Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět:Finanční gramotnost Tematický okruh: Finanční gramotnost Název materiálu: Cenové změny zboží Číslo materiálu:VY_62_Finanční gramotnost_1.A_FG_01/20 Autor: Ing. Vladimír Kasík Datum tvorby: Použité zdroje zmíněny v závěru.
Anotace: Předložený materiál shrnuje příčiny a rozvádí důsledky cenové změny zboží. Seznamuje tak s tématem, které je zásadně platné v oblasti finanční negramotnosti.
Cenové změny zboží Co je způsobuje a co mohou způsobit…
Cenové změny vyvolané firmou Ke zdražování produktů vede inflace nebo nadměrná poptávka : -Vyrábíte a prodáváte cereální müsli = tvoří je ovesné vločky, sušené pšeničné klíčky, sušené ovoce, čokoláda, vanilka, ořechy, kukuřičné lupínky. - Dodavatel zdraží ořechy a sušené ovoce.
Jaké máte možnosti se udržet se svým výrobkem na trhu? -levnější substitut (náhrada) - změna dodavatele (není vždy možné) - zmenšit množství ve stejném balení - s ohledem na náklady převzít vlastní režii -transformace do nového výrobku -ušetřit na nepodstatnostech -říci spotřebiteli pravdu proč
Co musí podnikatel ještě vědět o ceně Stanovení ceny s ohledem na pravděpodobnost uzavření kontraktu: rozsah zakázky určuje Vaši snahu: dáte slevu, ale snažíte se např. zajistit dopravu, lepší obal (zásilka jde lodí do Japonska), vybavení potřeb. dokumenty, dát slevu na servis a náhr. díly (vstřícnost není jen v ceně výrobku, je i v ostatních operacích…)
Pro stanovení výsledné ceny -kombinujeme metody: * ekonomické faktory (náklady, zisk…) * psychologické faktory (motivace zákazníka, způsob nákupu…) většina spotřebitelů považuje cenu za indikátor kvality za vyšší cenu očekává příslib jedinečnosti nikdy nezapomeňte, že musíte alespoň pokrýt náklady vaší výroby
Manipulace s cenou: -cena vs. přepravní náklady: donutíte zákazníka si za dopravu připlatit ? -cenové úlevy: množstevní (1000 ks), hodnotový (nad Kč), věrnostní rabat (po pěti letech) -ceny různým věkovým skupinám -customized product (rozšířená verze stojí mnohem víc, ale není drahé ji udělat) -cena podle regionu -cena v závislosti na sezóně -dumpingové ceny (levnější v zahraničí×drahé doma)
To je vše o ceně raději toho necháme, dostali bychom se někam, kde by vás to už jen šokovalo…
Zdroje: Ing. Libor Michalák, CSc, Tematický materiál „Marketing“, FEK ZČU Cheb, Cheb J. Zlámal, Z. Mendl, Ekonomie nejen k maturitě, Computer Media Kralice na Hané, ISBN: kliparty MS Office