Teologická antropologie z pohledu reformovaných církví Bedřich Jetelina.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Spolupráce OSPOD se školami a školskými zařízeními TENTO PROJEKT JE FINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU PROSTŘEDNICTVÍM OPERAČNÍHO PROGRAMU LIDSKÉ.
Advertisements

N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Hodnota mého života. MÁ MŮJ ŽIVOT NĚJAKOU HODNOTU? Kdo jsem? Ne! - umírám Ano! – žiji.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Sociální etika 1 (PS) PhDr. Roman Míčka, Th.D. Sociální etika 1 (PS) Vyučuje:PhDr. Roman Míčka, Th.D.
Problematika výchovy Formy, metody výchovy a výchovné utváření jednotlivých aspektů osobnosti Prezentace , KPG/RPEPS, Bc. Daniel Kantor.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
BIBLE Proč a jak číst Bibli. Biblická NEJ Nejrozšířenější kniha Nejdražší tištěná kniha vůbec Vůbec první tištěná kniha Přeložena do …. jazyků či nářečí.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Co znamená, že je „vdechnuté Duchem“, tedy inspirované?
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Stříhání malých a velkých dětí. Technika stříhání dětských vlasů. Bezpečnost práce a ochrana zdraví. EU-3-3.
Jsou venkovské školy horší než městské?
OD PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY K PŘEDŠKOLNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ A ZPÁTKY K PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVĚ Doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc., PhDr. Jana Kropáčková,
2 Marketingové koncepce
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
PROJEKT OP LZZ „IMPLEMENTACE AGE MANAGEMENTU V ČR“ CZ /5. 1
Náboženství a fanatismus
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
Doprovázení jako základní postoj služby ve věznici
Bůh je moje jistota..
Židům 3:12-14 Hleďte, bratři, aby snad v někom z vás nebylo zlé a nevěrné srdce, takže by odpadl od živého Boha, a proto se navzájem napomínejte každý.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Jednoduché účetnictví
O zklamání Zklamán sebou samým “Chceš-li se zklamat – hleď na lidi.
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Jana Kadlecová Název materiálu:
Tři Druhy Služby Komu sloužím ?
Úvod do filosofie a etiky v sociální práci
Základní informace o poskytovateli
Úzká brána a cesta k životu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
ČESKO-BRATRSKÁ CÍRKEV EVANGELICKÁ
ANOTACE POLOŽIT ŽÁKŮM NĚKTERÉ OTÁZKY Z OBLASTI PRÁVNÍHO VĚDOMÍ
Jirka Pospíšil, KC NADĚJE Bučovice,
Eucharistie Křesťanská svátost.
Hřích 3. vítězit nad hříchem
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Starověké Řecko – Řecká vzdělanost a věda DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obecné výklady o důkazech
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Žít svůj život naplno.
Zpracovala: Ing. Lenka Hřibová
Životní cyklus.
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
OSVÍCENSTVÍ 18. STOLETÍ VĚK ROZUMU.
Slovo života V tichosti buďte vnímaví pro slovo, které do vás bylo vloženo jako semeno a může zachránit vaši duši. (Jak 1,21) Září 2018.
1.
Jiří Vyskočil, Marko Genyg-Berezovskyj 2010
9. Rozlišování v modlitbě
Název: Základní lidská práva Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
HNĚV.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
SLOVO ŽIVOTA Duben 2019.
0. UKOTVENOST / IDENTITA Jakožto součást církve Kristovy nemá ČCE svůj původ ani svůj cíl sama v sobě, ale v Hospodinu, Bohu Izraele, který se v dějinách.
OBCHODNÍ PRÁVO Občanská nauka 1. M
Když vás potká vyhoření
KSV/LVM Liturgie – vzor modlitby (lex credendi a lex orandi)
TÉMA: ZBOŽNOST Víra je darem Ducha svatého a zázrakem nového zrození, kdy člověk zahlédne svět biblickýma očima. Zbožnost je lidská stránka víry, tedy.
Živé Boží Slovo a šablony
Transkript prezentace:

Teologická antropologie z pohledu reformovaných církví Bedřich Jetelina

Materialistická koncepce Marxismus – Člověk je produktem přírody. – Není odpovědný jako jedinec, ale jako člen společnosti. – Cílem není svoboda jednotlivce, ale vybudování dokonalé společnosti.

Materialistická koncepce Behaviorismus (F. B. Skinner) – Odpovědnost člověka za své chování pochází z tradice, která je dnes vědecky nepřijatelná. – Lidské chování je produktem prostředí. Pokud budeme znát dokonale prostředí, mohlo by být lidské chování dokonale předpovídatelné.

Idealistická koncepce Dualismus (Max Scheler) – Tělo a duše – Duchovní, vyšší skutečnost představují hodnoty, jež díky svému apriornímu uspořádání přesahují člověka a nabývají kosmického, náboženského charakteru. – Konečným cílem společenského vývoje je osvobození ducha od reálných faktorů.

Důsledky antropologie Pojetí duše, těla, hříchu. Jaká je antropologie z pohledu křesťanských církví? (pravoslavná, katolická, reformační…) Jak nám naše antropologie osvětluje poznání Kristovy služby? (Bůh, idea, příklad…) Jaký má naše antropologie dopad na eklesiologii? Jaký má naše antropologie dopad na denní praktický život?

Reformační antropologie Sola scriptura ( )

Dva pohledy na člověka: stvoření i osoba Všechno stvoření je závislé na Bohu (Gn 1,1.27; Sk 17,25,28), Bůh je hrnčíř a my nádoby (Ř 9,21). Plná závislost, bez Boží vůle je všechno nemožné Člověk je osoba, tzn. že může své životy měnit vlastním rozhodnutím (Gal 6,7.8; Joz 24,15; 2Kor 5,20). Relativní nezávislost, činí rozhodnutí, má cíle, hledá cesty k cílům, není robotem, má prostor.

Dva pohledy na člověka: stvoření i osoba Tajemství člověka: stvoření i osoba (tedy stvořená osoba) a obojí se děje najednou. Nezávislost a svobodu vidíme u dětí a rodičů. Malé dítě je závislé, jakmile vyroste, je svobodnější. Je to aplikovatelné na vztah k Bohu? Naše teologické chápání musí vnímat obě strany – závislost i svobodu. Když zdůrazníme jedno na úkor druhého, máme problém.

Pád do hříchu Stvoření: Bůh tím ale nebyl překvapen, předvídal to (vytvořil okolnosti pro pád?). (Gn 2,15-17; Gn 3,15; Gn 3,22-24) Osoba: Člověk padl do hříchu vlastním rozhodnutím. (Gn 3,6. Gn 4,8) Syntéza: Bůh dává prostor a pravidla, člověk se v nich rozhoduje svobodně.

Vysvobození z hříchu Stvoření: Vysvobození je Božím zásahem, protože jsme potomci Adama a Evy, kteří se narodili do prostředí hříchu bez vlastního rozhodnutí. Osoba: Musíme nést odpovědnost, můžeme se rozhodnout, jestli Boží nabídku přijmout nebo odmítnout. Stvoření: Děje se to pod vlivem Ducha svatého. Osoba: Musím o jeho vedení dobrovolně stát. Syntéza: Obojí se děje současně.

Obrácení a znovuzrození Stvoření: Obrácení je dílo Ducha svatého, které nelze oddělit od Božího slova. Přivádí člověka do správného vztahu s Ježíšem Kristem a mění jeho srdce, takže už není duchovně mrtvý, ale živý. (Jan 1,15; Ef 2,5; 2K 5,17). Osoba: Člověk tomu musí věřit, musí udělat osobní rozhodnutí, přijmout a následovat Krista. (Jan 3,3.16; 2K 7,1) Syntéza: Obojí se děje současně.

Posvěcení Stvoření: Je to působení Ducha svatého, které člověka udržuje v duchovním životě a chválí Boha (2Kor 7,1). Osoba: Uvádějte ve skutek (Fil 2,12.13) - popis práce zemědělce, který pečuje o své pole a kultivuje je. Syntéza: To, že Bůh je Stvořitel a my stvoření, znamená, že on je ten, kdo má iniciativu. Ale protože člověk je osoba, může se rozhodnout tuto iniciativu přijmout nebo odmítnout.

Podmíněná nebo nepodmíněná milost Stvoření: Nepodmíněná milost, není třeba pro to dělat nic. (Jan 10,27.28; Ř 8,37-39; Žd 7,25; 1Pt 1,3-5; Juda 24) Osoba: Podmíněná milost rozhodnutím ji přijmout. (Mt 10,22. 1K 16,13; Žd 3,14; Zj 3,11) Syntéza: Milost je nezasloužená, ale na člověku závisí, zda ji chce nebo odmítne.

Shrnutí Kalvínští a reformovaní teologové zdůrazňují stvořenost člověka a Boží suverenitu v každé oblasti života. Arminiánští teologové zdůrazňují důležitost lidského rozhodnutí. Vždy je třeba vyváženost!!!

Stvoření k Božímu obrazu – Gn 1 Gn 1,26 – 28 : člověk stvořen k Božímu obrazu (podoba a obraz jsou synonyma) Gn 1,20 – 25 : o ostatním stvoření to neplatí Gn 1,26 : má panovat nad stvořením Gn 1,27 : stvořen jako muž a žena – Spíše než o fyzickou podobnost (Bůh je Duch – J 4,24) jde o akt společenství Gn 1,28 : Bůh požehnal, člověk má vládnout nad zemí (v. 26) a žít v m(viz další kapanželství.) Gn 1,31 : Všechno, co Bůh udělal bylo velmi dobré.

Stvoření k Božímu obrazu Gn 5 Gn 5,1 : Člověk stvořen k Boží podobě (synonymum obrazu) Boží obraz v člověku nezmizel pádem do hříchu, popis následuje po vyprávění o pádu v Gn 3. Adam zplodil syna ke své podobě (obrazu) – Boží obraz byl v Adamovi, i když poškozen hříchem – Tento Boží obraz je předáván dalším generacím.

Stvoření k Božímu obrazu Gn 9 Kontext kapitoly – po opadnutí potopy Gn 9,1-7 : Pravidla života po potopě. Gn 9,6 – Boží obraz je důvodem zapovězení zabíjení člověka člověkem. Zabití Božího obrazu je vlastně jako zabití Boha samotného.

Stvoření k Božímu obrazu Ž 8 V Žalmu se výraz „Boží obraz¨“ nevyskytuje, ale je považován za poetickou ozvěnu Gn 1,26 – 28. Ž 8,6 : Člověk je jen o málo menší, než Bůh, platí to navzdory pádu do hříchu. V člověku je tedy podle Starého zákona stále obraz Boží.