Filosofie  filein sofia, milovat moudrost  je především výsledkem přirozené lidské zvídavosti, snahy pochopit a vysvětlit svět okolo i sebe samého 

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_02 TÉMA: SLAVNÍ.
Advertisements

Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov43 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Dějiny sociologie III. Klasická sociologie (Max Weber) VY_32_INOVACE_ZSV3r0105 Mgr. Jaroslav Knesl.
Právo sociálního zabezpečení Důchodové pojištění.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Sociální etika 1 (PS) PhDr. Roman Míčka, Th.D. Sociální etika 1 (PS) Vyučuje:PhDr. Roman Míčka, Th.D.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 16 – Renesance – Niccolo Machiavelli NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
Osvícenství. Na počátku moderní společnosti... Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Politologie Základní pojmy. Politologie Společenská věda politická věda, věda o politice, teorie politiky, věda o moci. „Je to vědecká disciplína zabývající.
Software Licence a distribuce Karel Nymsa Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Rakouská škola TNH 1 (DET-6)
II. Logika Přehled logických spisů.
Plánování ve školní tělesné výchově
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Digitální učební materiál
SYSTEMATICKÁ FILOSOFIE II.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
Název vzdělávacího materiálu
Dějiny právního myšlení Přednáška I
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Úvod do filosofie a etiky v sociální práci
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
Název vzdělávacího materiálu
Dějiny právního myšlení Přednáška V. Účel práva / účel v právu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Klasická politická ekonomie TNH 1 (DET-4)
Filozofie renesance II – Přírodní filozofie
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Úvod do filozofie.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Úvod do etiky v podnikání (vztah etiky a ekonomie)
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
karel oliva Akademie věd ČR
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Filozofické disciplíny
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Obecné výklady o důkazech
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
psychologie a společenské výchovy
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
OSVÍCENSTVÍ 18. STOLETÍ VĚK ROZUMU.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
Název: Základní lidská práva Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Střední škola obchodně technická s. r. o.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Filosofie  filein sofia, milovat moudrost  je především výsledkem přirozené lidské zvídavosti, snahy pochopit a vysvětlit svět okolo i sebe samého  zabývá se metafyzikou a ontologií  sdílí s náboženstvím podobný předmět, (účel, smysl života, podstatu a původ bytí, duše, hledání odpovědí na etické otázky), ale na rozdíl od náboženství k nim přistupuje a řeší je za pomoci rozumu, nikoliv citu a víry

 přes nejasné definice bývá konečný výsledek filosofického uvažování obvykle stejný, jde o racionálně podpořený a podmíněný systém osobních hodnot ve vnějším i vnitřním světě  I. Kant říká, že nám filosofie odpovídá na tři otázky: Co mohu vědět? Co mám dělat? V co smím doufat?  Dalo by se spekulovat, zda nakonec filosofie tento hodnotový žebříček podmiňuje, či zda je až jeho dodatečným rozumovým ospravedlněním  filosofie je také způsob myšlení člověku vlastní, neboť mnohé zvíře umí počítat, avšak málokteré dokáže sestavit svou kosmologickou teorii. Imannuel Kant

Ideologie  systém společenských názorů (názory politické, ekonomické, právní, pedagogické, umělecké, morální, filosofické aj.)  Tyto názory vyjadřují určité třídní zájmy a zahrnují také příslušné chování, postoje a hodnocení  Ideologie se často stává filosofickým sporem  Výraz „ideologové“ známe původně jako označení představitelů filosofického směru navazujícího na Condillaca.  Tento směr se snaží uspořádat podle analýzy lidské fyziologie a psychiky za pomocí analýzy obsahu představ člověka a získat tímto způsobem pravidla výchovy, morálky, práva a politiky

 lidé si spojují pojem ideologie pouze politicky, to však není pravda.  Ideologie se rozděluje na tři kategorie: Ideologie politická Pozitivistický pojem ideologie Neutrální pojem ideologie

Ideologie politická  soubor politických zájmů a cílů určitě skupiny, resp. třídy  považuje se jako nejobecnější a nejbezprostřednější teoretický základ pro vysvětlení politické moci a nadvlády  politická ideologie je základem pro vypracování strategie a taktiky určité třídy a pro vytvoření politických skupin a institucí  politická ideologie musí vyjadřovat politické zájmy třídy takovou formou, která příslušníkům třídy umožňuje poznat ve výpovědích politické ideologie své zájmy, aby se mohli ztotožnit s příslušnými politickými hesly  politická ideologie plní svůj praktický úkol až tehdy, mobilizuje-li velké masy lidí k boji za uskutečnění cílů a hodnot, které si vytyčila

 Nejvýraznější politická ideologie je Marxova Marxistický pojem ideologie Filozofie, náboženství, ale také mravy, právní řád a umění jsou pouze duchovní nadstavbou nad materiální základnou. Toto schéma základna-nadstavba je třeba chápat takto: Materiální základna zahrnuje faktické životní poměry lidí, zvláště jejich ekonomickou situaci a výrobní vztahy, v nichž pracují. Duchovní nadstavba pouze odráží tuto materiální základnu. Filozofie, náboženství atd. jsou tudíž podle Marxe pouhými odrazy ekonomických vztahů lidí. Tuto nadstavbu Marx nazývá ideologií. Tento směr se snažil pomocí analýzy uspořádání lidské fyziologie a psychiky a pomocí analýzy obsahu představ člověka získat praktická pravidla výchovy, morálky, práva a politiky. Karl Marx

Pozitivistický pojem ideologie  pozitivismus je pojetí, které je charakterizováno dvěma věcmi: scientismem (víra v absolutní autoritu speciálních věd, především exaktních věd přírodních) a empirismem (názor, že smyslová zkušenost je jediným zdrojem poznání)  Ideologie je para-teorie. To znamená, že oblast vědeckých teorií je scientismem a empirismem omezena na speciální vědy.  Ideologické výroky jsou tedy výroky o něčem, co nelze ani potvrdit, ani popřít pozorováním (empirismus), jsou to tedy především výroky metafyzické a náboženské.

Neutrální pojem ideologie  Sociologie vědění chápe veškeré vědění jako ideologické v tom smyslu, že je společensky a kulturně podmíněné.  Za ideologii se často pokládá světový názor v nejširším slova smyslu. Neutralita takového pojmu ideologie může vyplývat také z toho, že se bere v úvahu pouze funkce, která ideologii připadá po stránce psychologické nebo sociologické.  Ideologie ulehčují a stabilizují lidské chování, uspokojují lidskou potřebu kontinuity, orientace a jistoty ve světě, zmenšují složitost možností lidského jednání.

Použité zdroje:  Úvod do filosofie, Arno Anzenbacher, Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, s. 304  Stručné dějiny filosofie. Od antiky k přítomnosti, M. K. Ruppert, Praha: Knižní klub, 2000, 160 str.  Filozofický slovník A N, Praha: Svoboda, 1985, 457 s.  Filozofický slovník O Z, Praha: Svoboda, 1985, 481 s.  Filozofický slovník, Olomouc: FIN, 1995

Vypracovaly: Marie Sýkorová, Kateřina Turečková třída 4. A, Purkyňovo gymnázium Strážnice