Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Libereckého kraje 25. září 2015 Odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu Krajského úřadu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

POSPOLU Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi T. Vencovská.
Krok do života 1 projekt, který pomáhá mladým lidem odcházejícím z dětských domovů vstoupit do samostatného života.
Kariérové poradenství
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
REFORMA SYSTÉMU FINANCOVÁNÍ REGIONÁLNÍHO ŠKOLSTVÍ
Program konkurenceschopnost Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
ODBORNÉ ŠKOLSTVÍ A DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ V KRÁLOVÉHRADECKÉM KRAJI
ŠPP Školní poradenská pracoviště Moravskoslezského kraje - východisko, koncepce - krajská síť a organizační struktura - metodika - vzdělávání
Proměna škol v Centra celoživotního učení KRAJSKÁ KONFERENCE UNIV 2 KRAJE – LIBERECKÝ KRAJ 11. listopadu 2011.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
„Sjednocení úřadů práce podpoří spolupráci zaměstnavatelů s kariérovými poradci – realizace Dohody o spolupráci MPSV se Sdružením automobilového průmyslu.
Ing. Petr Czekaj, Mgr. Zdeněk Karásek Velké Karlovice, Vytváření strategických partnerství na trhu práce v MSK.
Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková, MŠMT Pardubice, 2.dubna 2004 Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková,
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Minimální preventivní program školy
SOUČASNÁ SITUACE V ČR, MOŽNOSTI A ZMĚNY DO BUDOUCNA
Studium pro školní metodiky prevence
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Tematické setkání externí skupiny MŠMT Prioritní osa 4 OP Výzkum, vývoj a vzdělávání Podpora celoživotního učení a rovného přístupu ke kvalitnímu.
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
Vzdělání a vzdělanost a podpora zaměstnanosti
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
Kariérní systém učitelů PhDr. Jitka Miklová, MŠMT
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
ZŠ Přerov, Boženy Němcové 16 Školní poradenské pracoviště Mgr. Ilona Bočinská ředitelka školy
OP VVV a KP SVL Karolína Chloubová. Prioritní osa 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání Investiční priorita.
Budoucnost ústavní výchovy z úhlu pohledu Federace dětských domovů ČR PaedDr. Jana Koubová
„JAK NA SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ“ KONFERENCE „JAK NA SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ“ Karlovy Vary 8. Února 2016.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
1 Podpora odborného vzdělávání Petr BANNERT ředitel odboru středního a vyššího odborného vzdělávání a institucionální výchovy Ministerstvo školství, mládeže.
Centra podpory integrace & Speciálně poradenské centrum aplikovaných pohybových aktivit Čísla projektů: CZ.1.07/1.2.00/ CZ.1.07/1.2.00/ Časový.
Projekt Poradenství v Libereckém kraji I CZ.1.07/1.2.00/ I PORADENSTVÍ V LIBERECKÉM KRAJI Financován z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
2. zasedání Řídícího výboru projektu Místní akční plán (MAP) rozvoje vzdělávání pro SO ORP Čáslav CZ /0.0/0.0/15_005/ Základní škola Zbýšov,
Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky a Libereckého kraje 24. srpna 2015 Odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu.
KRAJSKÝ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Martina Vojtěchová
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Tisková konference zahájení školního roku 2008/2009 MŠMT
ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ Návrh struktury. ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ „Analýza vývoje trhu práce a vzdělávacího systému Plzeňského kraje pro potřeby KAP“  Povinná.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Olomouckého kraje
MAP – Místní akční plán ORP RK
Strategické řízení a plánování
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Analýza potřeb škol Hlavní zjištění
Motivační program spolupráce škol a zaměstnavatelů
Společné setkání „minitýmů“
Krajský akční plán vzdělávání Středočeského kraje
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
Základní vzdělávání a další …
Bc. Magdalena Zábranská
Vazba na Operační programy
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
IMPLEMENTACE KRAJSKÉHO AKČNÍHO PLÁNU
kulatý stůl 19. července 2011, C081, od hod
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Metodika a koordinace kariérového poradenství v JMK
CENTRUM UZNÁVÁNÍ A CELOŽIVOTNÍHO UČENÍ OLOMOUCKÉHO KRAJE __________________________________________ Olomouc, Rooseveltova 79 Česká republika.
Bc. Petra Karbanová Krajská metodička projektu APIV B
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Setkání s řediteli zapojených škol KIPR
Setkání kariérových poradců
Kariérové poradenství a podnikavost
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Pardubického kraje
Transkript prezentace:

Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Libereckého kraje 25. září 2015 Odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu Krajského úřadu Libereckého kraje

Dlouhodobý záměr vzdělávání LK 2016 Aktuálně  Zpracováván OŠMTS  schůzka s MŠMT ke koordinaci DZ krajů a republikového  Do návrh na MŠMT  Veřejné připomínkové řízení od listopadu  Od ledna 2016 ke schválení orgánům LK

Pracovní setkání k tvorbě DZ LK 2016 Projednávání  Celkem 9 pracovních setkání pro školy a školská zařízení včetně středních škol  1 setkání se pro nedostatečný počet účastníků neuskutečnilo  Organizace žákovského parlamentu (žáci ZŠ a SŠ)  Různý zájem, různý počet účastníků  Opakující se výstupy i protichůdné návrhy

Pracovní setkání k tvorbě DZ LK 2016 Základní výstupy – mateřské školy  Obavy ze spádovosti, rodiče MŠ volí dle ŠVP  Zvyšující se pohledávky za školné  Vysoké počty dětí ve třídách, využívání výjimky z počtu automaticky  Téma přípravných tříd  Nedostatečná logopedická péče při současné organizaci v MŠ (není prostor pro individuální logopedickou péči)  Administrativní pomoc (velká zátěž pro ředitele MŠ)  Zájmové útvary – prostředkem k profilaci a konkurenceschopnosti MŠ x neubírat z všestrannosti výuky v MŠ

Pracovní setkání k tvorbě DZ LK 2016 Základní výstupy – základní školy  Přípravná třída (nemá smysl v malých obcích)  Nedostatečná logopedická péče, zhoršující se mluva žáků  Nutná podpora/posílení prvního stupně v souvislosti s integrací  Nesystémovost čerpání prostředků z EU  Časová omezenost rozvojových prostředků  Podpora poradenství (školní psycholog, spec. ped.) + návrh na pedagoga na prvním stupni pro péči o žáky se SVP  Problém odchodu žáků na víceletá gymnázia (i průměrných)  Potřeba možnosti jiného rozložení kapacit družin, v malých obcích jsou nezbytností  Zájmové útvary jsou nutností – konkurenceschopnost, klima školy, pomoc pracujícím rodičům je důležitá!

Pracovní setkání k tvorbě DZ LK 2016 Základní výstupy – speciální školy a poradenství  Po odkladu vhodná přípravná třída (homogenní skupina) + využití možností v rámci kapacit MŠ  V postupující inkluzi je podpora rizikových skupin obtížnější  Nutná odpovědnost rodičů!  Individualizaci vzdělávání lze zvládnout s dostatkem speciálních pedagogů  U hraničních dětí je vhodné nasměrovat výchovné poradce k ukázání reálných možností žáků  Cestou je vzdělávat běžné pedagogy – koordinovaným systémem  Integrace LMP povede ke snížení náročnosti výuky v ZŠ, není vhodná individuální integrace  „Často je nutné chránit zájmy dítěte před vůlí rodičů“

Pracovní setkání k tvorbě DZ LK 2016 Základní výstupy – střední školy  Odpovědnost a motivaci žáků k docházce do školy není možné suplovat za rodiče  Hlavní roli v určování oborů musí hrát zaměstnavatelé  U vybraných oborů není vhodná praxe u zaměstnavatelů, u většiny až ve vyšších ročnících  Velmi pozitivně je vnímána podpora víceoborových tříd  Předčasných odchodům ze vzdělávání se dá částečně zabránit prostupností oborů (i směrem dolů!) a podporou AP  Žádoucí jsou obory VOŠ s praxí, či jedinečné (tradiční)  Problémem je zajištění vysoce odborných pedagogů při odpovídajícím finančním ohodnocení  Kapacity přizpůsobovat demografickému vývoji  Nesnižovat kapacity všeobecného vzdělávání, ale zpřísnit limity pro přijetí  Propagace školy je nezbytností

Dlouhodobý záměr vzdělávání LK 2016 Informace ze schůzky z MŠMT dne  Prioritou vlády je umístit do MŠ každé dítě, které o to má zájem  MŠMT podporuje zájmové vzdělávání, ale kraje si upraví sami dle svých možností  Předpokládá se více terénní práce pro poradenské pracoviště (PPP) – hl. sociální pracovníci  Možností jsou „kontaktní místa poraden“  Připravuje se personální a procedurální standard poraden (rozšíření pracovníků poraden)  Predikce trhu práce – z úrovně republikové k řešení krajům, vychází z dat projektu „Překvap“ ve spolupráci s MPSV  Očekávání predikce zaměstnatelnosti – ověřování soukromou firmou

Informace ze schůzky z MŠMT dne Harmonogram řešení projektu Překvap v roce 2015 červen–červenec 2015 první pracovní seminář ( ) projekce vývoje odvětvové a profesní struktury pracovních míst (projekce poptávky) projekce vývoje kvalifikační struktury pracovní síly (projekce nabídky) návrh vzorové podoby odvětvové studie a profesního profilu srpen–září 2015 pracovní verze studie o vývoji poptávky po kvalifikacích na trhu práce pracovní verze studie o vývoji kvalifikační nabídky pracovní síly pracovní verze obou manuálů pro odvětvové studie a pro profesní profily pracovní návrh metodiky pro Překvap říjen 2015 (konec projektu) poslední sada odvětvových studií (celkem 26) a profesních profilů (celkem 40 oba manuály pro odvětvové studie a pro profesní profily metodika pro Překvap studie o vývoji zaměstnanosti v odvětvích a v profesích studie o vývoji kvalifikační nabídky pracovní síly realizace tří workshopů

Informace ze schůzky z MŠMT dne MŠMT k predikci trhu práce: 1. Model predikce předpokládané zaměstnatelnosti zadáván soukromé společnosti 2. Data vztahující se k problematice sítě oborů a trhu práce budou zpracována a poskytnuta na úrovni ČR 3. Kraje musí vytvořit svůj „klíč“ k predikci a spolupráci s partnery (zástupci zaměstnavatelů) s ohledem na regionální specifika 4. „Možnost využití služeb společnosti k vytvoření krajského modelu předpokládané zaměstnatelnosti v oborech“

Dlouhodobý záměr vzdělávání LK 2016 Střední školy – cíle 1.Upravovat síť oborů středních škol dle demografického vývoje a požadavků trhu práce 2.Pokračovat v systému společného přijímacího řízení v Libereckém kraji 3.Zvyšovat uplatnitelnost a flexibilitu absolventů na trhu práce 4.Snižovat předčasné odchody ze vzdělávání 5.Zvyšovat praktické dovednosti žáků i pedagogů odpovídající reálnému výrobnímu prostředí 6.Zlepšit kvalitu vzdělávání v oborech nástavbového studia

Dlouhodobý záměr vzdělávání LK 2016 Střední školy – opatření 1.Zohledňovat vertikální i horizontální prostupnost oborů 2.Stanovovat odpovídající limity úspěšnosti ve vybraných kategoriích vzdělávání při přijímacím řízení na střední školy v Libereckém kraji 3.V rámci ŠVP podporovat měkké dovednosti jako komunikativnost, znalost cizích jazyků, přístup k moderním technologiím 4.Rozšířit pravidelnou spolupráci s partnery při tvorbě oborové nabídky ve vztahu k aktuálním požadavkům zaměstnavatelů a trhu práce 5.Pracovat na sjednocení dat pro účelné posuzování sítě oborů s potřebami trhu práce mezi odborem školství a sociálními partnery

Dlouhodobý záměr vzdělávání LK Nadále podporovat z dostupných zdrojů technické a přírodovědné vzdělávání 7. Pokračovat ve stipendijních programech Libereckého kraje pro vybrané obory H a E 8. Činnosti kariérového poradce a metodika prevence na středních školách více zacílit na snižování předčasných odchodů ze vzdělávání 9. U oborů s předpokladem nižšího počtu uplatnitelných absolventů na trhu práce podporovat z dostupných zdrojů víceoborové třídy 10. Motivovat ředitele škol k navazování spolupráce se zaměstnavateli za účelem plnění odborné praxe od druhých, případně třetích ročníků středních škol s perspektivou uplatnění absolventů

Dlouhodobý záměr vzdělávání LK Podporovat možnosti získávání kvalifikovaných odborníků z praxe pro praktickou výuku na školách, popřípadě realizace DVPP a stáží pedagogů odborného výcviku v reálném prostředí zaměstnavatelů 12. Pokračovat v uzavírání sektorových dohod 13. Nezvyšovat stávající kapacity oborů nástavbového studia 14.Zaměřit se na přijímání žáků do oborů nástavbového studia, průběžného hodnocení a motivaci k dokončení vzdělávání žáků

Dlouhodobý záměr vzdělávání LK 2016 VOŠ– cíle a opatření Cíl:  Zachování sítě vyšších odborných škol v kraji Opatření: 1.Podporovat obory vyšších odborných škol, které umožňují oboustrannou prostupnost na vysoké školy 2.V síti vyšších odborných škol upřednostňovat obory technicky zaměřené, obory ojedinělé a prakticky zaměřené 3.V rámci praktické přípravy studentů VOŠ podporovat úzkou spolupráci se zaměstnavateli s možnostmi uplatnění po absolvování VOŠ

Dlouhodobý záměr vzdělávání LK 2016 DM – cíle a opatření Cíle: 1.Zajistit dostupnost domovů mládeže 2.Zajistit kvalitu materiálního a kulturního zázemí domovů mládeže Opatření: 1.Optimalizovat kapacity domovů mládeže s ohledem na demografický vývoj a dostupnost 2.Stanovit standardy pro materiální vybavení domovů mládeže 3.Podporovat kulturní a volnočasové aktivity domovů mládeže

Dlouhodobý záměr vzdělávání LK 2016 Speciální školství – cíle a opatření Cíle: 1.Zavést do praxe škol legislativní změny ve vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami 2.Vytvářet ve školách všech stupňů i typů podmínky pro individuální přístup a rozvoj všech dětí, žáků a studentů 3.Rozšířit a zkvalitnit péči o nadané žáky Opatření: 1.Ve spolupráci se zřizovateli metodicky vést při zavádění podpůrných opatření do praxe a individuálního přístupu k dětem, žákům a studentům 2.Z dostupných zdrojů primárně podporovat komplexní vzdělávání pedagogických pracovníků na všech stupních vzdělávání a typech škol v souvislostech nové legislativy

Dlouhodobý záměr vzdělávání LK 2016 Speciální školství – opatření 3.Podporovat speciální školy pro zdravotně postižené děti a žáky, případně formy skupinové integrace pro žáky, jejichž integrace vzhledem k míře postižení, socializaci a dalším faktorům není prospěšná rozvoji dítěte 4.Podpořit rovnoměrné a efektivní využívání sítě tříd s upraveným vzdělávacím programem s důrazem na skutečné potřeby a dostupnost. 5.Seznamovat pedagogy s důležitostí včasné identifikace nadaných žáků a možnostmi jejich vzdělávání v hlavním vzdělávacím proudu 6.Spolupracovat s NIDV na republikové koncepci vznikajících center péče o nadané žáky

Dlouhodobý záměr vzdělávání LK 2016 Poradenství – cíle a opatření Cíle: 1.Zavést do školské poradenské praxe legislativní změny ve vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami 2.Nastavit rovnoměrný poradenský systém co nejbližší klientovi 3.Snižovat předčasné odchody ze vzdělávání Opatření: 1.Primárně podporovat vzdělávání poradenských pracovníků při zavádění legislativních změn vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami 2.Hledat možnosti posílení poradenského systému až na úroveň obcí s rozšířenou působností

Dlouhodobý záměr vzdělávání LK 2016 Poradenství – opatření 3.Podporovat možnosti systematického a dlouhodobého působení pozic školních poradenských pracovišť ve všech jeho funkcích 4.Z úrovně školních poradenských pracovišť se zaměřit na problematiku předčasných odchodů ze vzdělávání

Dlouhodobý záměr vzdělávání LK 2016 Ústavní výchova – cíle a opatření Cíl: 1.Přizpůsobit organizaci dětských domovů změnám v legislativě 2.Připravovat děti na odchod z dětských domovů Opatření: 1.V systému ústavní výchovy podporovat funkční pěstounskou péči 2.Pokračovat v koncepci rodinného prostředí organizace dětských domovů 3.Podporovat zřizování cvičných a startovacích bytů 4.Prostřednictvím odborného personálu přizpůsobovat formu péče v dětských domovech s ohledem na vyšší míru pěstounské péče

Děkuji za pozornost. Magdalena Zábranská telefon: