Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti
Psychika ► Psychika je chápána jako funkce resp. projev činnosti nervové soustavy člověka (Pauknerová, 2006, s. 76). ► Aktivace, stupeň aktivace. ► Formy psychiky: - chování; - prožívání.
Poznávání ► Poznávání zahrnuje veškeré procesy, které zajišťují příjem, registraci a zpracování informací jak z vnějšího, tak z vnitřního prostředí (Pauknerová, 2006, s. 78). ► Bezprostřední smyslové poznávání. ► (Představování) ► Zprostředkované rozumové poznávání.
Pozornost a paměť ► Pozornost (zaměřenost psychické činnosti): bezděčná a záměrná. ► Paměť (ukládání, uchování a vyvolání informací). - Neúmyslná a úmyslná. - Bezprostřední a dlouhodobá. - Mechanická a logická.
Učení ► Širší pojetí – obohacování individuální zkušenosti. ► Užší pojetí – záměrné a systematické získávání vědomostí a dovedností, způsobů chování a vlastností. ► Mechanismy učení ► Obsahové určení učení: intelektuální, motorické a sociální.
Cítění a snažení ► Emoce a cit ► Nálada, vášeň, afekt ► Prožívání a motivace. ► Snažení představuje způsob organizace činnosti člověka, které vede k vědomě vytčenému cíli (Pauknerová, 2006, s. 85). ► Volní vlastnosti.
Osobnost ► Osobnost označuje relativně stálou psychickou jednotu člověka a jedinečnost a odlišnost každého jedince. Představuje: - jedinečnost - vnitřní integritu - stálost - vývoj. ► Osobnost se vyvíjí a je vytvářena ve výchově.
Vývoj osobnosti ► Biologické faktory. ► Sociální faktory. ► Faktory sebeutváření.
Struktura osobnosti ► Výkonové charakteristiky: - schopnosti → vlohy a jejich rozvinutí; rozdělené na obecné (k různým činnostem) a speciální; pohybové, smyslové, intelektové; - vědomosti → znalosti získané vzděláváním, - dovednosti → praktická specifická schopnost výkonu činností. ► Motivační dimenze a výkon: motivy a stimuly. ► Profilující vlastnosti: temperament, postoje, charakter.