Sebepoznání, sebevýchova a učení. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/34.0745 OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MY JSME MŠ VYHLÍDKA J.K.Tyla
Advertisements

Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Realizace projektu: –
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
Předmět didaktiky chemie. Cíl: Seznámení s prostředky materiálními i immateriálními, kterými je možné mladého člověka vychovávat a vzdělávat Podstata.
Jaro na statku FARMÁŘ A JEHO PRÁCE. Čtyři roční období.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
OD PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY K PŘEDŠKOLNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ A ZPÁTKY K PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVĚ Doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc., PhDr. Jana Kropáčková,
Co se přihodí … než se fotka narodí?
Ing. Kateřina Lichtenberková
Plánování rozvoje sociálních služeb Ústecký kraj
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Tatínkovo nářadí pro předškoláky.
Plánování ve školní tělesné výchově
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Didaktické metody Androdidaktika.
Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky
POZORNOST, SOUSTŘEDĚNOST, PAMĚŤ
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Společenská odpovědnost ve školství
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
VYBARVI SI NOVÉ KAMARÁDY…
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
UČENÍ.
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
Najdi jarní květinu, která se nachází jen jednou
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Pedagogická psychologie
Co se ztratilo a co to způsobí ?
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
3. Metody pedagogické diagnostiky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Jsem děvče - čím budu? Povolání.
VÝROBA ŚÍPKOVÉHO ČAJE sebeobsluha.
Jak nám roste krokus vnímání.
Vzdělávání.
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Evropský rok výchovy prostřednictvím sportu – EYES 2004
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Andragogika Vzdělávání.
Pedagogika školního sportu
Psychologie test.
Vzdělávání v Praze Hlavní město Praha podporuje řadu projektů s cílem zvýšit kvalitu vzdělávání zaměření na instituce zřizované Hlavním městem Praha pomoc.
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
11. Program podpory zdraví v mateřské škole (Havlínová):
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Poznávací schopnosti, zrakové vnímání
Mgr. Kateřina Lojdová Teorie a metodika výchovy Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání Mgr. Kateřina Lojdová
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
OSOBNOST.
Orientujeme se v prostoru
Exotická zvířata se stejnou hláskou na začátku
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
ADAPTACE NA ŽIVOT VE ŠKOLE
GEOMETRICKÉ TVARY PoZNÁVEJ.
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Centra kolegiální podpory
Schůzka fakultních provázejících učitelů a metodiků praxe Katedra primární pedagogiky PdF MU (Galerie RUV)
Strategické řízení a plánování
Vztah k životnímu prostředí
Dopravní prostředky A jejich řidiči.
Hudební nástroje vnímání.
Transkript prezentace:

Sebepoznání, sebevýchova a učení

Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské Lázně, Obchodní 282 Tento projekt je financován Evropskou unií – Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Autor:Mgr. Václava Talábová Předmět:Základy společenských věd

Obsah Sebepoznání1 Prostředky a metody sebepoznání2 3 Sebevýchova4 Sebevzdělávání5 6 Učení7 8 9 Druhy učení10

Obsah Typy učení11 Typy učení12 Efektivní učení13 Efektivní učení14 Efektivní učení15

Pro rozvoj osobnosti má velký význam sebepoznávání a sebevýchova. Sebepoznání je východiskem a předpokladem pro sebevzdělávání. Sebevzdělávání a sebevýchova jsou celoživotní procesy, nejsou omezeny na školu a školní docházku. Sebepoznání 1

Prostředky a metody sebepoznání poznání prostřednictvím druhých lidí – názory, připomínky, hodnocení rodiči, kamarády, učiteli, neznámými lidmi pozorování sebe sama – především ve vypjatých situacích, náročných (reagujete bez přetvářky) 2

psaní deníku – pravidelné úvahy dotazníky, testy – inteligence, pozornosti, paměti, … metoda volných asociací – volné myšlenky, pocity, postřehy, nálady, … Prostředky a metody sebepoznání 3

Sebepoznání je východiskem pro sebevýchovu. Sebevýchova, a hlavně sebevzdělávání je pak vyšším stádiem lidské cesty za úspěchem v povolání, které následuje po vzdělání ve škole. Sebevýchova 4

Dosažené školní vzdělání je pouhým předpokladem pro výkon povolání. Pokud v něm ovšem chceme být úspěšní, je nutné vydat se znovu na cestu. Na cestu sebevzdělávání a vzdělávání mimo školu, na cestu jež je v podstatě bez konce, neboť vývoj v mnoha oborech jde neustále kupředu. Sebevzdělávání 5

6

proces získávání zkušeností v průběhu celého života proces získávání zkušeností v průběhu celého života umožňuje organismu přizpůsobit se podmínkám prostředí, ve kterém žije, umožňuje organismu přizpůsobit se i změnám podmínek – u člověka přírodním a společenským. Učení 7

Činnosti, kterými jedinec: získává, rozšiřuje a prohlubuje své poznatky, vědomosti, osvojuje si dovednosti, postupy a návyky, mění své formy chování a jednání, formuje osobní vlastnosti, rozvíjí svou osobnost. 8

zkušeností. Probíhá na základě zhodnocování a využívání průběhu a výsledků svých činností - tzn. zkušeností. opak vrozeného Aktivní tvořivý proces, který rozšiřuje vrozené dispozice a rozšiřuje možnosti jedince = opak vrozeného. Učení 9

Druhy učení podle přístupu k učení Záměrné aktivní proces, záměrná činnost Bezděčné bez záměru, hra, každodenní opakující se činnosti podle obsahu senzomotorické učení učení se systematickým poznatkům a pojmům učení se jak řešit problémy sociální učení 10

Typy učení Učení neasociativní = nedochází k asociaci více podnětů, mění se pouze reakce na jeden podnět habituace = přivykání, pokles intenzity reakce na daný podnět, senzitizace = zvyšování intenzity reakce na daný podnět. Učení asociativní = dochází k asociaci 2 nebo více podnětů, které působí současně (v úzkém časovém vztahu) klasické (pavlovovské) podmiňování = vznik vazby nepodmíněně reflexního děje na nový podnět, instrumentální (operantní) podmiňování = spojení nepodmíněného podnětu se vzorcem chování, 11

učení hrou = nacvičování vzorců chování napodobování = opakování chování pozorovaného u jiného jedince učení vhledem = pochopení vztahů mezi ději a podněty, nejvyšší forma učení imprinting = vtištění, k asociaci dojede již při jediném spojení podnětů, paměťová stopa je trvalá, možné jen v raných obdobích ontogenetického vývoje Typy učení 12

Pro efektivní sebevzdělávání je dobré respektovat některé zákony efektivního učení. Zákony efektivního učení Motivace Zpětná vazba – kontrola Přenos (transfer) – již známého do zrovna naučeného, rychlejší učení se novým vědomostem, zkušenostem, již zvládnuté vědomosti nám pomáhají k rychlejšímu naučení se novým vědomostem Opakování: zapomínání je neúprosný proces postihující každého 1. den zapomenete 50% naučeného 2. den si pamatujete jen 34% naučené látky 3. den si pamatujete jen 28 % naučené látky 6. den si pamatujete 25 % naučené látky Efektivní učení 13

Pro efektivní učení je dobré znát dvě věci: jaký jsme poznávací typ – jakým způsobem si nejvíce zapamatujeme, jak si potřebné znalosti vybavujeme – vizuální typ (zrakový) – akustický typ (sluchový) – kinetický typ systém – osvojování učební látky má své etapy – studijní příprava – motivace, učební plán(kdy, kde a co se učit), shromáždění a seřazení studijních materiálů, soustředění na učení – psychicky se připravit na to co nás čeká – vlastní prostudování látky a okamžité zopakování – porozumění – opětovné opakování – vštípení do paměti Efektivní učení 14

4 základní druhy lidského učení: Učení poznatkům osvojování vědomostí a informací Senzomotorické učení smyslově pohybové – které rozvíjí názorné poznávání a pohybové stránky činnosti Učení intelektovým činnostem učení se metodám řešení problémů, rozvíjí myšlenkové procesy a intelektové schopnosti i dovednosti. Sociální učení učení se žít mezi lidmi, začlenit se do společnosti Efektivní učení 15

DVOŘÁK J. A KOLEKTIV.: Odmaturuj ze společenských věd. Praha: Didaktis, maminkam-na-materske-nabizeji-vs-studium- pres-internet.html Použité zdroje