Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Zásady zdravé výživy Dagmar Šťastná. Hlavní zásady Racionální (rozumná) výživa má individuální charakter a splňuje všechny nároky organismu. Je nutné.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Zásady zdravé výživy Dagmar Šťastná. Hlavní zásady Racionální (rozumná) výživa má individuální charakter a splňuje všechny nároky organismu. Je nutné."— Transkript prezentace:

1 Zásady zdravé výživy Dagmar Šťastná

2 Hlavní zásady Racionální (rozumná) výživa má individuální charakter a splňuje všechny nároky organismu. Je nutné dodržovat několik zásad. 1. Energetická hodnota stravy - příjem stravy odpovídá energetickému výdeji. V průběhu života se příjem energie mění. V dětství kdy organismus roste a sílí musí být přívod energie vyšší, než je energetický výdej. V pozdějším věku se má přívod energie snižovat. 2. Složení stravy - má obsahovat denně správné množství základních živin, vitamínů a minerálních látek. Pokrmy je vhodné kombinovat tak, aby v nich byly zastoupeny všechny základní skupiny potravin. 3. Správná příprava stravy - zvolit šetrnou předběžnou i tepelnou úpravu potravin podle druhu. 4. Správné časové rozložení jídla - 3 až 5 denních jídel. U nás je zvykem konzumovat snídani, oběd, večeři, které se doplňují přesnídávkou a svačinou. 5. Prostředí, kde je jídlo konzumováno - způsob servisu, kulturnost prostředí, vzhled pokrmu

3 Strava smíšená Strava smíšená je pro člověka přirozená a odpovídá jeho fyziologickým potřebám. U dospělého člověka má být celková energetická potřeba krytá asi z l5 % bílkovinami, 30 % tuky a 55 % glycidy. Strava smíšená musí být pestrá a obsahovat 5 různých skupin potravin. l. Maso, masné výrobky a vejce - mají krýt asi l0 % celodenní energie. 2. Mléko a mléčné výrobky - mají tvořit asi l5 % celodenního výdeje energie. 3. Obiloviny a luštěniny - tvoří asi 35 % celodenní energie (zdroj bílkovin a glycidů) 4. Zelenina, ovoce a brambory - tvoří asi l5 % energie. Mají velký biologický význam, jsou zdrojem vitamínů a minerálních látek. 5. Tuky a cukr - jsou zdrojem energetické hodnoty, mají tvořit asi 25 % příjmu. Strava má být plnohodnotná. Nevyrovnanost v jednotlivých složkách potravy může být příčinou různých problémů.

4 Další druhy stravy Syrová strava Při tepelném zpracování potravy se u některých potravin ničí biologická hodnota (některé vitamíny). Je to hlavně u rostlinné stravy, zejména u ovoce a zeleniny. Z živočišné potravy se v syrovém stavu používá mléko a mléčné výrobky. Syrová strava se dnes používá jako doplněk stravy. Vegetariánská strava Je strava zaměřená na rostlinné potraviny.Ze stravy se vylučuje hlavně maso. Názory na tento druh stravy se do jisté míry liší. - vegani - totální vegetariáni, ze stravy vylučují všechny živočišné potraviny vč. medu - vitariáni- konzumují syrovou rostlinnou stravu

5 Obecné zásady omezit používání tuků, zejména živočišných více používat rostlinné oleje bez tepelné úpravy ( např. jako zálivky na saláty) zvýšit spotřebu zeleniny, pokud je to možné tak v syrovém stavu méně používat masa tmavá, zvýšit spotřebu ryb, rybích výrobků častěji zařazovat do jídelního lístku mléko a mléčné výrobky se sníženým podílem tuku méně používat bílé pečivo, ve zvýšené míře podávat celozrnné výrobky omezit používání vajec a vnitřností pokrmy méně solit, totéž platí o používání cukru moučníky nahrazovat ovocem

6 Zásady stravování podle věku v období kojení - mateřské mléko, od šesti měsíců se má přejít na pestrou kojeneckou stravu batolatům se strava přizpůsobuje dospělým, nekořenit,méně solit předškolní věk - strava je pestrá, více mléka a mléčných výrobků, uplatňovat správné návyky na přijímání potravin a výživu školní věk - dětský organismus se bouřlivě vyvíjí a sílí, podle pohlaví se strava diferencuje od 11 let, organismus mladého člověka v této době dospívá, dokončuje se stavba jeho těla dospělý - lehce, středně a těžce pracující mají různý fyzický výdej energie výživa ve stáří - snižuje se tělesná aktivita, zpomalují se metabolické procesy, potřeba méně energie, snižovat příjem živočišných tuků, konzumaci vajec, jíst méně a častěji a hodně ovoce a zeleniny

7 Zdroje Obrázky:


Stáhnout ppt "Zásady zdravé výživy Dagmar Šťastná. Hlavní zásady Racionální (rozumná) výživa má individuální charakter a splňuje všechny nároky organismu. Je nutné."

Podobné prezentace


Reklamy Google