraz na vymáhání individuální odpovědnosti, na kontrolní roli nadřízených pracovníků –organizačně technická – konkrétní opatření ke zvýšení individuální odpovědnosti za jakoukoli manipulaci se záznamy –legislativní – úprava vnitřních předpisů v oblasti spisové a archivní služby a ochrany osobních údajů, novela trestního řádu přinášející vyšší ochranu práv

„ Cílem těchto opatření je vrátit české veřejnosti důvěru v bezpečnostní a justiční systém a garantovat občanům jistotu, že jejich práva a svobody jsou a budou respektovány a také chráněny“