MANAGEMENT P.F. Drucker: „Výklad pojmu „management“ je zvláště nesnadný. Především jde o pojem čistě americký a je obtížné ho výstižně přeložit do ostatních.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Případové studie Úvodní informace Zpracovávaná témata Ukázka zpracovaného tématu CZ.1.07/1.1.00/ My to umíme.
Advertisements

PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Manažerské kvantitativní metody I Literatura Gros I.: Matematické modely pro manažerské rozhodování. Vydavatelství VŠCHT Praha ISBN
ÚVOD DO MANAGEMENTU Zpracoval Ing. Jan Weiser. Osnova výkladu  1. Proč a jak studovat management?  2. Základní pojmy a definice Definice organizace.
MAM Milan Pučálka. Styl řídící práce Forma vztahu manažera k spolupracovníkům bývá označována jako styl řídící práce: Ten se liší v závislosti na: – Okamžité.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
Odměňování pracovníků Minimální mzda. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název.
NSK A SEKTOROVÉ DOHODY JAKO NÁSTROJE PRO PROVÁZÁNÍ POTŘEB ZAMĚSTNAVATELŮ A VZDĚLAVATELŮ Ilona Šimarová, Svaz průmyslu.
Výzkum efektivnosti fungování veřejné správy Interní grant VŠP Jihlava Měrtlová - Nečadová - Kovář.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Úvod k přednáškám o Jištění kvality technologických procesů VŠCHT pd v
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Jírovcova 24/1347, České Budějovice 1 Vzdělávání poskytovatelů sociálních.
Téma 1. Charakteristika finančního řízení 1. Cíle finančního řízení 2. Hlavní oblasti finančního managementu 3. Finanční rozhodování podniku 4. Finanční.
Změny v požadavku na proces edukace vojenských profesionálů Radomír Saliger,Vratislav Pokorný Katedra řízení lidských zdrojů Fakulta ekonomiky a managementu.
Plánovací část projektu Cíl projektu - vychází z řešení z prognostické části, - odpovídá na otázku, čeho má být dosaženo? - představuje slovní popis účelu.
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Politologie Základní pojmy. Politologie Společenská věda politická věda, věda o politice, teorie politiky, věda o moci. „Je to vědecká disciplína zabývající.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Rozhodování. Podle typu rozhodovacího problému  za jistoty  za rizika (nejistoty)  za neurčitosti Kdo bude řešit  Skupina  Jednotlivec.
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB JIHLAVA Mgr. Naděžda Vrbatová, PhD.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
2 Marketingové koncepce
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Výrobní faktory v organizaci
Pracovní porada Pracovní list.
Společenská odpovědnost ve školství
Téma 11: Finanční plánování
Pracovní porada Pracovní list.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Základní informace o poskytovateli
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Základy ekonomie TNH 1 – 1. seminář
Ekonomika– národní hospodářství
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Kompetenční modely Mgr. Andrea Drdáková.
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Vůdcovství - leadership
Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol na období Petr.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
RIZIKO.
Management Přednáška 7, 8: Plánování.
Manažer ve firmě. Manažer ve firmě Osobnost manažera Vrozené vlastnosti Získané dovednosti Temperament Inteligence Potřeba řídit činnost jiných lidí.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Systém cílů organizace, nástroje a principy řízení
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Klasický management. Klasický management KLASICKÝ MANAGEMENT první fáze vývoje managementu vychází z praxe, zaměřen na organizování výroby.
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Management.
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Pravidla a doporučené postupy pro vytváření studijních programů
RIZIKO.
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
Mistrovská zkouška Jednání Sektorové rady
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Organizace práce na prodejně
Střední škola obchodně technická s. r. o.
OBCHODNÍ PRÁVO Občanská nauka 1. M
Život bez střeva , Praha.
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa
Transkript prezentace:

MANAGEMENT P.F. Drucker: „Výklad pojmu „management“ je zvláště nesnadný. Především jde o pojem čistě americký a je obtížné ho výstižně přeložit do ostatních jazyků, dokonce i do britské angličtiny. Označuje nejen funkci, ale také lidi, kteří je vykonávají. Označuje nejen sociální postavení a jeho stupeň, ale také odbornou disciplínu a obor studia.“ P.F. Drucker: „….management je funkcí, je disciplínou, návodem, který je třeba zvládnout a manažeři jsou profesionálové, kteří tuto disciplínu realizují, vykonávají funkce a z nich vyplývající povinnosti.“

P.F. Drucker Peter Ferdinand Drucker Zakladatel moderního managementu

Různá pojetí definice managementu Vedení lidí Specifické funkce vykonávané vedoucími pracovníky Předmět studia a jeho účel

první skupina pojetí Americké společnosti pro management: „M znamená vykonávání úkolů prostřednictvím práce jiných, dnes bývá interpretováno jako M je umění dosahovat cíle organizace rukama a hlavami druhých.“

druhá skupina pojetí K.H. Chunga: „M je proces plánování… „ a K. Mullera: „M jsou typické činnosti, které manažer vykonává, jako je rozhodování, organizování, plánování, kontrolování, vedené lidí, koordinace, motivování atd..“

třetí skupina např. S.P. Robins,A. Pearce a R.B. Robinson: „M je proces optimalizace využití lidských, materiálních a finančních zdrojů k dosažení organizačních cílů.“

Vedení a řízení V českých podmínkách se obvykle vedení a řízení příliš nerozlišuje. Obojí bývá zahrnuto pod jednotný pojem management či teorie řízení. Vedení musí vždy začínat a ani sebelepší řízení nemůže nedostatek vedení nahradit.

Vedení a řízení Vedení řeší CO DĚLAT, řízení se zabývá tím, JAK TO UDĚLAT!!! P. Drucker a W. Bennis v dnes již klasické definici: ŘÍZENÍ JE DĚLÁNÍ VĚCÍ SPRÁVNĚ; VEDENÍ JE DĚLÁNÍ SPRÁVNÝCH VĚCÍ.

Vedení Vedení (Leadership) - otázka: CO chceme dokázat? Kam chceme dojít? Co je konečný cíl, ke kterému naše firma směřuje? Jaký je základní účel, poslání, mise naší organizace? (tj. základní strategie).

Řízení Řízení (Management) – je již zaměřeno na otázky druhého řádu: JAK to udělat nejlépe? Jak se tam co nejrychleji a nejefektivněji dostanu? Jakým způsobem nejlépe organizovat a řídit práci všech lidí v organizaci, abychom k danému cíli dospěli s vynaložením co nejmenší námahy i prostředků? (tj. taktika, operativa).

Management - shrnutí Ucelený soubor ověřených přístupů, názorů, zkušeností, doporučení a metod, které vedoucí pracovníci (manažeři) užívají ke zvládnutí specifických činností (manažerských funkcí), jež jsou nezbytné k dosažení soustavy podnikatelských cílů organizace. „Vykonavateli“ M jsou lidé tj. vedoucí pracovníci („manažeři“). Lze aplikovat na různých organizačních úrovních. Je obsahovou náplní značně obecnou disciplínou se širokým aplikačním záběrem. Obecným posláním manažerské činnosti je dosažení prosperity uvažované organizace či procesu.

Východiska a obecné principy manažerské práce Systematický rozvoj západního managementu v prvních desetiletích minulého století je spojován se 4 klasickými směry. Obvykle se označují jako školy: 1.Vědeckého řízení 2.Lidských vztahů 3.Správního řízení 4.Byrokratického řízení

Ad1. Škola vědeckého řízení (taylorismus) F.W. Taylor, F.B. Gilberth, H. Emerson, S. E. Thompson. Klady: zdůvodněné racionální postupy plánování, provádění a odměňování práce, umění dělat sladěně, rychle, kvalitně a hospodárně. Zápory: Podcenění zvláštní úlohy člověka, kterého inženýrské přístupy degradovali na výrobní faktor souměřitelný s výrobkem nebo strojem.

Ad2. Škola lidských vztahů Hlavní představitel v USA E. Mayo, M. P. Folletová, W.D. Scott a další. Evropa – „otec“ průmyslové psychologie či psychotechniky – Němec H. Munsterberg Klady: Je východiskem pro moderní personalistiku až do závěru, že lidé jsou největším kapitálem dobrých organizací. Zápory: Kritizována bývá zahloubanost do psychologicko - sociálních otázek, vede k nedoceňování věcnosti problematiky řízení.

Ad3: Škola správního řízení Francouz H. Fayol ( 14 Fayolových principů správní činnosti) Klady: stále platný koncept manažerských funkcí, myšlenka řídit celek organizace sladěně a vyváženě – jako „orchestr“. Zápory: nebezpečí snahy příliš systematizovat bohatost manažerských procesů do obecných konceptů.

Ad 4: Škola byrokratického řízení Klíčovým představitelem Němec M. Weber. Klady: 6 Weberových principů byrokratické organizace je klasickým východiskem pro dnešní pojetí organizačních řádů a norem. Zápory: byrokratická strnulost skrytá v doporučovaných řádech.

„postklasické“ období sahá až do současnosti Klasifikace manažerských přístupů: A.procesní přístupy B.psychologicko – sociální přístupy C.systémové přístupy D.kvantitativní přístupy E.empirické přístupy

procesní přístupy Ucelené a harmonické fungování zkoumané organizační jednotky. Obecně platná doporučení pro zvládnutí hlavních manažerských funkcí. Snaha sevřít obrovskou rozmanitost manažerských poznatků do obecných pravidel.

psychologicko – sociální přístupy Škola lidských zdrojů, pozornost je zaměřena na manažerské funkce výběru a rozmístění spolupracovníků a pak zejména na jejich vedení. Stimulace, motivace, rozvoj iniciativy a aktivity.

systémové přístupy Nezbytnost komplexního chápání dílčích manažerských procesů. Integrace, harmonie („Foylův orchestr“). Významným představitelem Ch. Barnard.

kvantitativní přístupy Uplatňování matematických modelů, formalizovaných metod. Mají blízko k Taylorovu vědeckému řízení. Síťové grafy pro řešení časové slednosti, teorie zásob, teorie obnovy a údržby apod.

empirické přístupy Rozbor a zobecnění kladných i záporných poznatků z manažerské praxe. Konfrontace poznatků s teorií. Rychle reagují na potřeby doby!

MANAŽERSKÉ FUNKCE Typické činnosti, které manažer (vedoucí pracovník) vykonává ve své práci. Jsou základní orientací pro studium managementu. Harold Koontz a Heinz Weihrich: plánování – planning organizování – organizing personální zajištění – staffing vedení lidí – leading kontrola – controlling

Specifika firmy Z obecného hlediska je firma (organizace) „plánovitě organizovaná hospodářská jednotka, v níž se zhotovují a prodávají věcné statky a služby“. Předmětem jejího hospodářství jsou potom všechna rozhodnutí o využití disponibilních výrobních faktorů, jejichž prostřednictvím se má dosáhnout určitých cílů, (ve většině případů zejména maximálního zisku).

Podnik Podnik vystupuje jako organizačně ucelená jednotka. Jeho vnitřní články (útvary, divize, pracovní skupiny…) mají pouze podmíněnou samostatnost, danou rozsahem delegování pravomoci a odpovědnosti z podnikového vedení. Jednotlivé podniky se od sebe vzájemně liší ať už velikostí (od několika desítek zaměstnanců až po několik tisíc), tak svým zaměřením (výroba, správa, služby atd.).

Společné rysy podniků a firem Podniky mají několik charakteristických vlastností. Můžeme je popsat, dle potřeby, z několika hledisek: 1. výrobně-technického - technická samostatnost; podnik je technologicky relativně uzavřený celek. Z tohoto hlediska jde o systém spojení lidí a výrobních prostředků v procesu. Podnik ke své práci potřebuje pracovníky a výrobní zařízení, dále energii, pohonné hmoty, suroviny, hotové výrobky jiných firem nezbytné k realizaci svých cílů. 2. sociologického - kolektiv lidí, soubor vzájemných mezilidských vztahů, prostředí, v němž se rozvíjí sociální vztahy všech jeho členů (zaměstnanců i zaměstnavatelů). Vytváří se zde pocit sounáležitosti s podnikem, zainteresovanosti na jeho činnosti, pocit hrdosti na vykonanou práci, ale i odpovědnost za správné fungování celého podniku. 3. organizačního - každý podnik má svoji specifickou organizační strukturu. 4. právního - podnik se nachází v právním prostředí, řídí se psanými i nepsanými zákony země, v níž působí. Je právnickou (případně, zřídka i fyzickou) osobou, která disponuje právní subjektivitou, z čehož pro něj plyne celá řada práv, ale i povinností. 5. ekonomického – princip samofinancování- financování

Vlivy okolí Každá firma (organizace) působí v nějakém prostředí, které na ni více či méně působí. Do okolí firmy můžeme zařadit její zákazníky, dodavatele, konkurenci, ale i státní a finanční orgány, domácnosti, trh práce, surovin a materiálů, služeb, financí atd. Z hlediska působení na firmu (organizaci) můžeme vlivy dělit na přímé a nepřímé.

Nepřímé vlivy politické - vyplývají z hospodářské politiky státu. ekonomické - úrokové míry, úroveň inflace, trendy vývoje na světových i domácích trzích, kupní sílu atd. sociální –vývoj lidských hodnot, potřeb, postojů, životního stylu, módních trendů - vycházejí především z historického, kulturního a demografického vývoje společnosti

Vlivy přímé konkurence zákazníci - určují, jakým směrem se bude organizace ubírat dodavatelé - vliv na náklady organizace věřitelé – málokterá organizace má dostatek financí na velké investiční celky, věřitelem může být banka, jiná organizace, obchodní partner trh práce - možnost získat pracovníky s potřebnou kvalifikací.

Kritické faktory úspěchu pojetí tzv. Kritických faktorů úspěchu (Critical Success Fartors) snaží se koncentrovat pozornost vedoucích pracovníků na ty stránky jejich práce, které mají pro ně zásadní význam. Jejich dílčí kvalitou a harmonickou integrací v celek je výrazně podmíněna globální úspěšnost fungování firmy. Příkladem je Koncepce 7S

Koncepce 7S Ucelený přístup založený na stanovení a vzájemné podmíněnosti sedmi faktorů v manažerské činnosti. Jsou to Strategy (strategie) Structure (struktura) Staffs (spolupracovníci) Systems (systémy řízení) Shared values (sdílené hodnoty) Style (styl manažerské práce) Skills (schopnosti)

Strategie programové stanovisko vrcholového managementu k podnikatelskému zaměření firmy – např. formou dokumentu znát z věcných hledisek svou oblast podnikání (to know the business you are in) volba postupu dosažení cílů zabezpečení pružného někdy i průběžného způsobu adaptace cílů na změny a příležitosti podnikatelské činnosti hybnou silou jsou inovace

Struktura vymezení a obsahová náplň vazeb vazby vertikální a horizontální a další

Spolupracovníci lidé, kteří se rozhodovací či výkonnou činností podílejí na realizaci manažerských funkcí vytvářejí dílčí kolektivy s jejich mezilidskými vztahy

Systémy řízení postupy, metody, techniky a technologie manažerské práce usnadňují zhodnocení znalostí, zkušeností, dovedností a užitečných návyků lidí pro plnění jejich poslání v činnosti firmy

Sdílené hodnoty dávají základní orientaci pro sociální, hospodářské, kulturní poslání společnosti, spoluvytváří motivační prostředí

Styl manažerské práce způsob jednání vedoucích pracovníků při uplatňování manažerských funkcí vůči jiným vedeným kolektivům

Schopnosti zkratka pro soubor znalostí, dovedností a návyků, které představují myšlenkové bohatství podnikových kolektivů, a tím profesionální a kvalifikační zázemí pro úspěšnou práci.