Žijeme v hlučném prostředí, dokážeme to změnit? Mgr. Jana Vaňková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektromagnetická slučitelnost. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Advertisements

Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Bc. Miroslav Kutnar Název prezentace (DUMu): 1. BOZP při práci se dřevem Název sady: Dřevořezba v odborném výcviku.
Případové studie Úvodní informace Zpracovávaná témata Ukázka zpracovaného tématu CZ.1.07/1.1.00/ My to umíme.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_4.2.9 Práce a volný čas Název sady: Člověk a jeho svět 3. ročník Číslo.
Fyziologické vlastnosti lidského sluchu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se.
Období vzniku: duben _inovace_FG.9.48 Autor : Vladimír TesaříkČlověk a svět práce, finanční gramotnost, nové auto.
  Pevný disk (HDD – Hard Disk Drive)  Používá se k dočasnému nebo trvalému uchovávání dat pomocí magnetické indukce.  Jeho předchůdci byli magnetická.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Jana Kadlecová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_CLOVEK_A_PRAVO_08.
1 Lidské smysly Smysly jsou prostředkem, pomocí kterého vnímáme své okolí. Pět samostatných smyslových systémů reaguje na různé podněty: ooči umožňují.
Základní škola a Střední škola CREDO, o.p.s. Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Výukový materiál č.: VY_32_INOVACE_107_Nebezpečí elektřiny Vypracoval:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Chemie pro 9. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_12_Vzduch Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 12 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
Stres a jeho důsledky. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník učebního oboru zedník – vyučovací předmět “technologie“. Je použitelný i pro výuku dané problematiky u jiných.
N Základní škola, Hrádek 203 Projekt: CZ.1.07/1.400/ VY_32_INOVACE_03_Věcné učení_10_9. ročník_Chřipka – léčba onemocnění a možnosti prevence Autor:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Ústrojí sluchové. N Á ZEV Š KOLY: Gymn á zium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Č Í SLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ N Á ZEV MATERI Á LU: VY_32_INOVACE_6C_01_sluchové.
Přírodopis - 8. ročník, Sluch
Software =je v informatice sada všech počítačových programů používaných v počítači, které provádějí nějakou činnost. - Software je protiklad k hardwaru,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název školy: Svobodná základní škola,o. p. s
Senzory pro EZS.
Věcné učení VY_32_INOVACE_06_11_smysly člověka (sluch 2)
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE__04_05_16_SLUCH
První pomoc Bc. Kateřina Cuperová
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření prosinec 2012
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Vlastnosti zvuku - test z teorie
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Přenos tepla Požár a jeho rozvoj.
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Autor: Mgr. Eva Procházková Název : VY_32_INOVACE_23_Požár Téma: Požár
Poměr v základním tvaru.
Dopravní výchova 8. ročník
Ústrojí sluchu a ústrojí pro vnímání polohy a pohybu těla opakování
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Autor: Mgr. Jana Burdzová
VY_32_Inovace_4.2.9 Práce a volný čas Člověk a jeho svět 3. ročník
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor: PaedDr. Jan Havlík Název:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Přídavná zařízení.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Základní škola, Hradec Králové
Konstrukce trojúhelníku
Text zápatí (edituje se v menu Vložení / Záhlaví a zápatí)
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
9. Rozlišování v modlitbě
Moudra s květinou.
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_10 Zvukové jevy –opakování B
Poměr v základním tvaru.
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
První pomoc.
Geometrie řízení a uložení kol.
Technika kolem nás Svět, ve kterém žijeme, se skládá z živé a neživé přírody, ale také techniky. Dokázali byste říct příklad živé a neživé přírody? Do.
Zvukové jevy.
VY_32_INOVACE_ZE6-06 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Konstrukce trojúhelníku
Transkript prezentace:

Žijeme v hlučném prostředí, dokážeme to změnit? Mgr. Jana Vaňková

 Tento objekt je průvodcem pro objasnění problematiky hluku, hlučného prostředí, nabízí aktivity k zamyšlení nad původem hluku a možnostmi jeho regulace. Je určen pro žáky 4. nebo 5. ročníku ZŠ.

 Jak bys popsal hluk?  Představ si, že se pokoušíš někomu, kdo vůbec neví, co toto slovo znamená, vysvětlit jeho význam. Co mu řekneš? 

 Zvuk se šíří pomocí zvukových vln. Když vznikne zvuk, začnou se vzduchem šířit vibrace podobně, jako když upustíš kámen do rybníka, vytvoří se na hladině kruhy. Šíření zvuku prostorem je tedy podobné rozbíhání kruhů na hladině rybníka.  Které ze zvuků, co znáš, jsou nejhlasitější?  Většinou je hluk popisován jako nechtěný zvuk. Vytvoř seznam zvuků, které bys mohl nazvat hlukem.

 Úder  Zpěv  Cvrlikání  Zahřmění  Vrzání  Povzdech  Bučení  Šumění  Řev  Křik  Ťuknutí  Kňučení  Pískání  Ňafání  Štěkot  Zvonění  Náraz  Burácení  Křik  Sténání  Bzučení  Předení  Ječení  Bouchnutí  Bědování  Vrnění  Žvanění  Pípání

 Motocykl  Padání deště  Rocková hudba  Tikot hodin  Sekačka na trávu  Lidská řeč (běžný rozhovor)  Nákladní automobil - startování  Šepot Který z těchto zvuků může poškodit tvůj sluch?

 Hluk měříme v jednotkách zvaných DECIBELY. Jejich zkratka je dB.  Nejslabší zvuk, jaký můžeš slyšet má hlasitost 1 dB.  Zvuk silný tak, že způsobuje bolest má hlasitost 120 dB.  Zvuk silnější než 80 dB se obvykle nazývá hluk.  Hluk může poškodit tvůj sluch, jsi-li mu vystaven delší dobu.

 Méně než 50 dB – relativní ticho, klid  50 – 60 dB norma  60 – 80 dB hlučné prostředí  80 – 100 dB tato hladina zvuku je nebezpečná  100 – 120 dB škodlivá hladina hluku  120 – 140 dB tato hladina hluku způsobuje bolest  Přes 200 dB může přivodit smrt

 Z čeho se skládá naše ucho?

Vnější ucho, je tvořeno nálevkovitým ušním boltcem, který směřuje zvukové vlnění zachycené ve vzduchu na tympanickou membránu (bubínek). Zvuk způsobuje vibrace bubínku. Ve středním uchu vibrace postupují přes 3 malé kůstky (kladívko, třmínek, kovadlinka) do vnitřního ucha. Ve vnitřním uchu se zvuk přenáší po slabých vlasových buňkách do hlemýždě a je vysílán jako elektrický impuls po sluchovém nervu do mozku. Ucho se skládá z těchto částí:

 Být zdrojem nepohody  Rušit komunikaci  Být příčinou nepřiměřené únavy  Snižovat výkonnost při práci nebo při hře  Narušovat soustředění  Ničit sluch !

 Jakýkoliv hluk může být příčinou tvého podráždění.  Jestliže jsi často vystaven hluku, je pravděpodobné, že se ti zhorší sluch.  Zhoršení sluchu probíhá pomalu a je trvalé.  Sluch který ztratíš, již nikdy nezískáš zpět.

 Přemýšlej, kde je větší hluk – ve škole nebo doma?  Jak se cítíš v hlučném prostředí?  Možná rozdílně reaguješ na různé druhy hluku.  Náhlý hluk možná vyvolá tvůj úlek.  Dlouhodobý hluk pravděpodobně způsobuje, že se cítíš unavený a začne tě bolet hlava.  Velmi silný hluk může způsobit šumění v uších a otupení sluchu.

 Prásknutí dveřmi  Odhození aktovky  Vymysli další příklady

 1. lidé se mají v hlučném prostředí zdržovat co nejkratší dobu  2. je třeba zabránit vzniku hluku  3. zamezujeme pronikání hluku do uší

1. Hlasitý zvuk může poškodit můj sluch. 2. Uvnitř ucha je bubínek. 3. Ztráta mého sluchu může být vyléčena. 4. Ve středním uchu jsou 2kůstky. 5. Příjemný hlasitý zvuk (například hlasitá hudba), poškodí sluch méně,než nepříjemný hluk( například výstřel). 6. V mém středním uchu jsou vlasy, které mi pomáhají slyšet. 7. Ztratit sluch můžeš jenom ve stáří. 8. Můj sluch je cenný a musím si ho vážit.

 Jak hlučný je tvůj domov?  Které druhy hluku mohou vznikat přímo ve vaší rodině, nebo je můžeš slyšet ze sousedních domů i bytů.

Pamatuj si: Jestliže jsi doma hlučný, tvoji sousedé tě pravděpodobně slyší také a hluk, který způsobuješ je může obtěžovat. Vymysli a nakresli obrázek hlučného domu, jak si jej představuješ. Napiš, které činnosti se dějí v různých místnostech.

 Napiš seznam všech strojů, které můžeš najít v kuchyni, v obývacím pokoji, garáži apod.  Představ si, jaké by to bylo, kdyby všechny přístroje pracovaly a hlučely najednou.

 Ačkoliv většina lidí není trvale v práci vystavena hluku, některá zaměstnání jsou velmi hlučná a tím i nebezpečná.  Vytvoř seznam všech lidí, o nichž si myslíš, že mají hlučné zaměstnání.  Je práce ve škole hlučná?  Mnoho lidí, kteří pracují v hlučném prostředí, si neuvědomuje nebezpečí, kterému je vystaveno. Lidé si myslí si, že si už na hluk zvykli, ale pravdou je, že se jejich sluch stále zhoršuje.  Jak si mohou lidé v hlučném prostředí chránit sluch?

 Vytvoř seznam zaměstnání, která jsou nebezpečná, protože si v nich člověk může poškodit sluch.

 Napiš seznam všech druhů vozidel jezdících po silnici.  Nakresli všechna vozidla na obrázek, ale jen tužkou.  Přemýšlej, která jsou hlučná, která méně.  Nejhlučnější vozidla vybarvi červeně a ty nejtišší zeleně.  Proč jsou lidé znepokojeni hlukem silniční dopravy?

 Motocykl způsobuje až čtyřikrát větší hluk než automobil.  Někteří majitelé motocyklů odstraňují tlumiče ze svých výfukových systémů. Chtějí tak udělat své stroje ještě hlučnější a tím zajímavější.  Existuje i tichá doprava?

 Letadla způsobují největší hluk při……………….  Letadla musí dodržovat při letu určité trasy. Ty se nazývají letecké dráhy.  Některá trysková letadla jsou nadzvuková.  (Rychlost zvuku je 340 km/ s.)  Když letadla překonají rychlost zvuku, vytvářejí akustickou ránu. (dunivé zvuky)  Trysková letadla jsou nejhlučnější.(Př.: Když v Londýně vzlétá v noci letadlo, může vzbudit až lidí.)

 Nakresli svou představu tichého města.  Jaké bys navrhl změny, aby byli lidé spokojeni s dopravou ve městě?

 Prasata nás svým kvičením mohou ohlušit.  Nejobecnějším zvukem je hláska A. je zastoupena v každém jazyce.  Nejsilnější zvuk byl vytvořen v laboratoři. (210dB)  První zákony proti hluku byly zavedeny již před naším letopočtem. (720 l.př.n.l.)  Ve Velké Británii nesmí být používány sirény automobilů po půlnoci. Pouze hasiči, policie a záchranná služba mohou sirény požít kdykoliv. Zmrzlináři, kteří mají zvonkohru mohou ji používat až odpoledne. Rozlišují tak nutný a zbytečný hluk.  V některých zaměstnáních je povinné nosit ušní chrániče.

 KONEC?  To záleží na vás.

 Použité materiály: Galerie obrázků Microsoft