Dějiny a literatura po roce 1945

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Nepravidelnosti a nedostatky ve stavbě věty Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Základy duševní hygieny. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
PROČ 28. ZÁŘÍ NECHODÍME DO ŠKOLY – projekt ke státnímu svátku Autor : Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa JAROSLAV SEIFERT – Píseň o … (tajenku převeď do mn. č.) OPAK K DOMA 2. ST.
DUM - Digitální Učební Materiál TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Autentizace předmětem
Analýza merchandisingu a nákupní atmosféry vybrané obchodní jednotky
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Jak ulehčit mladým rodičům – denní péče o děti z pohledu zaměstnavatelů a rodičovských iniciativ Rosa Hochschwarzer Zemské sdružení.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr.Radka Škulaviková
1. Význam a úkoly technického kreslení Technická dokumentace
Portrét podle Jan van Eycka
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_04_BAROKNI_UMENI Název materiálu:
Základní kapitál Základní kapitál je peněžní vyjádření souhrnu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ARTE POVERA Tematická oblast
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_14_IMPRESIONISMUS Název materiálu:
OCHRANA PAMÁTEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Znakový jazyk Znakovaná čeština
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
EU_32_sada1_08_SV_Advent_Cup
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
ÚZEMNÍ DIFERENCIACE ČEŠTINY
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_09 Romantismus_Francie
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-01
Raný novověk - společnost
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Word Okraje WordArt Pozadí Vodoznak. Word Okraje WordArt Pozadí Vodoznak.
Výběrové řízení z hlediska právního a psychologického
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
BROUČCI A POČÍTADLO Pro skřítka Ticháčka.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Název školy Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Jak představit literárně-historický a kulturní kontext
NABÍDKA ŠKOLENÍ CE 2017 / 18 Q2.
Transkript prezentace:

Dějiny a literatura po roce 1945 Ideologická a protirežimní poezie 50.let Vladimíra Brčáková

Obsah přednášky svazácká poezie bude reprezentovaná zejména Kohoutovými básněmi z jeho rané sbírky Verše a písně samizdatová poezie bude představena na básni Termiti z Kolářovy knihy Prométheova játra cílem třetí přednášky je didaktizace budovatelské (frézistické) poezie 50. let bez tendence ji vulgarizovat či lacině zesměšňovat schematická poezie by měla být prezentována v souladu s heroickým patosem 50. let a zároveň v konfrontaci s jejich krutou realitou didaktická pomoc při interpretaci Kolářových Termitů audiovizuální materiál záznamy žákovských výstupů, postřehy o jejich recepci odkazy na webové stránky

mezipředmětové vztahy a kulturně-historické souvislosti nabídka didaktické interpretace, na které se podílí více uměleckých kontextů (literární, filmový, hudební, výtvarný, módní) filmové sestřihy z budovatelských agitek Cesta ke štěstí či Zítra se bude tančit všude nahrávky budovatelských písní plakáty s revoluční tematikou ukázka dobové módy

Interpretační komentář nejen ke Kohoutově poezii Kohoutovy básně prosluly písňovým charakterem stylizace do folklórní poetiky příznačná pro poúnorovou tvorbu – vybízela k jejich recitaci či zhudebnění lidová kultura byla zneužita pro šíření politických idejí; na folklórní tradici navázala tzv. nová píseň – imitovaný folklór s družstevní tematikou či stranickou agitací kult traktoru milostné vztahy zobrazovány téměř klasicistně sociální city jsou taktéž nadřazeny intimním, jen s tím rozdílem, že láska na sebe neváže významy tragična, naopak je líčena jako čestná a radostná povinnost krédem milostné poezie vyšších ambicí je romantika bez kýče, u sociálního realismu to platí obráceně, ten nabízí kýč bez romantiky leitmotivy práce, kolektivity, radosti a zpěvu

Didaktická část Co bude předmětem interpretačního úsilí, když frézistická poezie se vyznačuje jasným sdělením? pedagogická praxe však ukázala, že časová distance mezi genezí a recepcí textu zapříčiňuje zejména u pubescentních čtenářů šumy v jejich literární komunikaci, ideologická funkce Kohoutovy poezie nebyla jimi zprvu vůbec zaregistrována didaktickým cílem při práci se schematickými básněmi bude vést žáka k jejich textové záměrnosti čili k jejich ideologické a politické funkci další cíl bude spočívat v kultivaci žákova historického povědomí o 50. letech, jež bude uskutečňována napříč dobovým uměním a v konfrontaci protichůdných pohledů

Četba Traktorových častušek Interpretační dialog nad básní metoda komparace – srovnat Kohoutovu báseň s některou z básní J. V. Sládka básně obou autorů vycházejí z lidové písně, za námět si mimo jiné berou venkov jinak koncipované obrazy zemědělské práce a lyrických mluvčích rozdílnost tvůrčích koncepcí zviditelní proměnu ve vztahu člověka a přírody

Videoprojekce klipu ve výuce klip ve výuce žáky aktivizuje, upoutává jejich pozornost a nenásilným způsobem kultivuje jejich historické povědomí samotné promítnutí videa bez doprovodného učitelova komentáře uvedené funkce neplní, zejména poslední ne, naopak u žáků evokuje komické reakce klipy z agitek mají současnému mladému čtenáři pomoci komunikačně se napojit na literární dílo z perspektivy dobové mentality mezi klipem a literárním dílem se nesmí vytratit souvislost

Klip z filmu Cesta ke štěstí (1951)

Klip z filmu Zítra se bude tančit všude (1952)

Na co by učitel v doprovodném komentáři ke klipu měl pamatovat? zasadit video do historického a dějového kontextu vyjít od reprodukce jednotlivých snímků, aniž by rezignoval na pouhé převyprávění filmu zaměřit se na téma klipu a jeho „pravdivost“ ve vztahu k dobové situaci jít po smyslu obsahu prezentované scény, nasměrovat žákovu pozornost k výstavbě postavy (k její mluvě – obsahu i způsobu vyjadřování; motivaci jejího jednání; oblečení), k prostoru, hudbě filmu… na konfrontaci → teprve v konfrontaci s konkurenčním obrazem vyjeví manipulativní povaha ideologického filmu sebelépe připravený učitel nezprostředkuje situaci vyhoštěných a okradených selských rodin jako autentický hlas oběti (nahrané výpovědi pamětníků jsou k dispozici na webové stránce www.pametnaroda.cz).

práce s ikonografickým materiálem téma výtvarná ideologizace (plakáty) a kult traktoru plakáty z 50. let reprezentují ještě upřímnou víru v možnost vybudovat lepší zítřky a sílu manipulace pro socialistický art design je příznačná figurální malba

Ukázka dobových plakátů

Metodická práce s plakáty Jaký dojem ve vás plakáty zanechaly? Jak na vás působí? Jaké postavy, předměty a další detaily se na fotografiích nacházejí? V jaké situaci jsou postavy zachyceny? Kolik celkové plochy zaujímají? Popište jejich výraz, postoj, mimiku, gesta, oblečení. Jakou výzvu ve vztahu k socialistické společnosti ilustrace přinášejí? Srovnejte ideové vyznění básně Traktorové častušky s koncepcí plakátů. Vymyslete vlastní názvy pro fotografie. Jak byste zhodnotili poslední dva obrázky z genderové perspektivy? Jazyk oficiální propagandy a náborových letáků užíval ustálené obraty, jako budovat socialismus, nový člověk, nově se radovat, nově myslet, nový svět, světlé zítřky, boj proti kulakovi, imperialistovi atd. Vyznačují se i dnešní „náborové“ inzeráty nějakým vlastním výrazivem?

Poslech budovatelských písní Píseň Budujeme hudbu složil Václav Dobiáš text napsal František Halas píseň se stala ústřední hudbou k filmu Pan Novák (1949), jehož scénář napsal a protagonistu ztvárnil Jindřich Plachta, přesvědčený komunista

Ukázka dobové módy diskusi na téma uniformita versus individualita či kreativita lze vyvolat i na pozadí dobové módy zatímco Československo se orientovalo na Sovětský svaz a po jeho vzoru byly do dobové módy oficiálně prosazovány znaky vojenské uniformy, na Západě se rodily nové oděvní kreace nespustit ze zřetele souvislost mezi literaturou a dobovou módou, která stejně jako slovesné umění byla ovlivněna politickými událostmi od módního umění přejít oslím můstkem zpět k frézistické poezii, kde taktéž v duchu socialistického realismu bylo naplňováno ideologické schéma na úkor individuality autorských stylů

Chanel styl

Dior styl – princesové Šaty

Československá móda

Ztráta individuálního autorského stylu ověřitelná metodou komparace žáci dostanou k dispozici další prorežimní básně, aniž by věděli, že jejich autorství není shodné jejich úkolem bude srovnat poetiku vybraných děl po stránce zvukové, kompoziční a tematické žáci v komunikaci s texty vyhodnotí neměnné výrazové prostředky, tematickou omezenost, ideovou rigiditu, formální primitivnost - to vše by je mělo dovést k závěru jednotné poetiky schematické literatury Myslíte si, že Pavel Kohout je autorem i dalších básní, které jsme nyní četli? Proč ano, proč ne? Podle čeho tak usuzujete? Jak na vás působí zjištění, že autorství u jednotlivých textů se liší? Čím myslíte, že je zapříčiněná ztráta autorského stylu a jeho jedinečnosti?

Webové stránky www.pametnaroda.cz www.nezapomente.cz www.sorela.cz www.budovatel.cz www.totalita.cz http://www.socrealismus.info/index.php http://www.ustrcr.cz/

druhá část přednášky prorežimní poezie 50. let Jiří Kolář: b. Termiti ze sb. Prométheova játra navržená interpretace básně: strategie střihové techniky – báseň rozdělena do 6 významově spjatých celků, četba uskutečňována postupně – po jednotlivě odtajňovaných celcích motivovat tajemstvím interpretační dialog nad jednotlivými částmi, v závěru nad celou básní V jakém momentu jste poznali, že se nejedná o agitku? Kdybyste neznali rok vzniku Kolářovy básně, myslíte si, že by vaše komunikace s ní probíhala jinak, že by třeba produkovala obsahy, které by reagovaly na dnešní dobu? Je to možné?

Metody tvořivé dramatiky hra na téma Proces s mravencem v termitišti označením mravenec dáváme najevo, že nový člen termitiště je jiné identity, přichází zvenčí, nezná pravidla zdejší komunity, kde má nyní žít 1. část: sepsat zákony termitiště 2. část: scénář na téma – termit seznamuje mravence s pravidly 3. část: scénář na titulní téma proces s mravencem v termitišti

Záznamy žákovských výstupů audionahrávka na téma: Termit seznamuje mravence s pravidly

Žákovské video Proces s mravencem v termitišti

Žákovské video Proces s mravencem v termitišti

Žákovské video Proces s mravencem v termitišti

Plakáty nakreslete angažovaný plakát termitiště, v dalším náčrtu se pokuste o jeho parodii

Angažované plakáty

Parodie na angažovaný plakát