Nejčastější chyby a problémy při realizaci projektů.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Seminář k ukončování projektů FS Vzorové obsahy 10. června 2008 Praha RNDr. Alois Kopecký, ŘO FS Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
Advertisements

ŽÁDOST O PLATBU A JEJÍ POVINNÉ PŘÍLOHY ŽÁDOST O PLATBU A JEJÍ POVINNÉ PŘÍLOHY v OP VK Seminář pro příjemce v rámci globálních grantů Olomouckého kraje.
Nejčastější pochybení při administraci Monitorovacích zpráv se žádostí o platbu, monitorovacích hlášení a monitorovacích zpráv o zajištění udržitelnosti.
MONITOROVACÍ ZPRÁVY v OP VK Seminář pro příjemce v rámci globálních grantů Olomouckého kraje Olomouc, 20. a 21. dubna 2009.
David Novák 28/ Auditní činnost v rámci ROP Jihozápad.
Přehled realizovaných plateb a opatření k urychlení proplácení projektů financovaných z ROP Střední Morava 2. září 2009 Olomouc 8. září 2009 Zlín Výroční.
Systém kontrol realizovaných u příjemců Ing. Lukáš Brabenec 25. září 2013.
Integrovaný operační program – Administrace projektové žádosti a nejčastější chyby v projektových žádostech Ing. Lucie Vopěnková.
Specifické podmínky závěrečných Výzev 12. června 2014.
Nesrovnalosti, porušení rozpočtové kázně
Nejčastější pochybení při administraci monitorovacích zpráv se žádostí o platbu, monitorovacích hlášení a monitorovacích zpráv o zajištění udržitelnosti.
Role CRR ČR v rámci administrace Výzvy č. 23
Základní povinnosti příjemců dotací Ing. Lukáš Brabenec 12. června 2014.
1 1 Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova : Evropa investuje do venkovských oblastí „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací.
ČASTÉ CHYBY PŘI ZPRACOVÁNÍ ŽÁDOSTI O DOTACI 8. října 2013 Ing. Petra Salačová, OAP Ústí nad Labem 1.
Moravská Třebová, Ing. Mgr. Dana Buriánková, vedoucí odboru finančního Dotace z Integrovaného operačního programu, oblast podpory 2.1 Zavádění.
Ing. Milena Smržová vedoucí oddělení kontroly realizace Účetnictví projektu.
CRR ČR pobočka Olomouc 1 pobočka CRR ČR pro NUTS II Střední Morava se sídlem v Olomouci Centrum pro regionální.
Závěrečná monitorovací zpráva a její zpracování v Benefitu.
Phare 2003 RLZ Financování květen 2005 regionální informativní semináře.
Audity finančních prostředků spolufinancovaných z fondů EU Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice do vaší budoucnosti.
Grantové schéma Phare 2003 Rozvoj lidských zdrojů Seminář pro auditory Část finanční Praha, 15. března 2006 Ing. Kateřina Auerveková
Individuální projekt „Podpora sociálních služeb v Jihočeském kraji“ Realizace dodávek, vykazování činnosti, financování Ing. Jana Moravcová
Projektový cyklus - realizace
ŘÍZENÍ STAVEBNÍHO DÍLA I Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Valná hromada Svazku vodovodů a kanalizací Ivančice Svazek vodovodů a kanalizací Ivančice B.M. Kuldy 20, Ivančice IČ DIČ CZ
11 Problematika projektů vytvářející příjmy dle čl. 55 obecného nařízení.
1 ZPŮSOBILÉ VÝDAJE A ŽÁDOSTI O PLATBU. Všeobecně jsou definovány v Metodickém pokynu Způsobilé výdaje Upřesněny jsou vždy v příslušné vyhlášené výzvě.
PROGRAM ROZVOJE VENKOVA ČR Obecná část Pravidel – změny oproti Pravidlům období
Kontrolní poznatky z výkonu veřejnosprávních kontrol OKP KrÚ JMK Pracovní schůzka s ekonomy neškolských PO –
Ministerstvo životního prostředí Státní fond životního prostředí ČR zelená linka Ministerstvo životního prostředí.
Alena Zítková INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Globální granty kraje Vysočina jsou spolufinancovány Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
Postupy při proplacení dotace, závěrečná žádost o platbu u projektů nezakládajících veřejnou podporu.
UDRŽITELNOST PROJEKTU DLE ŘÍDÍCÍ DOKUMENTACE REGIONÁLNÍHO OPERAČNÍHO PROGRAMU STŘEDNÍ MORAVA.
Seminář k „Výzvě na technologická centra a elektronické spisové služby“ Oblast podpory: 2.1 Zavádění ICT v územní.
Ministerstvo životního prostředí Státní fond životního prostředí ČR zelená linka Ministerstvo životního prostředí.
Porušení pravidel OP LZZ Bc. Jana Hrazdilová Ing. Radek Rinn Podporujeme Vaši budoucnost.
Monitorovací indikátory v době udržitelnosti ROP Střední Morava.
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Kroměříž
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Přerov
Zhodnocení ROP Střední Morava Ing. Hana Linhartová vedoucí oddělení metodiky Ú řad Regionální rady regionu soudržnosti Střední Morava.
Ministerstvo životního prostředí Státní fond životního prostředí ČR zelená linka Prioritní osa 3 – Udržitelné využívání.
Ministerstvo životního prostředí Státní fond životního prostředí ČR zelená linka Prioritní osa 3 – Udržitelné využívání.
Program rozvoje venkova ČR na období NEJČASTĚJŠÍ CHYBY ŽADATELŮ O DOTACE 11. října 2016 od 8:00 – 31. října 2016 do 13:00.
Monitorovací indikátory v době udržitelnosti projektu ROP Střední Morava.
Seminář pro žadatele v rámci Výzvy č. 3/ Ing. Iva Cahelová Ing. Kateřina Gřondilová Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa.
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Nové podmínky administrace projektů Ing. Zdeněk Bogoč.
Operační program Výzkum a vývoj pro inovace. Veřejná podpora - příjemce Hlavní činností je VaV, výuka, TT Zisk je zpětně reinvestován do hl.činnosti Oddělení.
Centrum pro regionální rozvoj ČR Vinohradská 46, Praha 2 | tel.: | fax: | | Příprava.
Seminář pro žadatele k 5. výzvě IROP „ VYSOCE SPECIALIZOVANÁ PÉČE V OBLASTECH ONKOGYNEKOLOGIE A PERINATOLOGIE " Ing. Oldřich Hnátek Zadávání a kontrola.
Strukturální fondy – nové možnosti, nové zkušenosti… Ing. Radim Konečný
Schválením žádosti projekt nekončí
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost OBECNÉ INFORMACE (seminář pro žadatele – 2. výzva, 2. GG PO 1)
Vyúčtování projektů nestátních neziskových organizací za rok 2016
Schválením žádosti projekt nekončí ……
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Schválením žádosti projekt nekončí
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
ORR, Krajský úřad kraje Vysočina
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Seminář pro příjemce podpory z OP VK
Dotace na zpracování územních plánů pro rok 2015
Chytré obce Výzva č. 12/2016 Likvidace nepotřebných vrtů
Fond malých projektů Interreg V-A SK - CZ Realizace malého projektu Zdeněk Mikel Ostrava
Modul „Ekonomika“ Modul „Formuláře“
Ověření a udržitelnost malého projektu
Nejčastější chyby při kontrole žádosti o dotaci 9
PROCES INVESTIC NĚKTERÉ ASPEKTY U VEŘEJNÉ SPRÁVY.
Transkript prezentace:

Nejčastější chyby a problémy při realizaci projektů

Charakter pochybení, jeho forma, souvisí také se způsobem a formou prováděné kontroly: 1)kontrola administrativní 2)kontrola na místě 3)kontrola auditního orgánu (AO) 1)Administrativní kontrola Jedná se o kontrolu předložených dokladů k žádostem o platbu, vícepracím, změnám, a to v rozsahu 100% a) Žádosti o platbu - obecně - předkládání nezpůsobilých výdajů k proplacení 2

Nejčastější chyby a problémy při realizaci projektů -Faktury musí být podloženy objednávkami nebo smlouvami o dodávce služeb nebo zboží, smlouvami o dílo nebo mandátními smlouvami, dále zjišťovacími nebo předávacími protokoly, v případě služeb podklady dokumentujícími a prokazujícími objem, obsah a termíny poskytnutých služeb, timesheety. -Výše částky a Datum uskutečnění zdanitelného plnění (DUZP) na faktuře musí být v souladu s podmínkami Smlouvy o dílo a Smlouvy o poskytnutí dotace. Nelze mít datum DUZP po datu ukončení realizace projektu! -Dotační management – fakturují se činnosti, které ještě fakticky nebyly (nemohly být) realizovány k DUZP / k datu vystavení faktury (vyhotovení závěrečné monitorovací zprávy a žádosti o platbu). -Nesoulad výše částek např. způsobilých výdajů (ZV), celkových výdajů (CV) vůči částkám uvedeným v monitorovacích hlášeních/zprávách. -Nedodržení rozsahu SoD ve fakturaci (vyšší objem, vyšší částka za MJ) 3

Nejčastější chyby a problémy při realizaci projektů Specifická pochybení : -Dokladování souboru – zahrnuto zaškolení po předání majetku provozovateli do užívání, jedná se o provozní výdaj, nevstupuje do hodnoty majetku (řešeno v MO č. 42 – zpřesnění dokladování výdajů projektu a limitů ZV). -Chybné účtování výdajů, které jsou součástí ocenění dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku (projektová dokumentace, náklady na výběrové řízení na stavbu, atp.) – účtováno jako neinvestiční výdaj místo investičního (viz MO č.42). -Součástí stavebního rozpočtu jsou „budoucí“ práce, např. péče o zeleň v dalších letech – jedná se o NZV -Nárokování realizační dokumentace (dílenská, výrobní aj.) v rámci stavebního rozpočtu u projektů zakládající veřejnou podporu – veškerá dokumentace u těchto projektů je nezpůsobilý výdaj 4

Nejčastější chyby a problémy při realizaci projektů b) vícepráce/ záměna technologií Zvyšuje se důraz na posuzování oprávněnosti víceprací – nepředvídatelnost Záměna technologií = výběrové řízení Nejčastější pochybení v rámci víceprací: -Řádné neohlášení změny – zjištění při kontrole na místě -Nedostatečná příprava projektu (žádné průzkumy, stará PD apod.) -Provedení zápočtu víceprací a méněprací Nelze započítávat do stanovení rozsahu víceprací odečtené méněpráce, vícepráce se posuzují vždy zvlášť! POZOR na správnou fakturaci. Nelze fakturovat výdaje, které jsou následně označeny jako méněpráce a v poslední faktuře odečítány oproti vícepracím – správný postup vratka! (výjimka jedné faktury / jedné ŽoP) 5

Nejčastější chyby a problémy při realizaci projektů 2) Kontrola na místě Jsou uplatňovány 2 principy – princip efektivity kontroly – princip kontroly 15% vzorku Uplatňování těchto principů vede k tomu, že kontrola na místě nepokrývá všechny proplacené výdaje. Nekontrolované výdaje mohou být předmětem následné kontroly ŘO nebo AO. Základní pochybení: a) Rozpor mezi fakturovaným a skutečně realizovaným výdajem - realizován jiný druh výdajů než byl fakturován - fakturovaný výdaj není realizován vůbec ! b) Realizovaný výdaj nenaplňuje způsobilost daného výdaje - nejčastěji jde o pevné spojení se stavbou - výdaje nejsou v souladu s aktivitami (např. oplocení) 6

Nejčastější chyby a problémy při realizaci projektů Ostatní -PUBLICITA ! Publicitu projektu (billboard) je nutné mít již při zahájení fyzické realizace projektu bez ohledu na podepsanou smlouvu o poskytnutí dotace -Nedostatek informací o projektu (změny, problémy, možná rizika, výhled) Doporučujeme využít v plném rozsahu Doplňující informace k monitorovacímu hlášení / zprávě. -Prvotní investice – např. sítě, sloupky u multifunkčního hřiště jsou součástí způsobilých výdajů u prvního pořízení. 7

3) Kontrola auditního orgánu Každý projekt může být předmětem kontroly AO, příp. i jiného orgánu. U AO jde aktuálně o projekty, jejichž výdaje již byly certifikovány. -Příjemci, kteří jsou vybráni ke kontrole, budou na tuto skutečnost upozorněni. -V každé fázi kontroly může příjemce požádat o konzultaci ŘO. -Před obdržením zprávy o auditu je příjemci doručen její návrh, k němuž se kontrolovaný subjekt může vyjádřit. Doporučujeme zaslat ke konzultaci na ŘO. -K relevantním rozporovaným nálezům bude ze strany ŘO navržena odpovídající argumentace. Nejčastější chyby a problémy při realizaci projektů 8

Ing. Karel Holoubek Vedoucí odboru kontroly a plateb Lubomír Baláš vedoucí oddělení kontroly a plateb Olomouc Děkuji za pozornost