Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

To chce klid! Jitka Rusková, DiS. nutriční terapeutka Poradenské centrum Výživa dětí.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "To chce klid! Jitka Rusková, DiS. nutriční terapeutka Poradenské centrum Výživa dětí."— Transkript prezentace:

1 To chce klid! Jitka Rusková, DiS. nutriční terapeutka Poradenské centrum Výživa dětí

2  V PCVD se nutriční terapeutky setkávají s celou řadou situací, včetně odmítání jídla  Jíst odmítají děti všeho věku, nejčastěji předškoláci  Jak zajistit, aby děti snědly alespoň něco, ale nechyběly jim žádné důležité látky?  To je otázka většiny rodičů!

3 Zdroj: průzkum „Tajemství školních svačin“, 2006 Když dítě nejí  Je nutné zachovat klid a nadhled  Děti jsou konzervativní jedlíci, nemají rády nové věci  Novou chuť potřebují zkusit až 10x  Nátlak či dokonce vyhrožování jsou kontraproduktivní  Jídlo by mělo být spojeno s příjemnými prožitky  Základní podmínka => TRPĚLIVOST

4 Co NE  Nutit dítě jíst vše, co má na talíři  Nabízet úplatky  Když to sníš, dostaneš…  Nabízet náhradu  Podávat dětem „drobné sladkosti“ (bonbony, sušenky) mezi jídly  Používat „přednášky“ na zdravotní a sociální témata  Když to nebudeš jíst, budeš nemocný...  Co by za to daly děti v Africe…  Nezkoušet „za maminku, za tatínka…“

5 Co ANO  Vzít dítě na návštěvu kolektivu  Dítě může vhodné stravovací návyky napodobit  Používat jednoduché fígle  To není maso, to je sekaná; to není ryba, to je losos apod.  Tvrdší postup, ale osvědčený, je nechat dítě vyhladovět => žádné zdravé dítě nebude hlady dobrovolně

6 Jak naučit děti jíst  Dítěti je třeba v době jídla nechat určitou volnost  Může na jídlo sahat, přeskupovat si jej na talíři…  Není nutné vzdát všechny pokusy o zařazení něčeho nového do jídelníčku po prvním neúspěchu  Rodiče, kteří chtějí, aby jedly zdravě jejich děti, by tak měli v první řadě jíst sami!  Základem správného jídelníčku je pravidelnost (snídaně, svačina, oběd, svačina, večeře)  Důležitý i výběr a četnost konzumace jednotlivých potravin

7 5 x denně  Snídaně  Pomáhá nastartovat organizmus pro nadcházející den  Svačina  Dodá energii pro výkon ve škole či školce  Rodičům, kteří nemají dostatek času, může pomoci i automat (www.happysnack.cz)  Oběd  Završuje první polovinu dne, kdy by děti měly sníst přibližně polovinu energie  Svačina  Může být lehčí  Večeře  Její podoba záleží na celodenním jídelníčku

8 Dětský jídelníček  Pečivo  Pro starší děti celozrnné  Mléčné výrobky  Přednostně polotučné (jogurty, čerstvé sýry…)  Nevhodné jsou tavené sýry a sýry velmi slané  Kvalitní zdroje bílkovin  Maso (libové kuřecí, telecí, vepřové…)  Ryby => zdroj omega-3 mastných kyselin, které jsou obsaženy i v rostlinných olejích a tucích z nich vyrobených  Ovoce a zelenina  5 x denně

9 Dětský jídelníček  Až příliš oblíbené jsou sladkosti  Nelze je dětem zcela odepřít, ale není dobré používat je ani jako platidlo  Důležitý je i pitný režim  Základem by měla být neperlivá stolní voda, ovocné čaje, 100% ovocné džusy ředěné vodou  Lepší je dávat dětem menší porce  Mohou si přidat, pokud budou chtít více

10 Výběr potravin vs. nechutenství  I v raném věku mají děti právo na to, aby jim něco nechutnalo  Pokud nechce dítě potravinu jednou, neznamená to, že ji nebude jíst nikdy  Pokud ji odmítá systematicky, měli by se s tím rodiče smířit  Pokud si dítě vybírá mezi rohlíkem a chlebem, je to v pořádku  Pokud si vybírá vždy raději sušenku, neměli by se rodiče nechat zvyklat  HLAD JE INDIVIDUÁLNÍ ZÁLEŽITOST!

11 Děkuji za pozornost!


Stáhnout ppt "To chce klid! Jitka Rusková, DiS. nutriční terapeutka Poradenské centrum Výživa dětí."

Podobné prezentace


Reklamy Google