Marketing obchodu. Obsah 1. Specifika ceny v obchodní firmě 2. Metody tvorby ceny 3. Rozhodování o ceně, cenová strategie 4. Další možnosti práce s cenou.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Advertisements

Marketing obchodu. Obsah tématu 1. Funkce obchodu a jeho pozice ve vztahu k výrobě 2. Vymezení specifik obchodu 3. Charakteristické rysy obchodu 4. Současnost.
Marketing. nástroje marketingu mix 5P product – produkt product – produkt price – cena (prodej) price – cena (prodej) place – distribuce (pozice) place.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
FINANČNÍ GRAMOTNOST CENA. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
PRŮZKUM TRHU základy. 1. Odběratelé (zákazníci) Dotazníky nejdůkladnější způsob zjišťování potřeb, názorů a zvyklostí zákazníků.
REKLAMA a její klady a zápory. Co je to REKLAMA ? Placená nebo neplacená propagace výrobku, služby, obchodní značky nebo myšlenky. Slovo reklama vzniklo.
Využití informačních technologií při řízení obchodního řetězce Interspar © Ing. Jan Weiser.
Úvod do předmětu Marketing. Osnova výkladu 1.Definice marketingu 2.Základní pojmy 3.Marketingový mix 4.Vývojové etapy marketingu 5.Shrnutí 6.Otázky a.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
PSYCHOLOGIE PRODEJE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Strategie cenové tvorby 1 Hradec Králové CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Hradecká 1151, Hradec Králové.
Ing. Veronika Dostálková MBA TRŽNÍ MECHANISMUS Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
Téma 1. Charakteristika finančního řízení 1. Cíle finančního řízení 2. Hlavní oblasti finančního managementu 3. Finanční rozhodování podniku 4. Finanční.
Akvizice Získání nového výrobku koupí patentu nebo celé firmy Analýza ABC Rozděluje výrobky do tří skupin, podle toho jak se podílejí na obratu firmy.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích ´. Ústav podnikové strategie CRM v maloobchodní jednotce se sportovním zbožím Autor BP: Jan.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.11 Ročník1. ročník.
5. října 2005GfK GroupROČENKA ČESKÉHO A SLOVENSKÉHO OBCHODU INCOMA Research Zdeněk Skála INCOMA Research.
Základy nabídky a poptávky TNH 1 – 3. seminář Pavel Seknička.
Autor práce: Denisa Vydrová Vedoucí práce: Ing. Petra Solarová, Ph.D. Oponent práce: Ing. František Martíšek České Budějovice, červen 2016.
Marketing obchodní firmy. Obsah 1. Volba lokality 2. Volba vhodných forem prodeje 3. Analýza chování zákazníka ve vztahu k prodejně.
Vítejte na Základech marketingu Vítejte na Základech marketingu.
Měření výkonu ekonomiky 2. seminář – TNH 2
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
2 Marketingové koncepce
Obchod, trh Základy hospodaření.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Analýza merchandisingu a nákupní atmosféry vybrané obchodní jednotky
Systém odměňování pracovníků
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Řízení vztahů se zákazníky ve vybraném podnikatelském subjektu v oblasti.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Základní formy prodeje
Analýza řízení privátní značky v maloobchodní jednotce
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Marketing, reklama a sponzoring ve sportu
Mezinárodní hotelnictví
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Výpočet Q – obchod se zbožím OBCHODNÍ MARŽE, PŘIRÁŽKA
Cena (druhy, změny) Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu.
Klasická politická ekonomie TNH 1 (DET-4)
Jankůjová Natálie Vedoucí: Ing. Roman Švec, Ph.D.
Vítejte na Marketingu.
Makroekonomie E 7 - otázky.
Chování zákazníka Zahrnuje všechny činnosti, které zákazník uskutečňuje v souvislosti s nákupem a užitím zboží nebo služby.
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Marketing VY_32_INOVACE_41_822
RISKUJ Marketingový mix. RISKUJ Marketingový mix.
2. P marketingového mixu Cena. 2. P marketingového mixu Cena.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Digitální učební materiál
Vliv reklamy na společnost
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Analýza konkurence na maloobchodním trhu ve zvolené oblasti
MARKETING V CESTOVNÍM RUCHU
TRŽNÍ EKONOMIKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Zuzana Sýbková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Analýza merchandisingu a nákupní atmosféry obchodní jednotky C&A
Marketing a management 2. ročník
-v tržním hospodářství zaujímá klíčovou pozici
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Organizace práce na prodejně
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Zákony trhu. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Výpočet Q – obchod se zbožím OBCHODNÍ MARŽE, PŘIRÁŽKA
Transkript prezentace:

Marketing obchodu

Obsah 1. Specifika ceny v obchodní firmě 2. Metody tvorby ceny 3. Rozhodování o ceně, cenová strategie 4. Další možnosti práce s cenou

Specifika ceny v obchodní firmě Cena je významným faktorem na straně nabídky, zároveň je rozhodujícím faktorem ovlivňujícím poptávku. (v ČR je nižší kupní síla obyvatel) Rozhodování o ceně v obchodě se zaměřuje na stanovení celkové cenové úrovně sortimentu, než stanovení cen jednotlivých druhů zboží. Rozhodování o cenové úrovni sortimentu by mělo brát do úvahy následující skutečnosti: Komu je nabídka zboží určena (cílový segment, jeho citlivost na cenu, jak je cena vnímána zákazníkem), Jaký je charakter nabízeného zboží, šířka, hloubka sortimentu, obrátkovost, kvalita, úroveň služeb, Jaké jsou náklady spojené s činností obchodní firmy, Jaká je cenová hladina konkurence.

Rozhodování o výši obchodního rozpětí Maloobchodního obratu můžeme dosáhnout dvěma způsoby: - velkým objemem prodeje zboží a nízkým OR - malým objemem prodeje zboží a vysokým OR Rychlá obrátka zásob Pomalá obrátka zásob Nízké rozpětí: Diskontní prodejny Hypermarkety Supermarkety Vysoké rozpětí: Tradiční obchodníci Nízké rozpětí: Diskontní prodejny Hypermarkety Supermarkety Vysoké rozpětí: Specialisované prodejny

Postup rozhodování o ceně: Stanovení cílů – vychází ze znalosti pozice firmy na trhu Zjištění poptávky – pomocí cenové citlivosti spotřebitele. Odhad nákladů fixních i variabilních Analýza nákladů, cen a nabídky konkurence (nejedná se o slepé napodobování, zdůraznění vlastních předností) Výběr metody tvorby cen Volba konečné ceny – dle metody tvorby cen

Faktory ovlivňující cenu Interní faktory Externí faktory Náklady na nákup zboží Mzdové náklady Náklady na zásoby (úvěr) Náklady na prodejní, skladovací, doplňkové plochy Náklady na reklamu, podporu prodeje atd. Marketingové cíle a strategie firmy Sortimentní zaměření, charakter zboží a nabídka služeb Celkový stav ekonomiky země Poptávka (cílová skupina) a její cenová elasticita Konkurence a její cenová strategie Legislativa Kulturní a etické faktory

Metody tvorby cen Známe tři základní metody: Nákladově orientovaná metoda Používá se jako stanovení ceny přirážkou nebo pomocí cílové rentability (analýza bodu zvratu) Maloobchodní cena= náklady + zisková přirážka Konkurenčně orientovaná metoda Firma sleduje ceny konkurence a snaží se jim přizpůsobit Hodnotově (poptávkově) orientovaná metoda Vychází ze stanovení elativně nízkých cen při kvalitní nabídce (příklad IKEA)

Cenové strategie V podstatě existují dvě možné strategie: Strategie trvale nízkých cen Strategie vyšších cen Strategie nízkých cen - cena je určujícím, dominantním faktorem, který vytváří image firmy Strategie selektivně nízkých cen – podstata spočívá ve vytipování produktů, podle kterých zákazník posuzuje celkovou úroveň cen sortimentu Strategie cenových garancí – maloobchodník se zaručí, že poskytuje nejnižší ceny v rámci konkurenčních výrobků Strategie levného sortimentu – maloobchodník se orientuje na vybraný okruh zboží s nízkou cenou Strategie sortimentu vyžadující minimum obchodních nákladů – orientuje se na zboží rychloobrátkové, které vyžaduje minimální manipulaci (často je nabízeno přímo z palet) Strategie vysokých cen – kvalita nabízených produktů spojená s poskytováním nadstandardních služeb.

Další možnosti práce s cenou Referenční cena – vychází z poznatku, že zákazník nezná ani výrobní náklady zboží, ani aktuální ceny zboží na trhu. Mají vytvořenou svou představu o ceně, kterou používají jako základ pro srovnání. (Např. obchodník zařadí méně kvalitní produkt mezi drahým zbožím. Podporuje zdání vyšší kvality tohoto výrobku.) Příklady typů referenčních cen: „férová cena“(co by měl výrobek stát) Typická cena Posledně placená cena Nejvyšší řijatelná cena Nejnižší přijatelná cena Ceny konkurentů Očekávaná budoucí cena Obvyklá zlevněná cena

Systém slev a srážek Obchodník řeší dvě zásadní otázky: Výše slevy – uvádí se, že u sezonních výprodejů se mohou slevy pohybovat kolem 50% i více, u ostatních (likvidace zásob zboží) kolem 25% Načasování slevy – nabízí se výběr z možností zavedení slevy : co nejpozději, po dosažení vrcholu prodeje, postupné zavádění Příklady užívaných slev: Baťovské ceny Výhodnost většího balení Nákup několika kusů zboží zdarma „lákadlo“ – pouze vybrané produkty, které nalákají zákazníky

Otázky k opakování

Použitá literatura