Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_01 TÉMA: ČESKÝ JAZYK PRO 2. STUPEŇ ČÍSLO PROJEKTU: CZ / /
Anotace Prezentace je určena žákům 7. a 8. třídy. Zaměřuje se na vedlejší věty podmětné, předmětné a přísudkové. Podává přehled spojovacích výrazů vedlejších vět. Zdokonaluje schopnost rozlišit druhy vedlejších vět. Slouží k praktickému procvičování práce s větným celkem.
Vedlejší věta podmětná a předmětná Vedlejší věta podmětná Vyjadřuje podmět věty řídící. Ptáme se na ni otázkou 1.pádu Spojovací výrazy: vztažná zájmena – kdo, co vztažná příslovce – kde, kdy spojky – že, aby, kdyby Vedlejší věta předmětná Vyjadřuje předmět věty řídící. Ptáme se na ni pádovými otázkami kromě 1. a 5. pádu. Spojovací výrazy: vztažná zájmena – kdo, co, který, jaký vztažná příslovce – kde, kam, odkud,.. spojky – že, aby, když
Vyjádřete podrobněji. 1. Nahraďte podmět vedlejší větou podmětnou. Mrštnost štiky je pozoruhodná. Trpělivost se ti určitě vyplatí. Bylo nemožné dostat se zpátky přes rozvodněnou řeku. 2. Nahraďte předmět vedlejší větou předmětnou. Její zdravotní stav si vyžádal změnu prostředí. Sledujte barevné proměny roztoku v kádince. Rozhodli jsme se odcestovat již zítra.
Řešení 1. Nahraďte podmět vedlejší větou podmětnou. Je pozoruhodné, jak je štika mrštná. Určitě se vyplatí, abys byl trpělivý. Bylo nemožné, abychom se dostali zpátky přes rozvodněnou řeku. 2. Nahraďte předmět vedlejší větou předmětnou. Její zdravotní stav si vyžádal, aby změnila prostředí. Sledujte, jak se zbarvuje roztok v kádince. Rozhodli jsme se, že odcestujeme již zítra.
Vyjádřete stručněji. 1. Nahraďte vedlejší větu podmětnou podmětem. Dalo mu dost práce, aby rybu vytáhl z vody. Kdo rozezná štiku od kapra, stane se znalcem ryb. V příručkách pro rybáře se doporučuje, aby se tento druh chytal na třpytku. 2. Nahraďte vedlejší větu předmětnou předmětem. Nakonec se přece jen rozhodl, že řekne všem pravdu. Lékař tetě doporučil, aby strávila letošní dovolenou v lázních. Těžko bys spočítal, kolik je na nebi hvězd.
Řešení 1. Nahraďte vedlejší větu podmětnou podmětem. Dalo mu dost práce vytáhnutí ryby z vody. Znalec ryb rozezná štiku od kapra. V příručkách pro rybáře se doporučuje chytání tohoto druhu na třpytku. 2. Nahraďte vedlejší větu předmětnou předmětem. Nakonec se přece jen rozhodl říct všem pravdu. Lékař tetě doporučil strávit letošní dovolenou v lázních. Těžko bys spočítal množství hvězd na nebi.
Rozhodni, zda se jedná o vedlejší větu podmětnou nebo předmětnou. Doporučil mu, aby si knihu přečetl. Stále se ptám, proč jsem ti tenkrát uvěřil. Kdo si zamiloval svou práci, ten vyhrál půl života. Konečně jste pochopili, co vám tak dlouho vysvětluji. Zdá se, že si to rozmyslí.
Řešení Doporučil mu, aby si knihu přečetl. předmětná Stále se ptám, proč jsem ti tenkrát uvěřil. předmětná Kdo si zamiloval svou práci, ten vyhrál půl života. podmětná Konečně jste pochopili, co vám tak dlouho vysvětluji. předmětná Zdá se, že si to rozmyslí. podmětná
Vedlejší věta přísudková Vyjadřuje jmennou část přísudku věty řídící. Ve větě řídící zůstane sponové sloveso být, stát se… Spojovací výrazy: vztažná zájmena – kdo, jaký příslovce – jak spojka – jako Na vedlejší větu přísudkovou mohou odkazovat zájmena ten, takový Krajina kolem Berounky byla, jako by ji vymaloval. Jirka není z těch, kdo by si nechal všechno líbit.
Jmenné přísudky spoj s vhodnými obrázky. Utvoř souvětí s vedlejší větou přísudkovou. byla vyměněná byla pocukrovaná byly stříbrné
Řešení Byla vyměněná Byla pocukrovaná Byly stříbrné Princezna byla, jako by ji vyměnili. Krajina je, jako by ji kdosi pocukroval. Babiččiny vlasy byly, jako by je někdo postříbřil.
Použité zdroje KRAUSOVÁ, Zdeňka a Renata TERŠOVÁ. Český jazyk pro 7. ročník základní školy a sekundu víceletého gymnázia :. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2004, 136 s. ISBN KRAUSOVÁ, Zdeňka a Martina PAŠKOVÁ. Český jazyk 8: učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2005, 128 s. ISBN Otevřená galerie MS Office Vlastní zdroje Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Kateřina Palečková.