Český jazyk a literatura maturita - ústní zkouška PRACOVNÍ LISTY Tato prezentace byla vytvořena pro účely projektu OP VK CZ.1.07/4.1.00.2/06.0017. Tento.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Český jazyk a literatura
Advertisements

Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
LOGISTIKA NOVÉ MATURITNÍ ZKOUŠKY TELČ CERMAT - Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání
Projekt “Zajištění místní a typové dostupnosti sociálních služeb”. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Provázanost výsledků učení, vyučovacích a hodnoticích metod Zkušenosti ZČU Brno Praha.
HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ VY_32_INOVACE_14_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná.
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
1 Profilová část maturitní zkoušky a poznatky z 5leté praxe Mgr. Petra Pátková, odbor vzdělávací soustavy jednání Asociace SPŠ Špindlerův Mlýn, 7. říjen.
Publicita v projektech financovaných z ESF v rámci Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost Seminář pro žadatele.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP obecná část Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazná.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazná postupy pro.
Základy veřejné politiky Kombinované studium Website kursu: Garant kursu a přednášející:
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Název kapitoly Název podkapitoly Text Schvalovací proces + hodnoticí kritéria Jakub Krátký Praha, 5. května 2016.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_30-03 Název školy Střední průmyslová škola stavební, České Budějovice, Resslova 2 AutorRNDr.
Přijímací řízení pro školní rok 2012/2013 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
Maturita 2017 YMNÁZIUM BLANSKO Základní informace o maturitní zkoušce v roce 2017.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Práce s pohádkou Projekt CZ.1.07/1.3.00/ je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. 1 Jak pejsek s kočičkou.
ORGANIZACE PŘIJÍMACÍHO ŘÍZENÍ 2016/2017 část I. - Přihláška na SŠ
Maturita 2017.
Přijímací řízení 2016/17.
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ 2017 / 2018.
Maturitní zkoušky 2014 ke dni
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
NOVINKY Z ODBORU ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Porada ředitelů organizací z oblasti školství Otrokovice
Plánování ve školní tělesné výchově
Analýza kvality života aneb proč, jak a pro koho …
EVALUACE v OP RLZ PaedDr. Jaromír Krejčí Mgr. Jana Ostrýtová MŠMT.
Tvorba jednoduché tabulky - rozvrh
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
Snídaně – oběd - večeře ZdravÍ, bezpečí.
Velikost nářadí.
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
Kompetenční modely Mgr. Andrea Drdáková.
Zvuky hudebních nástrojů
Grafomotorika - geometrické tvary
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
GVID – MATURITA 2018 aktuální stav – říjen 2017.
Talíř a příbory Pravo-levo.
Poměr v základním tvaru.
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
4.1 – 4.3 Lineární nerovnice i jednoduchý podílový tvar
Management Přednáška 7, 8: Plánování.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vladimíra Houšková Název materiálu:
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
NEJČASTĚJŠÍ NEDOSTATKY V ŽÁDOSTECH O GP
Hra na barevná auta IV. Jaroslava Růžičková.
OSOBNÍ AUTOMOBILY OCHRANNÉ PROSTŘEDKY.
Maturity 2017/2018 listopad 2017 L. Jíša.
Má země Česká republika.
HODINY - poznej stejný čas, velikost
Maturita 2018.
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ 2018 / 2019.
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2018/19
Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Hodnocení korupčních rizik (CIA) Oddělení boje s korupcí Praha, 2018
VYPRÁVĚNÍ PODLE OBRÁZKŮ
Vůle, vytrvalost, city a jejich projevy
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ 2018 / 2019.
Poznatky ze života zvířat
Poměr v základním tvaru.
ÚVOD DO GEOMETRIE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. Materiál je určen pro bezplatné.
GVID – MATURITA 2019 aktuální stav – říjen 2018.
Písemná práce Dílčí zkouška MZ z CJ - Ústní zkouška
Hudební nástroje vnímání.
Jak představit literárně-historický a kulturní kontext
Transkript prezentace:

Český jazyk a literatura maturita - ústní zkouška PRACOVNÍ LISTY Tato prezentace byla vytvořena pro účely projektu OP VK CZ.1.07/ / Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Ústní zkouška - ČJL základní charakteristika Pracovní listy a) umělecký + neumělecký text + obecná struktura zkoušky b) umělecký + neumělecký text + rozpracovaná struktura zkoušky Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání - CERMAT, Jeruzalémská 957/12, Praha pozitivní vliv na objektivitu hodnocení pro ústní zkoušku klíčový význam konstrukce PL ovlivňuje zkoušku

pracovní list Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání - CERMAT, Jeruzalémská 957/12, Praha Pracovní list určen názvem literárního díla LADISLAV KLÍMA UTRPENÍ KNÍŽETE STERNENHOCHA LADISLAV KLÍMA UTRPENÍ KNÍŽETE STERNENHOCHA obecná struktura versus rozpracovaná struktura zkoušky

Ústní zkouška – ČJL schéma procesu Klepnutím vložíte text. Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání - CERMAT, Jeruzalémská 957/12, Praha žák odevzdává seznam lit. děl (= seznam zadání k ÚZ) řediteli školy 2 finalizace pracovních listů ve škole 3 žák ze seznamu zadání losuje jedno 4 žák dostává od maturitní komise příslušný pracovní list 5 příprava na potítku 6 vlastní zkouška 7 vyhodnocení žákova výkonu hodnotiteli (zkoušející, přísedící) pracovní list žák vidí poprvé! jen pracovní list

Ústní zkouška – ČJL seznamy literárních děl 30. září škola zveřejňuje seznam literárních děl, z něhož si žáci vybírají 31. březen žáci odevzdávají seznamy literárních děl ( = seznamy zadání, z nichž si budou jedno losovat u ústní zkoušky ) Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání - CERMAT, Jeruzalémská 957/12, Praha 1

Ústní zkouška – ČJL kritéria pro výběr zadání - Z Z Žák vybírá 20 literárních děl 1. Světová a česká literatura do konce 19. století min. 4 literární díla 2. Světová literatura 20. a 21. století min. 4 literární díla 3. Česká literatura 20. a 21. století min. 5 literárních děl  Seznam literárních děl, z něhož žák vybírá, sestavuje škola.  Minimální celkový počet nabízených literárních děl je 40, horní hranice není stanovena.  Minimálně jedním literárním dílem musí být v seznamu žáka zastoupena próza, poezie, drama. Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání - CERMAT, Jeruzalémská 957/12, Praha vynucení konkrétních děl

Ústní zkouška – ČJL kritéria pro výběr zadání - V Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání - CERMAT, Jeruzalémská 957/12, Praha V Žák vybírá 30 literárních děl 1. Světová a česká literatura do konce 18. století min. 3 literární díla 2. Světová poezie a próza 19. století min. 2 literární díla 3. Česká poezie a próza 19. století min. 2 literární díla (z toho 1 básnické) 4. Světová a česká dramatická tvorba 19.–21. stol. min. 2 literární díla 5. Světová a česká poezie století min. 2 literární díla 6. Světová próza stoletímin. 3 literární díla 7. Česká próza stoletímin. 4 literární díla  Seznam literárních děl, z něhož žák vybírá, sestavuje škola.  Minimální počet lit. děl nabízený žákům je 15 v každé z oblastí výběru 1–7.  Počet nabízených literárních děl v jednotlivých oblastech výběru se může lišit.  Horní hranice počtu literárních děl není stanovena. mnoho děl = nejspíše mnoho pracovních listů

struktura zkoušky Základní úroveň obtížnosti 1. charakteristika uměleckého textu (s využitím vědomostí získaných přečtením celého díla a s orientačním zasazením do literárněhistorického kontextu) 2. charakteristika neuměleckého textu Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání - CERMAT, Jeruzalémská 957/12, Praha Vyšší úroveň obtížnosti 1. analýza výňatku z uměleckého díla (charakteristické rysy výňatku, s využitím vědomostí získaných přečtením celého díla 2. obecně kulturní a literárněhistorický kontext díla 3. porovnání výňatku z uměleckého textu s výňatkem z textu neuměleckého 4. typické rysy daného neuměleckého textu, jeho stylová a jazyková charakteristika nutno stihnout všechny 4 body vliv autorů pracovních listů na zkoušku

Pracovní listy příklad rozpracované struktury zkoušky (vyšší úroveň obtížnosti) STRUKTURA ÚSTNÍ ZKOUŠKY 1. analýza výňatku z uměleckého díla (charakteristické rysy výňatku, s využitím vědomostí získaných přečtením celého díla) charakterizovat postavy v textu analyzovat text hlediska času a prostoru charakterizovat jazykové prostředky, tvrzení doložit na konkrétních textových pasážích zasadit výňatek do kontextu celého díla Spalovač mrtvol 2. obecně kulturní a literárněhistorický kontext díla zasadit dílo Spalovač mrtvol do kontextu celé tvorby L. Fukse zasadit tvorbu L. Fukse do kontextu české literatury druhé poloviny 20. století identifikovat kulturní a historické souvislosti textu posoudit aktuálnost vyznění Spalovače mrtvol v 21. století, tvrzení zdůvodnit Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání - CERMAT, Jeruzalémská 957/12, Praha 1

Pracovní listy příklad rozpracované struktury zkoušky (pokračování) 3. porovnání výňatku z uměleckého textu s výňatkem z textu neuměleckého postihnout souvislost mezi oběma výňatky odhadnout možné vlivy útvaru neuměleckého textu na přijetí Spalovače mrtvol čtenářem 4. typické rysy daného neuměleckého textu, jeho stylová a jazyková charakteristika identifikovat útvar a identifikaci zdůvodnit postihnout účel textu analyzovat lexikální prostředky užité v textu charakterizovat stylovou výstavbu textu Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání - CERMAT, Jeruzalémská 957/12, Praha 1

Tabulky pro záznam pro hodnocení ústní zkoušky Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání - CERMAT, Jeruzalémská 957/12, Praha OBLAST HODNOCENÍBODY CHARAKTERISTIKA UMĚLECKÉHO TEXTU 0123 CHARAKTERISTIKA NEUMĚLECKÉHO TEXTU 0123 VÝPOVĚĎ V SOULADU S JAZYKOVÝMI NORMAMI, JAZYKOVÁ KULTURA 0123 CELKEM BODŮ OBLAST HODNOCENÍBODY ANALÝZA UMĚLECKÉHO TEXTU 0123 LITERÁRNĚHISTORICKÝ/OBECNĚ KULTURNÍ KONTEXT UMĚLECKÉHO DÍLA 0123 POROVNÁNÍ TEXTŮ 0123 ANALÝZA NEUMĚLECKÉHO TEXTU 0123 VÝPOVĚĎ V SOULADU S JAZYKOVÝMI NORMAMI, JAZYKOVÁ KULTURA 0123 CELKEM BODŮ

vývoj pracovních listů Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání - CERMAT, Jeruzalémská 957/12, Praha školaCERMAT (banka pracovních listů) kombinace CERMAT - škola metodická pomoc školám: šablony v bance pracovních listů přístup do banky pracovních listů použití pracovních listů v příštích letech škála kombinací

pravidla pro vývoj pracovních listů Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání - CERMAT, Jeruzalémská 957/12, Praha Základní úroveň obtížnostiVyšší úroveň obtížnosti nelze měnit obecnou strukturu zkoušky, každá škola si ale může rozpracovat (ve smyslu konkretizace) obecnou strukturu zkoušky podle vlastních potřeb výňatek z uměleckého textu musí pocházet z literárního díla, které je zadáním zkoušky mezi výňatkem z uměleckého a neuměleckého textu nemusí být souvislost mezi výňatkem z uměleckého a neuměleckého textu musí být souvislost rozsah obou výňatků dohromady nesmí přesáhnout rozsah jedné strany formátu A4, minimální rozsah není stanoven rozsah každého z obou výňatků nesmí přesáhnout rozsah jedné strany formátu A4, minimální rozsah není stanoven hranice mezi souvislostí a nesouvislostí

pracovní list – rozsah Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání - CERMAT, Jeruzalémská 957/12, Praha Maximální A4 písmo Times New Roman velikost 11 řádkování jednoduché Minimální není stanoven platí pro výňatky, struktura zkoušky se do rozsahu nezapočítává písmo, velikost a řádkování = nástroj pro vyjádření rozsahu

metodická doporučení k vývoji pracovních listů ústní zkouškou se mají ověřit žákovské dovednosti práce s texty, jejím účelem není ověřit, jaké detaily si žák z přečtené knihy pamatuje strukturu zkoušky rozpracovávat do rozumné míry podrobnosti volit přiměřenou délku výňatků z uměleckého i neuměleckého textu Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání - CERMAT, Jeruzalémská 957/12, Praha čas může chybět jinde reálnost zvládnutí v 15 minutách žák musí nejen přečíst text

metodická doporučení k vývoji pracovních listů na základní úrovni obtížnosti by neumělecký text měl dostat přibližně stejný prostor jako text umělecký citlivě používat odkazy na použitý zdroj výňatků, citace zdroje může být součástí dílčích otázek u zkoušky nezaměňovat charakteristiku uměleckého textu s převyprávěním děje Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání - CERMAT, Jeruzalémská 957/12, Praha pokud literární věda, pak na vyšší úrovni obtížnosti autorský zákon cílem není zkoušet kapacitu paměti

metodická doporučení k vývoji pracovních listů orientační zasazení literárního díla do literárněhistorického kontextu na základní úrovni obtížnosti má být opravdu jen orientační, tedy bez zbytečných podrobností. pro potřeby vývoje pracovních listů lze za neumělecký text považovat i hraniční druhy textů (paměti, vzpomínky, korespondence apod. ) Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání - CERMAT, Jeruzalémská 957/12, Praha různost vnímání, co je zbytečná podrobnost není důvod ke „škatulkám“ za každou cenu

Děkujeme Vám za pozornost. Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání - CERMAT, Jeruzalémská 957/12, Praha 1