Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ZÁSADY SPRÁVNÉHO STRAVOVÁNÍ Pravidelnost Pestrost Přiměřenost Pitný režim Pravda.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ZÁSADY SPRÁVNÉHO STRAVOVÁNÍ Pravidelnost Pestrost Přiměřenost Pitný režim Pravda."— Transkript prezentace:

1 ZÁSADY SPRÁVNÉHO STRAVOVÁNÍ Pravidelnost Pestrost Přiměřenost Pitný režim Pravda

2 ??? Kolik jídel by člověk měl denně sníst? Jak velká by měla být jednotlivá jídla? (v %)

3 PRAVIDELNOST OBĚD 30% VEČEŘE 25% SNÍDANĚ 20% SVAČINA 10%

4 SNÍDANĚ Breakfast – první jídlo dne. Měla by být nejpozději 2 hodiny po probuzení. Snídaně by měla tvořit % celkového denního příjmu energie. Snídaně je téměř nejdůležitější jídlo celého dne. Následuje po nejdelší pauze - nočním hladovění V noci tělo čerpá energii ze zásob (svaly, játra) Člověk, který nesnídá se může jevit jako unavený, nesoustředěný, roztěkaný. Vynechávání snídaně je spojeno se vznikem nadváhy. Snídat by měl „skřivan“ i „sova“

5 SNÍDANĚ Správná Nevhodná Pečivo s máslem a trvanlivým salámem. Chléb, párky, hořčice. Koblihy s marmeládou. Sušenky, oplatky. Smažená vejce se slaninou, pečivo.

6 SVAČINA U dětí je stejně objemná jako snídaně U dospělých může být menší U nesnídajících přebírá důležitost snídaně Může ji tvořit, ovoce, zelenina, mléčný výrobek (jogurt, jogurtový nápoj, tvaroh), nebo obilnina formou celozrnného pečiva či müsli. Svačinu si připravujte předem doma

7 OBĚD By neměl být jen zeleninový talíř Oběd by měl tvořit cca 30 % celkového denního příjmu energie. Oběd se skládá z polévky (doplňuje tekutiny) a tzv. hlavního jídla. Součástí by měla být i zelenina například ve formě salátu. Ovocný salát může tvořit dezert. Nesmažená jídla, z libových mas, ryb, ale i z luštěnin a jídla zeleninová.

8 VEČEŘE Poslední jídlo Mělo by být podáváno 2-3 hodiny před spánkem. Skladbou je podobné obědu jen menší. Měla by pokrýt asi % denního energetického příjmu Vhodné mohou být hutnější polévky, těstovinové pokrmy, rizoto, kuskus, obložené talíře s pečivem, zapečené brambory… Vařte doma z čerstvých surovin

9 ??? Nutit dojídat ANO či NE? Jídlo jako odměna či trest?

10 Obiloviny Ovoce Mléčné výrobky Cukr, sůl, tuk Maso, ryby, vejce, luštěniny Zelenina

11 ŽIVINY v potravinových skupinách CUKRY jednoduché, složenéTUKY nasycené, nenasycené, zjevné, skrytéBÍLKOVINY plnohodnotné, neplnohodnotné

12 PESTROST Tučná, sladká a příliš slaná jídla střídmě Mléčné výrobky, mléko, maso, ryby, vejce, luštěniny 4 porce Ovoce, zelenina5 porcí Obiloviny3-6 porcí Nápoje 7 porcí

13 OBILOVINY Podstatný zdroj energie Nejvhodnější jsou celozrnné výrobky Jsou zdrojem komplexních sacharidů, které by ve stravě měly tvořit až 60% celkové energie Zdroje vit B, vlákniny a minerálních látek Oves (vločky), pšenice, ječmen (kroupy), žito, proso (jáhly), bulgur, kuskus, quinoa, amarant, pohanka, rýže, corflakes, popkorn…

14 Nejlépe v čerstvém stavu ke každému jídlu Střídejte různé druhy ovoce a zeleniny nejlépe podle barvy duhy OxZ je nejlepším zdrojem vitamínů, minerálních, bioaktivních látek a vody Zdroj vlákniny (nejen čerstvé, ale i tepelně upravené, sušené, mražené) OVOCE A ZELENINA 5x denně

15 ??? Je krabicové mléko ještě pořád mléko? Je mléko přímo z automatu nejkvalitnější? Je jogurt s měsíční trvanlivostí ještě pořád jogurt?

16 MLÉKO, MLÉČNÉ VÝROBKY Zdroj Ca –Nízkotučné (odstředěním se odstraňuje tuk, nikoli Ca) –polotučné, –plnotučné.. MV - jsou zdrojem soli Obsahují laktózu – mléčný cukr

17 MASO, RYBY, LUŠTĚNINY, VEJCE, MASNÉ VÝROBKY Zdroj kvalitních, plnohodnotných bílkovin, minerálních látek Obsahuje cholesterol a nasycené tuky Upřednostňovat – krůtí, kuřecí, králičí Ryby alespoň 2x týdně (jód, omega 3) Červené maso střídmě Luštěniny kombinovat s obilninami a konzumovat alespoň 1x týdně Velice střídmě konzumovat uzeniny

18 Tuky – volné do stravy přidávat střídmě Volit tuky vhodné pro daný druh úpravy Živočišné tuky doprovází cholesterol V méně kvalitních ztužených tucích jsou TMK Bez jednoduchých cukrů se dá žít Vybírejte si kvalitní sladkosti Nepijte slazené nápoje, neslaďte kávu a čaj Pamatujte, že denní doporučené množství soli je 1 čajová lžička (5g) – 4g jsou již skryty v potravinách, 1g je určen na vaření a dosolení pokrmů. TUKY, JEDNODUCHÉ CUKRY, SŮL

19 PITNÝ REŽIM Nejvhodnějším nápojem je čistá neochucená voda Další vhodné nápoje jsou neslazené ovocné čaje, zelené a bylinkové čaje, ředěné džusy Mezi nápoje řadíme i mléko – to rovněž dodává tekutiny,obsahuje však i potřebné živiny a vápník !!! Slazené nápoje !!! - limonády, minerální a pramenité vody, kolové nápoje, ovocné šťávy, nektary, sirupy, mléčné a syrovátkové nápoje Minerální vody – zdroj sodíku (Na), nutné pravidelně minerální vody střídat a denně nevypít více než 0,5l !!! Iontové nápoje !!! – pouze při dlouho trvající fyzické zátěži, kde dochází ke ztrátám minerálů!!! Obsahují hodně Na a při neuvážené konzumaci mohou mít negativní účinky Zdroje tekutin – nápoje, polévky, ovoce, zelenina, mléčné výrobky

20 Káva kofein má odvodňovací účinky Alkohol karcinogen I. třídy, má mírné ochranné účinky vůči srdečně cévní soustavě

21 PŘIMĚŘENOST Bílkoviny – maso, ryby, luštěniny, vejce, mléčné výrobky Celozrnné obiloviny Ovoce a zelenina v barvě duhy NÁPOJ VHODNÉ TUKY

22 ŠPATNÉ PŘÍKLADY TALÍŘŮ


Stáhnout ppt "ZÁSADY SPRÁVNÉHO STRAVOVÁNÍ Pravidelnost Pestrost Přiměřenost Pitný režim Pravda."

Podobné prezentace


Reklamy Google