On-line nakupování eBezpečnost2013
Obsah semináře Stav e-komerce v ČR Základní pravidla pro bezpečný on-line nákup Způsoby plateb za zboží Reklamace Slevové servery Aukční servery Nákupy v zahraničí Servis pro spotřebitele
Stav e-komerce v ČR
Infografika infografika-effectix.jpg
Základní pravidla pro bezpečný on-line nákup
1. Důvěřuj, ale prověřuj –Zkušenosti přátel a rodiny –Recenze –Obchodní či živnostenský rejstřík
Základní pravidla pro bezpečný on-line nákup 2. Platba dobírkou –Při prvním nákupu v e-shopu –Rozbalit před nezúčastněným svědkem 3. Kontaktní údaje e-shopu –Adresa –Funkční telefon a ová adresa
Základní pravidla pro bezpečný on-line nákup 4. Přečtěte si obchodní podmínky 5. Má e-shop kamennou pobočku? 6. Nebojte se reklamovat - více v kapitole Reklamace 7. Pozor na podezřele nízkou cenu
Základní pravidla pro bezpečný on-line nákup 8. Známka kvality -
Základní pravidla pro bezpečný on-line nákup 9. Zabezpečení počítače - antivirus - firewall 10. Uchovávejte dokumentaci k nákupu - objednávky a jejich potvrzení - faktury - ovou komunikaci s prodejcem apod.
Způsoby plateb za zboží
1. Dobírka 2. Bankovní převod
Způsoby plateb za zboží 3. Platba kartou –Visa, Maestro, MasterCard… –Povolení plateb přes internet –Možnost nastavení limitu pro útratu v časovém úseku (den, týden…) –Virtuální platební karty –Bezpečný obchodník – zámeček, 3D secure –Zadávat pouze číslo karty a její platnost, CVV2/CVC2 kód, NIKDY PIN
Způsoby plateb za zboží 4. PayPal –Stejný princip jako u 3D secure – , poštovní adresa, vytvoření hesla, zadání údajů ke kartě nebo nabití účtu – 5. PayU –Vyplněný formulář v internetovém bankovnictví –Neposkytují všechny banky
Způsoby plateb za zboží 6. Mobito Virtuální peněženka, napojení na bankovní účet či platební kartu Obchodníkovi sdělím své tel. číslo – obchodník mi na něj pošle příkaz k zaplacení – potvrdím PINem – hotovo Nový způsob dopravy - Kouzelná almara Zatím 15 míst v Praze Uloženo 72 hodin 2 PIN kódy Doporučená cena – 59,-
Reklamace
Reklamace Platí stejné zákony jako při nákupech v kamenných obchodech: –Právo na odstoupení od kupní smlouvy bez udání důvodu do 14 kalendářních dnů. V případě vracení zboží do e-shopu máme nárok nejen na vrácení celé částky, ale také na částku za poštovné a balné. –Nárok na poštovné a balné zdarma máme i při vyřizování reklamací, ale vždy pouze pro cestu zboží k nám. Poštovné a balné při posílání balíku prodejci hradíme sami. –14denní lhůta pro vrácení zboží nám běží ode dne následujícího poté, kdy jsme věc převzali.
Reklamace –Zakoupené zboží můžeme reklamovat do dvou let po zakoupení. –Na vyřízení reklamace má prodejce 30 dnů, pokud se se zákazníkem nedohodnou na delší lhůtě. –Reklamujte vždy písemně a pokud vám prodejce sám nevystaví potvrzení o reklamaci, trvejte na jeho vydání. V reklamaci vždy výslovně uveďte, jakou vadu reklamujete a jaké právo uplatňujete.
Reklamace Zboží, které reklamujeme, nemusí být uloženo v původním obalu. Ani při využití 14 denní lhůty pro vrácení zboží nemusí být vracené zboží v původním obalu, s výjimkou takového typu zboží, jakým jsou –audio/video nahrávky, –počítačové hry, –software apod. Toto zboží musí být z pochopitelného důvodu v původním obalu a nerozbaleno.
Slevové servery
V ČR od r Nyní cca 90 serverů Denní útrata v ČR 8 mil. korun Agregátory hromadných slev Voucher = poukaz na slevu Asociace portálů hromadného nakupování (APHN) -
Slevové servery Prověřte si nejen slevový server, ale také samotné prodejce zboží nebo služeb. Pokud nakupujete službu (ubytování, masáž, restauraci…), ověřte si přímo u prodejce, zda mají volný takový termín, který se vám hodí. Kupní smlouvu obvykle uzavíráte s prodejcem, nikoli se slevovým serverem. Proto i případné reklamace apod. řešte s prodejcem. Slevový server ale můžete o vzniklé situaci informovat – některé servery vám jako „omluvu“ za nabídku špatného prodejce nabídnou slevu na něco jiného.
Aukční servery
Většinou pouze zprostředkovatel obchodu –komunikuje prodávající na uvedených kontaktech? –je reálná cena? –jaké má dodací podmínky? –jaké další zboží prodejce nabízí?
Aukční servery v aukcích velmi často kupujete zboží od soukromých (fyzických) osob → neplatí zde možnost na odstoupení od smlouvy, lhůty pro reklamaci apod. Prodejce vám tuto možnost nabídnout může, ale nemusí.
Aukční servery Aukro.cz –Nakupovat od 15 let –Do 18 let zákaz účastnit se aukcí např. s erotickou nebo vojenskou tématikou (včetně pušky na paintball) –Obchodní podmínky: Aukro se neúčastní uzavírání kupních smluv mezi uživateli a negarantuje jejich plnění –Nabízí mj. platby přes PayU
Aukční servery eBay –Pro nákup ebay.cz X pro prodej ebay.co.uk –Min. věk pro registraci – 18 let –Také nevstupuje do smluvního vztahu mezi kupujícím a prodejcem –Jediný způsob platby - PayPal
Nákupy v zahraničí
Nákupy v rámci EU –e-shopy nepoznám podle jejich webové koncovky (.de,.co.uk…), ale pouze podle místa registrace –neplatíme clo ani daně (s výjimkou cigaret a alkoholu) –pokud dojde k problematickému nákupu mezi zeměmi EU, můžete se dožádat nápravy v soudním řízení on-line, pokud: nákup stál méně než euro žalující zaplatí soudní poplatek ve výši Kč nebo 4% z dlužné částky. Pokud žalující strana spor vyhraje, tato částka jí je vrácena protistranou. vyplníte Žalobní formulář na webu Evropské komise: jsp?countrySession=16&txtPageBack=sc_filling_cz_cs.htm jsp?countrySession=16&txtPageBack=sc_filling_cz_cs.htm Soudní řízení trvá přibližně 3 měsíce a umožňuje ho evropské nařízení č. 861/2007.
Nákupy v zahraničí Nákupy mimo EU –platíme DPH u nákupu nad 22 eur a clo u nákupu nad 150 eur –nejvýhodnější a nejbezpečnější platby přes PayPal –při nákupech v asijských e-shopech často nulové poštovné X záruční lhůty –některé e-shopy mimo EU do České republiky své zboží nedodávají »služba „asistovaný nákup“ (např. Shipito, Shopguru, Zásilková služba)
Servis pro spotřebitele
Česká obchodní inspekce – – Pro spotřebitelewww.coi.cz Zákony, jak podat stížnost, FAQ Asociace pro elektronickou komerci (APEK) – Certifikace spolehlivým e-shopům Databáze certifikovaných obchodů
Servis pro spotřebitele Spotřebitelské centrum pro ČR – - systém Howardwww.evropskyspotrebitel.cz Hodnocení uživatelů Známka kvality (trustmark) Kdy byla doména registrována a z jaké IP adresy
Servis pro spotřebitele SOS – Sdružení obrany spotřebitelů, o.s. –vydávalo certifikaci obchodních podmínek - SAOP (spotřebitelský audit obchodních podmínek) –Zánik kvůli insolvenci... –→ Občanské sdružení spotřebitelů TEST
Soutěžní kvíz pro děti o hodnotné ceny spuštěn od uzávěrka Hlavní cíl letošního ročníku eBezpečnost je zapojit co nejvíce žáku ZŠ a SŠ prostřednictvím vyplnění soutěžního kvízu. Rozsah vyplnění kvízu zabere cca 25 minut – vhodné do hodiny informatiky
Soutěž pro školy o Kč hlavním kritériem hodnocení školy je počet zapojených žáků ostatní kritéria naleznete zde: v dokumentu Kritéria hodnocení škol v rámci soutěže eBezpečnost soutěž probíhá ve čtyřech kategoriích podle počtu žáků ve škole