Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ZDRAVÁ VÝŽIVA 6. ROČNÍK Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace školy – Dobříš, EUpenizeskolam.cz.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ZDRAVÁ VÝŽIVA 6. ROČNÍK Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace školy – Dobříš, EUpenizeskolam.cz."— Transkript prezentace:

1 ZDRAVÁ VÝŽIVA 6. ROČNÍK Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace školy – Dobříš, EUpenizeskolam.cz

2 Zdravá výživa ovlivňuje náš tělesný růst i duševní vývoj. Pojmy z výživy poživatiny jednotlivé složky stravy (potraviny, pochutiny a nápoje) potraviny produkty rostlinného a živočišného původu, mají velkou výživovou hodnotu (obsahují živiny)

3 pochutiny látky, které dodávají potravinám vůni a chuť a příznivě působí např. na trávení nebo nervovou soustavu, nemají většinou žádnou výživovou hodnotu (koření, káva čaj) nápoje skupina tekutin, které dodávají lidskému organismu vodu živiny souhrn látek nutných pro život, obsažených v potravě (bílkoviny, tuky, sacharidy, minerální látky, vitamíny)

4 pokrm potravina kuchyňsky upravená k přímému požívání jídlo sestava pokrmů podávaná v určitou dobu strava množství, skladba a rozvržení potravy během dne jídelníček plán stravy pro určité časové období

5 Zásady zdravé výživy konzumuj stravu co nejpestřejší omez živočišné tuky (máslo, sádlo) zeleninu a ovoce jez několikrát denně luštěniny jez alespoň jedenkrát týdně potraviny z bílé mouky nahraď celozrnným pečivem dej přednost bílému masu před červeným vypij denně 2-3 litry tekutin (nejlépe v neslazené podobě) Složení stravy

6 snaž se, aby energetický příjem potravy nebyl vyšší než výdej omez sladkosti, uzeniny a chipsy tučné mléčné výroby nahraď nízkotučnými Energetická hodnota jez potraviny připravené nejšetrnějším způsobem omez pokrmy upravené na tuku Správný postup při přípravě pokrmů

7 jez v pravidelných intervalech (doporučuje se pět malých porcí jídla denně) poslední jídlo sněz nejméně 2 hodiny před spaním Časové rozvržení jídla jez tam, kde je čisto a příjemně dej si záležet na servírování jez pomalu a v pohodě Prostředí jídelny

8 Široké spektrum způsobu stravování, které se liší od běžného způsobu. Alternativní výživa vegetariánství vegani – vegetariáni požívající pouze rostlinnou potravu lakto-vegetariáni – živí se rostlinnou potravou a mlékem, mléčnými výrobky ovo-lakto-vegetariáni – živí se rostlinnou potravou, mlékem, mléčnými výrobky a vejci

9 makrobiotika způsob stravování, který potraviny dělí do skupin: a)jin (koření, cukr, tekutiny, olej, ovoce, mléčné výrobky, některé druhy zeleniny) b)jang (ryby, maso, vejce, sůl) c)harmonické (rýže, obilí, luštěniny) Ve stravě převažují potraviny harmonické.

10 Úkol pro tebe Zjisti v literatuře nebo na webových stránkách informace o alternativní výživě. Hledej souvislosti se zdravou výživou, výhody a nevýhody (rizika) alternativní výživy.

11 Abeceda zdravé výživy: Změna stravovacích zvyklostí, jezte pravidelně 5x denně. Stanovte si a respektujte pravidelný čas příjmu potravy (nejezte najednou velké porce). Jídlo nehltejte, ale pomalu kousejte a přitom se snažte uvědomit si, co jíte. Vybírejte potraviny s nízkým obsahem tuku, zvláště živočišného. Omezte maštění, snižujte spotřebu uzenin, tučných mas, máslových moučníků.

12 Konzumujte dostatečné množství zeleniny, ovoce a příloh. Snažte se podávat zeleninu ke každému jídlu, moučníky nahrazujte ovocem a ořechy, zařazujte do stravy celozrnné výrobky. Omezujte sůl. Využívejte raději vhodné koření. Snižte spotřebu cukru. Zvyšte příjem vlákniny. Jezte pestrou stravu, zajistíte tak dostatečný a vyvážený příjem živin, vitaminů, minerálů a dalších látek.

13 Potraviny zbytečně dlouho nevařte, nepřipravujte nic na přepáleném tuku. Dodržujte pitný režim (kávu + silný černý čaj + alkohol vynechejte). Udržujte si vhodnou tělesnou váhu. Máte-li problémy s váhou, omezte množství jídla, přidejte zeleninu a pravidelný pohyb.

14 Vláknina Směs nestravitelných složitých cukrů, které: podporují činnost střev chrání střevní sliznici snižuje hladinu cholesterolu v krvi není zdrojem energie prevence nádorových onemocnění

15 Nápojová pyramida čistá voda ovoce zelenina polévky bylinkové čaje silně slazené perlivé limonády coly nápoje s obsahem chininu NE! Nedostatečné množství vody zatěžuje ledviny protože se z těla neodvádí nadbytek minerálů, ani odpadní a cizorodé látky a to vede k tvorbě kamenů v ledvinách a močových cestách.

16 Janošková, D., Ondráčková, M., Čábalová, D. Občanská výchova 7, Rodinná výchova 7. Příručka učitele pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, ISBN: Janošková, D., Ondráčková, M., Čábalová, D., Marková, H., Šebková, J. Občanská výchova 7, Rodinná výchova 7. Učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, ISBN:


Stáhnout ppt "ZDRAVÁ VÝŽIVA 6. ROČNÍK Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace školy – Dobříš, EUpenizeskolam.cz."

Podobné prezentace


Reklamy Google