Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výživa a potraviny Základní směry ve výživě www.skutecnachut.cz.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výživa a potraviny Základní směry ve výživě www.skutecnachut.cz."— Transkript prezentace:

1 Výživa a potraviny Základní směry ve výživě

2 Co ovlivňuje naše stravování? vlastní povaha člověka zvyklosti regionu a rodiny ekonomická situace země a jednotlivce módní trendy a reklama moderní poznatky z oblasti výživy

3 Které potraviny jsou zdravé? Neexistují špatné a dobré potraviny. Existuje nesprávně složená strava, která způsobuje člověku různé zdravotní problémy. Zdravá strava vyžaduje hlavně zdravý rozum.

4 Dělená strava založená na poměru základních živin Jejím autorem je polský lékař a dietolog Jan Kwasniewski. Jde o málo známý, ale pravděpodobně nejlepší stravovací směr současnosti. Člověk může jíst potraviny v jakékoliv kombinaci, ale musí být dodržen správný poměr základních živin, bílkovin (B), tuků (T) a sacharidů (S) ve všech konzumovaných potravinách v jednom jídle. Poměr živin je stanoven takto: B : T : S = 1 : 3,5 : 0,3 tato dieta je ověřená v lékařské praxi je efektivní a dají se s ní vyléčit mnohé “neléčitelné“ nemoci zabezpečuje správnou funkci mozku nutné konzumovat dostatek zeleniny, velmi omezeně ovoce člověk nepřibírá na váze i přes velkou konzumaci tuků stačí konzumovat pouze dvě jídla denně

5 Dělená strava Dělená strava – Vychází z poznatku, že bílkoviny, tuky a sacharidy se tráví různě dlouhou dobu a odlišným způsobem. Nejrychleji se tráví sacharidy, nejpomaleji tuky. V průběhu jednoho jídla se konzumují potraviny obsahující převážně jednu z hlavních živin (B,T,S), aby bylo zabezpečeno jejich dokonalé trávení. Během dopoledne pouze čerstvé ovoce nebo ovocné šťávy. Maso nekombinuje s běžnými přílohami (brambory, rýže, těstoviny), ale pouze se zeleninou.

6

7 Vegetariánství Je to způsob stravování, který preferuje potraviny rostlinného původu. Dělí se na několik dalších směrů. Vegani - nejpřísnější vegetariáni, konzumují stravu pouze rostlinného původu, žádnou živočišného původu. Frutariáni - konzumují syrové ovoce a ořechy. Lakto-vegetariáni - jedí také mléko a mléčné výrobky. Lakto-ovo-vegetariáni - jedí i vejce a vaječné výrobky. Semivegetariáni - částeční vegetariáni, připouští 2-3 x týdně rybu nebo jiné bílé maso.

8 Vegetariánská výživa, která připouští konzumaci vajec, mléka a mléčných výrobků, je z hlediska zastoupení jednotlivých prvků výživy kompletní! Zdraví dospělí lidé ji mohou konzumovat po celý život bez rizika ohrožení. Pokud se děti stravují tímto způsobem, jejich vývoj by to nemělo ohrozit. Je dobré nezapomnět konzumovat v dostatečném množství různé ořechy a semena rostlin.

9 Další výživové směry Vitariáni - konzumují syrovou stravu tvořenou z tepelně nezpracovaných potravin. Připouští celozrnné pečivo, luštěniny, brambory a marinované ryby. Obiloviny a luštěniny upravují máčením a nakličováním. Makrobiotika - klade důraz na existenci dvou základních protikladů jin a jang. Tím vysvětluje fyzikální a biologické vlastnosti potravin.

10 Který směr je správný? Mezi všemi těmito směry je velký rozdíl. Člověku, který je na čistě rostlinné dietě, se často stává, že nezásobuje svůj organizmus dostatkem některých živin nezbytných pro jeho správné fungování. Scházejí mu především vitaminy B 12 a D, dále železo, vápník. Nedostatek těchto látek může mít za následek vážné zdravotní problémy, zejména chudokrevnost a dlouhodobý únavový syndrom. S dětmi není radno experimentovat!

11 Konec prezentace Děkujeme za pozornost.


Stáhnout ppt "Výživa a potraviny Základní směry ve výživě www.skutecnachut.cz."

Podobné prezentace


Reklamy Google