Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Realismus ve světové literatuře: Rusko Tematická oblast: Český jazyk a literatura.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Renáta Burdová Název prezentace (DUMu): 3.1 – 3.4 Lineární rovnice, vyjádření neznámé ze vzorce Název sady:
Advertisements

Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Česká próza po roce 1945: Ladislav Fuks Tematická oblast: Česky jazyk a.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Kožní soustava Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář) Ročník:1.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_01 TÉMA: ČESKÝ JAZYK.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Česká próza po roce 1945: Václav Kaplický Tematická oblast: Česky jazyk.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Nepravidelnosti a nedostatky ve stavbě věty Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_12_INOVACE_8_ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST_BŘETISLAV A JITKA Název: BŘETISLAV.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení života a díla A. P. Čechova.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Předmět:Ekonomika Ročník: 3.ročník učebního oboru Autor: Mgr. Libuše Suchánková Anotace: Formou prezentace se žáci seznámí se základním rozdělením mzdy.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biologie člověka Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení realismu v USA Ročník / obor.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Fjodor Michajlovič Dostojevskij
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012
1. Význam a úkoly technického kreslení Technická dokumentace
Marca Aurelia Téma: Řím za Marca Aurelia Téma: Řím za 1
1.1 – 1.7 Množiny, číselné obory, intervaly, slovní úlohy
Název prezentace (DUMu): Elektrický obvod, napětí, proud
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Filozofie osvícenství ve Francii
Název prezentace (DUMu): Dýchací soustava člověka II.
1. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Název projektu: Moderní škola
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Filozofie renesance II – Přírodní filozofie
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
5.2 – 5.3 Mocniny, odmocniny, mocniny o základu 10
Vznik česky psané literatury
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Název projektu: Moderní škola
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
Název prezentace (DUMu): Princip klasického zapalování
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Mgr. Milan Pechal, Ing. Zdeněk Hlavačka Ovládací prvky
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Renáta Burdová
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Název prezentace (DUMu): Pohybová soustava člověka I.
Název prezentace (DUMu): Posloupnosti
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Mgr. Milan Pechal, Ing. Zdeněk Hlavačka
Revoluce ve Francii
13. Růst lidské populace, demografie
4.8 Nerovnice s abs. hodnotami – Metoda nulových bodů
Název prezentace (DUMu): Elektrický výkon
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Rusko v 17. století Označení materiálu:
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_19 Realismus Rusko
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo, OP VK 1
České země za 1. světové války
17. Tolerance a drsnost na výkrese
Johan Sebastian Bach AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Transkript prezentace:

Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Realismus ve světové literatuře: Rusko Tematická oblast: Český jazyk a literatura Ročník: I. ročník Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Datum vzniku:duben 2013 Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.

ANOTACE Estetické vzdělávání významně přispívá ke kultivaci člověka, vychovává žáky ke kultivovanému jazykovému projevu a podílí se na rozvoji jejich duchovního života. Záměrem této sady výukových materiálů s názvem: Český jazyk pro I. ročník oboru KRAJINÁŘ je utvářet kladný vztah k materiálním a duchovním hodnotám, prohloubit a kultivovat jazykový projev žáků. Žáci získají přehled o hlavních jevech a pilířích v české a světové literatuře od počátku starověku do poloviny 19. století. Jednotlivé DUMy (prezentace) v této sadě reflektují tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Český jazyk a literatura na SOU Uherský Brod. Tato prezentace se věnuje představitelům ruského realismu.

Realismus ve světové literatuře Rusko

Reformám, které se prosazovaly v západní Evropě, se Rusko dlouho vyhýbalo a řadu z nich nezavedlo vůbec. Nevolnictví zde bylo zrušeno až roku 1861 a první státní duma (obdoba parlamentu) byla svolána až v roce Ruská inteligence se dělila na: 1. západníky – chtěli přiblížit izolované Rusko Evropě (stoupenci Někrasov, Turgeněv) 2. slavjanofily – zdůrazňovali duchovní potenciál ruského pravoslaví a hodlali jím obrodit Evropu „zkaženou“ katolicismem (Dostojevskij) Velmi oblíbenou literární postavou byl zbytečný člověk, který se nedokáže prosadit v osobním životě ani ve společnosti, přestože k tomu má všechny předpoklady.

Lev Nikolajevič Tolstoj Tolstoj pocházel ze šlechtické rodiny. Hospodařil na svém panství v Jasné Poljaně. Bojoval v krymské válce. Byl pedagogickým reformátorem a stoupencem „volné výchovy“. Pod vlivem myšlenek Petra Chelčického vytvořil učení, jehož základem bylo neodporování zlu a mravní sebezdokonalování. Za své názory byl vyobcován z pravoslavné církve. Do literatury vstoupil autobiografickou trilogií Dětství, Chlapectví a Jinošství. Proslavily ho romány Vojna a mír, Anna Kareninová a Vzkříšení.

Ivan Sergejevič Turgeněv Turgeněv pocházel z bohaté šlechtické rodiny. Studoval v Německu. Za zveřejnění nekrologu na Gogola byl vypovězen na rodný statek. S francouzskou pěvkyní Paulinou Viardotovou žil v Paříži, kde se spřátelil s Flaubertem a Zolou. Turgeněv napsal cyklus povídek Lovcovy zápisky - rámec 25 črt tvoří lovecké toulky vypravěče a jeho pomocníka. Jádrem tohoto cyklu próz jsou portréty statkářů, nevolníků a dalších obyvatel ruského venkova. Tradice říká, že se ruský car rozhodl po přečtení této knihy zrušit nevolnictví. Próza: Deník zbytečného člověka román: Šlechtické hnízdo – milenecká dvojice nedokáže přestoupit hranice společenských konvencí (tzv. zbytečný člověk) román: Rudin – (tzv. zbytečný člověk) – mladý muž plný ideálů, které nedokáže realizovat román: Otcové a děti U Turgeněva nejsou „zbytečnými lidmi“ suverénní šviháci bez citu, ale obyčejní lidé, kteří jsou spoutáni předsudky a společenskými závazky. Důsledky jejich činů ničí životy jiných.

Ivan Alexandrovič Gončarov Gončarov byl synem bohatého statkáře. Pracoval jako cenzor na ministerstvu národní osvěty. Zúčastnil se plavby kolem světa. Léčil se v Mariánských Lázních, kde dokončil román o „zbytečném člověku“ Oblomov. Hlavní postavou Gončarovova románu je statkář Oblomov, který žije v Petrohradě z výtěžků svého majetku. Je pomalý a naprosto pasivní. Většinu času tráví na svém divanu a nechává se opečovávat oddaným sluhou. Jeho příbytek pokrývá prach a pavučiny. Ze snění ho vytrhne až podnikavý a energický přítel Štolc a seznámení s Olgou, do níž se zamiluje. Oblomov ale vše pokazí. Olga ho opouští a provdává se za Štolce. Hlavní hrdina opět upadá do letargie a nakonec umírá. Román je kritikou běžného ruského statkáře, který se (zabezpečen výnosy ze svých pozemků) oddává duševní a fyzické nečinnosti.

Fjodor Michajlovič Dostojevskij Dostojevskij byl synem lékaře, prožil dětství v prostředí chudinské moskevské nemocnice. Živil se literaturou a své romány diktoval stenografce, která se stala jeho ženou. Za údajné veřejné čtení otevřeného dopisu Bělinského Gogolovi, které se uskutečnilo v kroužku utopického socialisty Petraševského, byl odsouzen k trestu smrti. Na poslední chvíli dostal milost a čekaly ho „pouze“ nucené práce a vojenská služba na Sibiři, kde strávil 9 let. Sibiřský pobyt jej těžce poznamenal psychicky i fyzicky (trpěl epilepsií). Ruské společnosti doporučoval respektovat ruské tradice, opřít se o pravoslavné křesťanství, o půdu a mužství. Po bratrově smrti vzal na sebe velké množství jeho dluhů, které ho odsoudily k doživotnímu nedostatku.

Dostojevskij: dílo Dostojevskij je považován za zakladatele psychologické prózy. Usiluje o zachycení toho, co nekontrolujeme rozumem, co se odehrává v našem podvědomí. Snažil se proniknout do hlubin lidské psychiky. Napsal naturalistické romány: Zločin a trest Idiot – kníže Lev Myškin - „čistý člověk“-ztělesnění křesťanské lásky k lidem, pro své okolí však „idiot“ Běsi Bratři Karamazovi Zápisky z mrtvého domu – prožitky a zkušenosti ze Sibiře

Další realisté a jejich díla N. V. Gogol Mrtvé duše Revizor A. P. Čechov Strýček Váňa Tři sestry Višňový sad Racek

Zločin a trest Hlavní postavou románu Zločin a trest je petrohradský student Raskolnikov, který se ocitne v těžké finanční i životní situaci. Rozhodne se ji řešit promyšlenou vraždou staré lichvářky. Přestože ji považoval za „lidskou veš“, není schopen unést břímě svého činu. Svěřuje se prostitutce Soně, která mu radí, aby se sám udal. Raskolnikova podezřívá policejní inspektor, ale nemá jasné důkazy. Student se nakonec přizná a je odsouzen k nuceným pracím na Sibiři, kam ho doprovází i Soňa. Její konání mu otevírá oči: hrdina se přimyká ke křesťanství a věří v lepší budoucnost.

Kontrolní otázky Charakterizujte zbytečného člověka. V kterých dílech se můžeme se zbytečným člověkem setkat? Kdo je zakladatelem psychologické prózy?

Seznam obrázků GREATORANGEPUMPKIN. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ANASTÁCIO, Manuel. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ISASHA. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ROZHKOV, Dmitry. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

Seznam zdrojů SOCHROVÁ, Marie. Kompletní přehled české a světové literatury. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007, 356 s. ISBN