Školní život Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 39 Autor: Machová Alena Ověření ve výuce: 8. třída Datum ověření:
Školní život
Metodika: Žákům promítneme prezentaci, kterou lze doplnit vlastním výkladem. Z prezentace vybereme několik nejdůležitějších poznámek jako zápis. Pro kontrolu pozornosti žáků při výkladu je určen závěrečný test. Klíčová slova: Obecné (triviální) školy, gymnázia, univerzity, politické zřízení školní, gymnaziální kodex.
Školní život: Počet obecných (triviálních) škol během 1. poloviny 19. století stále rostl. Zatímco na počátku 19. století bylo v Čechách asi 2300 obecných škol, roku 1847 jich bylo téměř Obecné školy navštěvovaly již asi ¾ školou povinných dětí a někde i všechny.
Školní zřízení: Roku 1805 bylo vydáno Politické zřízení školní, které upravovalo život škol do mnoha podrobností. Nařizovalo povinnou školní docházku pro děti od 6 – 12 let a opakovací nedělní hodiny pro mládež do 18 let. Duchovní dozor nad školami měl v místě farář, v okrese a kraji pak příslušný vyšší církevní správce, z hlediska materiálního byly školy podřízeny krajským úřadům.
Školní zřízení: Učitel měl vystudovat minimálně tříměsíční kurz na hlavní škole, dosáhnout 20 let věku a složit učitelskou zkoušku. Ve třídě nesmělo být více jak 80 žáků. Učit se smělo pouze podle schválených knih. Nová zákonná úprava na jedné straně podřizovala školy církvi, na straně druhé zlepšila jejich hmotné postavení a zvýšila počet žáků navštěvujících školu. Pevné normy ale omezovaly aktivitu jednotlivce v duchu státní ideologie.
Gymnázia a reálné školy: V 1. polovině 19. století bylo v českých zemích 25 gymnázií a v šesti ročnících na nich studovalo asi 5000 žáků. Pravidla výuky byla stanovena Gymnaziálním kodexem z roku Gymnaziální výuka byla zaměřena především na společenské vědy, střední vzdělání v technických oborech zajišťovaly reálné školy (1. otevřena roku 1832 v Rakovníku).
Vysoké školy: Vysoké školy byly mimo bohoslovecké semináře dvě: a)Karlo-Ferdinandova univerzita v Praze b)Univerzita v Olomouci. O statut vysoké školy usilovala i polytechnika. Na začátku 19. století ztratily univerzity svou duchovní nezávislost; učitelé směli přednášet svůj obor pouze podle jedné schválené učebnice. Na vysoké školy dohlíželi studijní direktoři i policie.
Reforma školství: Vyučovacím jazykem obecných škol byly čeština a němčina. Na gymnáziích a vysokých školách se učilo německy. Ve třicátých letech již sílily hlasy volající po reformě školství. Existovalo několik návrhů na nové školské systémy, které měly zabezpečit i výuku přírodovědných předmětů, svobodu univerzitní výuky a požadovaly povinnou školní docházku do 14 let.
Literatura pro děti a mládež: V 1. polovině 19. století se již setkáváme s literaturou pro děti a mládež – měla obvykle poučný charakter a nabádala k tehdy žádoucímu chování. Stále oblíbená byla dobrodružná literatura. Na každé české škole měl být odebírán první český časopis pro školu: Přítel mládeže.
Opakování: 1)Jaký byl jiný název pro obecné školy? 2)Kolik bylo v českých zemích univerzit a kde? 3)Jak se jmenoval předpis podle kterého se musely obecné školy řídit? 4)Jaké byly uznávané vyučovací jazyky?
Řešení: 1)Obecné = Triviální školy. 2)Dvě univerzity – Praha a Olomouc. 3)Politické zřízení školní z roku )Čeština a němčina.
Zdroje: Literární výchova pro 2. stupeň základní školy. 1. vyd. Praha: SPN, ISBN VOLHEJNOVÁ, Veronika. Čeští spisovatelé. 3. vyd. Praha: Fragment, Odkaz. ISBN SOCHROVÁ, Marie. Literatura v kostce. 2. vyd. Praha: Fragment, ISBN LNĚNIČKOVÁ, Jitka. České země v době obrození. 1. vyd. Praha: Albatros, ISBN