 Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.2.14 Shoda podmětu s přísudkem Název sady: Český jazyk 4. ročník.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ve větách vyhledej několikanásobný podmět a barevně ho označ:
Advertisements

Procvičovací cvičení – shoda přísudku s podmětem
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
SHODA PŘÍSUDKU S PODMĚTEM
Psaní i/y v koncovkách sloves
SHODA PŘÍSUDKU S PODMĚTEM
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Blanka Kafková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_596_5TR_CJ Autor: Mgr. Leona Szabó 1.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.08 Anotace: Prezentace je zaměřena na shodu podmětu s přísudkem. Žáci si procvičí učivo na několika cvičeních. Vzdělávací oblast:
Shoda přísudku s podmětem
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu EU Peníze školám
Shoda přísudku s podmětem
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 5. dubna 2012 Název: VY_32_INOVACE_3.2.6.
SHODA PŘÍSUDKU S PODMĚTEM
Anotace:pravidla o shodě Autor: Mgr.Nina Pilná Jazyk: český Očekávaný výstup: žák si procvičí pravidla o shodě Speciální vzdělávací potřeby: ano Klíčová.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_472_4TR_CJ Autor: Mgr. Iveta Grocholová.
92.1 Shoda přísudku s podmětem - několikanásobný podmět
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Shoda přísudku s podmětem
Shoda přísudku s podmětem Podmět rodu ženského
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Vladislav Michl Název: VY_32_INOVACE_547_SHODA_PŘÍSUDKU_S_POD MĚTEM Téma: OPAKOVÁNÍ.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_030_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
72.1 Shoda podmětu s přísudkem – rod mužský
Shoda přísudku s podmětem Podmět rodu středního Český jazyk 5. ročník ZŠ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Český jazyk Ročník :
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.3.4 Rostliny - dělení Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník Číslo.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_4.1.3 Věta jednoduchá a souvětí Název sady: Český jazyk a literatura.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.2.1 Podstatná jména – vzory rodu středního a skloňování Název sady:
Elektronické učební materiály - I. stupeň Český jazyk 4 Autor: Mgr. Helena Záděrová 1. Shoda přísudku s podmětemNajdi podmět a podtrhni ho Jakého je rodu.
Shoda přísudku s podmětem. Přísudek se shoduje s podmětem. Mluvnická shoda je důležitá pro pravopis, zvláště je-li přísudek v minulém čase, např. Včely.
 Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Podmět a přísudek Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
Co je to několikanásobný podmět?. Několikanásobný podmět je vyjádřen několika souřadnými výrazy. Jednotlivé členy několikanásobného podmětu oddělujeme.
Jméno autoraMgr. Blanka Pišvejcová Datum vytvořeníkvěten 2013 Ročník4. Vzdělávací oblast obor tematický okruh Jazyk a jazyková komunikace Český jazyk a.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Dufková Název : VY_12_INOVACE_23_Shoda.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_10_Shoda přísudku s podmětem Autor Chňoupková.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Podstatná jména – pád, číslo, rod Název sady: Český jazyk 4.
© Sportovní gymnázium Dany a Emila Zátopkových Ostrava VY_32_INOVACE_CAJKOVA.JAZCES.04 Shoda podmětu s přísudkem.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.1.9 Předložky a předpony Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Slovní druhy Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
92.1 Shoda přísudku s podmětem - několikanásobný podmět Slon, slonice a slůně se vydali k napajedlu.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.2.5 Podstatná jména – vzory rodu mužského a skloňování – 2. část Název.
Shoda přísudku s podmětem
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Co je to několikanásobný podmět?
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Mgr.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Dobrá Jana Český jazyk 4. ročník
VY_32_Inovace_4.1.3 Věta jednoduchá a souvětí
Anotace: prezentace slouží k procvičování příčestí minulého
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Alena Darebná
Shoda přísudku s podmětem
Slova souznačná a protikladná
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VY_32_Inovace_6.3.2 shoda přísudku s několikanásobným podmětem
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Mgr.
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová Téma: Seznámení s přísudkem a podmětem
Předmět: Český jazyk Ročník: V
VY_32_Inovace_ Základní skladební dvojice
DUM / VYDMUCHOV / POLIAČÍKOVÁ/ JAZYK A JAZYKOVÁ KOMUNIKACE/ 048
Žáci si zopakují problematiku shody přísudku s podmětem.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Alena Darebná
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE
Shoda podmětu s přísudkem
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

 Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Shoda podmětu s přísudkem Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: Materiál je určen žákům 4. tříd k seznámení se se shodou podmětu s přísudkem. Žáci plní po výkladu zadané úkoly. Materiál se dá využít při práci s interaktivní tabulí, multimice, v počítačové učebně nebo jako pracovní list.

 Psaní koncovek v přísudku

 Podmět závisí na přísudku. Psaní koncovky v přísudku se řídí rodem podmětu.  Pro pravopis je důležité, že přísudek se s podmětem shoduje v rodě, čísle a osobě.  Když je přísudkem sloveso v tvaru určitém, pak se s podmětem shoduje v osobě a čísle (Ty půjdeš s námi? Oni zůstanou. Petr počká na ostatní. Vraťte se včas!).  Pokud je v přísudku složený tvar s příčestím činným, shoduje se s podmětem v osobě, čísle i rodě, u mužského rodu v množném čísle i v životnosti (Mračna se stahovala. Stromy šuměly. Kapky se valily na zem. Obři stáli nehnutě.).

Podmět v množném čísleKoncovka v přísudkuPříklad rod střední - a Koťata předla. Kuřata se batolila za kvočnou. Auta jela rychle. rod ženský - y Kočky předly. Maminky pekly mazance. Poklice spadly na zem. rod mužský životný - i Chlapci skákali. Tatínkové pletli pomlázky. Kosi zpívali na větvi. rod mužský neživotný - y Praporky vlály. Po obloze pluly mraky. Stroje jely po poli.

 Je–li podmět v množném čísle rodu středního, je v příčestí činném koncovka – a. (TA)Přání se splnila. (TA)Světla svítila.

Je–li podmět v množném čísle rodu ženského, je v příčestí činném koncovka – y. (TY)Dívky zpívaly. (TY)Lodě jely.

 Je–li podmět v množném čísle rodu mužského životného, je v příčestí činném koncovka – i. (TI)Psi štěkali. (TI)Muži pracovali.

 Je–li podmět v množném čísle rodu mužského neživotného, je v příčestí činném koncovka – y. (TY)Stromy se zelenaly. (TY)Stroje jely.

 __________ si hrálo na písku.  __________ se vrátily ze školy v přírodě.  __________ pobíhala v ohradě a mečela.  __________ se blýskala čistotou.  __________ se řítila po dálnici.  __________ byla vyprodána.  __________ zežloutlo.  __________ vařily obědy.  __________ spravovali auta.  __________ jely po poli. Okna/Kuchyň Děti Kůzlata/Koza Dítě Auta Zmrzlina Listí Maminky Tatínkové Traktory

 První sluneční paprsky (pronikly, propadli, vlezli) do pokoje.  Na jaře se noci (prodlužovali, krátily, zkracovali).  Zvířata se (zachránila, zabezpečily, rozutíkaly) před ohněm.  Dešťové kapky (dopadali, klesali, bubnovaly) na střechu.  Pohádkoví draci (požadovaly, žádali, chtěly) nejmladší princeznu.  Stromy (hučeli, padali, šuměly) ve větru.  Starobylé dveře se s vrzáním (otevřeli, zavřeli, pootevřely).  Nová košťata dobře (metly, zametala, umetli) prach z cesty.

- i - y - a kosmonauti zámky lampy prodavačky školáci psi videa starosti děti dlaně letiště vejce přísloví klíče lidé

Lízátka dětem velmi chutnal_. Zrcadla na stěně se blyštěl_. Prostěradla se v noci shrnul_. Mláďata se batolil_ za matkou. Povodně způsobil_ mnoho škod. Nové učebnice se žákům líbil_. Zahradu chránil_ vysoké zdi. U tabule ležel_ barevné křídy. Pomáhal_ nám zkušení instruktoři. Chlapci si připravil_ sešity. Všichni se těšil_ na výlet. Hajní střílel_ po zajících. Rychlíky měl_ zpoždění. Tisíce žáků se rozjel_ do táborů. Z vedlejšího pokoje se ozýval_ podivné zvuky. Hruď rytířů pokrýval_ kovové pancíře.

Ptáci letěl_. Slepice kdákal_. Peníze se kutálel_. Pastelky se zlomil_. Včely bzučel_. Auta odjel_. Slavíci zpíval_. Lodě plul_. Křesla stál_. Orli létal_. Kola vrzal_. Ozval_ se hlasy. Ohně hořel_. Koťata dováděl_. Děti plaval_. Úkoly byl_ těžké. Pekaři pekl_. Traktory jel_. Batolata si hrál_. Myslivci střílel_.

 První sluneční paprsky (pronikly, propadli, vlezli) do pokoje.  Na jaře se noci (prodlužovali, krátily, zkracovali).  Zvířata se (zachránila, zabezpečily, rozutíkaly) před ohněm.  Dešťové kapky (dopadali, klesali, bubnovaly) na střechu.  Pohádkoví draci (požadovaly, žádali, chtěly) nejmladší princeznu.  Stromy (hučeli, padali, šuměly) ve větru.  Starobylé dveře se s vrzáním (otevřeli, zavřeli, pootevřely).  Nová košťata dobře (metly, zametala, umetli) prach z cesty.

Lízátka dětem velmi chutnala. Zrcadla na stěně se blyštěla. Prostěradla se v noci shrnula. Mláďata se batolila za matkou. Povodně způsobily mnoho škod. Nové učebnice se žákům líbily. Zahradu chránily vysoké zdi. U tabule ležely barevné křídy. Pomáhali nám zkušení instruktoři. Chlapci si připravili sešity. Všichni se těšili na výlet. Hajní stříleli po zajících. Rychlíky měly zpoždění. Tisíce žáků se rozjely do táborů. Z vedlejšího pokoje se ozývaly podivné zvuky. Hruď rytířů pokrývaly kovové pancíře.

Ptáci letěli. Slepice kdákaly. Peníze se kutálely. Pastelky se zlomily. Včely bzučely. Auta odjela. Slavíci zpívali. Lodě pluly. Křesla stála. Orli létali. Kola vrzala. Ozvaly se hlasy. Ohně hořely. Koťata dováděla. Děti plavaly. Úkoly byly těžké. Pekaři pekli. Traktory jely. Batolata si hrála. Myslivci stříleli.

 JANÁČKOVÁ Zita, MŰHLHAUSEROVÁ Hana, PŘÍBORSKÁ Olga, ZBOŘILOVÁ Jitka. Český jazyk 4: učebnice pro 4. ročník. Brno: Nová škola, 2011, ISBN  STYBLÍK Vlastimil a kol. Pracovní sešit k učebnici Český jazyk pro 4.ročník ZŠ. Praha: SPN, 2002, ISBN  ŠTĚRBOVÁ Ludmila, BEDNÁŘOVÁ Lenka. Čeština pro 4. ročník ZŠ – učebnice B. Úvaly: JINAN, 1993, č.j /93-22  ŠPULÁKOVÁ Ivana, JANÁČKOVÁ Zita. Opakujeme češtinu ve 3. – 5. ročníku, Pravopisná cvičení, diktáty: Nová škola 2001, ISBN  ŠTĚRBOVÁ Ludmila, BEDNÁŘOVÁ Lenka. Čeština pro 4. ročník ZŠ – pracovní sešit. Úvaly: JINAN, 1997, č.j /93-22  Obrázky z galerie klipart