Protikorupční balíček Ing. Martin Pecina, MBA ministr vnitra 1.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Advertisements

Ekonomická, finanční, právní a insolvenční andragogika určená lektorům, poradcům a dalším účastníkům vzdělávání - cz.1.07/3.2.11/ Vzdělávací program:
Analýza fungování institutu dohod o výkonu pěstounské péče v ČR SocioFactor s.r.o.
Důvod přijetí novely:  1. Přesunutí úpravy odškodňování pracovních úrazů a nemocí z povolání z přechodných ustanovení (§ 364 až § 390) do jedenácté části.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Zákon o sociálním podnikání Průběžné informace o připravovaném předpisu.
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému správy státu Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Pohled tisku, názory veřejnosti a vězeňské populace na sankční politiku v ČR Institut pro kriminologii a sociální prevenci Praha Republikový výbor pro.
NSK A SEKTOROVÉ DOHODY JAKO NÁSTROJE PRO PROVÁZÁNÍ POTŘEB ZAMĚSTNAVATELŮ A VZDĚLAVATELŮ Ilona Šimarová, Svaz průmyslu.
Publicita v projektech financovaných z ESF v rámci Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost Seminář pro žadatele.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Návrh věcného záměru zákona o stavebních úřadech - co by bylo, kdyby… Ing. Jiří Štochel, VITA software s.r.o. 1.
Odposlechy a záznamy telekomunikačního provozu, sledování osob a věcí v roce 2007 Ivan Langer ministr vnitra.
Odbor dozoru a kontroly veřejné správy Hodnotící zpráva k výsledkům kontrol ÚSC (2010 – 2011) Ing. Marie Kostruhová.
Seminář pro žadatele k 3.,4. a 9. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Výběrová a zadávací řízení
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Komise pro podmíněné propuštění (KPP) Společný projekt PMS CR, VS ČR a Českého helsinského výboru.
Projekt dobrovolných návratů - vyhodnocení Martin Pecina ministr vnitra.
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia Prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Rozhodčí řízení Přednáška 5-6 VŠFS Rozhodčí soudy /RS/ stálé rozhodčí instituce -rozhodčí soudy (RS) Zřízeny podle právních předpisů státu, kde.
Jsou venkovské školy horší než městské?
Brno, Příslušnost vodoprávních úřadů
Finanční účetnictví RADNICE
Pojem přeměna obchodní společnosti
Odpisové plány Inventarizační zpráva
Návrhy opatření na podporu slaďování rodinného a pracovního života
Zákon o sociálním podnikání
Vznik mezinárodní smlouvy
Státní organizace.
Evropské fondy: Řízení rizik podvodů
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_ INOVACE_16-19
Název opory – Právní předpisy – požární ochrana
Daň z příjmů právnických osob Silniční daň veřejnoprávních poplatníků
Občanské soudní řízení I.
Zákon o sociálním podnikání
eRecept – komunikace se základními registry
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Zákon o lesích (lesní zákon) č. 289/1995 Sb.
Jan Maršák Odbor odpadů Ministerstvo životního prostředí
Pracovnělékařské služby
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
NV č. 201/2010 Sb. ze dne 31. května 2010  o způsobu evidence úrazů, hlášení a zasílání záznamu o úrazu ve znění NV č. 170/2014 Sb. ze dne 6. srpna 2014.
Blanka Valdecká, TOO ČMKOS, Seminář pro SIBP
Přehled nejdůležitějších novinek
Legislativní změny na úseku EO, OP, CD (k datu )
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
EVROPSKÁ UNIE Hlavní orgány (11)
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2018/19
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb.
Hodnocení korupčních rizik (CIA) Oddělení boje s korupcí Praha, 2018
Vytváření podmínek pro podporu populací vranky obecné (Cottus gobio) v EVL Krkonoše Přednášející : Jiří KŘESINA.
Zákon o obětech trestné činnosti
Návykové látky v silničním provozu ( novela zákona 361/2000 Sb. ,) plk
Hodnotící zpráva k výsledkům kontrol výkonu přenesené a samostatné působnosti svěřené orgánům obcí, krajů a hlavního města Prahy za léta 2014–2016.
Občanské soudní řízení I.
Občanské soudní řízení I.
Průběh trestního řízení část první – Přípravné řízení trestní
Novela vyhlášky MDS č. 108/1997 Sb.
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
Transkript prezentace:

Protikorupční balíček Ing. Martin Pecina, MBA ministr vnitra 1

Korupce závažný sociální a kriminální fenomén jeden z nejvážnějších problémů české společnosti v pozadí prakticky veškerého organizovaného zločinu a závažné hospodářské kriminality podporuje neefektivní nakládání či přímo rozkrádání veřejných prostředků jeden z důvodů trvale deficitního hospodaření státu 2

Korupce a deficitní hospodaření státu Vysoká míra korupce způsobuje alokaci veřejných prostředků do projektů : nadbytečných (čističky v malých obcích) zbytečně megalomanských (Smart Administration – plánovaných 100 miliard) technicky předražených (dálnice) nekoncepčních (vyzbrojování armády) předražených (podivná VŘ s jedním uchazečem) 3

Protikorupční balíček MV 1.Operativní opatření MV a NSZ 2.Usnesení vlády obsahující exekutivní (nelegislativní) opatření 3.Předložení návrhu zákona o protikorupčních opatřeních 4

1.Operativní opatření MV a NSZ I.Nařízení oboustranné hloubkové kontroly ze strany PČR i NSZ zaměření se na významné případy z minulosti (vytipování případů do konce roku 2009) II.Důsledné využívání všech možností vzájemné kontroly do budoucna institut stížnosti, včetně stížnosti ministra vnitra k rukám nejvyšší státní zástupkyně 5

2. Exekutivní opatření I.Zvýšené prověření osob podílejících se na veřejných zakázkách ve státní správě cíl: zefektivnit kontrolu zaměstnanců státní správy, kteří se podílejí na rozhodování o veřejných zakázkách povinnost státních zaměstnanců - členů hodnotících komisí pro státní výběrová řízení nad Kč - mít oprávnění přístupu k utajovaným informacím minimálního stupně „Důvěrné“. 6

I.Zvýšené prověření osob podílejících se na veřejných zakázkách ve státní správě Seznam státních zaměstnanců: bezprostředně se podílejí na veřejných zakázkách stupeň jejich oprávnění pro přístup k utajovaným informacím zda musejí podávat pravidelná prohlášení o majetku dle zákona o střetu zájmů do 11. ledna

3.Návrh zákona o protikorupčních opatřeních Novelizace: trestního zákoníku trestního řádu daňového řádu 8

I.Institut korunního svědka zločinecké struktury - vysoká organizovanost - přísně vynucovaná konspirace - obtížně proniknutelné zájem společnosti na rozbití zločinných struktur, převyšuje zájem státu na postihu jednotlivce korupce - typický nástroj těchto skupin 9

I.Institut korunního svědka pozitivní zkušenosti v zahraničí (Itálie, Německo, Polsko, Slovensko, USA) k zavedení vyzývají i mezinárodní dokumenty (Rezoluce Rady EU č. 497Y0111(01) z 20.prosince 1996 o jednotlivcích, kteří spolupracují při soudním řízení v boji proti mezinárodně organizovanému zločinu, Úmluva OSN proti nadnárodnímu organizovanému zločinu) 10

I.Institut korunního svědka možnost přerušit a následně zastavit trestní stíhání výměnou za klíčové svědectví → beztrestnost korunního svědka - u závažných organizovaných trestných činů (včetně korupčních) přísné podmínky – podat svědectví, vydat prospěch, nahradit škodu, nepokračovat v páchání trestné činnosti 11

II.Zavedení protikorupčního agenta Smysl : výslovně stanovit meze aktivního přístupu policie při používání agentů a předstíraného převodu potřeba praxe: zajistit agentům podmínky pro práci v podsvětí, pro pohyb mezi zločinci, kteří páchají trestnou činnost a které agenti pomáhají usvědčit 12

II.Zavedení protikorupčního agenta typické nástroje odhalování korupce a organizované trestné činnosti – agent a předstíraný převod podstata: zavedení oprávnění „předstírat zájem podílet se na trestném činu“ za podmínky, že zjištěné skutečnosti nasvědčují, že by osoba spáchala takový trestný čin i sama nová úprava vyloučení trestnosti agenta 13

III.Nastavení zákonných podmínek pro použití odposlechů telekomunikačního provozu a nasazení agenta znění nového trestního zákoníku (účinného od 1. ledna 2010) výrazně omezuje okruh trestných činů, u kterých lze použít odposlechy a agenta původně šlo o trestné činy s horní sazbou 8 let, od 1. ledna by šlo jen o trestné činy se sazbou minimálně 10 let 14

III.Nastavení zákonných podmínek pro použití odposlechů telekomunikačního provozu a nasazení agenta návrh vrací zmíněnou hranici na původních 8 let hrozí razantní a neplánované omezení možnosti použít tyto instituty nejde o rozšíření pravomocí oproti současnému trestnímu zákonodárství, ale o nápravu nechtěného důsledku, který nový trestní zákoník způsobil 15

IV.Novelizace nového daňového řádu účinný od 1. ledna 2011 zásadním způsobem zužuje přístup k informacím z daňového řízení pro potřeby trestního řízení za současné právní úpravy lze získat nezprostředkovaný přístup k informacím z daňového řízení pro účely trestního řízení toto oprávnění je orgány činnými v trestním řízení hodnoceno jako zcela nepostradatelné 16

IV.Novelizace nového daňového řádu navrhovaná novela tuto omezující změnu odstraňuje a vrací znění příslušných ustanovení daňového řádu do původní podoby opět nejde o rozšíření pravomocí policie, ale o zabránění jejich výraznému omezení, zachování současného stavu 17

Další opatření, která prozatím nejsou součástí balíčku 1.Znemožnění „praní“ výnosů z trestné činnosti prostřednictvím 15% DPFO Jsme patrně jedinou zemí na světě, kde je DPFO nižší, než zdanění korporací 2.Zákaz institutu „akcií na majitele“ Akcie na doručitele jsou extrémně jednoduchým a velmi bezpečným nástrojem pro legalizaci výnosů z trestné činnosti Obě tato opatření jsou v kompetenci Ministerstva financí 18

Děkuji za pozornost 19