Vstup do ekonomie. Obsah prezentace Základní ekonomické pojmy Základní ekonomické systémy Potřeby, statky a služby Životní úroveň.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní ekonomické pojmy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Švejdová. Dostupné z Metodického portálu cz, ISSN:
Advertisements

Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování školství  Školství – důležité odvětví veřejného sektoru  Školství:  Měří, hodnotí a tvoří lidský kapitál.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Ing. Veronika Dostálková MBA POTŘEBY – ZÁKLAD CELÉ EKONOMIKY Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
Práce, výroba ZÁKLADY EKONOMIKY. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ.
Hospodářská politika. Hospodářskou politikou rozumíme opatření státu, kterými realizuje své sociální a hospodářské funkce.
Lidská společnost digitálního věku
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_17-19 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ. Dělíme na: Primární sektor (těžba nerostných surovin, zemědělství, lesní a vodní hospodářství, rybolov) Sekundární sektor (průmysl,
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
STŘEDNÍ ŠKOLA A VYŠŠÍ ODBORNÁ ŠKOLA CESTOVNÍHO RUCHU, SENOVÁŽNÉ NÁMĚSTÍ 12, ČESKÉ BUDĚJOVICE Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.11 Ročník1. ročník.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
Měření výkonu ekonomiky 2. seminář – TNH 2
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
2 Marketingové koncepce
Povolání, zaměstnání, práce
Obchod, trh Základy hospodaření.
Služby I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
TNH 2 – 1. seminář Finanční trh a peníze
Dějiny daňových teorií
Josef Středula, předseda ČMKOS
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
POTŘEBY DUM _13.
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření domácnosti.
Základy ekonomie TNH 1 – 1. seminář
Seminář 1. Předmět ekonomie
Ekonomika– národní hospodářství
Klasická politická ekonomie TNH 1 (DET-4)
Druhy podniků v ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Makroekonomie E 7 - otázky.
Chování zákazníka Zahrnuje všechny činnosti, které zákazník uskutečňuje v souvislosti s nákupem a užitím zboží nebo služby.
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Digitální učební materiál
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Název školy Střední zdravotnická škola a vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
Finanční trh a peníze TNH 2 (S-5)
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka) TNH 2 (S-7)
Ing. Veronika Dostálková MBA
TRŽNÍ EKONOMIKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Zuzana Sýbková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Střední škola obchodně technická s. r. o.
OBCHODNÍ PRÁVO Občanská nauka 1. M
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Zákony trhu. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Transkript prezentace:

Vstup do ekonomie

Obsah prezentace Základní ekonomické pojmy Základní ekonomické systémy Potřeby, statky a služby Životní úroveň

Základní ekonomické pojmy

Předmět ekonomie Ekonomie je věda zabývající se společenskou realitou zvanou ekonomika. Ekonomie zkoumá, jak společnost využívá omezené (vzácné) výrobní zdroje k výrobě různých druhů zboží či služeb (tzv. užitečné statky) a jak tyto užitečné statky rozděluje mezi různé lidi či skupiny.

V rámci ekonomické teorie rozlišujeme: Mikroekonomie - zkoumá rozhodování a chování jednotlivých subjektů, převážně na dílčích trzích. Mezi nejdůležitější tržní subjekty patří:  domácnosti  podniky  stát

Nejdůležitější tržní subjekty Domácnosti - jsou vlastníky výrobních faktorů a nakupují na trhu výrobky a služby pro uspokojení svých potřeb za získané důchody z prodeje výrobních faktorů (mzda, renta, úrok) Podniky - vyrábějí a nabízejí na trhu statky a zároveň i poptávají výrobní faktory (hlavním cílem podniku je dosažení zisku) Stát - ovlivňuje trh tím, že odstraňuje jeho negativní vlivy a jeho pozitivní vliv se snaží naopak posílit (prostřednictvím nástrojů hospodářské politiky či zákonodárných orgánů a institucí). Stát může být na trhu jak v pozici prodávajícího (státní podniky) tak i v pozici kupujícího.

V rámci ekonomické teorie rozlišujeme: makroekonomie – zkoumá vývoj ekonomiky jako celku, k tomuto pozorování slouží čtyři základní agregátní veličiny, které vypovídají o vyspělosti jednotlivých ekonomik, Tyto agregátní veličiny měří:  roční míru inflace  roční tempo růstu hrubého domácího produktu  roční míru nezaměstnanosti  saldo obchodní bilance

Otázky a úkoly Co je předmětem ekonomie? Co řeší makro a co mikroekonomie?

Základní ekonomické systémy

Pro rozlišování ekonomických systémů si musíme zodpovědět tři základní otázky:

1. Co vyrábět? jaké statky se mají vyrábět a v jakém množství statek (výrobek) má užitkovou hodnotu (soubor vlastností jimiž se daný výrobek prezentuje) a směnnou hodnotu (hodnota, za kterou je daný výrobek na trhu směňován)

2. Jak budeme vyrábět? jak budou statky vyráběny kusová, hromadná, sériová výroba

3. Pro koho vyrábět? pro koho se budou statky vyrábět (domácnost, firmy….. ) trh se dělí na tržní segmenty (podle věku, pohlaví, vzdělání, …)

Ekonomické systémy: Zvykový systém Příkazový systém Tržní systém

Zvykový systém nejstarší systém, založený na kmenových vztazích a dělbě práce, uvnitř této skupiny členové kmene pracovali podle svých schopností a pro potřeby všech, v čele stál náčelník a rada starších, kteří rozhodovali o rozdělování výsledných produktů, fungují tzv. Barterové obchody (výměnné obchody), prostřednictvím jichž se obchoduje bez peněz.

Příkazový systém direktivně řízená ekonomika, o základních ekonomických otázkách rozhoduje politická špička, omezeny vlastnické vztahy, dobré zemědělství a zdravotnictví.

Tržní systém na základní ekonomické otázky odpovídá trh a tržní zákonitosti podporuje soukromé vlastnictví výhodou – efektivní využívání zdrojů společnosti nevýhoda - neumí řešit procesy rozdělování a přerozdělování (jak mají přežít ti, co nemohou pracovat) a neumí řešit selhání trhu

Otázky a úkoly Které otázky jsou důležité pro rozlišení ekonomických systémů? Uveď základní charakteristiky ekonomických systémů, které znáš

Potřeby, statky a služby

Potřeby - definice potřeba je pociťovaný nedostatek vědomí nedostatku, které nás nutí tento nedostatek odstraňovat vnitřní požadavky lidí, které vyplývají z vědomí určitého nedostatku

Členění potřeb: hmotné (základní) potřeby – vyjadřují požadavky lidí vlastnit a užívat určité statky nehmotné (duševní) potřeby – vyjadřují požadavky lidí získat znalosti, či dovednosti (studium, rekvalifikační kurz), přátelství, kulturná zážitek atd.

Členění potřeb: potřeby zbytné potřeby nezbytné

Další členění potřeb: primární potřeby - jedná se o základní lidské potřeby (jídlo, potí) sekundární potřeby - jedná se o vyšší společenské potřeby potřeby individuální potřeby společenské

Potřeby mohou být u jednotlivých členů či skupin ve společnosti velmi rozdílné. Potřeby se liší například:  v různých kulturách  u různých příjmových skupin obyvatelstva  u různých věkových skupin obyvatelstva  podle stupně dosaženého vzdělání

Teorie motivace vytvořil americký psycholog ruského původu Abraham W. Maslow rozdělil potřeby člověka do pěti stupňů pyramidy. Maslow chápal člověka jako psychologický organismus, který neuspokojuje své potřeby na stejné úrovni, ale podle významu, který pro něj mají.

seberealizace – rozvoj talentu, rozvoj osobnosti 2. uspokojení z práce – radost z práce, uznání prospěšnosti 3. sociální potřeby – láska, přátelství, pocit sounáležitosti 4. jistota – zaměstnání, zabezpečení ve stáří 5. biologické potřeby – jídlo, pití, spánek, oblečení Teorie motivace

stupně pyramidy stoupají od nižších potřeb k vyšším, člověk, který uspokojil potřeby nižšího stupně, usiluje o uspokojení potřeb vyššího stupně, s rozvojem osobnosti a růstem kvality života se potřeby rozvíjení ve větší míře na vyšších stupních pyramidy.

Statky potřeby lidí jsou uspokojovány prostřednictvím nabízených statků či služeb, statky jsou předměty, které jsou užitečné a lidé je využívají ve vlastní prospěch, statky bývají většinou výtvorem lidské činnosti (mimo volné statky).

Členění statků: statky volné - jsou neomezeně k dispozici (voda, vzduch, světlo) statky ekonomické - vyskytují se v omezené míře a musí se určitým způsobem rozdělovat.  tyto statky jsou většinou výsledkem výroby.

Členění statků: hmotné statky - mají fyzickou podobu a slouží k uspokojování lidských potřeb, např. jídlo, byt, oblečení atd. nehmotné statky – duševní výtvor člověka (znalosti či dovednosti)

Další členění statků: spotřební statky - slouží bezprostředně ke konečné spotřebě (lidé si je kupují a spotřebují) kapitálové statky - slouží k další výrobě (např. stroje, uhlí k výrobě elektřiny, látka na šaty atd.)

Služby Služby jsou ekonomické činnosti, které svým průběhem uspokojují potřeby lidí.

Členění služeb: věcné - slouží k navrácení původních funkcí a k údržbě (např. opravy) osobní - bezprostředně se vážou k člověku (zdravotnictví, školství)

Členění služeb: placené bezplatné - jejich poskytování je velmi důležité zejména v zemích, ve kterých se vyskytuje větší množství sociálně slabších skupin obyvatelstva, jenž si nemohou za některé dražší služby platit.

Spotřeba potřeby uspokojujeme prostřednictvím spotřeby statků a služeb, tyto statky někdo vyrobil a služby někdo poskytuje, a to zpravidla za úplatu, produkce a poskytování statků a služeb za úplatu jsou hospodářskou činností.

Uspokojování některých potřeb je nutné zajišťovat pro společnost jako celek a tyto potřeby jsou uspokojovány prostřednictvím veřejných statků a služeb, veřejné statky a služby poskytuje stát, tyto statky a služby platíme nepřímo prostřednictvím daní.

Členění spotřeby: spotřeba spotřebních statků (nevýrobní spotřeba) - domácnosti spotřeba výrobních statků (výrobní spotřeba) - podniky spotřeba jednorázová - např. jídlo spotřeba dlouhodobá - např. osobní auto

Životní úroveň Životní úroveň je stupeň uspokojování hmotných a nehmotných (duševních) potřeb lidí a souhrn životních podmínek, za kterých jsou tyto potřeby uspokojovány.

Životní úrovní rozumíme tyto složky: kolik statků a služeb obyvatelstvo spotřebuje (nakupuje) a v jaké kvalitě, kolik veřejných statků a služeb je obyvatelstvu poskytováno a v jaké kvalitě, úroveň životních podmínek (životní prostředí, množství volného času atd.).

Oborová klasifikace ek. činností Odvětvová klasifikace ekonomických činností (OKEČ) poskytuje základnu pro přípravu statistických údajů o různých vstupech, výstupech, tvorbě kapitálu a finančních transakcích ekonomických subjektů. Klasifikace OKEČ byla zavedena do statistické praxe v roce S účinností od 1. ledna 2008 však byla OKEČ nahrazena novou Klasifikací ekonockých činností (CZ-NACE).Klasifikací ekonockých činností (CZ-NACE)

Oborový katalog ekonomických činností (velkoobchod, maloobchod)

Klasifikace produkce (CZ-CPA) Předmět klasifikace. Předmětem klasifikace CZ-CPA je produkce, tzn. výsledek ekonomických činností. Ekonomické činnosti jsou tříděny v klasifikaci CZ-NACE4. Tyto dvě klasifikace (CZ-NACE a CZ-CPA) na sebe tedy navazují, což je patrné na jejich struktuře. Rozdíly jsou uvedeny v tab. 1. Produkce je v zásadě dvojího charakteru: mohou to být produkty nebo služby. Produkty jsou všechny průmyslové, zemědělské, lesnické a jiné výrobky, plodiny atd., které jsou výrobci (producenty) dále předávány odběratelům - koncovým spotřebitelům, k dalšímu zpracování nebo prodejcům. Důležitou součástí výrobků jsou díly (popř. příslušenství). Jedná se o díly různých strojů a zařízení, klasifikovaných převážně v oddílech 25 až 32. Díly se obvykle zatřiďují ve stejné třídě (příp. ve stejném oddílu) jako kompletní výrobek. Služby mohou být výrobního i nevýrobního charakteru.

Klasifikace produkce (CZ-CPA) Klasifikace CZ-CPA obsahuje: 21 sekcí, 88 oddílů, 261 skupin, 575 tříd, 1342 kategorií, 3142 subkategorií. Celkem klasifikace CZ-CPA obsahuje 5429 položek.

Klasifikace produkce (CZ-CPA)

Otázky a úkoly Co jsou potřeby člověka? Jak potřeby člověka členíme? O čem pojednává teorie motivace? Čím potřeby člověka uspokojujeme? Jak dělíme statky a služby? Co vyjadřuje pojem životní úroveň? K čemu slouží oborová klasifikace ekonomických činností?