Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Komunikace řídících jednotek II. Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení motorových vozidel Ročník:3. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Datum vzniku:září 2013 Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.
Záměrem této sady výukových materiálů je poskytnout žákům informace o zdrojích elektrické energie používaných v motorových vozidlech, jejich principech, konstrukci, provozu, údržbě a závadách a opravách. Jednotlivé DUMy (prezentace) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Elektronika. Konkrétně tato prezentace je zaměřena na komunikaci řídících jednotek automobilů.
Vodiče datové sběrnice jsou vzájemně zakroucené = kroucená dvoulinka důvodem je snížení vlivu rušení sběrnice přenáší data ve dvojkové soustavě (0 a 1) v podobě elektrických napětí na jednom vodiči nižší napětí 0 a 2,5 V – označuje se Can L na druhém vodiči vyšší napětí 2,5 a 5 V – označuje se Can H oba vodiče přenáší stejný signál, ale tak, že na jednom je 0 V, na druhém 5 V - rozdíl je 5 V – logická 1 na jednom je 2,5 V, na druhém 2,5 V - rozdíl je 0 V – logická 0 Obr. 1. vodiče CAN L a H
Datová sběrnice CAN přenáší ve velmi krátkých časových intervalech mezi řídicími jednotkami datový protokol (datový rámec - frame) zvaný též zpráva. Datový protokol se skládá ze sedmi polí, například: Stavové pole - Ve stavovém poli je stanovena priorita datového protokolu. Chtějí-li např. dvě řídicí jednotky odeslat svůj datový protokol současně, má ta, jehož priorita je vyšší, přednost. Zároveň je v něm označen obsah zprávy (např. otáčky motoru). Řídicí pole - Řídicí pole obsahuje jako kód počet informací, které jsou obsaženy v datovém poli. Díky tomu může příjemce zkontrolovat, zda mu došly všechny. Datové pole - V datovém poli jsou přenášeny informace, které jsou důležité pro ostatní řídicí jednotky. Obsahem informací 0 až 64 bit (0 až 8 byte) je polem s největším množstvím informací. Kontrolní pole - CRC = Cyclical Redundancy Check Kontrolní pole slouží ke zjišťování chyb v přenosu. Jedná se o metodu založenou na cyklickém výpočtu kontrolního kódu dat před přenosem a po přenosu.
Technickým vývojem se zvyšoval počet řídících jednotek ve vozech a spolu s tím se zvyšoval provoz na sběrnici. Tím mohlo docházet k chybám přenosu dat. Bylo nutné oddělit přenos méně důležitých dat od důležitých pro provoz a bezpečnost. V současné době bývají ve vozidlech použity dva CAN-BUS systémy s různými prioritami. CAN-BUS pohonu propojuje řídicí jednotky ABS, motoru, airbagu, servořízení a panelu přístrojů má přenosovou rychlost 500kbit/s CAN-BUS komfortu propojuje řídicí klimatizace, dveří, komfortní elektriky, alarmu, autorádia a další má přenosovou rychlost 100kbit/s
Přenos informací mezi jednotkami na odlišných vedeních zajišťuje ř.j. Gareway. Ta u různých modelů aut bývá umístěna v ŘJ panelu přístrojů, centrální ŘJ, nebo samostatně. Jednotka Gateway ještě řídí aktivitu všech ostatních řídících jednotek, přechod do režimu s minimální spotřebou el. energie, tzv. slep módu a zpět do běžného provozního režimu. Pro komunikaci s diagnostickým přístrojem mají některé vozy samostatné „K- vedení“. U nejnovějších aut se používá třetí sběrnice, CAN-Info. U této sběrnice se očekává další rozšiřování a využití např. pro multimédia. Obr. 2. komunikace ŘJ
1. Jaké vodiče tvoří sběrnici Can – Bus? 2. Jaké napětí je na vodičích sběrnice? 3. Jak se zabraňuje rušení datového vedení? 4. Jak sběrnice přenáší data? 5. Z jakých částí se skládá datové pole? 6. Kolik datových sběrnic a jaké bývají v autech? 7. Jakou činnost vykonává ŘJ Gateway?
GSCHEIDLE, Rolf a kol. Příručka pro automechanika. Praha: Sobotáles CZ, 2007, ISBN Ing. ZDENĚK, Jan; Ing. ŽDÁNSKÝ, Bronislav; Ing. KUBÁT, Jindřich. Elektronika motorových vozidel II. Brno: Avid, spol. s r.o., 2009, ISBN Seznam obrázků: 1. AUTOR NEUVEDEN. JAI Web [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 2. AUTOR NEUVEDEN. JAI Web [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: