Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_C_08 Tematická oblast: SPOJOVACÍ A KLOUBOVÉ HŘÍDELE, JEJICH KLOUBY, ROZVODOVKY A DIFERENCIÁLY Téma: Dvojnásobné stálé převody Autor: Ing. Miroslav Bodlák Datum vytvoření: prosinec 2012
Anotace Materiál je určen pro 3. ročník studijního oboru Silniční doprava, předmětu SILNIČNÍ VOZIDLA. Inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názornými obrázky a schématy doplněných textem podporujícím výklad učitele. Metodický pokyn Materiál používá učitel při výkladu – pro větší názornost a atraktivnost výuky a zároveň jej mohou využívat žáci pro domácí přípravu na výuku.
Dvojnásobné stálé převody Uplatňují se v těch případech, kdy je třeba dosáhnout velký převod, nebo tehdy, vyžaduje-li to celková dispozice vozidla (zvětšení světlé výšky, snížení osy hnacích hřídelů kol, unifikace skupin apod.). Používají se u všech kategorií silničních a terénních vozidel, zejména však u těžkých nákladních automobilů. Dvojnásobné převody se člení podle uspořádání a umístění druhého převodu.
Dvojnásobné stálé převody Dvojnásobné stálé převody sloučené se skládají ze dvou převodů umístěných funkčně za sebou. První převod je vždy jednoduchý stálý převod kuželový. Druhý převod tvoří soukolí s vnějším čelním ozubením.
Dvojnásobné stálé převody Celkový převodový poměr (výsledný stálý převod) je daný součinem převodových poměrů obou soukolí. Touto konstrukcí se docílí: - velký převodový poměr, - při velkých hodnotách přenášeného hnacího momentu zvětšení světlé výšky tím, že bude nižší rozvodovka (talířové kolo může mít menší počet zubů a má pak i při velkém modulu zubů menší průměr). Některé rozvodovky nákladních automobilů mají dvojnásobný stálý převod dvoustupňový. Používá se někdy za účelem zvětšení počtu rychlostních stupňů, např. u tahačů.
Dvojnásobné stálé převody Hnací pastorky čelních soukolí uložené otočně na předlohovém hřídeli, pevně spojeném s talířovým kolem kuželového soukolí, se zapínají do činnosti dvoustrannou zubovou řadící spojkou a tím se alternativně řadí rychlejší, nebo pomalejší stálý převod hnací nápravy. Dvojnásobný stálý převod dvoustupňový s vnějším čelním ozubením: Je obvykle proveden jako sloučený (společný pro oba převody a umístěný v rozvodovce). První převod je obvykle kuželový. Druhý převod může mít kola s vnějším čelním ozubením, ale může být proveden i jako planetový. Diferenciál je umístěn až za druhým převodem.
Dvojnásobné stálé převody Konstrukční provedení: Dvojnásobný dvoustupňový převod s vnějším čelním ozubením: Na předlohovém hřídeli (1) dvojnásobného převodu jsou otočně na kluzných ložiskách uloženy dva rozdílně velké pastorky čelních soukolí, jejichž hnaná kola jsou přišroubována ke kleci kuželového diferenciálu. Zvolený rychlostní stupeň se řadí přesuvnou objímkou (2) zubové spojky, kterou se vždy jeden z pastorků spojí s předlohovým hřídelem.
Dvojnásobné stálé převody Dvojnásobný stálý převod dvoustupňový planetový: Talířové kolo kuželového soukolí je spojeno s korunovým kolem planetového převodu. Unašeč satelitů (2) planetového soukolí je upevněn v kleci diferenciálu. Centrální kolo planetového převodu je spojeno s přesuvnou objímkou (3). Propojením satelitů (1) planetového soukolí s unašečem (2) přesuvnou objímkou (3) je planetový převod vyřazen z činnosti, takže stálý převod hnací nápravy se funkčně změní na jednoduchý. Posunutím přesuvné objímky vlevo a jejím spojením se skříní rozvodovky (4) pomocí zubové spojky se zastaví otáčení centrálního kola spojeného s objímkou (3). Tím je planetové soukolí uvedeno do činnosti a moment přiváděný na talířové kolo je planetovým převodem zvětšen.
Dvojnásobné stálé převody Konstrukce: Planetový převod s pěti satelity je umístěn na levé straně rozvodovky a ovládán levou zasouvací vidlicí. Zasouvací vidlicí na pravé straně rozvodovky je ovládána uzávěrka diferenciálu.
OPAKOVÁNÍ: 1. Kde nacházejí dvojnásobné stálé převody uplatnění? 2. Popište dvojnásobný stálý převod sloučený a jakých vlastností se dosáhne jeho použitím? 3. Charakterizujte dvojnásobný stálý převod dvoustupňový s vnějším čelním ozubením. 4. Charakterizujte dvojnásobný stálý převod dvoustupňový planetový. Dvojnásobné stálé převody
Použité zdroje: VLK Klaus a kol. PŘÍRUČKA PRO ELEKTROTECHNIKA. Praha: Europa-Sobotáles cz, s.r.o., 2006, ISBN JAN, ŽDÁNSKÝ, ČUPERA: Automobily – Převodná ústrojí motorových vozidel (2). Nakladatelství Avid s.r.o. Brno 2007, ISBN Příručka pro automech. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.