Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/51.0024 INFLACE Obr. 1 Inflace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět:Finanční gramotnost Tematický.
Advertisements

Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Účetní závěrka (Sbírka listin)
Ing. Veronika Dostálková MBA TRH PRÁCE Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Inflace. Inflace je projevem ekonomické nerovnováhy, která se projevuje vzestupem cen v ekonomice (růstem celkové cenové hladiny). Opakem inflace je deflace,
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_17-19 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
Ing. Veronika Dostálková MBA TRŽNÍ MECHANISMUS Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_1 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Mgr. Irena Nešněrová Datum : květen.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_23 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová.
Obchod, trh Základy hospodaření.
PŘÍJMY A VÝDAJE DOMÁCNOSTÍ
Ing. Veronika Dostálková MBA
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb
SOCIÁLNÍ A ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ I.
TNH 2 – 1. seminář Finanční trh a peníze
Autor: Ing. Alice Horáčková
Tematicky zaměřený kulatý stůl
Digitální učební materiál
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
Opakování – pracovní list
Měnová soustava, měnová politika
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní makroekonomické ukazatele
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Model důchod-výdaje.
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
VY_62_INOVACE_ – Monetární politika Autor Ing. Hana Sůvová
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Ekonomika– národní hospodářství
Ekonomika Inflace 4. Ing. Miroslava Farmačková
Ekonomická rovnováha Pokud může a dovede národní ekonomika vyrobit tolik, kolik sama spotřebuje, je v ekonomické rovnováze. Je zákonité, že ekonomika se.
Makroekonomie E 7 - otázky.
INFLACE.
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
2. P marketingového mixu Cena. 2. P marketingového mixu Cena.
RIZIKO.
Ekonomika– národní hospodářství
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Měření makroekonomických agregátů
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-4)
Finanční gramotnost Inflace ZŠ Hejnice Mgr. Jan Kašpar.
Finanční trh a peníze TNH 2 (S-5)
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Ekonomie INFLACE. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
RIZIKO.
zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Transkript prezentace:

Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ INFLACE Obr. 1 Inflace

Škola: Manažerská akademie – střední odborná škola, s. r. o., Jiráskova 2, Jihlava Autor: Ing. Jana Bartesová Předmět: EKONOMIKA Anotace: Cílem tohoto učebního materiálu je, aby žáci definovali inflaci a její příčiny vzniku a posoudili dopady inflace na ekonomiku státu a životní úroveň obyvatel. Materiál je zpracován v rámci projektu Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Základní informace

Metodický pokyn Digitální učební materiál je součástí ŠVP studijního oboru Ekonomika a podnikání a je určen pro práci žáků a učitelů s tablety. Cíl: Žák popíše a zhodnotí vývoj inflace v ČR, seznámí se s příčinami vzniku inflace a zároveň s jejími důsledky. Vyhledá s využitím tabletu informace a provede statistický rozbor spotřebního koše za určené předcházející období, včetně grafického vyjádření. Žák se zorientuje ve společenském životě a v soudobé tržní ekonomice. Žáci jsou vedeni k tomu, aby byli schopni vyjadřovat své názory na hospodářsko-politickou situaci v ČR i ve světě. Metodika: Prezentace obsahuje danou probíranou látku, včetně zadání úkolu k samostatné práci žáků s tablety. Na závěr prezentace jsou uvedeny otázky, které shrnují základní body prezentace.  Učitel probírá danou látku s pomocí prezentace, navozuje diskusi k danému tématu  Žák si během výkladu zapisuje do sešitu  Učitel s pomocí tabletu zadá samostatný úkol, který žáci s pomocí tabletu vypracují  Společné zhodnocení vypracovaného úkolu  Učitel si na závěr hodiny s pomocí shrnujících otázek v závěru prezentace ověří znalosti žáků

Peníze reprezentují určitou hodnotu, ale tato hodnota není fixní. Hodnota peněz je dána ekonomickými vztahy mezi lidmi a je ovlivněna řadou faktorů a vlivů. Lidé mají tendenci ohodnocovat peníze vždy o něco výše, než je jejich objektivní hodnota odpovídající množství a kvalitě zboží, jejichž směnu mají zprostředkovat. To vede k relativně trvalému jevu znehodnocování peněz – INFLACI. Obr. 2 Znehodnocení peněz

INFLACE  Růst cenové hladiny (zvyšování cen zboží a služeb)  Znehodnocení peněz  Peníze ztrácí svou hodnotu DEFLACE  Opak inflace  Peníze mají vyšší hodnotu  Pokles cenové hladiny (snižování cen zboží a služeb)

PŘÍČINY INFLACE 1.Inflace tažená poptávkou  Na trhu je více poptávky při stejném objemu nabídky  Zvýšená poptávka vyvolá růst cen nabídky, zaměstnanci volají po vyšších mzdách =› inflační spirála 2. Inflace tlačená náklady  Je způsobena nadměrným růstem nákladových položek (ceny finálních statků a služeb jsou vtlačovány vzhůru růstem cen nákladů (např. neúměrné a nepodložené zvyšování mezd =› poptávka pak volá po zvyšování mezd =› to způsobí opětovné zvýšení cen nabídky =› vznik inflační spirály (prvopočátek spirály by byl na straně nabídky)

INFLACE  Je makroekonomický pojem a měří se pomocí tzv. spotřebního koše a porovnání cenových hladin v různých časových obdobích Cenová hladina  Představuje průměrnou úroveň cen určitého souboru statků v běžném období ve srovnání s cenami určitého vybraného základního období Vývoj cenové hladiny - sleduje tempo růstu cenové hladiny = míra inflace

Nejčastěji používané indexy k vyjádření vývoje cenové hladiny jsou: 1.Index spotřebitelských cen (CPI)  Cenová hladina je průměrem cen spotřebních výrobků a služeb (hovoříme o spotřebním koši, ve kterém má každá skupina spotřebovávaných výrobků a služeb určitou váhu)  U daných druhů zboží se sleduje na celém území státu v pravidelných intervalech pohyb cen  Zjištěné údaje se statistickými metodami zpracovávají, měsíčně zveřejňují včetně popisu spotřebního koše Úkol: Najděte s pomocí tabletu statistický rozbor spotřebního koše za předcházející měsíc a vyjádřete pomocí grafu.

2. Index cen výrobců (PPI)  Sleduje se pro různá odvětví a obory  Např. index cen průmyslových výrobců, zemědělských výrobců, stavebních prací apod. 3. Deflátor  Cenový deflátor HDP se vypočítá jako poměr HDP v běžných cenách k HDP ve stálých cenách určitého roku (tento ukazatel je přesnější než CPI)  Nevýhoda – můžeme ho spočítat pouze zpětně, až když statistický úřad vyjádřil HDP za předcházející rok

Typy inflace podle velikosti 1.Inflace mírná (plíživá)  Jednociferná  Lidé nepřestávají věřit penězům  Ekonomika běžně funguje  Tempo růstu odpovídá tempu růstu výroby 2. Inflace pádivá  Dvojciferná  Lidé přestávají věřit domácí měně  Preferují stabilnější cizí měnu nebo jiné trvalejší hodnoty (zlato, nemovitosti atd.)  Chod ekonomiky je narušován, ekonomická výkonnost klesá

3. Hyperinflace  Trojciferná a větší  Ceny se zvyšují natolik rychle, že peníze přestávají plnit svou funkci uchovatele hodnot a zprostředkovatele směny  Lidé preferují naturální směnu  Ekonomický systém se úplně rozpadá  Nastává chaos a anarchie  Typické pro období válečných konfliktů, politických převratů  Hyperinflace je způsobena špatnou hospodářskou politikou státu (např. r 1992 Rusko mělo inflaci %, Ukrajina %,  r Zimbabwe 2,2 mil. %

INFLACE V ČR V ČR byla po revoluci inflace nejvyšší v roce 1991 (58%), v dalších letech se pohybovala okolo 3 %, první polovina roku 2003 byla lehce záporná = deflace, ale ČR se v této době dostala do recese a zdražování za této situace je pro firmy problematické.  Firmy sáhly až na dno svých rezerv a aplikovaly strategii přežití – zlevním, nevydělám, ale prodám a nezkrachuji  V roce 2009 byl pokles míry inflace na 1 % díky hospodářské krizi  V roce 2010 – průměrná míra inflace 1,5 %  V roce 2012 = 3,2 %  ČNB na podzim 2013 prováděla protideflační politiku s využitím devizových intervencí

Důsledky inflace 1.Vliv inflace na reálné důchody a bohatství  Pokles reálných mezd  Pokles HDP  Pokles hodnoty transferových plateb (starobní důchody, podpora v nezaměstnanosti – vlivem inflace je stát musí valorizovat 2. Zatížení ekonomických subjektů dodatečnými náklady  Ekonomické subjekty se snaží minimalizovat držbu peněz a peníze vhodně investovat, banky začnou mít postupně nedostatek zásob peněz =› zvyšují úroky, čímž se zvyšují jejich náklady  Náklady spojené se změnou ceníku prodejních automatů, taxametrů…

3. Vliv inflace na ekonomickou aktivitu  Inflace vytváří nejisté prostředí pro ekonomickou aktivitu  Zaměstnanci i podnikatelé jsou destimulováni od své aktivity a od tvorby úspor  Inflace může vést k posílení spotřebních výdajů na úkor úspor  Inflace vnáší nejistotu do investičních plánů Obr. 3 Míra inflace

Nízká a stabilní inflace podporuje ekonomický růst a pomáhá ekonomice čelit nepříznivým šokům. S očekávanou nízkou a stabilní inflací již lidé neodkládají investice a nákupy, čímž podporují vyšší výrobu. Firmy udržují vysokou zaměstnanost a platy zaměstnanců rostou, stejně jako jejich životní úroveň. České firmy jsou navíc díky stabilnímu ekonomickému prostředí konkurenceschopné v globálním měřítku.

SHRNUTÍ 1.Definuj inflaci. 2.Jaké jsou příčiny vzniku inflace? 3.Vyjmenuj a stručně popiš typy inflace podle velikosti. 4.Jaké jsou důsledky inflace?

Zdroje Dvořáková, Z. a kol.: Slovník pojmů k řízení lidských zdrojů. 1. vydání, Praha: C. H. Beck, 2004, ISBN Švarcová, J. a kol.: Ekonomie - stručný přehled.,Zlín: CEED 2010, ISBN Zlámal, J., Mendl, Z.: Ekonomie nejen k maturitě., Kralice na Hané: Computer Media, s.r.o., 2007, ISBN Klínský, P., Münch, O., Chromá, D.: Ekonomika – ekonomická a finanční gramotnost pro střední školy., Praha: Eduko s. r. o., 2010, ISBN Archiv autora