Interrupce. Antikoncepce Eutanazie. Homosexualita Jak se stavět k zákonům proti životu. Život znamená v běžné řeči období od narození člověka nebo živočicha.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Případové studie Úvodní informace Zpracovávaná témata Ukázka zpracovaného tématu CZ.1.07/1.1.00/ My to umíme.
Advertisements

V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
Analýza fungování institutu dohod o výkonu pěstounské péče v ČR SocioFactor s.r.o.
Některé právní důsledky zrušení anonymity dárců spermií JUDr. Jan Mach
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Hodnota mého života. MÁ MŮJ ŽIVOT NĚJAKOU HODNOTU? Kdo jsem? Ne! - umírám Ano! – žiji.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
HOMO SAPIENS. Homo sapiens ( člověk rozumný) žil ve středním paleolitu před let př.n.l. na území Evropy, Afriky a Asie. K tomuto druhu.
Osvícenství. Na počátku moderní společnosti... Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ Občanský zákoník – fyzické osoby Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám -
Vnější služba – výsledky v oblasti trestního řízení
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Společné a koordinované politiky EU
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Manželství v MPS Mgr. Jana Turoňová.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Občanské soudní řízení I.
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Úzká brána a cesta k životu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Brandýs n. L. – Stará Boleslav, Školní 291
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
EU_32_sada1_08_SV_Advent_Cup
Zlaté pravidlo.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
ANOTACE POLOŽIT ŽÁKŮM NĚKTERÉ OTÁZKY Z OBLASTI PRÁVNÍHO VĚDOMÍ
Úvod do etiky v podnikání (vztah etiky a ekonomie)
Poměr v základním tvaru.
Hřích 3. vítězit nad hříchem
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Právo sociálního zabezpečení
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Etické kodexy v praxi Pavel Seknička.
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Životní cyklus.
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Psychologie test.
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
OSVÍCENSTVÍ 18. STOLETÍ VĚK ROZUMU.
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Právo sociálního zabezpečení
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Občanské soudní řízení I.
Transsexualita.
Poměr v základním tvaru.
Občanské soudní řízení I.
PRÁVA A POVINNOSTI RODIČŮ
1. Rady pro udílení svátosti smíření
Podpora rovnosti osob LGBTI v Evropské unii
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Interrupce. Antikoncepce Eutanazie. Homosexualita Jak se stavět k zákonům proti životu. Život znamená v běžné řeči období od narození člověka nebo živočicha do jeho smrt. Někdy se za jeho počátek pokládá už oplodnění vajíčka (početí). WP ŽIVOT Bůh je živý a volá i nás k věčnému životu. Bible má vytříbený smysl pro všechny formy života i velmi vytříbený pojem Boží existence. Jedno i druhé je ve spojení s neutuchající lidskou tužbou, na kterou Bůh odpovídá štědrostí při rozdávání života. STB 645 Veškerý život má původ v Bohu, ale lidský život zcela zvláštním způsobem: Bůh vdechnul do lidského chřípí život a tak z člověka učinil živou duši (Gn 2,7; Mdr 15,11). V okamžiku smrti člověku dech odebírá (Jb 34,14n; Kaz 12,7;). Proto je také Bůh sám ochráncem lidského života a zakazuje vraždu (Gn 9,5n; Ex 20,13), a to i v případě vraha jakým byl Kain (Gn 4,11-15) SBT 645 Každý je odpovědný za svůj život před Bohem, který mu jej dal. On také zůstává jeho svrchovaným pánem. Život máme přijímat s vděčností a ochraňovat jej k jeho cti a ke spáse svých duší. Jsme správci, a ne vlastníky života, který nám Bůh svěřil. Nedisponujeme jím. KKK 2280

Jan Pavel II v encyklice „Evangelium Vite“ poukazuje jasně na ohrožení, která potkáváme v dnešní době, a nazýváme je pokrokem a vývoje, „nutným“ pro naši společnost. INTERRUPCE Společenské klima, které podporuje potrat, se rozšířilo významně tam, kde je odmítána nauka církve o antikoncepci. Bezpochyby antikoncepce a potrat jsou v morálním smyslu naprosto rozdílná zla. Jedno popírá neporušenou pravdu sexuálního aktu jako vlastního vyjádření manželské lásky, druhé pak ničí život člověka. To první odporuje ctnosti manželské čistoty, to druhé ctnosti spravedlnosti a ve skutečnosti přestupuje přikázání "nezabiješ". EV 13 „ 13. Jak se stále více rozšiřuje praxe potratu, jsou vynakládány stále větší prostředky na to, aby se našly léky, jimiž je možné zabít plod v mateřském lůně bez jakékoliv pomoci lékaře. Zdá se, že vědecké bádání se v této oblasti zabývá pouze tím, aby byly objeveny jednodušší a účinnější prostředky proti životu, které by současně potratem zbavily jakékoliv rozumné kontroly i sociální odpovědnosti. EV 13

…Je tu ovšem ještě antikoncepce, která je doporučována jako nejúčinnější prostředek proti potratu, bezpečný a dostupný všem. Katolická církev je potom obviňována, že prakticky podporuje potrat, když stále trvá na svém, že podstata antikoncepce je nezákonná. Při bližším pohledu se ukáže, že je tato námitka sama o sobě mylná. Může se jistě stát, že se někteří uchylují k prostředkům antikoncepce, aby se vyhnuli zlu potratu. Jsou to však chybné představy o tom, co je dobro, které tkvějí právě v "antikoncepčním myšlení", jež je velmi vzdálené myšlence odpovědného rodičovství, které završuje pravdivost každého úplného manželství. Ve skutečnosti dojde-li k početí nechtěného života, ještě se zvětšuje pokušení potratu. ANTIKONCEPCE

Ačkoli jsou to věci odlišné svou povahou i morální závažností, přece jsou spolu dokonale spojeny jako plody jednoho stromu. Jistě se stane, že se někdo rozhodne pro antikoncepci nebo potrat proto, že ho k tomu donutily četné životní nesnáze, které ovšem nikoho neosvobozují od toho, aby se nesnažil vždy a za všech okolností zachovávat Boží zákon. Ale ve většině ostatních případů je u kořene takového smýšlení požitkářství a odmítání osobní odpovědnosti ve věcech sexu. Dává se přednost egoistickému pojetí svobody, které v početí nového života vidí spíše překážku vlastní seberealizace. A tak se život, který by mohl vzniknout ze spojení muže a ženy, stává nepřítelem, kterému je třeba se vyhnout, a potrat je jedinou možností, jak řešit obtíže, když prostředky antikoncepce selhaly. Bohužel, v myšlení lidí se stále více stírá rozdíl mezi antikoncepcí a potratem. Den ode dne tomu také stále více napomáhá výroba chemických prostředků, nitroděložních tělísek a podkožních injekcí, které jsou stejně snadno distribuovány jako antikoncepční prostředky, ačkoliv vlastně zasahují člověka v nejranějším období jeho života a způsobují ve skutečnosti potrat. antikoncepceinterrupce zlo

Statistiky INTERRUPCE V EVROPĚ: -Od roku 1974 (32 LET) do 2006 se událo 22 milionů interrupcí. Nepočítá se Anglie, Španělsko, a Východní Evropa. Dané podle Anne-Marie Rey, předsedkyní Švýcarské organizace, která se zabývá netrestáním přerušení těhotenství. Porovnání, Třicetiletá válka v Evropě ( ) zabila 9 milionů lidí. Institut prorodinné politiky v Norsku: ROK 2006 Na 6,4 mil těhotenství v Evropě připadá 1,16 mil interrupcí (každé páté těhotenství). Denně umírá 3200 dětí.

V Evropě je to v Anglii, Francii, Německu, Italii, Rumunsku, Španělsku. V těchto státech se koná 77% všech evropských interrupcí. Dobrovolná zákonem nezakázaná interrupce Ve světě se každý rok udá 50 mil. přerušení těhotenství. Z toho ve Spojených státech 38 mil. Až 52% jsou ženy mladší 25 let. Dnešní Německo: Na 100 rodičů se rodí 64 dětí a 44 vnoučat (podle Kard. Schomborn 2008). Pro ekonomiku je potřeba každým rokem 300 tisíc nových imigrantů, a zároveň každý rok proběhne 270 tisíc interrupcí (podle Lebenscentrum in Monchen). Dnešní Německo: Na 100 rodičů se rodí 64 dětí a 44 vnoučat (podle Kard. Schomborn 2008). Pro ekonomiku je potřeba každým rokem 300 tisíc nových imigrantů, a zároveň každý rok proběhne 270 tisíc interrupcí (podle Lebenscentrum in Monchen). A. Zwoliński, Grzechy wołające. Kraków 2012, s

Eutanazie Přímá eutanazie spočívá v ukončení života osob postižených, nemocných nebo už blízkých smrti, ať už jsou důvody a prostředky jakékoliv. Je mravně nepřijatelná. Stejně tak nějaký zákrok nebo opomenutí, které samo od sebe nebo záměrně přivodí smrt, aby se ukončila bolest, je zabitím těžce odporujícím důstojnosti lidské osoby a úctě k živému Bohu, jejímu Stvořiteli. Mylný úsudek, do něhož člověk může v dobré vůli upadnout, nemění povahu tohoto vražedného činu, který je nutno vždy odsoudit a vyloučit KKK 2277 UKONČENÍ ŽIVOTAUKONČENÍ LÉČBY Přerušení nákladných, nebezpečných, mimořádných nebo neúměrných léčebných procedur vzhledem k očekávaným výsledkům může být oprávněné. V takovém případě je to odmítnutí léčby „za každou cenu“. Nechce se tím přivodit smrt: uzná se, že jí nelze zabránit. Rozhodnutí musí udělat pacient, jestliže je k tomu ještě způsobilý a schopný, nebo ti, kteří na to mají podle zákona právo, respektujíc vždy rozumnou vůli a oprávněné zájmy pacienta. KKK 2278

I když se má za to, že se už blíží smrt, nelze oprávněně přerušit léčebné procedury, které se obvykle nemocné osobě poskytují. Užívání utišujících prostředků ke zmírnění bolesti umírajícího, i s rizikem, že se ukrátí jeho dny, může odpovídat lidské důstojnosti, není-li smrt chtěna ani jako cíl, ani jako prostředek, nýbrž jen předvídána a připouštěna jako nevyhnutelná. Mírnící léčebné zákroky patří k výsostným projevům nezištné lásky. Z tohoto důvodu je třeba k nim vybízet. KKK 2279 Mírnící léčebné zákroky Eutanazie u nacistů. Adolf Hitler podepsal dokument o „ničení života, života nehodného“ (Vernichtung lebensunwerten Lebens). Byla to součást programu „Gnadentod“ – očišťování německé rasy. Zabíjeni byli nežádané společenské skupiny: Romové, homosexuálové, hendikepovaní apod. V lednu 1940 v Berlíně bylo poprvé dokonána eutanazie ve velkém. Do 24. srpna 1941 bylo popraveno 100 tisíc postižených 75 tisíc starých lidí použitím plynu. Citace použita s. 75 Hippokrates neuznával žádnou formu eutanazie

DISKUZE Protestantský etik J. Fletscher, ve Spojených státech po 2. světové válce diskutoval o tom, kdy má život nejvyšší hodnotu. Prohlásil, že o hodnotě života a člověka stanoví jeho kvalitu a podporoval zavedení „kontroly umírání“. Australský současný bioetik P. Singer prohlásil, že život bez svědomitostí nemá žádný význam. Být osobou podle něj to mít svědomitost a paměť, když to být člověkem znamená patřit do úrovní homo sapiens. Ten ovšem nemá právo na život. Takže každý kdo přijde o svědomitost potřebuje eutanazii. Holandská vláda zkoumala eutanazii od roku 1990 do V roce 1990 na 2300 případů 400 žádalo o smrt, 1000 usmrceno bez souhlasu a 4940 zemřelo na následky léků proti bolesti obdržené v příliš vysokém množství. Nenechme se zmanipulovat, že eutanazií pomáháme trpícím a umírajícím. Neznáme totiž odpověď, jaký je smysl utrpení. A. Zwoliński, Grzechy wołające. Kraków 2012, s Nenechme se zmanipulovat, že eutanazií pomáháme trpícím a umírajícím. Neznáme totiž odpověď, jaký je smysl utrpení. A. Zwoliński, Grzechy wołające. Kraków 2012, s

Homosexualita Homosexualita označuje vztahy mezi muži nebo ženami, kteří pociťují pohlavní přitažlivost, výlučně nebo převážně, k osobám téhož pohlaví. Během staletí a v různých kulturách se projevuje velmi rozmanitými způsoby. Její psychický zrod zůstává z velké části nevysvětlitelný. Tradice, opírající se o Písmo svaté, které představuje homosexuální vztahy jako velkou mravní spoušť, vždy prohlašovala, že „homosexuální úkony jsou vnitřně nezřízené“. Odporují přirozenému zákonu. Odlučují pohlavní úkon od předávání života. Nejsou plodem opravdového citového a pohlavního doplňování se. V žádném případě nemohou být schvalovány. KKK 2357 Sexualita Gender mužská ženská mužský ženský homosexuální bisexuální transsexuální

Endokrionologové Garcia-Falgueras a Swaab ve své studii publikované v roce 2010 zjistili, že „mozek plodu se vyvíjí během intrauterinového období v případě muže skrze přímým působením testosteronu na vyvíjené nervové buňky nebo v případě ženy skrze absence nárůstu tohoto hormonu. Tímto způsobem jsou naše genderová identita (přesvědčení náležitosti k mužskému nebo ženskému pohlaví) a sexuální orientace naprogramovány či organizovány do struktur našeho mozku, když jsme ještě v děloze. Neexistuje žádný náznak, že by genderovou identitu nebo sexuální orientaci ovlivňovalo sociální prostředí po narození. GENDEROVÁ IDENTITA S rozvojem genetiky po objevu DNA se vynořila i genetická teorie homosexuality. Této teorii nasvědčuje výzkum (1993) amerického molekulárního genetika Deana Hamera, který popsal, že oblast q28 na chromozomu X s homosexualitou silně souvisí (40 párů, 33 pozitivní.) Opakování výzkumu vědci z Kanady v roce 1995 výsledek popřelo a sám Hamer v roce 1998 svůj názor odvolal.

Dnešní názor příčin homosexuálního chování. 1.Nedostateční hormonální vývoj ještě v děloze ženy, nebo v raném stavu po narození 2. Vliv na psychiku a emocionální vývoj člověka v období dětství a puberty. 3. Propojení obou současně působících faktorů. Statistiky Nation Survery of Family Growth, Centers for Disease Control and Prevention, Chicago 2004 Homosexuálové -muži 4,9% (bisexuálové 1,7%) -Ženy 4,1% (bisexuální 1,3%) Homosexuálové -muži 4,9% (bisexuálové 1,7%) -Ženy 4,1% (bisexuální 1,3%) 1 až 2% populace má sklony k homosexualitě. 1 až 2% populace má sklony k homosexualitě.

Trvalost a délka homosexuálních vztahů Jak dlouhoKolik partnerů VzorekNěmecko Rok5130%7% 5 let131%23% Celý život1594% Celý život3075% U heterosexuálů zkoumaná oblast 23% víc než 15 partnerů 0% víc než 30 partnerů U heterosexuálů zkoumaná oblast 23% víc než 15 partnerů 0% víc než 30 partnerů V Německu homosexuálové a lesby tvrdí, že zájem o manželství stejného pohlaví má 4 mil. osob, ovšem v praxi se ukazuje, že uzavírá takové partnerství 4-5 tisíc čili 0,1%. V Německu homosexuálové a lesby tvrdí, že zájem o manželství stejného pohlaví má 4 mil. osob, ovšem v praxi se ukazuje, že uzavírá takové partnerství 4-5 tisíc čili 0,1%. Manželství

Nezanedbatelný počet mužů a žen má hluboce zakořeněné homosexuální sklony. Toto zaměření, které se objektivně vymyká řádu, je pro většinu z nich zkouškou. Proto mají být přijímání s úctou, soucitem a jemnocitem. Vůči nim je třeba se vyhnout jakémukoliv náznaku nespravedlivé diskriminace. Takové osoby jsou povolány naplnit Boží vůli ve svém životě, a jsou-li křesťany, spojit těžkosti, s nimiž se mohou setkat v důsledku svého stavu, s obětí Pána na kříži. Nauka Církve Homosexuální osoby jsou povolány k čistotě. Skrze ctnost sebeovládání, jež vychovává k vnitřní svobodě, často skrze podporu nezištného přátelství, modlitbu a svátostnou milost mohou a mají se postupně a rozhodně přibližovat ke křesťanské dokonalosti. KONEC A. Zwoliński, Grzechy wołające. Kraków 2012, s