Datum: Zpracoval(a): Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Financování sociálních služeb – vyrovnávací platba Ing. Hana Doleželová, Ph.D.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Povaha poskytování sociálních služeb Sociální služby spadají do kategorie služeb obecného hospodářského zájmu Sdělení Komise č. 2012/C 8/02 o použití pravidel EU v oblasti státní podpory na vyrovnávací platbu udělenou za poskytování služeb obecného hospodářského zájmu Dopis předsedy ÚOHS ministryni práce a sociálních věcí č.j.: ÚOHS-C 10/ /2013/420/TEh ze dne
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Povaha poskytování sociálních služeb Služby obecného hospodářského zájmu (SOHZ): Každá ekonomická činnost, která spadá pod závazek veřejné služby, tzn. závazek poskytovatele, který jej přijal ve veřejném zájmu a který by jej jinak pro jeho ekonomickou nevýhodnost nepřijal (nebo přijal pouze z části). Za závazek poskytovateli může být poskytnuta veřejná podpora (např. finanční z veřejných rozpočtů) Je dán zájem EU/členského státu, aby byly (ko)financovány z veřejných zdrojů.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Veřejná podpora Není veřejnou podporou Veřejná zakázka s otevřeným zadávacím řízením V režimu „de minimis“ (200 tis. EUR za poslední 3 roky) V režimu „de minimis“ pro SOHZ (rozšířené, až 500 tis. EUR za poslední 3 roky) Je veřejnou podporou slučitelnou s vnitřním trhem EU S pověřením k výkonu SOHZ formou vyrovnávací platby
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Veřejná podpora a MPSV Novela zákona o sociálních službách (č. 254/2014 Sb.) – od : Upravuje proces tvorby a obsah střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb Přesněji zakotvuje kompetence zadavatelů (kraj, obec, MPSV) v procesu plánování Přenáší pravomoc a odpovědnost za financování sociálních služeb z prostředků státního rozpočtu na kraje Od roku 2016 povinnost pro ČR financovat sociální služby formou vyrovnávací platby – dle Rozhodnutí Komise č. 2012/21/EU.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Veřejná podpora a MPSV Zásady pro dotační řízení 2016 (z kapitoly 313 státního rozpočtu) by měly dle MPSV obsahovat minimálně následující: popis způsobu (mechanismu) stanovení krajské sítě sociálních služeb, včetně její aktualizace, popis výpočtu vyrovnávací platby na sociální službu - parametrů pro výpočet vyrovnávací platby, popis mechanismu poskytnutí vyrovnávací platby poskytovateli sociální služby, včetně harmonogramu její výplaty poskytovatelům služeb, popis mechanismu pro kontrolu a přezkoumání vyrovnávací platby a opatření k zamezení a vrácení jakékoli nadměrné vyrovnávací platby. (stejně tak i pro IP kraje)
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Veřejná podpora a MPSV Předpokladem: stanovená krajská síť sociálních služeb (součást SPRSS, vícestupňová) dle předpokladů MPSV má být pro služby v síti „jednotné“ pověření k výkonu SOHZ (formou smlouvy o závazku veřejné služby) – přistoupení ostatních zadavatelů služeb (obce) a poskytovatelů finanční podpory k tomuto pověření (pověření na IČ a identifikátory) jednotný způsob výpočtu vyrovnávací platby pro všechny služby v krajské síti
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Vyrovnávací platba Obecně: VP = pokrytí čistých nákladů vynaložených při plnění závazků veřejné služby. VP slouží jako kompenzace poskytovateli sociální služby, tzn. celková výše prostředků z veřejných rozpočtů (včetně prostředků z ESF), kterou sociální služba potřebuje k zajištění dostupnosti poskytování sociální služby (k dokrytí svých provozních potřeb) vedle prostředků, které získá vlastní činností.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Vyrovnávací platba V případě jednotného pověření ze strany kraje, je kraj orgánem, který musí zamezit vzniku nadměrné vyrovnávací platby. Po ukončení dotačního roku bude provedeno „vyúčtování“ a posouzení vyrovnávací platby na úrovni kraje – posouzení veškerých nákladů a zdrojů ve vztahu k základním činnostem sociální služby (jejichž realizací je poskytovatel pověřen v rámci závazku veřejné služby). Případná nadměrná vyrovnávací platba musí být vrácena do rozpočtu pověřovatele (kraje).
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Vyrovnávací platba – provozní náklady Limit maximálně přípustných provozních nákladů k adekvátnímu poskytování služby Na základě mediánu nákladů pro druh služby (dle cílové skupiny, kapacity) za předchozí období + inflace (1 %) Možnost individuálního navýšení Maximální poměr pracovníků v přímé péči a ostatních pracovníků Na základě výstupů projektu „Evaluace poskytování sociálních služeb v Moravskoslezském kraji“ Maximální strop pro správní režii (12 % celkových nákladů), nájemné, osobní náklady
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Vyrovnávací platba Investiční náklady budou považovány za oprávněné, pokud budou promítnuty ve: snížení provozních nákladů (úspory spojené s provedenou investicí), zvýšení kapacity služby, nárůst personálního zabezpečení služby, příp. zvýšení mzdového ohodnocení pracovníků (max. do výše přípustného limitu), jiné zdůvodněné zvýšení kvality poskytované služby.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Vyrovnávací platba Posouzení vyrovnávací platby: Po ukončení dotačního roku a provedení účetní závěrky – nejpozději do následujícího roku Pro jednotlivé sociální služby (v pověření závazkem veřejné služby): Posouzení skutečných nákladů – do výše maximálně přípustných provozních nákladů + příp. investiční náklady Porovnání se skutečně obdrženými zdroji
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Vyrovnávací platba Rozdíl mezi skutečnými zdroji a náklady v jednotlivých službách může být: nulový – skutečné náklady související s poskytováním služby jsou ve stejné výši jako skutečné příjmy (zdroje) služby, nejedná se o nadměrnou vyrovnávací platbu, záporný – skutečné náklady související s poskytováním služby jsou vyšší než skutečné příjmy (zdroje) služby, nejedná se o nadměrnou vyrovnávací platbu, kladný – skutečné náklady související s poskytováním služby nižší než skutečné příjmy (zdroje) služby, může se jednat o nadměrnou vyrovnávací platbu. Tyto rozdíly u jednotlivých služeb jsou následně posuzovány společně v rámci jednoho pověřovacího aktu (za jednoho poskytovatele). Kladný výsledek i v rámci společného posouzení = nadměrná vyrovnávací platba VRACÍ SE DO ROZPOČTU POVĚŘOVATELE
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Dotační řízení MSK (kapitola MPSV) Obdobný mechanismus výpočtu dotace jako v předchozím roce. Dotace je jedním ze zdrojů sociální služby a vstupuje do posouzení vyrovnávací platby. Dotaci může obdržet pouze registrovaná sociální služba zařazená v základní síti sociálních služeb MSK, s pověřením k výkonu služby v obecném hospodářském zájmu.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Děkuji za pozornost