 ZEYEROVA 3354, 767 01 KROMĚŘÍŽ  projekt v rámci vzdělávacího programu  VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST  ŠABLONA ČÍSLO: III/2  NÁZEV: INOVACE A.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rostliny našich rybníků 4.ročník
Advertisements

Vědecké rodové jméno Aquilegia se odvozuje od latinského „aquila“ = orel a v některých národních jazycích je také podle orla pojmenován. Stejně pravděpodobný.
ROČNÍ OBDOBÍ.
Proč se střídají roční období?
Vítek Urban prosinec 2004 prima
Kakostovité (Geraniaceae)
Sinice jsou : Autotrofní organizmy, nejstarší organizmy s fotosyntézou rostlinného typu. Některé produkují toxiny, které způsobují alergie, ekzémy. Často.
BYLINY A KEŘE LESA 14..
Jetel Luční (Trifolium pratense )
POHYBY ZEMĚ.
Rostliny rybníka a jeho okolí 2
Strom po celý rok Jaro Léto Podzim Zima Adam Škoda Kalendář.
Země MODRÁ PLANETA.
TRVÁNÍ DNE A NOCI.
Jiřinka je právem označována jako královna podzimních zahrad. Kvete od července do října. Květy mají všechny druhy barev kromě modré. Nese je dutý stonek.
LOMIKAMENOVITÉ Saxifragaceae. jednoleté nebo vytrvalé byliny a keře listy jsou střídavé nebo vstřícné, s palisty nebo bez nich, velice variabilní tvar.
LÉTO Léto letí, léto běží uvidět ho můžeš stěží,
POHYBY ZEMĚ Martin VRZALA.
TLUSTICOVITÉ (Crassulaceae)
POHYBY ZEMĚ.
Rostliny našich luk Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Stromy po celý rok Veronika Prouzová.
Chráněné rostliny.
Mgr. Lubomír Šára: Přírodní společenství
Mgr. Lubomír Šára: Kulturní rostliny a traviny
ROSTLINY V LÉTĚ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Název projektu: Živá příroda ve škole
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Vlasta Fitzová Mgr Název DUM: VY_32_Inovace_ Léto Název sady: Člověk a jeho svět 2.ročník Číslo projektu:
Rákos má podzemní až 4 m dlouhé oddenky, z nichž vyrůstají silná vzpřímená stébla s až 50 cm dlouhými listy. Rákos obecný je velmi statná vytrvalá.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji čtenářské a informační gramotnosti VZDĚLÁVACÍ.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Ekosystém louka Rostliny
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Autor: Mgr. Lucie Hudcová Datum: Název: VY_32_INOVACE_18_PRVOUKA
NEŽIVÁ PŘÍRODA VLASTNOSTI VODY.
Základní škola a Mateřská škola, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace Autor: Mgr. Kadavá Jana Název: VY_32_INOVACE_3A_13_Ekosystém_louka_rostliny.
Pohyby Země.
CHRÁNĚNÉ ROSTLINY V ČR Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Jana Procházková Datum: 15.
Ekosystém rybník Rostliny
Pokusy – neživá příroda
projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
ZŠ Hladké Životice okres Nový Jičín, příspěvková organizace
STŘÍDÁNÍ ROČNÍCH OBDOBÍ
ROSTLINY A ŽIVOČICHOVÉ
Pohyby Země VIDEO Země vykonává 2 základní pohyby:
Neživá příroda – roční období, střídání dne a noci
Prezentace – výklad učiva
Hvozdíkovité (Caryophyllaceae)
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Člověk a jeho svět, 1 Název školy, adresa:
VY_32_INOVACE_17_PŘV_BYLINY
obecná charakteristika, praktické cvičení
KONCERT NA MEZI CVRČEK POLNÍ.
ČISTOTA VODY ZKOUMÁME ČISTOTU VODY.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Květinové jarní probuzení VY_32_ INOVACE_01_03
projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
  ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
VY_32_INOVACE_13_HK ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ
PLANETA ZEMĚ Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
Transkript prezentace:

 ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ  projekt v rámci vzdělávacího programu  VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST  ŠABLONA ČÍSLO: III/2  NÁZEV: INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT  PŘEDMĚT: PŘÍRODOVĚDA  ROČNÍK: IV.  TÉMA : LÉTO – přírodní společenstvo  AUTOR: MGR. HANA KOLÁČKOVÁ  DATUM VYTVOŘENÍ:  VY_32_INOVACE_20_HK

ANOTACE  PREZENTACE JE VYTVOŘENA JAKO DOPLNĚK K UČIVU 4. ROČNÍKU PŘÍRODOVĚDY. DOPLŇUJE UČIVO: ROZMANITOST PŘÍRODY – ŽIVÁ PŘÍRODA, POZNÁVÁNÍ ŽIVOČICHŮ A ROSTLIN.  V RÁMCI PREZENTACE SE ŽÁCI SEZNÁMÍ: 1. Jaké jsou podmínky v neživé přírodě během léta. 2. Dozvědí se o našich nejběžnějších letních květinách. 3. Naučí se poznávat nejčastěji se vyskytující trávy. 4. Poznají úskalí letního koupání. Zkušenosti z pilotování: Žáci si připomněli podmínky, které vytváří neživá příroda a charakterizovali si změny, ke kterým dochází v přírodě v průběhu letních měsíců. Pracovali také s textem, ve kterém vyhledávali botanické názvy letniček. Velká pozornost byla v prezentaci věnována úskalím, které mohou dětem zkomplikovat letní koupání. Na závěr zodpověděli shrnující otázky.

 Podle kalendáře začíná léto 21.června, v den letního slunovratu.  Sluneční paprsky dopadají na naše území z celého roku pod největším úhlem, po nejdelší dobu a nejvíce hřejí.  Od tohoto dne až do zimního slunovratu (21.prosince) se den krátí a noc se prodlužuje  Protože Země obíhá kolem Slunce po mírně eliptické dráze, je léto na severní polokouli asi o pět dní delší než na jižní..

Červen otevírá léto a vše hýří barvami. Modrá, žlutá, červená a bílá je vidět všude. Růžičky šípkové růže jsou v plném květu a jejich jemná vůně doplňuje jejich lákavý vzhled. Trny však nepříjemně píchají. Z bílého království vynikají knotovky a silenky. Žlutou nebo spíše zlatou barvou krášlí přírodu porosty třezalky tečkované. Modrou náladu hájí rozrazil rezekvítek. V lese vládne barva červená. Dozrávají lesní jahody a maliny. Meze u cest kvetou a voní. Slunce pěkně připaluje a z meze se ozývá zpěv cvrčků, ukrytých v trávě.

 1. Vyjmenuj všechny květiny a trávy, o kterých se v textu mluví.  2. Doplň:  Růže –  Rozrazil –  Třezalka –  3. Jakou barvu má konopka a silenka?

 Kostřava ovčí V naší republice roste něco přes 20 druhů kostřav. Plodem je obilka, která má tvar elipsy. Na celém světě se vyskytuje asi 300 druhů kostřav.  Lipnice roční Jedná se o jednoleté i vytrvalé byliny. Jsou hustě nebo i volně trsnaté, vytváří výběžky. Listy jsou ploché nebo štětinovitě svinuté. Květy jsou v kláscích, které tvoří latu. V České republice roste 16 druhů z rodu lipnice. Významným druhem rostoucím na loukách je lipnice luční. Roste na sušších stanovištích. Dalším blízce příbuzným druhem je lipnice namodralá, kterou nejdeme spíše ve vyšších polohách.

 Psárka luční je tráva z čeledi lipnicovitých. Jedná se o jednoleté nebo vytrvalé byliny. Tvoří trsy nebo oddenky. Stébla dorůstají výšek zpravidla cm. Listy jsou ploché nebo svinuté. Květy jsou v kláscích, které tvoří latu.  Bojínek luční je jednoletá nebo vytrvalá bylina. Jsou trsnaté nebo s oddenky, výběžky nebo jsou poléhavé. Stébla dorůstají výšek zpravidla cm. Listy jsou většinou ploché. Roste zpravidla na živinami bohatých loukách, je též hojně vyséván na kulturní louky. Je to poměrně pozdní tráva, vyrůstá až v létě.

 na přírodních vodních plochách a koupalištích se zvyšuje riziko výskytu sinic. Ty obsahují toxiny a voda s nimi může být zejména pro citlivé osoby a alergiky nebezpečná. Vždy bychom se měli informovat o kvalitě vody. Nejsou-li informace o kvalitě vody momentálně k dispozici, můžeme zkusit jednoduchý test:  Nabereme vzorek vody do průhledné nádoby a necháme 20 minut stát. Pokud se při hladině vytvoří zelený proužek nebo povlak, znamená to, že voda obsahuje sinice. Pokud je voda celkově zabarvená do zelena, obsahuje zelené řasy. Ty mohou způsobit alergické reakce, nejsou však natolik nebezpečné jako sinice.  Sinice mohou vyvolávat kožní problémy (zarudnutí pokožky, vyrážky, svědění) při kontaktu kůže s vodou, případně žaludeční a střevní potíže, bolesti hlavy a jaterní potíže při nechtěném požití vody. Riziko je vyšší u dětí, protože během koupání vypijí více vody a zároveň mají nižší tělesnou hmotnost.

 1. Kolik druhů kostřav roste v ČR?  2. Jaká lipnice je v naší republice nejrozšířenější?  3. Kde roste lipnice namodralá?  4. Je to pozdní tráva, vyrůstá až v létě. Je vysévána na louky ……..  5. Jmenuj všechna úskalí koupání v přírodě.

ERBENOVÁ, Jitka. [online] [cit ]. File:Kyjovsk%C3%A1_p%C5%99ehrada_-_l%C3%A9to.jpg. Dostupné z WWW: HUHULENIK. [online] [cit ]. File: Strawberries_in_nature_park_Tremsin_(1).jpg. Dostupné z WWW: CHUDY. [online] [cit ]. File: Malina2.jpg. Dostupné z WWW: FILIPPOV, Petr. [online] [cit ]. File:Poa_pratensis1.JPG. Dostupné z WWW: RASBAK. [online] [cit ]. File: Groene_naaldaar_aarpluim_(Setaria_viridis).jpg. Dostupné z WWW:

 RASBAK.. [online] [cit ]. File: Timoteegras_bloeiwijze_Phleum_pratense_subsp_pratense.jpg.Dostupné z WWW:  RASBAK. [online] [cit ]. File:Poa_annua.jpg. Dostupné z WWW:  RASBAK. [online] [cit ]. File:Alopecurus_pratensis_Grote_vossenstaart_closeup.jpg. Dostupné z WWW:  SHEBS, Stan. [online] [cit ]. File: Veronica_anagallis- aquatica_5.jpg.Dostupné z WWW: aquatica_5.jpg  FRIESE, Horst. [online] [cit ]. File:A_Blume_33_020be_wp1.jpg. Dostupné z WWW:  AROCHE. [online] [cit ]. File:Silene_vulgaris_maritima1.jpg. Dostupné z WWW:  HARPER, Derek.. [online] [cit ]. File: Corn_Cockle,_Torre_churchyard_-_geograph.org.uk_-_ jpg.Dostupné z WWW: