Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vstup do ekonomie. Obsah prezentace Základní ekonomické pojmy Základní ekonomické systémy Potřeby, statky a služby Životní úroveň.
Advertisements

Základní ekonomické pojmy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Švejdová. Dostupné z Metodického portálu cz, ISSN:
Marketing. nástroje marketingu mix 5P product – produkt product – produkt price – cena (prodej) price – cena (prodej) place – distribuce (pozice) place.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Ing. Veronika Dostálková MBA POTŘEBY – ZÁKLAD CELÉ EKONOMIKY Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
Práce, výroba ZÁKLADY EKONOMIKY. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ.
Zahraniční obchod Vývozní operace. Obsah výkladu 1. Vývozní operace 2. Příprava vývozní operace 1. Průzkum trhu 2. Získávání zákazníků 3. Předběžná kalkulace.
Peníze. Peníze uspokojování potřeb – existenční podmínka potřeby uspokojují: statky – předměty služby – užitečné činnosti výměna – způsob jak získat to,
Ing. Veronika Dostálková MBA TRŽNÍ MECHANISMUS Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
Téma 1. Charakteristika finančního řízení 1. Cíle finančního řízení 2. Hlavní oblasti finančního managementu 3. Finanční rozhodování podniku 4. Finanční.
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ. Dělíme na: Primární sektor (těžba nerostných surovin, zemědělství, lesní a vodní hospodářství, rybolov) Sekundární sektor (průmysl,
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_1 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.11 Ročník1. ročník.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Základy nabídky a poptávky TNH 1 – 3. seminář Pavel Seknička.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
Měření výkonu ekonomiky 2. seminář – TNH 2
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
2 Marketingové koncepce
Obchod, trh Základy hospodaření.
Služby I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
POPTáVkA po VÝROBNÍCH Faktorech
TNH 2 – 1. seminář Finanční trh a peníze
Autor: Ing. Alice Horáčková
Správa sociálního zabezpečení
Rakouská škola TNH 1 (DET-6)
Podstata marketingu.
Účetní systémy 1 3. přednáška.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Chování spotřebitele: užitečnost, poptávka
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
Abeceda Mikroekonomie
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření domácnosti.
Tržní rovnováha a efektivnost
Základy ekonomie TNH 1 – 1. seminář
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Ekonomika– národní hospodářství
Ekonomická rovnováha Pokud může a dovede národní ekonomika vyrobit tolik, kolik sama spotřebuje, je v ekonomické rovnováze. Je zákonité, že ekonomika se.
Chování zákazníka Zahrnuje všechny činnosti, které zákazník uskutečňuje v souvislosti s nákupem a užitím zboží nebo služby.
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Název školy Střední zdravotnická škola a vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
Finanční trh a peníze TNH 2 (S-5)
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka) TNH 2 (S-7)
Ing. Veronika Dostálková MBA
TRŽNÍ EKONOMIKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Zuzana Sýbková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Digitální učební materiál
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Trh a tržní mechanismus TNH 1 – 1. seminář
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Název projektu: ICT ve výuce
Zákony trhu. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Transkript prezentace:

trh, ekonomika

ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna

potřeby fyzické psychosociální individuální skupinové hlavní doplňkové uspokojování potřeb – existenční podmínka

potřeby uspokojují statky – předměty, výtvory – hmotné – nehmotné služby – užitečné činnosti – věcné (týká se předmětů) – osobní (týká se lidí)

statky volné – bezprostředně k dispozici ekonomické – výsledek činnosti, zisk směnou  spotřební – přímo uspokojují potřeby  kapitálové – produkování statků a poskytování služeb  veřejné – nepřímo z daní

hospodářský proces výroba – vznik statků a služeb rozdělování – kdo je získá směna – obchod, platidla spotřeba – výrobní (v procesu) – konečná (uspokojí potřebu)

výrobní faktory přírodní zdroje – půda, nerostné bohatství, voda, vzduch práce – cílevědomá lidská činnost kapitál – statky používané k práci, vložením do výroby vzniká hodnota přírodní zdroj se prací stává kapitálem zdroje jsou omezené(příjmem, ziskem), vzácné náklad obětované příležitosti – to, čeho se člověk vzdá

trh − uspořádání, kdy na sebe vzájemně působí prodávající a kupující, což vede ke stanovení cen a množství zboží prodávající určuje cenu nabídka kupující určuje množství zboží poptávka

trh prodávající určuje cenu nabídka komodita – produkty jednotné hodnoty a kvality

trh kupující určuje množství zboží poptávka kupní síla – schopnost osoby nakupovat statky nebo zboží

rovnovážná cena P – price, cena Q – quantity, množství equilibrium

nabídka a poptávka přebytek nedostatek rovnováha

trh − regulátor a stimulátor ekonomického rozvoje prodávající domácnosti – účel: uspokojení potřeb; užitečné statky pro svoji spotřebu;; prodávající na trhu výroby, aby za příjmy mohli nakupovat výrobky pro svoji spotřebu; firmy – subjekty vyrábějící za účelem prodeje; cíl – maximalizace zisku; prodávající na trhu výrobků a služeb; stát (vláda) – ovlivnit trh, odstranit některé negativní dopady a posílit pozitivní kupující kupující na trhu výrobků a služeb kupující výrobní faktory za účelem opakování výroby;

výsledek hospodaření výsledek hospoda = výnosy – náklady náklady – vynaložené prostředky výnosy – obdržené prostředky + zisk- ztráta

životní úroveň – míra uspokojování hmotných a duchovních potřeb a tužeb jednotlivce či skupiny (např. rodiny) zbožím a službami, vztah mezi skutečností a tím, co je pociťováno jako žádoucí

životní úroveň kolik statků a služeb spotřebují obyvatelé a v jaké kvalitě kolik statků a služeb poskytuje stát a v jaké kvalitě úroveň životních podmínek (životní prostředí, volný čas)