Počítačové hry, jejich dělení, vliv na žáky a možnosti uplatnění ve výuce
Rozdělení her akční počítačové hry závodní hry, simulátory sportovní hry v běžné výuce na ZŠ je nelze využít najdou se ovšem vyjímky - simulátory lze použít pro výuku v autoškole, ve výuce dopravní výchovy, pro ukázky řešení nestandardních situací Skupina her vyžadujících rychlost a schopnost reakce:
Rozdělení her Skupina her využívajících schopnosti logického myšlení strategické počítačové hry výukové počítačové hry strategické hry nejsou určené obvykle primárně pro výuku, ale protože vyžadující po hráči schopnost uvažovat a vyvarovat se zbrklých a neuvážených rozhodnutí, lze je v některých předmětech využít například skupina her Civilization, Age ofEmpires nebo The Sims žákům ukazuje ekonomické a sociální vztahy ve společnosti další možnosti uvádí například Tomáš Tománek ve své rešerši na vývoj počítačových her
Jiné možnosti kategorizace her dle míry interaktivity interaktivní bez interaktivních prvků dle úrovně vzdělání – MŠ, ZŠ, SŠ dle úrovně zpětné vazby zpětnovazební bez zpětné vazby dle organizovanosti vzdělání pro školní výuku pro samostudium podle počtu uživatelů podle on-line – off-line funkčnosti stupně ZŠ.
Výukové počítačové hry Akční čeština – fy Sarsoft - Mistr rovnic – fy Softer - Jak krtek ke kalhotkám přišel, Jak se žije papíru – eko sdružení Tereza - Šikula – veselé písmenka Enigeo – vlajky a státy - nebo-domacnost-vyukove-programy-c-1108.htmlhttp:// nebo-domacnost-vyukove-programy-c-1108.html určené především pro žáky nižších ročníků zábavnou formou se seznamují například s vlastivědou nebo historií, s jazyky nebo matematikou obvykle jsou vytvořeny tak, aby umožňovaly samostudium a v případě neúspěchu motivovaly žáky k opakování zábavného testu
Vliv her na rozvoj osobnosti dítěte odklon dítěte od skutečného světa, nebezpečí vytváření virtuální reality snižování fyzické vyspělosti a tělesné odolnosti poškozování zraku, nesprávný tělesný vývin při hraní her dochází obvykle pouze k bezúčelnému utrácení času, který se často promítá ve sníženém prospěchu děti nečtou, nezískávají všeobecné informace, které budou potřebovat pro budoucí praktický život Zápory
Vliv her na rozvoj osobnosti dítěte výuka je efektivnější, při hře si dítě lépe zapamatuje postupy a informace ve škole lze správnými postupy ve výuce zabránit poškozování zraku a nadměrné fyzické zátěži dítě se zároveň učí zacházet cíleně s výpočetní technikou druhotně jsou děti vedeny k samostatnému získávání informací, k jejich ověřování a zpracování klady
Možnosti uplatnění ve výuce univerzálně použitelné hry rozhodovací hry kvizy soutěže – on-line soutěže hry pro získání sociálních dovedností – např. Civilisation seznamovací hry – sociální sítě simulační hry „Hry mohou zapojovat žáky velmi intenzívně do výuky a přimět je k takovému soustředění, jakého nelze dosáhnout pomocí žádné jiné metody. Díky zvýšenému zájmu a motivaci, jež jsou vyvolány kratší hrou, mohou nadto žáci získat k předmětu (a k učiteli) kladný vztah, který přetrvá týdny.“ Petty G., Moderní vyučování
Možnosti uplatnění ve výuce probouzení zájmu žáků věci, které se učím, jsou zajímavé a vzbuzují moji zvídavost zjišťuji, že vyučování je zajímavé vytváříme rovné možnosti ve třídě mohu si určit vlastní tempo a srovnatelné hodnocení prostředky pro vysvětlování uplatněné ve hře analogie a přirovnání vizuální předvedení jednoznačné vyjadřování Výhody využití her:
Využití on-line připojení specifické využití youtube.com kurzy hry na hudební nástroje jazykové výslovnosti výuka informatiky, programování flash hry pozor na rovnováhu – hra s fyzikou cvičíme fotografickou paměť
Použité zdroje: FRIEDOVÁ L.;PC hra ve výuce, [on line],2007, [citováno ]. Dostupné z. TOMÁNEK T.; Výukové počítačové hry, [on line], [citováno ]. ÚISK FF UK, Dostupné z. PETTY G.;Moderní vyučování, 1.vydání, Praha:Portál, s., ISBN Dostál J.;, Počítačové hry ve vzdělávání, [on line], [citováno ]. Dostupné z