10 let dárcovské SMS aneb jak bylo a jak je individuálnímu dárcovství u nás? 7. dubna 2014
Jak to vlastně začalo? -Pomozte dětem 2004 – historicky první možnost darovat mobilem; jednoduchá pravidla, DMS heslo a číslo Dostupnost pro všechny NNO za stejných podmínek – jednoduchý princip, velký impakt -Česká veřejnost si na dárcovské SMS rychle zvykla a oblíbila si je -Rychlá pomoc zejména při katastrofách (např. tsunami, povodně, polom v Tatrách apod.) -Z dárcovských SMS se stává fenomen -Mezinárodní ocenění (GSM Awards 2004, UK) -Rozšíření do ostatních zemí, Slovensko, Bulharsko -Osvobození od DPH -Možnost roční dárcovské SMS
Zkušenosti a čísla -V počátcích svého fungování největší dosah zejména při katastrofách – jednorázová pomoc -Zhruba do roku 2010 „katastrofické„ dárcovské SMS tvoří skoro celou třetinu všech odeslaných textovek na pomoc NNO -Kolem roku 2009/2010 se postupně mění chování dárců mobilem -Větší obliba ročních dárcovských SMS -Stoupající podpora sociálním tématům (ne zejména humanitární) -Průměrně zapojeno zhruba 250 projektů nejrůznějších NNO (velké ale i regionální) -Důležitý hlavně dopad kampaně – dárcovské SMS jsou efektivní doplněk -financování veřejně prospěšných projektů -Postupně kromě finančního zdroje funguje jako značka kvality
Zkušenosti a čísla RokPočet DMSCelkem darováno Kč Kč Kč Kč Kč Kč Kč Kč Kč Kč celkem Kč
Klíčové změny a trendy Mobilní dárcovství má velikou oblibu veřejnosti (snadný a transparentní způsob) Není jedinou možností jak v rámci kampaní jednotlivých NNO podpořit svoje oblíbené téma Od jednorázové pomoci k dlouhodobé podpoře Není malých témat Kam dál? Crowdsourcing Propojení s neziskovkou Peer to peer fundraising
Česko fandí charitě Nový zastřešující koncept pro charitativní akce, dárce a dárcovství Lidé chtějí přispívat, ale nemají kapacitu třídit, čemu mohou důvěřovat Na základech dárcovských SMS a Darujsprávně.cz label pro veřejně prospěšné akce Smyslem upozornit na dárcovství a podpořit ho a vytvářet komunikační příležitosti na jeho posílení
Resumé? Neziskový sektor je velice různorodý Češi jsou tradičně v regionu štědří dárci (za poslední rok 1,6 mld CZK dle údajů MF ČR) Individuální dárci jsou podle zahraničních zkušeností základnou finančních příjmů pro neziskovku Češi se začínají více zapojovat a jsou ochotní finančně přispívat Crowdsourcing (Hithit, Kreativcisobe, Musicluster apod) Peer to peer (spojenci, běhy, vernisáže, vlastní aktivity…) Chcete oživit vaše fundraisingové aktivity? Připravte se na svého peera a crowd!
Děkuji za pozornost Klára Šplíchalová