Asistovaná reprodukce Prezentace vytvořena s podporou grantu FRVŠ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

Případové studie Úvodní informace Zpracovávaná témata Ukázka zpracovaného tématu CZ.1.07/1.1.00/ My to umíme.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: NÁZEV:VY_32_INOVACE_ TEMA: ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ Markéta Hanzalová.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Základní škola, Moravský Krumlov, náměstí Klášterní 134, okres Znojmo, příspěvková organizace VY_32_INOVACE_02_PR_VZNIK A VÝVIN NOVÉHO JEDINCE.
Některé právní důsledky zrušení anonymity dárců spermií JUDr. Jan Mach
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Přijímací řízení ve školním roce 2015/ ÚVOD Kde je/bylo možné získávat informace:  Návštěvy SŠ a SOU, dna otevřených dveří  Výstava EDUK ART.
Proč je nutno začít s léčbou neplodnosti včas MUDr. Kateřina Veselá, Ph.D.
Inf Tabulkový procesor - funkce. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Základy rodinného práva Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_188_Charakterové vlastnosti osobnosti Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Pracovní právo.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Pracovní právo.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
AliPechova VÝVOJOVÉ PORUCHY ČLOVĚKA Present.me.
DUM - Digitální Učební Materiál TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
ORGANIZACE PŘIJÍMACÍHO ŘÍZENÍ 2016/2017 část I. - Přihláška na SŠ
koncepce rodinné politiky Dipl.-Pol. Jana Maláčová
JAK PROPAST MACOCHA DOSTALA SVÉ JMÉNO
Rodinné právo.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Koordinace rodinných dávek, pohřebné
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Pojem přeměna obchodní společnosti
Úřad práce České republiky
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Mzda Autor: Pavla Lukešová.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Název projektu: Moderní škola
Anotace Objasnit důvody vzniku státu. Seznámit žáky se znaky státu, popsat různé historické typy států. Výukový materiál.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Germáni – Evropa v době římské DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Prezentace
Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
ČESKO-BRATRSKÁ CÍRKEV EVANGELICKÁ
Genové technologie v zemědělství
9. Heterogenní a homogenní skupiny
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Právo sociálního zabezpečení
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Obecné výklady o důkazech
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Životní cyklus.
Blanka Valdecká, TOO ČMKOS, Seminář pro SIBP
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Psychologie test.
OSVÍCENSTVÍ 18. STOLETÍ VĚK ROZUMU.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Rodinné právo – vybrané otázky
Text zápatí (edituje se v menu Vložení / Záhlaví a zápatí)
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Transsexualita.
Matriční úřad.
Vznik manželství Občanská nauka 1. M.
Mezinárodní osvojení, osvojitelnost dítěte
Neplodnost.
Transkript prezentace:

Asistovaná reprodukce Prezentace vytvořena s podporou grantu FRVŠ.

Umělé oplodnění Reprodukční technika = postup, který napomůže manželskému páru mít dítě.

Typy umělého oplodnění Pokud se neplodnost nedá léčit (např. poruchy ovulace, chirurgický zákrok při postižení vejcovodu), dokáže ji moderní medicína obejít. Využívá k tomu řadu reprodukčních technik. Výběr konkrétního postupu závisí na příčině neplodnosti.

Typy umělého oplodnění umělá inseminace (AI – Artificial Insemination) přenos gamet do vejcovodu (GIFT – Gamete Intro-Fallopian Transfer) oplodnění in vitro a přenos embrya (FIVET –Fertilisation In Vitro and Embryo Transfer) ICSI (Intra-Cytoplasmic Sperm Injection) náhradní mateřství

Umělá inseminace (AI – Artificial Insemination) Umělá inseminace: homologní (žena je oplodněna spermiemi manžela – při oplodnění se tedy nevybočuje z partnerského vztahu k nějaké třetí osobě) heterologní (k oplodnění se použijí spermie cizího muže).

Umělá inseminace (AI – Artificial Insemination) -nejstarší metoda asistované reprodukce Indikace: není možný pohlavní styk (impotence muže nebo vaginismus ženy) nebo v případě anomálií děložního hlenu. Postup: Odeberou se spermie a přenesou se do pohlavního ústrojí ženy (v době, kdy se menstruační cyklus ženy blíží k ovulaci - ať už spontánní nebo uměle vyvolané požitím hormonu)

Přenos gamet do vejcovodu Indikace: částečná neprůchodnost vejcovodů; nezjištěna příčina neplodnosti Postup: vyvolání ovulace a odběr vajíček pomocí laparoskopie odběr a příprava spermií přenos gamet do vejcovodu (angl. vejcovod = fallopian tube), kde dojde k oplodnění

Oplodnění in vitro a přenos embrya Indikace: neprůchodnost vejcovodů; nezjištěna příčina neplodnosti Postup: Při FIVET se pomocí hormonálních preparátů navodí zrání většího počtu folikulů ve vaječníkách. Těsně před ovulací se z nich operativním zákrokem odeberou vajíčka. Ta se umístí do skleněné misky a spojí se s připravenými spermiemi od partnera nebo dárce. Miska se dá na 12 až 18 hodin do inkubátoru, kde jsou podobné podmínky jako v lidském těle. Jestliže spermie pronikne vajíčko, došlo k oplodnění in vitro (IVF). Potom se oplodněná vajíčka přemístí do jiného roztoku, kde se mohou dále vyvíjet. Takto vzniklá embrya se přemístí do dělohy matky.

Oplodnění in vitro a přenos embrya Indikace: neprůchodnost vejcovodů; nezjištěna příčina neplodnosti Postup: Při FIVET se pomocí hormonálních preparátů navodí zrání většího počtu folikulů ve vaječníkách. Těsně před ovulací se z nich operativním zákrokem odeberou vajíčka. Ta se umístí do skleněné misky a spojí se s připravenými spermiemi od partnera nebo dárce. Miska se dá na 12 až 18 hodin do inkubátoru, kde jsou podobné podmínky jako v lidském těle. Jestliže spermie pronikne vajíčko, došlo k oplodnění in vitro (IVF). Potom se oplodněná vajíčka přemístí do jiného roztoku, kde se mohou dále vyvíjet. Takto vzniklá embrya se přemístí do dělohy matky.

Oplodnění in vitro a přenos embrya Anglie: Angličtí vědci (Steptoe, Edwards) přivedli na Luisu Brownovou (červenec 1978, Manchester) „Pánové, chceme vám sdělit, že jedna z našich pacientek, vdaná a bezdětná třicetiletá žena, porodila císařským řezem bez komplikací 25.července 1978 holčičku, která je zdravá a váží 2700 gramů.“ Československo: 4. červenec 1984

Oplodnění in vitro a přenos embrya Benátský patriarcha kardinál Luciani (pozdější papež Jan Pavel I.) jim zaslal telegram s přáním všeho dobrého: „Nemám žádné právo rodiče odsuzovat. Přeji jim vše nejlepší. Jestliže jednali v dobré víře a s čistými úmysly, mohou mít před Bohem velkou zásluhu za to, že využili medicínského zásahu.“

Oplodnění in vitro a přenos embrya finanční stránka: New York Times (1996): V USA kolem 30 klinik IVF ročně. Celkové náklady činí kolem miliónů dolarů, (kliniky mají profit 37%). Jednotlivé páry platí od do $ nebo i více.

ICSI (Intra Cytoplasmic Sperm Injection) - nejnovější technika asistované reprodukce Indikace: muž produkuje velmi malé množství spermií, které nestačí ani k přirozenému, ani k mimotělnímu oplodnění (IVF). Postup: chirurgickým zákrokem se spermie odebírají přímo z varlete či nadvarlete a miniinjekcí se vpraví do vajíčka.

ICSI (Intra Cytoplasmic Sperm Injection) Zatímco pro FIVET je třeba aspoň spermií na 1 ml ejakulátu, pro ISCI stačí získat tolik spermií, kolik máme vajíček (třeba 1 nebo 2) → šance pro mužskou neplodnost. Manželé se nemusí obracet k heterolognímu oplodnění.

Náhradní mateřství (Surrogate materhood) Cizí žena poskytne manželskému páru vlastní dělohu a dítě donosí. Může jít i o případ, kdy matka donosí plod za dceru, která toho není z nějakého důvodu schopná.

Věk při umělém oplodnění? Larry King ze CNN měl dítě se svou sedmou manželkou, když mu bylo 70 let. James Doohan (Scotty ze Star Trek) měl dítě v 80 letech. Adriana Iliescu - neprovdaná učitelka a spisovatelka - porodila (císařským řezem) ve svých 66 letech holčičku

Volba pohlaví potomka Výběr pohlaví může být prováděn ve třech stádiích: před oplodněním – výběrem spermií s X, resp. Y chromozomem před implantací embrya v děloze – užitím IVF a selekcí embryí v průběhu těhotenství – pomocí prenatální diagnostiky a selektivním abortem plodů, které mají nežádoucí pohlaví

Volba pohlaví potomka Argumenty ve prospěch výběru pohlaví potomka jsou následující: kvalita života dítěte „chtěného“ pohlaví může být lepší výběr pohlaví může ovlivnit také kvalitu života rodiny, která touží po potomcích ženského nebo mužského pohlaví (nebo po určitém „proporčním“ zastoupení) díky výběru pohlaví může žena podstoupit méně porodů (např. rodiče mají 4 dcery a touží po synovi) výběr pohlaví může zamezit nadměrnému růstu populace

Volba pohlaví potomka Úmluvy o lidských právech a biomedicíně (podepsaly státy Rady Evropy v roce 1997): „techniky asistované reprodukce se nesmí používat za účelem výběru pohlaví dítěte (nevztahuje se na případy, kdy je takto možné předejít nemoci vázané na pohlaví)“

Volba pohlaví potomka Jaké pohlaví si přejete u prvního potomka? (Německo)

Volba pohlaví potomka

Asistovaná reprodukce – úhrada ZP Podle § 15 odst. 3 zákona č.48/1997 Sb. o veřejném zdravotním pojištění jsou výkony asistované reprodukce hrazeny ženám z veřejného zdravotního pojištění (na doporučení ženského lékaře): -ženám s oboustrannou neprůchodností vejcovodů ve věku 18 – 39 let -ostatním ženám ve věku 22 – 39 let

Asistovaná reprodukce – úhrada ZP Podmínky pro dárkyně oocytů: -žena ve věku 18 – 35 let (anonymita) -netrpí dědičnou chorobou nebo závažnou malformací (funkční nebo kosmetický handicap) -nemá vrozenou srdeční vadu, vysoký krevní tlak -nelze akceptovat ženy z rizikových skupin vzhledem k HIV infekci -negativní testy na syfilis, HIV, hepatitis B, C

Stanovisko církve Neplodnost může být pro manžele utrpením: nemohou dát vnuky svým rodičům, kteří se jich dožadují vidí, jak rostou děti jiných lidí uvědomují si, že jejich rod zanikne společnost je podezřívá z egoismu partner/partnerka nemůže dát dítě manželce/manželovi pocit viny: skutečnost, že žena neotěhotní se považuje za „trest“ za antikoncepci, kterou žena v minulosti používala

Stanovisko církve Úkoly křesťanské rodiny (DŘÍVE) - plození a výchova dětí

Stanovisko církve Úkoly křesťanské rodiny (DNES) 1. vytvářet osobní vztah mezi mužem a ženou 2. sloužit životu (plození dětí) 3. spolupracovat na vývoji společnosti 4. účastnit se života a poslání církve (Jan Pavel II. Familiaris consortio, 1981)

Stanovisko církve „Dítě není něco, co se rodičům dluží, ale je to dar. Největším darem manželství je lidská osoba. Dítě nemůže být považováno za předmět vlastnictví; za něco, k čemu by vedlo uznání domnělého práva na dítě.“ Katechismus katolické církve, čl

Stanovisko církve Kongregace pro nauku víry: Donum vitae (1987)

Stanovisko církve – Donum vitae „Učitelský úřad církve nezasahuje do oblasti přírodních věd na základě nějaké zvláštní kompetence. Na základě znalosti dat, která poskytuje výzkum a technika, chce v duchu svého evangelijního poslání a apoštolské povinnosti předložit mravní nauku odpovídající důstojnosti a celostnímu povolání člověka. Činí tak tehdy, když stanovuje morální kritéria pro užití vědeckého výzkumu a techniky – především když se vztahuje na lidský život a jeho počátky.“

Stanovisko církve – Donum vitae Je rozdělena do třech částí: I. Respekt k lidskému zárodku II. Zásahy do lidského plození A. Heterologní umělé oplodnění B. Homologní umělé oplodnění III. Morálka a státní zákonodárství

Stanovisko církve – Donum vitae „Lidské zárodky, které vznikly in vitro jsou lidské bytosti a právní subjekty: jejich důstojnost a právo na život musí být respektováno již od prvního okamžiku jejich existence. Je nemorální vyrábět lidské zárodky s úmyslem, že budou volně k dispozici jako biologický materiál... Je nutné poukazovat na závažnost ničení lidských zárodků, které za účelem výzkumu vznikly in vitro – ať už díky umělému oplodnění nebo dělením. Badatel, který takto jedná, se staví na místo Boha a dělá ze sebe – i když si toho není vědom – pána nad osudem jiných, protože libovolně rozhoduje koho nechá žít a koho odsoudí k smrti a zabíjí bezbranné lidské bytosti.“

Stanovisko církve – Donum vitae Německý kardinál K. Lehmann označil zákaz homologní umělé inseminace za „překvapivý a jistým způsobem nový“.

Stanovisko církve – Donum vitae Kardinál Bernardin, chicagský arcibiskup: - záleží na jednotlivých párech, zda se rozhodnou pro umělé oplodnění -úkolem církve je přinášet útěchu bratřím a sestrám a nikoli je odsuzovat za jejich rozhodnutí

Legislativa Absence příslušných zákonů je jedním z největších problémů umělého oplodnění!!!

Legislativa 1992 v USA - „Davis v. Davis case“ 2002 v ČR – vdova počala dítě pomocí spermií svého zemřelého manžela. Narodil se jí chlapec, který však úředně otce nemá, neboť za otce se považuje muž, jehož dítě se narodí do 300 dnů po jeho smrti.