Regionální politika EU Natálie Švarcová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozvojové programy pro VVŠ 8. února Rozvojové programy VVŠ Rozvojové programy 2012 Požadavky vysokých škol v centralizovaných projektech → finanční.
Advertisements

Strukturální fondy na MŠMT Setkání českých technologických platforem
Podpůrný a garanční rolnický a lesnický fond, a.s. „Finanční a servisní organizace pro český venkov“
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
24/09/2016 REFORMA ZEMĚDĚLSKÉ POLITIKY „ Vláda bude usilovat o vyvážený rozvoj venkova s cílem podpory zaměstnanosti a podnikání, zejména s využitím evropských.
Předpoklady poskytnutí dotace Společný technický sekretariát Drážďany.
Regionální politika Oldřich Hájek. Obsah přednášky: Další typologie nástrojů lokálního rozvoje a RP Podle charakteru a zaměření Podle charakteru a zaměření.
Program rozvoje Ústeckého kraje Obsah prezentace Představení PRÚK účel zpracování struktura PRÚK struktura priorit a opatření indikátory.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb na kraje Konference Financování sociálních služeb pro města a obce.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování školství  Školství – důležité odvětví veřejného sektoru  Školství:  Měří, hodnotí a tvoří lidský kapitál.
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
Regionální management II prof. Ing. Magdalena Hrabánková, CSc., prof. h. c.
Mgr. Kamila Klemešová Cvičení č. 7.  Zakládající státy =  70. roky =  80. roky =  90. roky =  2004 =  2007 =  2013 =
Strategické dokumenty, řízení, plánování a směřování Jihočeského kraje Ing. Luboš Průcha vedoucí oddělení regionálního rozvoje KÚ JčK.
Čerpání prostředků z fondů EU na území Jihočeského kraje Ing. Petr Maroš vedoucí Odboru evropských záležitostí.
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Porovnání obsahu a zaměření OP RLZ a JPD Cíl 3 * Městská knihovna, Praha.
INTERREG V-A AT-CZ Listopad 2015 Informace pro Pracovní skupinu/regionální kolegium pro cestovní ruch při RSK JMK.
Možnosti financování rozvoje venkova v programovacím období Petra Blechová UFŘP 3. ročník.
Regionální politika EU v období Mgr. Oldřich Hájek.
Odd ě lení ekonomiky a kontroly, OSV, KÚ JMK.  Rozhodnutí Evropské komise ze dne č. 2012/21/EU  Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních slu ž.
Evropský sociální fond 1 Jiří Švarc Evropská Komise Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a rovné příležitosti Oddělení pro Českou republiku,
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ZKUŠENOSTI S PODPOROU ESF VE VELKÉ BRITÁNII.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
PROCES Udržitelný rozvoj měst a jeho financování v transformující se společnosti při nárůstu socioekonomických rizik ► Ing. Lubor Hruška, Ph.D. – prostorová.
Strukturální fondy a základní principy využívání strukturálních fondů prof. Ing. Magdalena Hrabánková, CSc., prof. h. c.
Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu ZPĚT NA VRCHOL – INSTITUCE, INOVACE A INFRASTRUKTURA Podpora výzkumu, vývoje a inovací na MPO – program.
Firemní inovační politika Seminář 2 Ing. Jiří Polách.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
FONDY EU Předvstupní podpora Agenda 1999 – 2006 a její plnění v ČR.
PŘÍPRAVA PROJEKTŮ NA ZŠ Autor: Jana Bartoňová.  Fondy EU  Programové období  Zkušenosti s projekty v OPVK +dokumenty  Benefit7  Programové období.
SROVNÁNÍ PROGRAMOVÝCH OBDOBÍ A
Inovace jako nedílná součást programů financovaných z ESIF
Program meziregionální spolupráce INTERREG EUROPE
Propagace zemědělských produktů spolufinancovaná EU v novém režimu Mgr
Dosavadní přínosy Kohezní politiky pro ČR
Aktuální témata v oblasti Evropských strukturálních a investičních fondů JUDr. Olga Letáčková, náměstkyně pro řízení sekce koordinace evropských fondů.
Společné a koordinované politiky EU
Evropské fondy: Řízení rizik podvodů
Národní zpráva z Mezinárodní studie občanské výchovy
VYHODNOCENÍ PŘEDCHOZÍCH VÝZEV
31 Základní typy zdravotnických systémů
Inovační potenciál České republiky
Koordinační výbory Národního strategického referenčního rámce
Náměty pro činnost Národního fóra
Technické přípravné jednání ŘKV
Příspěvek na konferenci
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Evropská územní spolupráce
Aktualizace strategické vize Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Brno, 5. prosince 2011.
Nadnárodní/meziregionální spolupráce (TNC/IRC) vs
© 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu
Evropské fondy a jejich fungování v České Republice
Evropský rok výchovy prostřednictvím sportu – EYES 2004
Nařízení Evropského parlamentu a Rady
Rozdělení zemí podle vyspělosti
V. ROZVOJOVÉ ZEMĚ.
Hospodářská a sociální soudržnost EU
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
6. Regionální politika a dopravní politika
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
Institucionální program pro veřejné vysoké školy pro rok 2017
Centralizované rozvojové projekty 2017
Regionální politika v Evropské unii
Průmysl možnosti podpory
Úvodní informace o Fondu malých projektů
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
- ČESKY SEVER Sociální podnik a OPZ •.
Podpora rovnosti osob LGBTI v Evropské unii
Transkript prezentace:

Regionální politika EU Natálie Švarcová

Zdroje DG Regional Policy: Soudržnost na přelomu roku 2007: Mapa pro období : pdf Ministerstvo pro místní rozvoj ČR: Příklady projektů financovaných ze strukturálních fondů: pay=CZ&region=CZ001&the=ALL

Vývoj regionální politiky 1951 – období důvěry ve volný trh 1958 – Evropský sociální fond a EAGGF DG for Regional Policy Zrod evropské regionální politiky 1974 –ERDF (Evropský fond regionálního rozvoje) 1986 – Jednotný evropský akt strukturální politika - 1. Delorsův balíček 1993 – Maastrichtská smlouva

1994 – 1999 rozvoj zaostalých regionů regiony postižené útlumem průmyslu boj proti dlouhodobé nezaměstnanosti adaptace pracovní síly na požadavky nových technologií, modernizace zemědělství a rybolovu rozvoj málo osídlených oblastí 2000 – 2006 pomoc zaostalým regionům oblasti se strukturálními problémy rozvoj lidských zdrojů 2007 – reforma politiky soudržnosti

Principy regionální politiky 1) programování 2) koncentrace 3) partnerství 4) adicionalita monitorování a vyhodnocování

Finanční nástroje 4 strukturální fondy (86% zdrojů) Evropský regionální rozvojový fond (ERDF) Evropský sociální fond (ESF) Evropský zemědělský podpůrný a záruční fond (EAGGF) Finanční nástroj pro podporu rybolovu (FIFG) Kohezní fond (8,5%) Evropská investiční banka

Období miliard EUR celkové roční příjmy členského státu ze SF nesmí překročit 4% HDP 3 formy regionální pomoci cílené programy iniciativy Komise inovativní akce

Období Cílené programy regionální Cíl 1 - povzbuzování rozvoje a strukturálních změn zaostávajících regionů (69,7 %) Cíl 2 - podpora strukturálně postižených regionů (11,5 %) horizontální Cíl 3 - podpora přizpůsobování a modernizace politik a systémů vzdělávání, školení a zaměstnanosti (12,3 %)

Období Iniciativy Společenství a Inovační akce Iniciativy Společenství (5 %) Interreg Urban Leader+ Equal Inovační akce (1 %)

Období 2007 – 2013 po rozšíření 25% populace EU žije v regionech s HDP pod 75% průměru EU (oproti 18% pro EU-15) 336,1 mld. EUR, cca 1/3 rozpočtu a 0,41% HNP EU 3 nové cíle: Konvergence Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost Evropská územní spolupráce

k urychlení konvergence nejméně rozvinutých regionů prostřednictvím ERDF, ESF, Kohezního fondu celkem 264 mld. EUR (78% dotace do fondů) bude pokrývat regiony s HDP/obyv. pod 75% průměru EU-25 nejvzdálenější regiony akce Kohezního fondu v zemích s HNP  90% průměru EU Cíl „Konvergence“

Cíl „Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost“ posílit konkurenceschopnost a atraktivitu regionů prostředky půjdou prostřednictvím ERDF a ESF 58 mld. EUR, což je 17% bude pokrývat oblasti nepokryté cílem Konvergence regiony pokryté cílem 1 v letech a nepokryté cílem Konvergence (do roku 2013 přechodná podpora)

Cíl „Evropská územní spolupráce“ přeshraniční spolupráce spolupráce na úrovni nadnárodních oblastí sítě pro spolupráci a výměnu zkušeností v celé EU prostředky půjdou přes ERDF celkem 13 mld. EUR bude pokrývat regiony podél hranic přeshraniční složky budoucího Evropského nástroje pro sousedství a partnerství a Předvstupní nástroje celé území pro financování evropských sítí pro spolupráci a výměnu

účast Společenství omezena na 85% pro Kohezní fond 75% pro ERDF nebo ESF pod cílem Konvergence 50% pro ERDF a ESF pod cílem Konkurenceschopnost 75% pro ERDF pod cílem Spolupráce

Geographical Eligibility for Structural Funds Support Draft April 2005, GDP/head  Objective 'Regional Competitiveness and Employment' Convergence objective Regions > 75% in EU25) Convergence objective statistically affected regions Objective 'Regional Competitiveness and Employment' Phasing-in regions, "naturally" above 75%

Hodnocení regionální politiky výdaje EU na kohezní politiku slušné ve srovnání s výdaji členských států koncentrované v určitých regionech mobilizují národní i soukromé výdaje ALE státy s podobnou úrovní HDP mohou dostávat různou podporu z fondů podpora zemí, které nejsou efektivní při snižování regionálních rozdílů

HODNOCENÍ REGIONÁLNÍ POLITIKY Snižují se regionální rozdíly? na úrovni států ANO konvergence kohezní čtyřky Vyšší růst HDP Vyšší růst zaměstnanosti Zvýšení investic Zvýšení hustoty dálniční sítě

HODNOCENÍ REGIONÁLNÍ POLITIKY Snižují se regionální rozdíly? na úrovni regionů NE tak výrazné 10 nejchudších regionů 1986: 41% HDP na hlavu průměru EU 1996: 50% 2000: 56% Obj.1 regiony mezi 1994 a 2001 růst HDP/hlavu mimo K4 buď stejně jako průměr (New Länder), nebo pomalejší (Mezzogiorno), Obj. 2 regiony nezaměstnanost poklesla o něco více než ve zbytku EU ale HDP na hlavu rostl pomaleji stále obrovská koncentrace R&D koncentrace FDI ve vyspělých regionech podobně koncentrace FDI i v rámci zemí

HODNOCENÍ REGIONÁLNÍ POLITIKY Obchod mezi K4 a zbytkem EU zdvojnásobil se ALE cca ¼ strukturálních výdajů se vrací do bohatších zemí v podobě vyšších dovozů únik v podobném rozsahu lze očekávat u nových zemí, kde 60% dovozů jde z EU

HODNOCENÍ REGIONÁLNÍ POLITIKY Implementace Programování vneslo více jistoty, stability ALE složitost, zdlouhavost Partnerství lepší cílení projektů, inovativnost ALE náročnost administrativního procesu Koncentrace úspěch – pomoc směřována pouze na regiony se 41% obyv. EU (oproti 51% v období ) ALE rozmělnění pomoci u Cíle 2 kvůli komplikovanému způsobu vymezení cílových regionů Adicionalita dobré výsledky u cíle 1 ALE horší u cíle 2 a zejména cíle 3 (těžko ověřitelné)

HODNOCENÍ REGIONÁLNÍ POLITIKY Účinnost a efektivita kontrolní mechanismy EU duplikují národní mechanismy pozdní nastavení podmínek vede k tlaku na rychlou implementaci na úkor kvality monitoring je neefektivní soustředění na finanční otázky - prostředky se utrácí na projekty, kde mohou být nejsnáze utraceny, nikoli na nejlepší projekty ze strategického hlediska

GDP per head in PPS in 2003

Regional Disparities in EU27 GDP per head in % in PPP (2002) <50 50 – Nad 125

Regional GDP Growth Average growth rate in % < 1.48 HU = – – – 3.62 >= 3.62 no data EUR-27 = 2.25

Regional Employment Rates 2003 Employed persons between 15 und 65 in % < >= no data EUR-27 = 62.5

Regional Expenditure in Research and Development 2002 in % of GDP < – – 1.88 >= – 0.8 no data EUR-27 = 1.92