AGENTURA OCHRANY PŘÍRODY A KRAJINY ČESKÉ REPUBLIKY SPRÁVA CHRÁNĚNÉ KRAJINNÉ OBLASTI ORLICKÉ HORY A KRAJSKÉ STŘEDISKO HRADEC KRÁLOVÉ Rekreační využití velkoplošných.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vliv rekreace a cestovního ruchu na životní prostředí
Advertisements

Obecné požadavky na výstavbu
Mgr. Barbora Landová Horolezectví A Právo.
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
Obsah a pořízení politiky územního rozvoje Politika územního rozvoje -určuje ve stanoveném období požadavky na konkretizaci úkolů územního plánování v.
Písemka č. II.  jméno, kruh, varianta 1, 2  Odpověď – 1 a b, 2 b, 3 c a b  6 x 50 sekund opisování 
Ochrana letišť Zákon 49/1997 o civilním letectví Pro výkon státní správy ve věcech civilního letectví je zřízen Úřad pro civilní letectví se sídlem v Praze.
Cíle územního plánování Cílem územního plánování je vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území, spočívající ve vyváženém vztahu podmínek.
Nástroje územního plánování
Seminář „Extrémy počasí a jeho dopady na Jihomoravský kraj“
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
Eva Měráková, Lenka Jandová
Volnočasové projekty a EU financování
Nástrahy veřejnoprávního projednávání a územního rozhodování Ing. Pavel Dražďák.
VÝKON STÁTNÍHO POŽÁRNÍHO DOZORU
Organizační členění ÚO
Kurs v rámci projektu SFŽP Agentura Koniklec o.s. 2008
ANOTACE Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:
Chráněná území České republiky
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
Půda – složka životního prostředí
Veřejné projednávání PÚR ČR září  Byl zpracován na základě § 32 zákona č.183/2006 Sb. V souladu s tímto ustanovením: ◦ stanoví republikové.
KONFERENCE PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA – PREZENTACE VÝSLEDKŮ PILOTNÍHO PROJEKTU „ATLAS LABE NA ÚZEMÍ KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE“ Projekt je spolufinancován Evropskou.
Ochrana přírody ČR.
VYHODNOCENÍ VYVÁŽENOSTI PILÍŘŮ ROZBORU UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚZEMÍ Ostrava Ing. Jiří Hon.
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
Ochrana kulturních památek Stát chrání kulturní památky jako nedílnou součást kulturního dědictví lidu, svědectví jeho dějin, významného činitele životního.
Cíle územního plánování „vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území soustavným a komplexním řešením účelného využití a prostorového.
Pozemní komunikace v intravilánu ČSN „Projektování místních komunikací“, 2006 Změna Z1 – 2010 – Přechody a místa pro přecházení, rozhledové.
Pozemkové právo – pojem, principy a systém, objekt a subjekty pozemkově- právních vztahů, metoda právní regulace JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
RNDr. Jiří Kocián, RNDr. Josef Glos AGERIS s. r. o. Jeřábkova 5, Brno
Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/ Tento.
1 Účast veřejnosti v procesech dle složkových předpisů práva životního prostředí Jitka Bělohradová.
STAVEBNÍ ZÁKON Účinnost k Předpisy Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění zákona č. 68/2007.
Seminář č. 3 – PŽP II Právní režim ochrany půdy a lesa JUDr. Jana Tkáčiková, PhD.
Ochrana půdy a lesa.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Praha 8. září 2015 NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA Žofínské fórum.
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Ochrana přírody v České republice ochrana vod ochrana ovzduší ochrana rostlin.
Chráněná území ČR a regionu. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Vládní výbor pro zdravotně postižené občany. JUDr. Pavel Ptáčník vedoucí Oddělení sekretariátu Vládního výboru pro zdravotně postižené občany.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. Klára Dostálová, náměstkyně pro řízení sekce regionálního rozvoje Ing. Tomáš Sklenář, ředitel odboru územního plánování.
RNDr. Ivana Havlíková Ing. Jiří Štochel. STAVEBNÍ ZÁKON - STARÝ.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství a ÚPD a doprava Podklady ke cvičení Převzato a upraveno dle Zákonů.
Akademie Hasičského záchranného sboru České republiky Základní informace.
Česká inspekce životního prostředí – Údržba silniční zeleně Příklady z praxe Mgr. Jana Cháberová Ing. Pavel Korábek , Jihlava.
AGENTURA OCHRANY PŘÍRODY A KRAJINY ČESKÉ REPUBLIKY.
Zákon o ochraně přírody a krajiny č. 114/1992 Sb. a zákon č. 115/2000 Sb. Ekologie a životní prostředí 2011 Barbora Kněžínková.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji čtenářské a informační gramotnosti VZDĚLÁVACÍ.
Materiál je určen pro 4. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
1 Plánování sociálních služeb z pohledu MPSV Brno
Kvalita v sociálních službách jako proces
Trh práce v ČR, veřejné služby zaměstnanosti ČR
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Akademie Hasičského záchranného sboru České republiky
o ochraně přírody a krajiny
Odbor životního prostředí MHMP
OPŽP PO 4 Specifický cíl 4.1 a 4.2
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
AOPK ČR – Regionální pracoviště Správa CHKO Slavkovský les
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Zákon o ochraně přírody a krajiny č. 114/1992 Sb. a zákon č
Právní režim ochrany přírody a krajiny
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Právní problematika břehových porostů
Sdružení lázeňských míst Statuty lázeňských míst 21. června 2013
STUDIE PROVEDITELNOSTI ZAVEDENÍ NÍZKOEMISNÍ ZÓNY NA ÚZEMÍ STATUTÁRNÍHO MĚSTA BRNA „Tento projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí.
Dotační program pro rok 2019
Transkript prezentace:

AGENTURA OCHRANY PŘÍRODY A KRAJINY ČESKÉ REPUBLIKY SPRÁVA CHRÁNĚNÉ KRAJINNÉ OBLASTI ORLICKÉ HORY A KRAJSKÉ STŘEDISKO HRADEC KRÁLOVÉ Rekreační využití velkoplošných chráněných území – soulad nebo konflikt? AV ČR, Praha, Zkušenosti s ochranou přírody a rekreačním využitím velkoplošných chráněných území

AOPK ČR, SPRÁVA CHRÁNĚNÉ KRAJINNÉ OBLASTI ORLICKÉ HORY AOPK ČR Agentura ochrany přírody a krajiny ČR (AOPK ČR) Agentura ochrany přírody a krajiny ČR je organizační složka státu, zřízená Ministerstvem životního prostředí. Jejím hlavním posláním je péče o přírodu a krajinu na území České republiky. AOPK ČR provozuje síť krajských poboček (středisek, KS) a organizačně zastřešuje činnost správ chráněných krajinných oblastí (CHKO) Správy chráněných krajinných oblastí vykonávají pro území CHKO státní správu v oblasti ochrany přírody a krajiny, zajišťují naplňování podpůrných krajinotvorných programů, sledují stav svěřeného území, působí v oblasti ekologického vzdělávání, výchovy a osvěty. V neposlední řadě AOPK ČR zajišťuje péči o státní majetek ve zvláště chráněných územích. Krajská střediska jsou odbornými pracovišti AOPK ČR pro zpracování odborných posudků a stanovisek a zajišťují podporu státní správy ochrany přírody pro kraje a obce, resp. jejich úřady. Podílejí se na administraci krajinotvorných programů.

AOPK ČR, SPRÁVA CHRÁNĚNÉ KRAJINNÉ OBLASTI ORLICKÉ HORY OSRST při AOPK ČR Odborná skupina pro rekreaci, sport a turistiku (OSRST) Odborná skupina pro rekreaci, sport a turistiku je pracovním orgánem Agentury ochrany přírody a krajiny ČR. Byla zřízena Organizačním opatřením ředitele Správy ochrany přírody (dnes AOPK ČR) č. 12/2004. Základním zadáním vyplývajícím z tohoto zřizovacího dokumentu je pro vymezenou oblast činnosti (tedy pro oblast rekreace, sportu a turistiky): * monitorovat situaci v jednotlivých CHKO * zpracovávat návrhy na jednotný postup všech pracovišť AOPK ČR * v případě potřeby zpracovávat doporučení pro Ministerstvo ŽP

AOPK ČR, SPRÁVA CHRÁNĚNÉ KRAJINNÉ OBLASTI ORLICKÉ HORY OSRST, základní činnost Přehled dlouhodobě řešených témat Zpracovaná metodika (Metodické listy č ze dne ) * horolezectví – Hušek * cyklistika – Bartoš, Vítek * geocaching – Vítek * orientační sporty – Valda * vodní aktivity – Šťastná * koňské sporty – Valda * motorismus – Remeš * ostatní outdoorové aktivity – Peterka Připravovaná metodika * běžecké lyžování – Flašar * sjezdové lyžování, snowboard – Halfar * skialpinismus, zimní freeride – Šťastná * vzdušné aktivity – Hůla * golf – Jaskula

AOPK ČR, SPRÁVA CHRÁNĚNÉ KRAJINNÉ OBLASTI ORLICKÉ HORY OSRST, příklady řešených kauz Přehled aktuálních „ad hoc“ řešených témat * nabídka prostoru pro zveřejňování informací o omezeních lezení na mapovém portálu ČHS. Možnost aktivního a zcela aktuálního informování horolezecké komunity ze strany orgánů ochrany přírody * kauza Hyťha – nocování ve volné přírodě na území CHKO. Poněkud jednostranné info v médiích, příprava podkladů k tiskové zprávě AOPK * podepsána nová smlouva se SHOCart – aktualizace zákresů doporučených tras pro cyklisty bude předložena správám CHKO před novým vydáním cyklomap * závod 1000 mil Česko-Slovensko – závod zejména a pro horská kola, trasa vedena přes řadu ZCHÚ včetně NP, upravena pravidla k minimalizaci rizik vůči přírodě, vyžaduje výjimku pro NP (hromadné akce), možná bude vyžadovat i pro CHKO (soutěže na jízdních kolech mimo silnice apod.) * revize umístění geokeší na území NPR Adršpašsko-teplické skály * skialpinismus a ledopády v KRNAP – zkušenosti z přípravy a průběhu první sezóny povolení těchto aktivit

AOPK ČR, SPRÁVA CHRÁNĚNÉ KRAJINNÉ OBLASTI ORLICKÉ HORY Motorismus – metodický přístup Příklad zpracování metodického materiálu pro motoristické aktivity v ZCHÚ

AOPK ČR, SPRÁVA CHRÁNĚNÉ KRAJINNÉ OBLASTI ORLICKÉ HORY Legislativní rámec motorismu § 26, Základní ochranné podmínky chráněných krajinných oblastí (1) Na celém území chráněných krajinných oblastí je zakázáno... … c) vjíždět a setrvávat s motorovými vozidly a obytnými přívěsy mimo silnice a místní komunikace a místa vyhrazená se souhlasem orgánu ochrany přírody, kromě vjezdu a setrvávání vozidel orgánů státní správy, vozidel potřebných pro lesní a zemědělské hospodaření, obranu státu a ochranu státních hranic, požární ochranu a zdravotní a veterinární službu, … g) pořádat automobilové a motocyklové soutěže, § 29, Základní ochranné podmínky národních přírodních rezervací Na celém území národních přírodních rezervací je zakázáno... … h) vjíždět motorovými vozidly, kromě vozidel orgánů státní správy, vozidel potřebných pro lesní a zemědělské hospodaření, obranu státu a ochranu státních hranic, požární ochranu, zdravotní a veterinární službu, Zákon zároveň předpokládá možnost zmírnění tvrdosti jednotlivých ustanovení cestou udělování výjimek podle § 43.

AOPK ČR, SPRÁVA CHRÁNĚNÉ KRAJINNÉ OBLASTI ORLICKÉ HORY Možné negativní vlivy motorismu Negativní jevy související s provozem motorových vozidel Exhalace a hluk spalovacích motorů Možné úniky provozních náplní vozidel Narušování půdního povrchu, základ pro vznik půdní eroze Poškozování a ničení vegetace (rostliny, kořeny stromů) Rušení živočichů v jejich přirozeném vývoji Přímé škody na živočiších – hubení plazů, obojživelníků, bezobratlých i dalších skupin... Snižování kvality prožitku ostatních návštěvníků území U sportovního motorismu působení diváků: příjezd, parkování, příchod k trati, pohyb a setrvávání podél trati. Dále působení pořadatelů (úpravy kolem trati, reklamní zařízení) a zástupců médií (plochy pro filmování a fotografování) Vytlačování ostatních návštěvníků chráněných území do stále nových „klidnějších“ poloh

AOPK ČR, SPRÁVA CHRÁNĚNÉ KRAJINNÉ OBLASTI ORLICKÉ HORY Možné pozitivní vlivy motorismu Využití motorismu pro speciální management tam, kde je narušení drnu či půdního povrchu žádoucí Zvýšení diverzity biotopů (prohlubně v kolejích, příkopy, zářezy) včetně možné údržby (kosení příkopů)

AOPK ČR, SPRÁVA CHRÁNĚNÉ KRAJINNÉ OBLASTI ORLICKÉ HORY Členění aktivity (1) Pracovní motorismus Pod pojem pracovní motorismus zahrnujeme provozování vozidel za účelem provádění a řízení hospodářské činnosti a pro služební účely. Patří sem zejména jízdy uskutečněné za účelem uvedeným v § 26 odst. 1c) zákona, tedy jízdy vozidel potřebných pro lesní a zemědělské hospodaření, obranu státu a ochranu státních hranic, požární ochranu a zdravotní a veterinární službu. Kromě těchto vyjmenovaných účelů je třeba do pracovního motorismu zahrnout například provoz vozidel pro stavby, opravy a údržbu budov a dalších objektů (např. zařízení sportovních a rekreačních areálů) včetně a jejich vnitřního vybavení, zásobování objektů, vozidla subjektů provádějících nejrůznější výzkumy a měření včetně geodetických prací a vozidla provádějící údržbu či opravy samotných komunikací. V zimním období se dále objevují vozidla provádějící údržbu sjezdovek a běžeckých tras. Tranzitní motorismus Účelem tranzitního motorismu je především přeprava osob a nákladu mezi dvěma místy. Jde o nejčastější formu motorismu se kterou se běžně setkáváme. Jízda vozidla vytváří spojovací prvek jiných aktivit. K překonání vzdálenosti mezi dvěma body volí motorista obvykle nejsnadnější a nejsjízdnější trasu vyhovující jízdním vlastnostem nejrozšířenějších silničních vozidel. Mezi účastníky tranzitního motorismu se s různou intenzitou objevuje téměř celá populace. Do tranzitního motorismu zahrnujeme také přepravu osob hromadnými dopravními prostředky a různé druhy komerční přepravy, pokud jde primárně o přemístění osob mezi dvěma místy.

AOPK ČR, SPRÁVA CHRÁNĚNÉ KRAJINNÉ OBLASTI ORLICKÉ HORY Členění aktivity (2) Zážitkový motorismus Primárním motivem zážitkového motorismu je zejména samotný průběh jízdy. V klidnější podobě mohou být zážitkem estetické vjemy působící zejména na pasívního účastníka jízdy (vyhlídkové jízdy). V agresívnější variantě bývá podstatou prožitku pocit uspokojení z vlastní schopnosti ovládat řízené vozidlo. Vítaným prvkem jízdy je navození stresu (rychlost, obtížná průjezdnost, jízda za hranicí společenských norem) s očekávaným vyústěním do zdárného překonání situace. Pokročilí jezdci často užívají speciálně konstruovaná či upravená vozidla a vyhledávají trasy jízdy směřující k maximalizaci prožitku, nezřídka mimo jakékoliv komunikace. Účastníci obvykle mezi sebou neporovnávají dosažené výkony. Z důvodu věcné podobnosti do této skupiny můžeme řadit také využívání atraktivních území pro reklamní účely spojené s motorismem. Vizuální propojení motorového vozidla a esteticky hodnotného území má za cíl působit příznivým dojmem na příjemce reklamního sdělení. Sportovní motorismus Hlavním motivem jízdy je získání co nejlepšího výsledku za pomocí předem stanovených měřitelných veličin. Mezi účastníky sportovní jízdy se typicky porovnávají zejména čas dosažený na dané trase a body za splnění technických úkolů. Nedílnou součástí sportovního motorismu jsou cvičné jízdy a tréninky charakteristické mnohonásobným opakováním určité činnosti, u kterých nemusí docházet k měření výkonu.

AOPK ČR, SPRÁVA CHRÁNĚNÉ KRAJINNÉ OBLASTI ORLICKÉ HORY Zákonné omezení na území CHKO

AOPK ČR, SPRÁVA CHRÁNĚNÉ KRAJINNÉ OBLASTI ORLICKÉ HORY

Členění motoristických sportů (1) Soutěže Automobilové soutěže (rallye), motocyklové soutěže (enduro) – obvykle vícedenní jízda vozidel po pevně stanovené trase o délce desítek až stovek kilometrů. Pro překonání standardních úseků pořadatel předepisuje účastníkům časový limit a ve výsledcích penalizuje jeho nedodržení, ve vložených rychlostních zkouškách se hodnotí co nejkratší čas potřebný k jejich průjezdu. Jízda probíhá u rallye především po stávajících pozemních komunikacích, rychlostní zkoušky přednostně v technicky obtížných úsecích případně i na úsecích či okruzích mimo komunikace. U endura bývá nezanedbatelná část tratí vedena vysoce svažitým či podmáčeným volným terénem, proto zde lze mnohdy zaznamenat významně negativní dopad na přírodní prostředí. Nezanedbatelný vliv na přírodní prostředí v okolí trati mohou mít diváci Okruhové závody Silniční závody, motokáry, plochá dráha – probíhají na předem upravených plochách, tedy mimo přímý kontakt s přírodním povrchem. Závodní areál pravděpodobně úspěšně prošel územním a stavebním řízením, při kterém bylo pořádání závodů již předpokládáno. Terénní (krosové) závody Motokros, autokros – odehrává se na menším území, typicky jde o řádově stovky metrů dlouhý opakovaně projížděný okruh mimo pozemní komunikace, vybudovaný a užívaný speciálně k tomuto účelu.. Důsledkem intenzívního provozu zde dochází k mnohem většímu poškození terénu, větší míře hluku a exhalací, ovšem na mnohem menší ploše. Širší území okolo okruhu bývá pod vlivem působení hluku a zvířeného prachu. Pořádání krosových závodů v poslední době proniká i do uzavřených hal. Zimní variantou krosu jsou závody sněžných skútrů a motoskijoring, provozované na tratích pokrytých sněhem, tedy obvykle bez kontaktu vozidel s pevným zemským povrchem.

AOPK ČR, SPRÁVA CHRÁNĚNÉ KRAJINNÉ OBLASTI ORLICKÉ HORY Členění motoristických sportů (2) Trialové závody Klasický trial na motocyklech, nově offroadové disciplíny pro terénní automobily či čtyřkolky. Hodnotí se rychlost a technická čistota průjezdu extrémním terénem, v některých případech i pouhá schopnost průjezdu. Trať bývá nezřídka závislá na uměle vybudovaných překážkách. Pro motocyklový trial s oblibou využívány obnažené skalní výchozy a balvany, případně lomy. Motokáry – požadavek větší zpevněné plochy s kvalitním povrchem. Offroad – skupina disciplín pro nejrůznější druhy vozidel a obtížností terénu. Trať prakticky výhradně mimo komunikace, na hranici průjezdnosti, ztížená umělými příkopy (často s vodní náplní) a násypy. Změna přírodního prostředí působením vozidel je jedním z charakteristických doprovodných prvků závodu. Speciální disciplíny Závody do vrchu – obvykle automobily na technicky náročné veřejné komunikaci, délka trati v jednotkách kilometrů Závody do strmého vrchu „Tajné závody“ Orientační závody – v motoristickém sektoru dosud neobvyklé, ale z hlediska VCPP latentně hrozící a legislativně velmi obtížně regulovatelná disciplína.

AOPK ČR, SPRÁVA CHRÁNĚNÉ KRAJINNÉ OBLASTI ORLICKÉ HORY Sportovní motorismus v ZCHÚ K pořádání motoristických sportovních podniků je nutno udělení výjimky ze zákona V případě sportovního motorismu platí jednoznačné ustanovení § 26, které jednoznačně vykazuje aktivitu mimo CHKO. Příklady z praktického života však ukazují že existuje nejeden případ realizace sportovního motorismu v CHKO, nejspíše cestou udělení výjimky ze zákona. Pro sjednocení postupu správ CHKO jsou doporučena následující kritéria posuzování sportovních motoristických aktivit: Z pohledu správ CHKO jsou nepřípustné sportovní motoristické aktivity, které samotným svým průběhem nebo souvisejícími činnostmi a) negativně ovlivňují životní podmínky zákonem chráněných druhů rostlin a živočichů b) narušují předmět ochrany ve vyhlášených ZCHÚ, EVL, PO c) negativně ovlivňují funkce prvků ÚSES d) zasahují svým rušivým vlivem do první či druhé zóny odstupňované ochrany přírody Pokud plánovaná aktivita nenaplňuje žádný z předchozích bodů, mohou být pro správy CHKO akceptovatelné takové motoristické činnosti na území CHKO, které se odehrávají uvnitř uzavřených staveb vhodných svým stavebně technickým uspořádáním pro daný účel, nebo v náležitě vybavených, územně ohraničených areálech, určených územně plánovací dokumentací i svým stavebně technickým uspořádáním k pořádání tohoto typu sportovních událostí. K realizaci aktivity je nezbytné aby žadatel získal patřičnou výjimku ze zákona.

AOPK ČR, SPRÁVA CHRÁNĚNÉ KRAJINNÉ OBLASTI ORLICKÉ HORY Cíl regulace Orgány ochrany přírody jsou trvale pod tlakem působícím ke zmírňování restrikcí vůči motoristickým aktivitám. Je to dáno zejména obrovskou masovostí motorismu a společensky etablovanou normou spotřebního způsobu života. Naproti tomu se objevuje zejména místně významná "poptávka po klidu" motivovaná dosažením zvýšené kvality života a odpočinku. Z hlediska přírodních procesů je žádoucí minimalizovat motorismus v nejcennějších partiích VZCHÚ a minimalizovat provozní dopady pracovního a tranzitního motorismu. U tranzitního motorismu přitom realisticky vyřešit současný rozpor mezi požadavky zákona a běžnou praxí. U zážitkového a sportovního motorismu hledat v případě průkazného veřejného zájmu kompromisní řešení v jiném území (průmyslová krajina, urbanizované oblasti), kde jsou přírodní fenomény již silně ovlivněny předchozí lidskou činností. Ve specifických lokalitách lze připustit také užití řízeného zážitkového či sportovního motorismu v rámci péče o území

AOPK ČR, SPRÁVA CHRÁNĚNÉ KRAJINNÉ OBLASTI ORLICKÉ HORY Lokality soustředěných motoaktivit haly, většinou s motokrosovou tratí4 offroadové terény6 silniční okruhy a zpevněné dráhy11 plochá dráha12 krosové okruhy a cvičné terénycca188 enduro lokality* (výchozí místa)12

AOPK ČR, SPRÁVA CHRÁNĚNÉ KRAJINNÉ OBLASTI ORLICKÉ HORY

Děkuji za pozornost Ing. Rudolf Remeš AOPK ČR, Správa CHKO Orlické hory a KS Hradec Králové