Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Jitka Tomešová, DiS. nutriční terapeutka Poradenské centrum Výživa dětí, Praha 31. ledna 2008 Potraviny – zdroje energie.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Jitka Tomešová, DiS. nutriční terapeutka Poradenské centrum Výživa dětí, Praha 31. ledna 2008 Potraviny – zdroje energie."— Transkript prezentace:

1 Jitka Tomešová, DiS. nutriční terapeutka Poradenské centrum Výživa dětí, Praha 31. ledna 2008 Potraviny – zdroje energie

2 Energie o Tělo potřebuje dostatek energie z různých důvodů oFyzická a duševní práce oUdržení základních tělesných pochodů oU dětí navíc růstu a vývoj organizmu !!! o V kilojoulech (kJ) nebo v kilokaloriích (kcal) 1 kcal = 4,2 kJ o Energii získáváme v různé míře z potravy

3 Tuky o 1 g tuků = 37 kJ = 9 kcal o Pro tělo zcela nezbytné: oMechanická ochrana orgánu oUdržení tělesné teploty oSoučást mozkových buněk oSoučást hormonů oKe správnému využití vitaminů rozpustných v tucích o Donedávna hlavní nepřítel v boji za štíhlou linii o Rozhoduje nejen množství, ale zejména složení a původ tuků oUpřednostňovat rostlinné tuky a oleje, před živočišnými (s výjimkou rybího tuku)

4 Bílkoviny o 1 g = 17 kJ = 4 kcal o Většinou ne jako zdroj energie o Nezbytné oStavební látky oPro metabolické pochody v těle oPřenašeče oPro imunitní reakce o Minimálně 50 % bílkovin ve stravě dětí by mělo být živočišného původu (maso, mléko, mléčné výrobky, vejce)

5 Sacharidy o 1 g = 17 kJ = 4 kcal o Nejsnadnější zdroj energie o Jednoduché sacharidy oMouka, pečivo, cukr, sladkosti apod. oEnergie se rychle spotřebuje o Komplexní (složené) sacharidy oCelozrnná mouka a celozrnné výrobky, zelenina a ovoce, luštěniny aj. oEnergie se uvolňuje postupně a vydrží déle oVláknina

6 Rozložení energie přes den o Jednou z hlavních zásad zdravého jídelníčku je pravidelnost o5-6 jídel v rozmezí 2,5-3 hodiny o Záleží na věku dítěte, na rozložení pohybových aktivit během dne apod. Snídaně20-25 % Přesnídávka10-15 % Oběd30-35 % Svačina10 % Večeře20 % 2. večeře5-10 %

7 Energie v různém věku o Množství energie na den se liší podle oVěku oPohlaví oFáze růstu oFyzické aktivity 4-7 let7-10 let10-13 let13-15 let15-19 let kJ kcal

8 Jak energii sledovat o Rodiče by měli alespoň orientačně vědět co a v jakém množství dětí přes den sní o Děti často přijmou více energie, než mohou za den vydat o Zběžně mohou kontrolovat energetický příjem např. pomocí nutričních programů owww.e-kalkulacka.czwww.e-kalkulacka.cz o Sledovat nové značení obalů na potravinách oNutriční hodnoty na 100 g nebo ml výrobků oNázorné převedení na počet procent z celkového denního příjmu energie

9 Nové značení potravin

10 Děkuji za pozornost!


Stáhnout ppt "Jitka Tomešová, DiS. nutriční terapeutka Poradenské centrum Výživa dětí, Praha 31. ledna 2008 Potraviny – zdroje energie."

Podobné prezentace


Reklamy Google