MOTIVACE. PSYCHIKA A JEJÍ SLOŽKY- vnímání,podněty ZrakSluch Chuť Čich hmat Exteroceptory ( vnější podněty) Interoceptory ( vnitřní podněty) Vlivy prostředí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
Advertisements

Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov43 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 1. Vývoj a rozvoj člověka Název sady: Občanská nauka Ročník: 1.
Příčiny a možnosti zvládání nevhodného chování žáků Se zaměřením na negativní sebehodnocení.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Aktivačně – motivační vlastnosti osobnosti I. Část Potřeby.
Ing. Veronika Dostálková MBA POTŘEBY – ZÁKLAD CELÉ EKONOMIKY Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
Didaktika TV jako součást kinantropologie Kinantropologie = vědní obor, jehož předmětem zkoumání je lidská pohybová činnost ve všech souvislostech. Má.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Pedagogická psychologie. Názory na vymezení předmětu pedagogické psychologie Předmětem pedagogické psychologie je aplikace poznatků z obecné psychologie.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
Autor: Mgr. Tomáš SládekGVH HořoviceVY_52_INOVACE_ZSV1_21 POZORNOST.
Proces rozhodování kupujícího Fáze procesu rozhodování 1. poznání problému 2. hledání informací 3. zhodnocení alternativ 4. rozhodnutí o nákupu 5. vyhodnocení.
EMOCE - jsou psychické procesy, které hodnotí různé skutečnosti, situace, události, průběh a výsledky jednání člověka; - vyjadřují prožívání subjektivního.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB JIHLAVA Mgr. Naděžda Vrbatová, PhD.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
POTŘEBY, HODNOTY, ZÁJMY Mgr. Michal Oblouk.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Plánování ve školní tělesné výchově
Podstata marketingu.
Analýza kvality života aneb proč, jak a pro koho …
Regenerační přípravky I.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Současné pojetí školní TV Zážitková pedagogika
Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum:
Řízení kolektivu. Řízení kolektivu Aby podřízení pracovali dobře, musí být splněny tyto podmínky: schopnosti podřízených pracovní podmínky motivace.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
POTŘEBY DUM _13.
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření domácnosti.
Faktory ovlivňující poznávání osobnosti
UČENÍ.
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Chování zákazníka Zahrnuje všechny činnosti, které zákazník uskutečňuje v souvislosti s nákupem a užitím zboží nebo služby.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Název projektu: Moderní škola
Diagnostika Zimní semestr 2015/2016.
Tělesná zdatnost ve školní tělesné výchově
Gymnasium Jižní Město Praha
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Psychopatologie – základní psychické funkce Češková E.
Andragogika Vzdělávání.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Pedagogika školního sportu
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Co kluci potřebují J. Novotný, ZŠ MOZAIKA, Rychnov nad Kněžnou.
psychologie a společenské výchovy
Digitální učební materiál
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Psychologie test.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
OSOBNOST.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci, pracovní stres
Kognitivní (poznávací) procesy
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Práce psychologa Úřadu s dítětem v procesu mezinárodního osvojení Brno, Mgr. Ondřej Bouša.
Vztahově postojové vlastnosti osobnosti
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

MOTIVACE

PSYCHIKA A JEJÍ SLOŽKY- vnímání,podněty ZrakSluch Chuť Čich hmat Exteroceptory ( vnější podněty) Interoceptory ( vnitřní podněty) Vlivy prostředí Reakce organismu

ČLOVĚK – Z OBECNÉ PŘÍRODY SE VYDĚLUJE SCHOPNOSTÍ VNÍMAT,PROŽÍVAT A REAGOVAT POMOCÍ II. SIGNÁLNÍ SOUSTAVY ( SCHOPNOST ŘEČI ) ZÁKLADNÍ POTŘEBY VZDUCH VODA POTRAVA ODPOČINEK SEX DRUH POTŘEBA JISTOTY A BEZPEČÍ LÁSKY A SOUNÁLEŽITOSTI OCENĚNÍ A UZNÁNÍ SEBE- REALIZACE POTŘEBY SPECIFICKY LIDSKÉ LÁSKY A POROZUMĚNÍ

KOMPLEXNĚJŠÍ FAKTORY MOTIVACE MOTIV – „POHNUTKA HLEDÁNÍ“- musí obsahovat vědomí cíle a představu prostředků CÍL – konkretizované puzení PROSTŘEDKY – kroky k dosažení cíle POSTOJ – získané východisko jednání,zahrnující relativně ustálenou tendenci k myšlenkové,citové a akční odezvě ROLE – obecně akceptovaný předpis sociálního chování v určitém postavení ZÁJEM – trvalejší zaměření na emocionálně přitažlivé objekty či jevy a s tím spojené jednání, ale navíc je individuálně volený

Zahrnuje tři složky duševního dění :  obsahovou( zájem se k něčemu vztahuje)  citovou (je doprovázen city)  snahovou ( tendence zabývat se předmětem zájmu) HODNOTA – je osobní výklad přitažlivosti cíle ( PROČ to chci, co mě k tomu přitahuje…) ( PROČ to chci, co mě k tomu přitahuje…) - Hodnota je zobecnění snahových tendencí subjektu - Hodnota je zobecnění snahových tendencí subjektu

Frankl (1994) - hodnotové kategorie třídí do tří okruhů : Frankl (1994) - hodnotové kategorie třídí do tří okruhů : 1. Tvůrčí hodnoty –(aktivita a produktivita) = snaha něco umět,dělat a tvořit 2. Zážitkové hodnoty (kontemplace /nejvyšší forma meditace;ztotožnění se meditujícího s absolutní realitou/, emocionalita),tedy něco prožít,někoho milovat… 3. Postojové hodnoty (hrdinský postoj,vzdor ducha),tj. najít nějaký smysl,stanovisko,postoj a vyrovnání i za zcela beznadějné situace.

VOLNÍ PROCESY Představují komplexní duševní proces spočívající v cílesměrném jednání k dosažení vědomě zvolených subjektivně hodnotných cílů předem uváženým postupem. Představují komplexní duševní proces spočívající v cílesměrném jednání k dosažení vědomě zvolených subjektivně hodnotných cílů předem uváženým postupem. Volní proces je to, co se děje „mezi poznáním a jednáním, mezi subjektivním záměrem a objektivním efektem, mezi představou cíle v mysli člověka a jeho uskutečňováním ve vnějším prostředí“ ( cit. Brichcín, 1971). Volní proces je to, co se děje „mezi poznáním a jednáním, mezi subjektivním záměrem a objektivním efektem, mezi představou cíle v mysli člověka a jeho uskutečňováním ve vnějším prostředí“ ( cit. Brichcín, 1971).

Motivace žáka MOTIV (lat. movere – hýbati)- vnitřní pohnutka Teorie motivace: hedonistické – dosažení pocitu libosti kognitivistické – shromažďování informací homeostatické – tendence dosahovat stavu rovnováhy nehomeostatické – potřeba aktivity Pochopení pohnutek lidského chování usnadňuje teorie potřeb

Teorie potřeb potřeba - porušení rovnováhy, subjektivní pocit nedostatku nebo přebytku, prožívání je velmi individuální 1. potřeby primární (fyziologické, nižší) – zajišťují biologické přežití (hlad, žízeň, spánek, teplo, sex) - jsou vrozené - mají cyklickou povahu - jsou deficitní (s výjimkou sexu) uspokojení primárních potřeb je zpravidla podmínkou vzniku sekundárních potřeb

2 2. potřeby sekundární (psychické, vyšší) – - - nejsou cyklické povahy - - podléhají vlivu učení (jsou společensky podmíněné),  mohou „chybět“, s tendencí být dodatečně uspokojovány – preference je individuální potřeba nových dojmů a zkušeností (kognitivní p.) potřeba bezpečí a jistoty potřeba uznání potřeba lásky a citové odezvy potřeba seberealizace

neuspokojení potřeby  frustrace reakce na frustraci je v zásadě dvojí: útočná a úniková obranné mechanismy na frustraci: agrese – verbální, fyzická (vůči věcem i osobám) regrese – návrat do nižšího vývojového stádia kompenzace (substituce) – hledání náhradních cílů uspokojení za nedostižné racionalizace (bagatelizace) – rozumové zdůvodnění neúspěchu, či snižování hodnoty nedosaženého cíle

identifikace – ztotožnění se s osobou, od níž je očekáváno uspokojení potřeby konformismus – „vnitřní“ a „vnější“, ztotožnění se s názory, postoji, míněním preferované skupiny projekce – promítání vlastních konfliktů či nedostatků jiným osobám únikové reakce – fantazie, snění, „únik do nemoci“, ale i záškoláctví, drogy...

Ve školní práci rozlišujeme dvojí motivaci: motivace kladná (vnitřní) – probuzení vnitřního zájmu žáka, využíváme kognitivních potřeb, potřeby uznání aj., takováto motivace je pedagogicky optimální motivace záporná (vnější) – motivace vynucená ohrožením některých psychických potřeb žáka (např. potřebu bezpečí, potřebu uznání), tuto „hrozbu“ vyvolávají formy hodnocení, zkoušení existuje i nebezpečí „přemotivování“