Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výživou proti obezitě Jitka Rusková, DiS. nutriční terapeutka Poradenské centrum Výživa dětí.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výživou proti obezitě Jitka Rusková, DiS. nutriční terapeutka Poradenské centrum Výživa dětí."— Transkript prezentace:

1 Výživou proti obezitě Jitka Rusková, DiS. nutriční terapeutka Poradenské centrum Výživa dětí

2  Redukční dieta pro děti = redukční dieta pro dospělé  U dětí může napáchat více škody než užitku  Vhodnější je konzultovat odborníka

3 Zdroj: průzkum „Tajemství školních svačin“, 2006 Preventivní výživa  Prevence obezity začíná od miminka  Na každý projev nepohody nereagovat krmením => děti si pak stresovou situaci spojují s jídlem a výsledkem je zvýšená hmotnost!  Odmalička vštěpovat dětem zásady zdravého životního stylu

4 Děti by neměly držet dietu  Nadváhu dětí je třeba řešit co nejdříve!  Jedním z kroků je úprava jídelníčku  Za zachování dostatku živin nezbytných pro růst a vývoj  Zásady  Pravidelnost (5-6 jídel/den)  Omezení sladkostí, slazených limonád, uzenin, smažených pokrmů apod.  Základem pečivo a cereálie  Mléko a polotučné mléčné výrobky, libové maso  Dostatek ovoce a zeleniny  Nevylučovat tuky (2/3 tuků rostlinných)  Pitný režim

5 Co čím nahradit?  Bílé pečivo => celozrnné (u dětí starších 10ti let)  Máslo => kvalitní rostlinné tuky  Smetanový dezert => ochucený tvaroh nebo jogurt  Trvanlivý salám => kvalitní šunka  Tučné maso => libové maso  Knedlíky => brambory, rýže  Smažené pokrmy => restované nebo pečené  Oplatky => cereální tyčinky, vysoce procentní čokoláda  Moučník s krémem => piškot s ovocem a želatinou  Sladké pečivo => běžné pečivo s marmeládou  Solené pochutiny => nesolené oříšky, zeleninové jednohubky  Smetanová zmrzlina => tvarohová nebo jogurtoví  Bonbóny a lízátka => sušené ovoce, žvýkačky

6 13 vět, které nikdy neříkejte  Jsi tlustý!  Musíš se sebou začít něco dělat  Musíš konečně zhubnout  Nežer přece, když jsi tak tlustý  Kvůli Tvojí postavě se Ti budou smát  Jsi tak tlustý, že se za Tebe musím stydět  S touhle figurou se nikde neukazuj  Když nezhubneš, nebudu Tě mít rád  Kdyby ses tak necpal, nemusel jsi takhle vypadat  Musíš držet přísnou dietu  Dokud nezhubneš, pořádně se nenajíš  Takhle se, chudáčku, musíš trápit s tou dietou  Počkej, až zhubneš a budeš se moci pořádně najíst

7 Potřebujete se poradit?  V případě vyšší hmotnosti dítěte se nevyplatí čekat => vhodné je obrátit se na odborníky  Poradna Poradenského centra Výživa dětí  Každý čtvrtek od 14 do 17 hodin v prostorách VFN, Praha, Ke Karlovu 2, Praha 2  Objednat se lze prostřednictvím bezplatné informační linky nebo na

8 Příklad z praxe - problém  Pavel  11 let, 149 cm, 58 kg  Doporučená hmotnost je cca 47 kg  Důvod objednání => zvýšená hladina cholesterolu  Trénuje fotbal, jezdí na koloběžce => dostatek pohybu, ALE Příliš jí!  Velké porce  Nadbytek sladkostí  Jídlo používá jako útěchu Snídaně2x plundra, 0,3 l čaj Svačinačoko tyčinka, 1 l limonády Oběd4 kuřecí stripsy, 0,3 l colové limonády Svačinavařená kukuřice, jablko, 0,2 l ochucené minerálky Večeřekuřecí maso, brambory, rajče, jablkový závin, 0,5 l šťávy  Pavlův jídelníček

9 Příklady z praxe - doporučení  Změna jídelníčku  Celozrnné pečivo s rostlinným tukem, sýrem a šunkou k snídani (na rozdíl od sladkého pečiva)  Pouze jedna sladkost denně  Žádné sladké večeře  Omezení sladkých limonád, jejich ředění vodou  Pochvala za pravidelnost v jídelníčku a dostatek ovoce a zeleniny

10 Příklad z praxe - problém  Jirka  10 let, 146 cm, 47 kg  Doporučená hmotnost je cca 43 kg  Důvod objednání => náhlé zvýšení hmotnosti, aniž by došlo k růstu, štíhlá rodina Nerovnováha mezi příjmem a výdejem energie

11 Příklady z praxe - doporučení  Začít se sportovní aktivitou  Snížit příjem energie, zejména vynechat zbytečná jídla (např. druhý oběd u babičky, pojídání chipsů u TV apod.)  Přidat do jídelníčku ovoce a zeleninu  Začít dostatečně snídat a svačit a párky k večeři nahradit například saláty nebo toasty atp.

12 Příklady z praxe - doporučení Snídaněcelozrnný rohlík, rostlinný tuk Rama, šunka, 0,25 l čaj Svačinapolotučný jogurt Svačina II.celozrnný rohlík, mrkvový salát, 0,5 l vody Obědpolévka, maso, příloha, 0,3 l čaj Svačinajablko, pudink, 0,3 l šťávy Večeřecelozrnný chléb, tvarohová pomazánka s rybičkami, rajče, ovocný neslazený čaj Snídaněnení Svačinačoko tyčinka ObědPolévka, maso, příloha, 0,3 l čaj + druhý oběd u babičky Svačina3 povidlové buchty, 0,3 l šťávy Večeře3 nožičky párku, 1 krajíc chleba, kečup, 0,3 l ochucené minerálky Večeře II.Sáček chipsů u TV  Jirkův jídelníček PŘED  Jirkův jídelníček PO

13 Děkuji za pozornost!


Stáhnout ppt "Výživou proti obezitě Jitka Rusková, DiS. nutriční terapeutka Poradenské centrum Výživa dětí."

Podobné prezentace


Reklamy Google